Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@23:23:32 GMT

اولین گیاهی که باید روی مریخ بکاریم!

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۲۷۸۴

اولین گیاهی که باید روی مریخ بکاریم!

  به گزارش تابناک به نقل از راهنماتو، هنگامی که بر همه چالش‌های مربوط به رسیدن به مریخ غلبه کردیم، باید راه‌های چگونگی ایجاد یک زندگی پایدار در آنجا را بیابیم که رشد و کشت محصولات بخش عمده‌ای از آن خواهد بود. شاید شما هم فیلم «مریخی» را دیده باشید که نقش اصلی آن (مت دامون) چگونه توانست بر روی سیاره سرخ سیب زمینی بکارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اگر این موضوع برای شما تنها یک فیلم سرگرم کننده باشد، باید بگوییم که از لحاظ تئوری این کار ممکن است و ناسا نیز تاکنون با انجام آزمایش‌هایی آن را تأیید کرده است.

 

با این همه، ماجرا به همین سادگی‌ها هم نیست. شن و غبار سیاره سرخ نه تنها فاقد مواد آلی و میکروب‌های مفید است، بلکه مملو از نمک‌ها و مواد معدنی است که باعث می‌شود رشد و بقای بیشتر گیاهان به خطر بیفتد. اما بیشتر گیاهان، نه همه آنها! یک مطالعه جدید نشان داده است که گیاه یونجه می‌تواند در خاک‌های آتشفشانی سختی مانند خاکی که سطح مریخ را پوشانده، زنده بماند و سپس می‌تواند به عنوان کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو استفاده شود.

این محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: «محتوای کم مواد مغذی خاک مریخ و شوری زیاد آب، آن را برای استفاده مستقیم برای تکثیر محصولات غذایی نامناسب می‌کند. بنابراین، توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش محتوای مواد مغذی در خاک مریخ و نمک زدایی آب شور برای ماموریت‌های طولانی مدت ضروری است. اما انجام چنین کاری با موانع بسیاری روبرو است و به همین دلیل ما در ابتدا باید گیاهانی را در اولویت قرار دهیم که کمترین نیاز به این اقدامات اولیه را دارند و در اینجاست که یونجه نقش مهم خود را ایفا می‌کند.»

 

این دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند که گیاه یونجه می‌تواند به همان اندازه که در زمین رشد کند، در محیط ناهموار مریخ هم رشد کند، بدون اینکه نیازی به کود و یا مواد مغذی اضافی باشد.

این دانشمندان با استفاده از نمونه‌های خاک مریخی و نمونه‌های مشابه توانستند گیاه یونجه را کشت کنند و سپس با افزودن آن به خاک مورد نظر به نوعی کود برسند که به سادگی توانستند در آن گیاهان خوارکی مانند شلغم، تربچه و کاهو که به طور معمول کاشت ساده‌ای دارند، پرورش دهند. نتایج شگفت انگیز بود، زیرا این گیاهان خوراکی به خوبی در خاک غنی شده با یونجه رشد کردند.

با این حال هنوز یک مسئله مهم وجود داشت؛ این فرآیند با آب شیرین صورت گرفت پس آب شیرین هم مورد نیاز بود. این تیم تحقیقاتی برای این مشکل نیز راه حلی ارائه داد؛ آب شور موجود در مریخ را می‌توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه کرد و سپس از طریق سنگ‌های آتشفشانی فیلتر کرد تا آب شیرین مورد نیاز برای رشد محصولات تولید شود.

رشد یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان کود مطمئناً هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال‌های عظیم غذا در طول میلیون‌ها کیلومتر سفر به سیاره سرخ خواهد داشت. محققان می‌نویسند: «این مطالعه نشان می‌دهد که برای اهداف بلندمدت، می‌توان منابع آب و خاک را در محل، برای کشاورزی در مریخ به جهت حفظ مأموریت‌های انسانی و سکونت‌گاه‌های دائمی تصفیه کرد.» نتایج این تحقیق در نشریه PLOS One به چاپ رسیده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال مریخ گیاه یونجه محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماته؛ چای گیاهی محبوب فوتبالیست‌ها که لاغرتان می‌کند!

چای گیاهی ماته (Mate) که در میان ستاره‌های فوتبال آمریکای جنوبی مانند لیونل مسی محبوب است، خاصیت لاغری نیز دارد. کارشناسان می‌گویند این نوشیدنی تلخ با بویی شبیه بادام زمینی، احتمالاً به دلیل کافئین موجود، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و سوخت چربی را تسریع می‌کند.

به گزارش روزیاتو، شاید همین خواص باعث شده که ناگهان ماته در میان فوتبالیست‌ها محبوبیت پیدا کند. مسی، یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال، به نوعی سفیر این نوشیدنی شده و اغلب عکس‌هایی از خود در حال نوشیدن ماته تازه دم، منتشر می‌کند. دیوید بکهام، که مسی را به تیم اینتر میامی دعوت کرد نیز تحت تأثیر او ماته را امتحان کرد.

مصرف ماته در میان ستاره‌های آرژانتینی، اروگوئه‌ای و حتی اروپایی مانند آنتوان گریزمان و پل پوگبا رایج است. اریک دایر، مدافع سابق تاتنهام نیز در جام جهانی ۲۰۱۸ اعتراف کرد که به این نوشیدنی اعتیاد دارد.

چای ماته مانند قهوه انرژی بخش است، اما طرفداران آن ادعا می‌کنند که سردرد و افت ناگهانی انرژی همراه با نوشیدن قهوه را ندارد. محققان می‌گویند ماته می‌تواند باعث کاهش وزن شود. یک مطالعه در برزیل در سال ۲۰۱۹ نشان داد که این نوشیدنی سبز خواص ضد چاقی دارد.

همچنین طی یک تحقیق در کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که افراد چاق با مصرف روزانه کپسول ماته می‌توانند تا ۰.۷ کیلوگرم وزن کم کنند. سایر مطالعات نیز مزایای مشابهی را گزارش کرده اند؛ مانند پژوهشی در نروژ در ۲۰۱۸ که نشان داد این مکمل میزان سوزاندن چربی را در هنگام ورزش افزایش می‌دهد.

با این حال، یک متخصص تغذیه می‌گوید که اثرات لاغری ماته ممکن است ناشی از کافئین آن باشد نه خود نوشیدنی. کافئین با افزایش سطح آدرنالین، متابولیسم چربی را تحریک می‌کند. ماته همچنین سرشار از پلی فنول‌های آنتی اکسیدان و محرک متابولیسم است. اما این متخصص معتقد است اگر رژیم سالم و ورزش را رعایت کنید، ماته اثر کمی روی کاهش وزن دارد.

دیگر خبرها

  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • (ویدئو) اگر زنجبیل را بکاریم چه می‌شود
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • اگر زنجبیل را بکاریم چه می شود (فیلم)
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • ماته؛ چای گیاهی محبوب فوتبالیست‌ها که لاغرتان می‌کند!
  • (ویدئو) خوددرمانی اورانگوتان با طب گیاهی پس از زخمی شدن
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود