Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مطلع شدیم که به علت تاخیر در واریز هزینه حق بیمه کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، از تاریخ ۱۵ مرداد ماه، دفترچه‌های درمانی کارگران این کارخانه و خانواده‌هایشان از درجه اعتبار ساقط شده و تمام هزینه‌های درمانی به صورت آزاد محاسبه می‌شود و این موضوع باعث نگرانی و دلهره کارگران و خانواده‌ها و افراد تحت پوشش آنها شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صحبتی که با چند نفر از کارگران داشتیم، آنها ابراز نگرانی از حوادث و بیماری‌های احتمالی و مخارج سنگین درمانی داشتند.

با علیرضا بیگ محمدی، مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در همین زمینه گفتگو کردیم و علت این اتفاق را جویا شدیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: به خاطر کاهش تولید در چند ماه اخیر، گردش مالی شرکت وضعیت مناسبی ندارد و همین موضوع باعث تاخیر در پرداخت حق بیمه کارگران شود که در حال مذاکره با مسئولین بیمه هستیم و سعی می‌کنیم که این موضوع تا هفته آینده حل بشود.

 

وی با اشاره به اینکه تکلیف مخارج درمانی کارگران در این مدت چه می‌شود؟ گفت: به همه پرسنل کارخانه اعلام کرده‌ایم که اسناد تمام مخارج درمانی طی این مدت را به واحد مالی ارائه دهند تا بدون کم و کاست به آنها پرداخت شود.

بیگ‌محمدی همچنین در پاسخ به اینکه در این شرایط اقتصادی و بالا بودن هزینه‌های درمانی و با توجه به وضعیت حقوق پرسنل کارخانه که حقوق خرداد ماه را هنوز دریافت نکرده‌اند، در صورت عدم امکان پرداخت هزینه‌ها توسط کارگران و بعد ارائه سند پرداخت به واحد مالی کارخانه، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ گفت: در صورتی که طی این مدت برای کسی مشکل و بیماری پرهزینه‌ای پیش بیاید و از پرداخت آن ناتوان باشد، حتما قبل از هزینه کرد، مبلغ مورد نیاز از طرف کارخانه در اختیارش قرار می گیرد.

به خاطر کاهش تولید در چند ماه اخیر، گردش مالی شرکت وضعیت مناسبی ندارد و همین موضوع باعث تاخیر در پرداخت حق بیمه کارگران شود

مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز با اشاره به این نکته که در نهایت حق بیمه کارگران توسط کارخانه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، افزود: با وجودی که به قانون در این خصوص مسلط نیستم ولی با توجه به اینکه بالاخره شرکت در نهایت موظف به پرداخت حق بیمه هست، آیا عدم تمدید دفترچه درمان پرسنل، وفق قانون هست یا نه؟

بیگ محمدی تصریح کرد که: امیدوارم با حل مشکل تامین روغن خام و راه اندازی دوباره تولید در کارخانه، شاهد ایجاد نظم در گردش مالی شرکت و حل مسائلی از این دست باشیم.

 

 

خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر مشکلات کارخانه و آسیب‌شناسی مسائل مربوط به آن، به سراغ یکی از مجموعه‌های مطالبه گر استان رفت و با دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان، به گفتگو نشست.

محمد تاج‌بخش ابتدا به چرایی و چگونگی ورود این قرارگاه به وضعیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز پرداخت و گفت: قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس از سال گذشته در راستای عمل به رسالت مسئله محور خود در حوزه تولید، اقدام به برگزاری سلسله جلسات تخصصی با هدف بررسی ابعاد مختلف مشکل کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز با حضور مسئولان مختلف استانی نمود و تلاش شد تا در کنار شنیدن صدای کارگران و مطالبات آنها، برنامه ها و اقدامات مدیران و مالکان کارخانه جهت حل مشکلات نیز شنیده و ارزیابی شود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن درباره علل زوال کارخانه نرگس این چنین اظهار نظر کرد که: آنچه در موضوع کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بیش از سایر ابعاد نظر دانشجویان و متخصصان امر را به خود جلب می‌کند، عدم مدیریت کارآمد توسط مدیران و مالکان مجموعه است، به طوری که حتی مدیران اقتصادی و مسئولان قضایی استان نیز طی بازدید از این کارخانه و در جلسات مطالبه‌گری بر این امر صحه گذاشته و در مقاطعی ضرب الاجل هایی برای مدیران و مالکان صادر کرده اند.

 

وی افزود: در هر حال، امروز همه می‌دانیم که وضعیت کارخانه از حالت نیمه تعطیل به تمام تعطیل در آمده است و طی سه ماه گذشته میزان تولید این کارخانه حیاتی استان به صفر رسیده و همین امر سبب ساز پرداخت نشدن حقوق کارگران و حتی ایجاد مشکلاتی در دریافت خدمات بیمه تامین اجتماعی برای آنان شده است.

ابهامات جدی در زمینه واگذاری و اثبات اهلیت مالک این کارخانه وجود دارد که باید توسط مراجع ذی صلاح بررسی و نتیجه آن در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد

تاج بخش در ادامه گفت: متأسفانه کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز تنها کارخانه‌ای در استان فارس نیست که از مشکلات مالی و سوءمدیریت مدیران و مالکان رنج می‌برد، بلکه از دهه 70 که بسیاری از شرکت ها و کارخانه های دولتی به عده‌ای خاص در بخش خصوصی و آن هم به واسطه روابط سیاسی و وابستگی به جریانات قدرت و نه با منطق اهلیت سنجی خریداران واگذار شد، استان فارس هم از این قاعده نامبارک مستثنی نماند و تعدادی از واحد های تولیدی بزرگ استان به افرادی واگذار شد که در دهه های بعد نام آنها در لیست ابربدهکاران بانکی یا متخلفین اقتصادی مشاهده شد. 

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس، به آخرین پیگیری‌های قرارگاه اشاره‌ای داشت و افزود: ما در قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در آخرین پیگیری، طی نامه‌ای به استاندار فارس، ریاست کل دادگستری استان و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خواستار برگزاری یک جلسه فوری و تشکیل کارگروهی ویژه جهت بررسی «نحوه واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به بخش خصوصی در دهه هفتاد» شده ایم.

وی تاکید کرد که: نگاه ما این است که حتماً ابهامات جدی در زمینه واگذاری و اثبات اهلیت مالک این کارخانه وجود دارد که باید توسط مراجع ذی صلاح بررسی و نتیجه آن در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد.

تاج بخش به پیگیری جدی مجامع مطالبه گری استان و به ویژه، قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان، در مورد کارخانه روغن نباتی نرگس، اشاره کرد و گفت:البته که ما امید داریم استاندار فارس و ریاست کل دادگستری استان با رویکرد ضدفساد و مردمی که دارند اجازه ندهند خواب نباتی این کارخانه، به خواب ابدی تبدیل شود، چرا که در این صورت دامنه مطالبه گری خود را به پایتخت و نزد مسئولان ارشد قضایی و ریاست جمهوری خواهیم برد و اجازه نخواهیم داد عده‌ای با سوءاستفاده و بهانه گذشت زمان، کارخانه را به تعطیلی کشانده و از منافع اقتصادی حاصل از تغییر کاربری زمین کارخانه به ثروت اندوزی خود ادامه دهند و کارگران را بیش از این تحت فشار قرار دهند.

گزارش از : زهرا علی اکبری

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران نرگس روغن نباتی بیمه واگذاری قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز حق بیمه کارگران مدیران و مالکان مطالبه گری استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل بیمه کارگران شهرداری رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا صبح پنج شنبه در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر سنندج که با حضور فرماندار و شهردار سنندج و جمعی از مسؤولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: کارگران شهرداری از تعویض در پرداخت بیمه شأن گلایه مند هستند و باید مشکل بیمه این قشر زحمتکش توسط شهرداری برطرف شود.

وی یادآور شد: عملکرد شهرداری سنندج در حوزه‌های مختلف به ویژه توجه به نقاط کم برخوردار، توسعه فضای سبز، اجرای نهضت آسفالت بسیار مثبت بوده لذا نباید این اقدامات ارزشمند تحت‌الشعاع برخی مسائل مانند بیمه قرار بگیرد.

زارعی‌کوشا گفت: رضایتمندی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل شهرداری در زمینه پرداخت به موقع حق بیمه رضایتمندی ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار است و رضایتمندی این افراد می‌تواند به کل شهر و مردم سرایت کند لذا برای رفع مشکل پیگیری‌های لازم با تأمین اجتماعی صورت بگیرد و به بهترین نحو حل و فصل شود.

وی همچنین به مطالبه شهرداری از راه و شهرسازی استان و دیگر دستگاه‌های اجرایی پرداخت و افزود: در این جلسه مصوب می‌کنیم که ۲ هکتار از ۲۰ هکتار خالص مسکونی که شهرداری از راه و شهرسازی طلب دارد ظرف ۶ ماهه نخست امسال بازگردانده شود و به مرور مابقی این مطالبه نیز بازگردد.

استاندار کردستان با اشاره به بند (ت تبصره ۶) بیان کرد: انتظار داریم وجود اینگونه مشکلات را انتقال دهید تا پیگیری‌های لازم را از طریق وزارتخانه‌های ذیربط انجام شود.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها یک مجموعه گسترده با دایره فعالیت و وظایف زیاد هستند، براساس تجربه کاری که در این نهاد داشته‌ام معتقدم هیچ دیواری کوتاه‌تر از شهرداری نیست و هرکس زورش به هر جا نرسد روی شهرداری جبران می‌کند.

استاندار کردستان فعالیت شهرداری را فرصتی برای انجام کارهای اثرگذار و ماندگار خواند و بیان کرد: شهرداری‌ها از اصلی‌ترین نهادهای خدمات‌رسانی در نظام محسوب می‌شوند و اگر مردم از خدمات شهری رضایت نداشته باشند آن را به کل نظام تسری می‌دهند.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه عملکرد شورا و شهرداری در فضای رسانه‌ای به صورت غیرمنصفانه نقد می‌شود نباید اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند، گفت: اعضای شورا و شهرداری‌ها باید مساله و مشکلات را در صحن حل کنند و در فضای رسانه‌ای از این عملکرد دفاع نمایند، چرا که عملکرد شهرداری نتیجه تصمیم‌گیری شورا است.

استاندار کردستان اضافه کرد: شهردار و معاونین شهردار باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشند و اینکه شهرداری همیشه مورد نقد هستند طبیعی است اما عملکرد مطلوب شهرداری در حوزه‌های مختلف نباید تحت‌الشعاع برخی مشکلات داخلی قرار گیرد.

وی در ادامه مصلحت مردم را مهمترین نکته دانست و گفت: در مورد برخی مشکلات در زمینه اراضی قولنامه‌ای و غیره مصالح مردم باید همواره مورد نظر قرار گیرد و در چارچوب قوانین به مطالبات به حق مردم پاسخ داده شود.

زارعی کوشا با تاکید بر اینکه فضای تعاملی بین شورا و مجموعه مدیریت شهری موجب دلگرمی مردم می‌شود، تصریح کرد: بی‌اعتمادی که امروز وجود دارد، محصول بردن برخی مسائل در فضاهای رسانه‌ای است و خوشبختانه اعتماد خوبی نسبت به مسؤولان در جامعه استان وجود دارد، نباید اجازه دهیم این فضای مطلوب اعتماد از بین برود.

وی در پاسخ به مباحث مطرح شده در مورد آلایندگی‌های زیست‌محیطی برخی واحدهای تولیدی بزرگ در شهر سنندج هم گفت: در موضوع حقوق مردم هیچ تعارفی با کسی نداریم، موضوع وجود آلاینده‌های زیست‌محیطی واحد پتروشیمی باید به صورت ویژه و از مسیر قانونی بررسی شود در دفاع از منافع مردم هیچ تعارفی با کسی نداریم.

کد خبر 6094847

دیگر خبرها

  • مشکل بیمه کارگران شهرداری رفع شود
  • کشف ۴ تن روغن‌نباتی قاچاق در الیگودرز
  • ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در الیگودرز
  • تاخیر در پرداخت حقوق کارگران معیشت آن‌ها را دشوارتر کرده است
  • واریز ۳ مطالبه معلمان تا پایان اردیبهشت
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت