Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد، کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند و با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند. دشمن هم یک‌نسل بی‌ریشه می‌خواهد که نسبت به کشور خود دلبستگی نداشته‌ باشد.

به‌گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، غلامعلی حداد عادل ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس فرهنگستان زبان و ادبیات  فارسی ـ در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که صبح یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، به اهمیت جایگاه میراث‌فرهنگی در دلبستگی به کشور و همبستگی ملی اشاره کرد و افزود: مهاجرت جوان‌ها، فارغ‌التحصیلان و متخصصان به کشورهای خارجی از موضوعات روز کشور است، اما اگر کسی به جایی دل‌بستگی داشته باشد با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میراث‌فرهنگی از این سو دارای اهمیت است.

او در تعریف عمل آزادانه به اهمیت داشتن هویت اشاره کرد و گفت: یکی از عناصر اصلی داشتن هویت، حافظه است. همین‌طور که حافظه در هویت شخص دارای نقش اساسی است، تاریخ نیز در مقیاس کلان، اجتماعی و حافظه یک ملت دارای اهمیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت آگاهی هر ملت از گذشته و تاریخ خود، بیان کرد: میراث‌فرهنگی نقش مهمی در خودآگاهی ملی و فرهنگی دارد، میراث‌فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس تجسم عینی تاریخ یک ملت است، از گذشته و تاریخ هر ملتی تنها میراث‌فرهنگی آن باقی مانده است.

حداد عادل با بیان این‌که میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای شناخت تمدن و تاریخ هر ملتی است از زبان و معماری نیز نام برد و اظهار کرد: بازار و قنات نمونه‌ای از مظاهر معماری ایرانی هستند، تمدن ماندگار و چندهزار ساله ایران به کمک قنات به حیات خود ادامه داده است، هر چه‌قدر به عملکرد این قنات بیندیشیم، احترام ما نسبت به نیاکان افزوده می‌شود. حفظ میراث‌فرهنگی ومعرفی آن به نسل جدید وظیفه‌ای ملی است و شما نگهبانان خشت و گل نیستید، بلکه نگهبان حافظه تاریخی ملت خود هستید که موجب هویت ملی، همبستگی و دلبستگی به سرزمین و تاریخ می‌شود، اگر ملت این حافظه تاریخی را از دست بدهد خودش را از دست می‌دهد.

او با تاکید بر اهمیت نقش حافظه مشترک در ایجاد همبستگی ملی ادامه داد: این چیزی است که ما به آن احتیاج داریم و دشمن ما این را نمی‌خواهد، آن‌ها یک‌نسل بی‌ریشه می‌خواهند که دلبستگی نسبت به کشور خود نداشته‌ باشند. بر این اساس نسل جوان را باید با هویت تاریخی و میراث‌فرهنگی آشنا کرد. اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند. بدترین ظلم به یک ملت این است که از خودش فرار کند و به گذشته‌اش افتخار نکند.

حداد عادل با اعتقاد بر این‌که حس تاریخی در ملت ما ضعیف است، افزود: ما علاقه‌ای به گذشته اشیاء و حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده است، نداریم. فرهیختگان و معلمان باید به اشیاء از حیث تاریخی بودن آن‌ها بها دهند، حفظ میراث‌فرهنگی و احترام به آن را باید شما (متولیان میراث فرهنگی) به ملت یاد بدهید. یکی از نشانه‌های بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی نساختن بازار در شهرهای جدید است. در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و سازه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غلامعلی حداد عادل میراث فرهنگی تاريخ مهاجرت کشور خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۲۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی گفت: این اشیاء که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • افتتاح هتل در ارومیه