Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@19:13:49 GMT

معرفی بیش از دو هزار اهل قلم به صندوق اعتباری هنر

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۱۹۳۷

معرفی بیش از دو هزار اهل قلم به صندوق اعتباری هنر

غلامرضا طریقی مشاور مدیرعامل و مدیر فعالیت‌های فرهنگی و اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر در پیگیری فعالیت‌های اخیر این‌موسسه گفت: خدمات اهل قلم، یکی از بخش‌های مهم و درعین‌حال جاری خانه کتاب و ادبیات ایران است که در هیچ فصل و هیچ بازه‌ای متوقف نمی‌شود و به‌طور مداوم ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این کارها در بازه‌هایی بیشتر می‌شود مانند اواخر خردادماه که صندوق اعتباری هنر به اهالی قلمِ عضو این صندوق، پیامی ارسال کرد که برای تمدید عضویت نیاز به ارائه معرفی‌نامه جدید دارند. در این بازه‌ها کار به مراتب بیشتر می‌شود تا جایی که در سال جاری در خردادماه ۴۶۹ درخواست و در تیرماه ۱۰۳۳ درخواست گواهی جدید عضویت داشتیم. در مردادماه نیز تا این لحظه ۶۵۸ درخواست معرفی‌نامه داشتیم.

وی درباره شیوه ارائه خدمات اهل قلم، گفت: همه خدمات اهل قلم به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. اهالی قلم می‌توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود، هر نوع خدماتی ازجمله درخواست معرفی‌نامه، درخواست آغاز بیمه، درخواست گواهی آثار و ... را ثبت و پیگیری کنند. بازه‌ای که برای پاسخ به درخواست‌ها اعلام می‌شود، ۱۰ روز کاری است. طبیعتا این پیش‌بینی مربوط به زمانی بوده که روال عادی اتفاق بیفتد، اما حتی در دوره‌ای هم که با حجم زیادی از درخواست‌ها روبه‌رو هستیم، با جدیت و فعالیت بیشتر همکاران ما، مدت زمانی پاسخگویی، همان ۱۰ روز را حفظ کرده است.

۳۱۷۹ درخواست برای عضویت جدید یا تمدید عضویت در صندوق اعتباری هنر

مشاور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: امسال ۳۱۷۹ درخواست برای عضویت جدید یا تمدید عضویت در صندوق اعتباری هنر داشتیم که ۲۶۰۵ مورد تأیید و نامه‌ها به درخواست‌کننده‌ها ارسال شد و ۴۸۷ درخواست رد شده نیز داشتیم که دلیل آن تغییر شرایط عضویت بوده است. همچنین ۸۷ درخواست نیز در حال بررسی است. از ۳۱۷۹ درخواست رسیده، ۱ تا ۲ درصد درخواست‌ها، جدید و ۹۸ درصد درخواست‌های تمدید است.

طریقی با اشاره به برخی از شرایط عضویت، اظهار کرد: آثار تألیفی و ترجمه‌شده در شرایط عضویت تفاوت‌های اندکی از نظر تعداد اثر دارند. در کل ملاک این است که اهالی قلم از سال ۹۵ به بعد حداقل دو عنوان اثر منتشرشده داشته باشند. این شرایطی است که آئین‌نامه صندوق اعتباری هنر درنظر گرفته و طبیعتا تلاش می‌شود با پالایش، فعالان واقعی عرصه فرهنگ و هنر را تحت پوشش قرار دهند. علاوه بر مولفان، مترجمان، ویراستان، مصححان که در زمره اهل قلم محسوب می‌شوند، همیشه بحثی درباره گردآورندگان وجود داشته است. لازم است درباره این گروه کارشناسی دقیقی صورت گیرد، به این دلیل که آثار معدودی به‌صورت گردآوری داریم که به‌معنای واقعی پژوهش لازم داشته و آثار بسیار دقیقی هستند و چه بسا کارشان از بسیاری از نویسندگان سخت‌تر هم بوده است. ولی واقعیت این است که حجم زیادی از گردآورندگان، تنها مطالبی را از جاهای دیگر گردآورده و در قالب کتاب به چاپ می‌رسانند.

۵۵۷ درخواست بیمه از ابتدای سال

مدیر فعالیت‌های فرهنگی و اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران، در معرفی برخی دیگر از خدمات اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: از ابتدای سال جاری، ۲۶۷۹ درخواست عضویت در سایت اهل قلم ثبت شده که ۱۴۴۴ مورد از آن‌ها تأیید نهایی شده است. همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۱۹۵ درخواست گواهی آثار اهل قلم داشتیم که همه آن‌ها تأیید شده‌اند. یکی دیگر از خدمات ما، ارائه معرفی‌نامه بیمه برای صندوق اعتباری هنر است. به این‌صورت که هر دو هفته یک‌بار، معرفی‌نامه‌ها را به صندوق ارائه می‌کنیم. در مواردی که برخی از اهالی محترم قلم گمان می‌کنند اختلالی در معرفی آن‌ها به صندوق به‌وجود آمده، دلیل این است که به صفحه خود مراجعه نکرده‌اند و متوجه صدور نامه نشده‌اند. نکته دیگر اینکه، صندوق اعتباری هنر، برای معرفی به بیمه‌ها بازه‌های زمانی دارد که این موضوع گاهی موجب گلایه اهالی قلم می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، ۵۵۷ درخواست بیمه داشتیم که ۴۴۹ نفر معرفی شدند و مابقی هم به دلایل مختلف شرایط معرفی نداشتند. تا زمانی که افراد شرایط عضویت در صندوق اعتباری هنر را داشته باشند، محدودیتی برای صدور معرفی‌نامه بیمه وجود ندارد. همچنین کسانی که نشان درجه یک هنری دارند، برای عضویت، بیمه و ... نیازی به تمدید ندارند. مابقی در بازه‌های زمانی برای تمدید عضویت نیاز به معرفی‌نامه‌هایی دارند. در روزهای اخیر به‌طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰ درخواست جدید داشته‌ایم.

مشاور مدیرعامل و مدیر فعالیت‌های فرهنگی و اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: ارائه خدمات اهل قلم به‌صورت مستمر برقرار است. در کنار موارد ارائه شده، سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران، همیشه نشست‌هایی را در حوزه‌های مختلف برگزار کرده است. در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال، حدود ۵۰۰ نشست در سراهای مختلف برگزار شد. در دیگر مواقع نیز نشست‌هایی به درخواست ناشران برگزار می‌شود. طبیعی است با کاهش شیوع کرونا، تعداد نشست‌های حضوری باید بیشتر شود. البته فکر می‌کنم بخشی از این امر دیگر اتفاق نیفتد. انگار این دوره طولانی کرونا باعث شد که سبک زندگی ما تا حد زیادی تغییر کند.

طریقی ادامه داد: در این دوره یاد گرفتیم که از راه دور هم می‌توانیم در نشست‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنیم. بعد از نمایشگاه کتاب، نشست‌هایی که برگزاری آن‌ها از خارج موسسه درخواست می‌شود را بررسی و درجه‌بندی می‌کنیم. براساس اولویت‌ها و درجه‌بندی که صورت می‌گیرد، نوع خدمات و پوششی که برای برگزاری نشست‌ها ارائه می‌دهیم، متفاوت است. برای بخشی از نشست‌ها سالن اختصاص می‌دهیم و نشست برگزار می‌شود. بخشی دیگر از نشست‌ها، مربوط به کتاب‌هایی است که محتوا، نشر و نویسنده‌شان معتبر بوده که از آن‌ها حمایت کامل با طراحی و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. بخشی از نشست‌ها نیز پذیرفته نمی‌شود. در این دوره اساسا محتوامحور بودن هم برای ما مهم است.

این‌شاعر در تشریح اهداف اجرای سلسله نشست‌های «تکیه کتاب»، گفت: در «تکیه کتاب» که تجربه جدیدی بود، به سمت نشست‌هایی که محور آن تولید محتواست، حرکت کردیم. محتوایی تولید می‌شود که چه امروز و چه در آینده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این کار، توجه ما به محتوای بهتر و ارزشمندتر بود، حتی محتوایی که تاریخ مصرف نداشته باشد. در قالب نشست‌های «تکیه کتاب»، هفت برنامه در دهه اول محرم برگزار شد و ۱۰ برنامه نیز در آستانه اربعین حسینی خواهیم داشت. تلاشمان این است که پس از این، در مقاطع مختلف سال، موضوعاتی را که دارای اهمیت هستند، به این شکل به مخاطب عرضه کنیم. «تکیه کتاب» در زمان‌ها و مناسبت‌های مختلف اجرا خواهد شد.

مشاور مدیرعامل و مدیر فعالیت‌های فرهنگی و اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران، با تأکید بر دوری از نگاه گزینشی در همکاری با نهادها و ناشران، اظهار کرد: خانه کتاب و ادبیات ایران یک نگاه کلی و یکسان به همه ناشران، همه نویسندگان و همه نهادهای مرتبط با کتاب دارد. گفتنی است که بعد از نمایشگاه کتاب، با اجرای «تکیه کتاب» تازه وارد فضای نشست‌هایی شده‌ایم که خودمان می‌خواهیم طراحی کنیم. تاکنون نشست‌های برگزارشده بیشتر از سوی نهادها و ناشران پیشنهاد شده و ما تنها آن‌ها را درجه‌بندی و برگزار کردیم. هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که طرح و برنامه‌ تحولی را که برای ۳، ۶ یا ۹ ماه آینده داریم، اجرا کنیم.

طریقی در پایان گفت: درهای خانه کتاب و ادبیات ایران به‌روی هر ناشر و نویسنده‌ای هم که کتاب جدید و مهمی دارد و کتابش حداقل‌ استانداردها را داشته باشد، باز است و همه درخواست‌ها حتما بررسی می‌شوند. البته طبیعی است که نمی‌توانیم همه درخواست‌ها را انجام دهیم، ولی تا جایی که زمان و توان داشته باشیم، این‌کار صورت می‌گیرد.

کد خبر 5568624 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: غلامرضا طریقی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران صندوق اعتباری هنر کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب کیومرث عباسی قصری حوزه هنری خبر درگذشت انتشارات پیدایش نشر 27 بعثت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هوشنگ ابتهاج تازه های نشر مجلات سروش سازمان تبلیغات اسلامی سردار حسین همدانی انتشارات راه یار صندوق اعتباری هنر مشاور مدیرعامل خدمات اهل قلم ابتدای سال شرایط عضویت تمدید عضویت معرفی نامه درخواست ها تکیه کتاب اهالی قلم نشست هایی نشست ها بازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد جامع بیمه ایران برای سال ۱۴۰۳؛ تمرکز بر دیجیتالیزه کردن و نوآوری در بیمه‌های زندگی

مدیرعامل بیمه ایران، در نشستی با حضور مدیران کل استان‌ها، برنامه‌های استراتژیک شرکت را برای سال ۱۴۰۳ تشریح کرد و گفت: تبیین راهبرد سال ۱۴۰۳ در پنج محور الکترونیکی کردن فرآیندهای بیمه گری با اولویت حوزه خسارت، رشد و توسعه بیمه های زندگی با رویکردی نوآورانه در حوزه سرمایه گزاری، طراحی و معرفی محصولات جدید بیمه ای به بازار، افزایش توانمندی و قابلیتهای نمایندگان از طریق تعریف بسته های آموزشی، رفاهی و تسهیلاتی و معرفی بهتر دست‌آوردها و خدمات بیمه ایران از طریق رسانه های جمعی پرداخت.

نشست مدیرعامل با مدیران ستادی و استانی با عنوان همدلی، انسجام و اصول حرفه‌ای با حضور محمدرضاکشاورز مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمه ایران برگزار گردید.

کشاورز در این نشست که با حضور مدیران کل استان‌ها به صورت برخط همراه بود به تبیین راهبرد سال ۱۴۰۳ در پنج محور الکترونیکی کردن فرآیند‌های بیمه گری با اولویت حوزه خسارت، رشد و توسعه بیمه‌های زندگی با رویکردی نوآورانه در حوزه سرمایه گزاری، طراحی و معرفی محصولات جدید بیمه‌ای به بازار، افزایش توانمندی و قابلیت‌های نمایندگان از طریق تعریف بسته‌های آموزشی، رفاهی و تسهیلاتی و معرفی بهتر دست‌آورد‌ها و خدمات بیمه ایران از طریق رسانه‌های جمعی پرداخت.

وی گفت: بیمه ایران دارای تمدن سازمانی است و این تمدن سازمانی نتیجه تلاش بسیاری از همکاران و نمایندگان از قدیم تا به الان بوده و همه ما موظفیم این امانت را به خوبی حفظ، تقویت و به آیندگان منتقل کنیم. معتقدم قانونٱ و اخلاقٱ و شرعٱ باید از نگاه تمام ذینفعان برای حفظ این تمدن سازمانی، کوشش کنیم.

همه خودمان را مدیون شرکت میدانیم و به نظر من برای اداره شرکت بزرگ بیمه ایران باید روی چند موضوع توافق کنیم. برقراری نظم و انضباط در همه امور، تعامل و برقراری ارتباط با همه ذینفعان با رعایت احترام و سرعت بخشی توام با کیفیت در انجام امور. همه همکاران در سطوح حکمرانی، مدیریتی و عملیاتی باید به دنبال نهادینه کردن این مولفه‌های رفتاری باشیم.

مدیرعامل بیمه ایران افزود: بهترین جلسات من دیدار با مدیران استان‌ها و همکاران محترم شبکه نمایندگی است، چون کار اصلی و اجرایی را همکاران من در شعب و نمایندگی‌ها انجام می‌دهند. هدف از تشکیل نشست، دریافت نقطه نظرات و دیدگاه‌های مدیران استان‌ها است و همه دغدغه‌های مطرح شده را صحیح میدانم و از معاونین توقع دارم موضوعات را در حوزه خودشان اولویت بندی کنند و از مدیران ستادی نیز انتظار دارم انتظارات و درخواست‌های استان‌ها را سریع پاسخ دهند چرا که مشتری در شعبه منتظر تصمیم گیری ما نخواهد ماند. کسب و کار ما بیمه گری است و همه واحد‌ها باید به یکدیگر کمک کنند.

رئیس هیات مدیره با اشاره به نظرات مدیران کل استانی تاکید کرد: نباید تصمیمات در اجرا با وقفه روبرو شود و حدود اختیارات باید با توجه به شرایط رقابت بازار بهینه گردد. باید چابک‌تر تصمیم بگیریم و با تغییرات بروز شویم. تشکیل کمیته از افرادی که دل در گرو موفقیت شرکت دارند میتواند به دستیابی به اهداف کمک کند و من هم بنا دارم از همه سلائق که به شرکت علاقه دارند استفاده کنم.

وی در پایان گفت: بیمه ایران علیرغم نقش حاکمیتی، اما یک بنگاه تجاری و اقتصادی است و اعتقاد دارم نظام حقوق و دستمزد آن باید با این نگاه بهینه شود به همین جهت با توجه به مقررات دولتی به دنبال تحقق تغییراتی در این خصوص هستیم.

در ابتدای این نشست نعمت الهی سرپرست معاونت حقوقی و هماهنگی اموراستانها، شعب و نمایندگی‌ها با اشاره به تاکید مدیرعامل در تشکیل این جلسه به توضیح اجمالی برنامه حوزه مربوط پرداخت و از برگزاری گردهمایی حضوری سراسری مدیران در آینده نزدیک خبر داد.

در این نشست که با عنوان همدلی، انسجام و اصول حرفه‌ای برگزار شد مدیران کل استان‌های گیلان، همدان، یزد و سیستان و بلوچستان نیز به نمایندگی از استان‌های کشور دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند.

دیگر خبرها

  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • راهبرد جامع بیمه ایران برای سال ۱۴۰۳؛ تمرکز بر دیجیتالیزه کردن و نوآوری در بیمه‌های زندگی
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • منتخبان مسابقات ملی «سدید»‌ در لرستان معرفی شدند
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • تشریح نشست کمیسیون اصل نود توسط خضریان