Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@15:38:31 GMT

کانکس‌های سپاه چگونه ناجی مردم زلزله‌زده شدند+فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۱۸۲۳

کانکس‌های سپاه چگونه ناجی مردم زلزله‌زده شدند+فیلم و عکس

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس - هرمزگان؛ مهدی خسروی: وقوع دو زلزله بالای 6 ریشتر در منطقه سایه خوش از توابع بخش مهران شهرستان بندرلنگه آنهم در کوران گرم و شرجی تابستان هرمزگان که دما در این منطقه بیش از 45 درجه و رطوبتی بالای 60 درصد بود، شکل تازه‌ای از امدادرسانی را در کشور به ثبت رساند که در گذشته نمونه و مصداقی مشابه برای آن چه در بعد زمان امدادرسانی و اسکان و چه در بعد انتقال گسترده تجهیزات و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. وجود نداشت.

توزیع بیش از 1200 چادر در 24 ساعت اولیه پس از بحران از سوی جمعیت هلال احمر و نیروهای مردمی انجام گرفت اما شدت گرما و رطوبت بی اندازه هوا در این منطقه به قدری بود که فرمانده نیروی دریایی سپاه که از همان دقایق اولیه، نیروهایش پیش از نیروی امدادی و ... به منطقه رسیده بودند، امکان زیست مردم را در این منطقه ناممکن دانسته و با انتقال دقیق شرایط مردم به فرمانده کل سپاه و نیز به مسؤولان عالی دولت، تأمین تدارکات بیشتری را برای مردم این منطقه خواستار شدند.

 

ارسال 400 کانکس از سوی فرمانده کل سپاه

از اواخر روز دوم پس از زلزله، با تدابیر فرمانده کل سپاه، کار ارسال 400 دستگاه کانکس به منطقه زلزله زده سایه خوش از تهران آغاز شد و کانکس‌ها در کمتر از 24 ساعت و در اواخر روز سوم زلزله به تدریج وارد سایه خوش شدند و کار برپایی آنها به سرعت آغاز شد.

 

10 دقیقه زمان برای برپایی هر کانکس

در گذشته سایز بزرگ کانکس‌ها و نیاز به حمل هر کانکس با یک تریلر، سبب آن شد تا سپاه پاسداران به عنوان نیرویی پیشرو در زمینه تحقیقات و توسعه در حوزه بحران و رزم، به فکر طراحی کانکس‌هایی باشد که بتوان هر 8 کانکس را به طور فشرده جمع‌ و امکان انتقال آنها را به یک منطقه فراهم آورد. این ابتکار سبب آن شده که برای انتقال 400 کانکس بجای 400 تریلر تنها به 50 تریلر برای انتقال نیاز باشد و این سبب کاهش ترافیک در جاده‌ها و نیز سرعت دادن به روند امدادرسانی می‌شود. همچنین سرویس‌های بهداشتی نیز در این طراحی به شکلی تاشو و قابل حمل شده‌اند که هر تریلر می‌تواند تا 15 چشمه سرویس بهداشتی را نیز با خود حمل کند.

 

سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه می‌گوید: پس از توزیع 400 کانکس در منطقه سایه خوش، شماری کانکس نیز در منطقه برکه سفلین برای مردم نصب شد

 

به گفته سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه، برای برپایی هر کانکس تنها 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز است و گروههای جهادی با هر بار دیدن نصب یک کانکس، خود به نصاب کانکس تبدیل شده و در مناطق روستا، اقدام به برپایی کانکس‌های 16 متری برای مردم می‌کردند که در مجموع 400 کانکس در سایه خوش در عرض 3 تا 4 روز نصب شد و سرویس‌های بهداشتی نیز به ازای هر چند خانوار در مجاورت کانکس‌ها و با شرایط مناسب بهداشتی و به همراه منبع آب و برق مهیا شد.

کلید ساخت کانکس‌ها از کجا زده شد؟/ همه چیز از اربعین سال 93 آغاز شد

حاج عباس سالار از مهندسان و مبتکران ساخت کانکس‌های امدادی در این باره به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: ساخت تجهیزات اردوگاهی یکی از کارویژه‌های ما است. آغاز کار ما از آغاز پیاده‌روی‌های اربعین در سال 93 بود به طوری که وقتی نیاز زائران به سرویس‌های بهداشتی قابل حمل را دیدیم و به دنبال آن وقوع برخی حوادث در کشور را شاهد شدیم، ساخت کانکس‌های تاشو و قابل حمل و نیز سرویس‌های بهداشتی تاشو و اردوگاهی در دستور کار قرار گرفت.

 

کانکس‌های تاشو و قابل حمل این امکان را فراهم می‌آورند که بتوان با هر تریلر 8 کانکس 16 متری را حمل کرد و این زمان را برای نیروهای امدادی ذخیره کرده  و نیز سرعت امدادرسانی را به مردم بحران زده، بالا می‌برد. همچنین امکان برپایی این کانکس به قدری آسان است که مردم نیز می‌توانند فوری آن را عملیاتی کنند.

قابلیت انبارش کانکس‌ها

هر کانکس معمولی برای انبارش به محوطه‌ای بیش از 20 متر مربع نیاز دارد اما کانکس‌های تاشوی ساخته شده توسط سپاه برای انبارش پیش از بحران به تنها 3 متر مربع فضای انبارش نیاز دارند و همین موضوع، امکان ذخیره‌سازی شمار زیادی کانکس را در یک سوله کوچک فراهم می‌آورد.

انبارش سرویس‌های بهداشتی در یکی از سایت‌های نگهداری

 

 

نیروهای مردمی در حال نصب سرویس بهداشتی

شکل خاص طراحی کانکس‌ها سبب حمل و نقل سریع، عملیاتی شدن سریع و ساده بودن تجهیز و تعمیر و نگهداری آسان آنها را فراهم آورده است و شاسی آنها گالوانیزه بوده و در بدترین شرایط آب و هوایی از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. این ویژگی‌های شرایط زیست پایدارتری را به مردم پس از بروز بحران می‌بخشد و در منطقه سایه خوش با استقرار این کانکس‌ها و نصب فوری کولرهای اهدایی فرمانده کل سپاه بر روی آنها، عملا مردم به شرایط بسیار پایداری دست یافته و زندگی معمول خویش را با انتقال زندگی خود به درون کانکس‌ها از سر گرفتند.

بازگشت مردم به زندگی با کانکس‌های سپاه

پس از آن که سپاه در سایه خوش نسبت به استقرار کانکس‌ها اقدام کرد، رضایتمندی مردم در پس از بحران دوچندان شده و موردی از گرمازدگی شدید که ممکن بود جان مردم این منطقه را به خطر بیاندازد، گزارش نشد.

علاوه بر مخزن اصلی، برای رفاه مردم، منبع آب بزرگی نیز به سرویس‌ها متصل شده است

همچنین در دو محموله دیگر، سپاه به منطقه برکه سفلین و دیگر روستاهای مجاور با سایه خوش نیز کانکس‌هایی را ارسال و نصب کرد تا شرایط شمار دیگری از مردم نیز که در اثر زلزله آسیب دیده بودند، بهبود یابد.

 

 

 

 

یک خواسته به حق برای مدیریت بحران در مناطق جنوبی کشور

حجت الاسلام عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان در جریان سفر سه روز قبل معاون اجرایی رییس جمهور به هرمزگان خطاب به صولت مرتضوی نکته مهمی را یادآور شد. وی با بیان این که دیگر اسکان در چادر پس از بروز بحران در استان‌های جنوبی کشور بدلیل گرمای شدید در بیش از 8 ماه از سال کارساز نیست، خواستار تخصیص بودجه برای خرید کانکس و انبارش آن در کانون‌های مدیریت بحران برای اسکان فوری مردم پس از وقوع هر حادثه شد و گفت: استان‌های جنوبی کشور درگیر مستمر با پدیده زلزله هستند که ضرورت دارد تا برای مدیریت بحران مطلوب در این مناطق و تسریع در امدادرسانی به مردم، دپوهای مناسب و منظمی از کانکس‌های تاشو و مناسب و سرویس‌های بهداشتی در هر استان ایجاد و در زمان بحران در اختیار مردم قرار گیرد.

 

به گزارش فارس، تجربه موفق اسکان اضطراری مردم در کانکس در سایه خوش، می‌تواند نقشه راهی برای تغییر مدل‌های مدیریت بحران در پس از هر زلزله بزرگ در کشورمان باشد. مدلی که سپاه آن را با ساخت کانکس‌هایی ویژه بومی‌سازی کرده و می‌توان در هر مرکز استان به تعداد مناسبی از این کانکس‌ها را تأمین و دپو کرد تا در زمان بحران به مناطق آسیب دیده اعزام کرد.

انتهای پیام/ 3728

منبع: فارس

کلیدواژه: کانکس نیروی دریایی سپاه سردار تنگسیری بحران در کشور ساخت کانکس بندرعباس هرمزگان سرویس های بهداشتی فرمانده کل سپاه کانکس های تاشو ساخت کانکس ها مدیریت بحران سرویس ها قابل حمل سایه خوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۱۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی استان کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ شنبه هشتم هشتم اردیبهشت _ در نشست مدیریت بحران که با حضور محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در سالن شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت و کنترل به‌موقع، بحران را به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه به‌دلیل شرایط خاصی که دارد در معرض بحران‌های مختلفی همچون سیل، زلزله و… قرار دارد.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای به خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان با توجه به پوشش گیاهی منطقه داشت و بحث تجهیزات امداد و نجات داشت و گفت: پدیده ریزگردها از دیگر مشکلات استان است که با توجه به عوامل مؤثر اثرگذار شدت و ضعف دارد.

وی با اشاره به مشکلات به‌جا مانده از ادوار گذشته برای استان، تصریح کرد: با اعلام بی‌موقع جشن پایان بازسازی زلزله از ردیف بودجه زلزله‌زده کشور خارج شدیم در حالی که هنوز ده‌ها ساختمان دولتی از فرمانداری گرفته تا ادارات حتی مساجد این مناطق، بازسازی نشده است.

صحرایی اشاره هم به افتتاح زودهنگام راه‌آهن کرمانشاه داشت و افزود: راه‌آهن کرمانشاه برای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم نزدیک به یک‌هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

وی با ادامه نیازهای استان کرمانشاه به بحث امسال تسهیلات مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: در صورت تخصیص تکمیل ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده با توجه به پیشرفت فیزیکی آن‌ها اولویت‌بندی می‌شود.

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایمن‌سازی کرمانشاه و اتمام واقعی بازسازی زلزله به ۴ همت اعتبار نیاز است که حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان آن صرف مناطق زلزله‌زده و ۱.۳ هزار تومان آن برای مابقی استان هزینه شود.

کد خبر 748515

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶