Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا مدرس روز یک‌شنبه  در حاشیه بازدید از جزیره هرمز با حضور "حمید خلیلی" مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۳۸ مترطول نوار ساحلی در استان هرمزگان اظهار داشت: نگاه ویژه به اقتصاد دریامحور مهم‌ترین مولفه در توسعه اقتصادی و آمایش سرزمینی است و مهم‌ترین مولفه این توسعه نیز بنادر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این رابطه به ظرفیت‌های توسعه تجارت دریایی بنادر غرب هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: بندر لنگه یکی از بنادر بسیار فعال و اثرگذار در حوزه تجارت و بازرگانی محسوب می‌شود و طرح جامع توسعه این بندر برای افق ۱۴۰۴ مصوب شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه در قالب طرح جامع توسعه بندر لنگه، پیش بینی‌هایی در حوزه‌های مختلف زیربنایی و تجهیزاتی این بندر طراحی شده است، اظهار داشت: اراضی بندر لنگه در غرب استان در مرحله استحصال بوده و مطالعات آن درحال انجام است.

مدرس تصریح کرد: به دلیل محدودیت اراضی در پسکرانه بندرلنگه در طرح جامع این بندر، اراضی جدیدی با هدف افزایش ظرفیت و بهبود خدمات در پیرامون آن  مورد توجه قرار گرفته که این ظرفیت می‌تواند توسعه بسیار خوبی برای منطقه غرب استان رقم بزند، لذا این اقدام مهم سازمان بنادر چشم انداز بسیار روشنی در ابعاد مختلف تجاری، اجتماعی و بازرگانی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: علاوه بر موارد یاد شده توجه به اسکله‌ها و بنادر گردشگری این استان وجود دارد که به عنوان مثال سه مولفه شیلاتی، مسافری و گردشگری در طرح جامع بندر هرمز طراحی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در این رابطه به اجرای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) اشاره کرد و ادامه داد: مبنای توسعه استان هرمزگان در دو محور طرح مطالعات یکپارچه بنادر و سند آمایش سرزمینی به دلیل مکمل بودن این دو محور در حال انجام است.

مدرس با بیان اینکه طرح مطالعات یکپارچه بنادر نیازمند تدقیق است، ابراز کرد: در راستای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، باید برای هر بندر یک طرح جامع مشخصی داشته باشیم که بدانیم در طرح کلی آمایشی چه نوع فعالیت‌ و در کدام پهنه‌ها چه اقداماتی قرار است انجام شود.

وی اضافه کرد: در موضوع طرح‌های جامع بندری، طرح مطالعات یکپارچه بنادر و سند آمایش سرزمینی مهم است و تمامی دستگاه‌های اجرایی در حوزه دریا و ساحل مکلف به مشارکت در طرح‌های توسعه دریامحور هستند.

احداث بندر اقیانوسی مکران نقش استراتژیک در مبادلات دریایی دارد 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش استراتژیک سواحل مکران در مبادلات دریایی اشاره کرد و بیان داشت: مطالعات اولیه برای احداث بندر اقیانوسی سواحل مکران که در تامین نیازهای اساسی کشور نقش مهمی دارد که امیدواریم این فرآیند با سرعت و دقت انجام شود.

مدرس افزود: با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه می‌توانیم پذیرش بالاترین سایز کشتی‌ها را داشته باشیم و این موجب می‌شود، بندر ما در سواحل مکران مزیت‌های مناسبی از نظر پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشد.

وی با بیان اینکه سواحل مکران نقش ویژه و استراتژیکی در مبادلات دریایی در آینده خواهد داشت، گفت: بندر اقیانوس مکران خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت‌ طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.

بهبود شرایط معیشتی ساحل نشینان سیاست‌ جدی سازمان بنادر است

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز کمک به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی ساحل نشینان را از سیاست‌های جدی سازمان بنادر و دریانوردی دانست و بیان کرد: در توسعه بنادر مباحث گردشگری، مسافری، صیادی و تجاری تلاش می‌شود ضمن ارائه خدمات مطلوب و ایمن به گردشگران، جامعه محلی و معیشت مردم بومی منطقه نیز به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد.

حسین عباس نژاد، با اشاره به بازدید امروز خود از بندر هرمز بیان کرد: اجرای طرح جامع بندر هرمز علاوه بر اینکه توسعه معیشت ساحل‌نشینان استان به ویژه مردم این جزیره را به دنبال دارد، در ارتقای سطح ایمنی سفرهای دریایی و گردشگری این جزیره نیز اثرگذار خواهد بود.

توسعه گردشگری مبتنی برسرمایه گذاری بخش خصوصی

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز گفت: اقتصاد و معیشت مردم ساحل نشین با بنادر عجین شده و تمامی اقداماتی که در توسعه زیرساخت گردشگری صورت گرفته اقتصاد جامعه محلی را در برمی‌گیرد.

حمیدرضا محمد حسینی تختی افزود: با اهتمام مدیر عامل سازمان بنادر و مدیریت استان توسعه گردشگری برمبنای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال رونق است و در این زمینه می‌توان به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در جاسک و سیریک اشاره کرد که فرآیند آن درحال انجام است.

وی در خصوص طرح جامع بندر هرمز نیز گفت: بعد از نقل و انتقالات در حوزه اسنادی مالکیت بندر هرمز متعاقب آن قرارداد سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری و زیرساخت‌های مسافری برای  بنادر شهید حقانی، هرمز و نخل ناخدا انجام می‌گیرد که امیدواریم این زیرساخت زمینه ساز رونق اقتصادی و گردشگری استان شود.

برچسب‌ها جزیره هرمز سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان خلیج فارس تنگه هرمز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جزیره هرمز سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان جزیره هرمز سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان خلیج فارس تنگه هرمز بنادر و دریانوردی سازمان بنادر سواحل مکران بندر هرمز جامع بندر طرح جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۲۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک

ایسنا/هرمزگان مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر شرق هرمزگان گفت: یک فروند شناور یدک‌کش چندمنظوره به چرخه عملیاتی و لجستیکی بندر جاسک افزوده شد.

حمیدرضا محمدحسینی تختی امروز هشتم فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: این یدک‌کش دارای قابلیت آتشخواری در مواقع بروز حوادث و کاربری چندمنظوره است.

وی افزود: عملیات تغییر کاربری و چندمنظوره کردن این شناور در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با دانش متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان به پایان رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر شرق هرمزگان هدف از استقرار شناور یدک کش برنا در بندر جاسک را افزایش ایمنی و نیز ارتقاء نُرم تخلیه و بارگیری کالا با پهلوگیری شناور تناژ بالا عنوان کرد. 

به گفته محمدحسینی تختی این شناور دارای سیستم ناوبری و کمک ناوبری، ۲۶ متر طول و ۲.۷۵ آبخور، دارای قابلیت ویژه‌ای برای ارتقاء توان عملکردی بندر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس
  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • بنادر هوشمند، راهی برای آینده روشن
  • قاچاق چوب در بندر پارسیان
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد