Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد جامع شهر اسدآباد با وجود ۵ کتیبه از دوران صفویه هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده و نیاز به پیگیری و تلاش بیشتری برای به ثبت رساندن این اثر تاریخی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان؛ امروز ۳۰ مردادماه، با به آتش کشیدن مسجدالاقصی، قبله اول مسلمین جهان از سوی صهیونیست‌ها به نام “روز جهانی مساجد” در تقویم نامگذاری شد؛

رهبر انقلاب در دیدگاهی مسجد را محلی برای «انسان‌سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی» دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال به همین مناسبت یکی از مساجد شهر اسدآباد که مرکز اجتماع نمازگزاران در روز جمعه و البته مناسبت‌های مختلف است و قدیمی‌ترین مسجد این شهر معرفی می کنیم.

مسجد جامع اسدآباد که در دل و قلب این شهر واقع شده، قدمتش طولانی و به دوران صفویه برمی‌گردد و آنگونه که میگویند در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برای توسعه فضای مسجد تخریب شده و مسجدی جدید با طرحی مستطیل شکل به‌جای آن ساخته شد.

این مسجد با نقش هنرهای اسلامی و وجود چندین کتیبه تاریخی و البته تجلی دستان هنرمندانه ایرانیان در قدیم‌الایام نمایی دیگر به خود گرفته است؛

در آن ۵ سنگ‌نوشته و یک سنگ‌قبر بر دیوار طاق‌نمایی در سمت چپ راهروی ورودی به حیاط مسجد نصب شده که سنگ‌نوشته‌ها با عنوان سلطانی معروف است و با مضامینی نگاشته شده؛

۱- فرمان شاه طهماسب اول صفوی«۹۸۴-۹۳۰» درباره بخشودگی مالیات خانه شمار قریه اسدآباد.

۲- فرمان شاه طهماسب اول صفوی «۹۸۴-۹۳۰» درباره تخفیف مالیات چهارپا که عبارت از مواشی و …و بیوت النحل النکا ، اسدآباد که از ابتدای پیچی ئیل به علیت شیعه بودن ساکنان آنجا.

۳- فرمان شاه عباس صفوی«۱۰۳۸-۹۹۶» درباره تخفیف رسدی یکماهه شهر رمضان المبارک از ابتدای توشقان ئیل سوای جهاتی که به اجاره می‌دهند فقط به شیعیان ساکن الکاء اسدآباد.

۴- فرمان شاه صفی «۱۰۵۲-۱۰۳۸» درباره مال و حقوق دیوانی جماعت کاولیان و جماعت لولیان و جماعت هندویان مشهور به خطیران و جماعت حسن ارانلو که در نواحی نهاوند و اسدآباد و هرسین و دینور و سنقر و گوراب و ملایر ساکن هستند.

۵- کتیبه تعمیر بنای مسجد جامعه قصبه اسدآباد به فرمان شاه سلیمان صفوی«۱۱۰۵-۱۰۷۷»

و اما متأسفانه علیرغم قدمت طولانی و وجود کتیبه های زیبا و قدیمی در آن هنوز به فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت نرسیده است و همچنان میراث فرهنگی اعلام می کند که در حال پیگیری ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران هستند.

شهرستان اسدآباد با قدمتی کهن و پرآوازه ۱۵۰ اثر تاریخی دارد که ۵٠ تپه تاریخی و باستانی آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت رسیده و انتظار می‌رود مسئولان متولی این امر تلاش بیشتری برای به ثبت رساندن نام این مسجد قدیمی در آثار ملی داشته باشند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: فهرست آثار ملی فرمان شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند، اما این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

 

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند. یکی از نتایج ملموس این قانون، عملکرد بسیار خوب ایتالیایی ها در میادین اروپایی بود، به طوری که نمایندگان این کشور در 4 سال اخیر، چهار فینال اروپایی را تجربه کرده اند. با این وجود، این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا این فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)