Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-29@08:02:25 GMT

مناطق احتمالی فرود بشر روی ماه اعلام شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۲۸۹۸

مناطق احتمالی فرود بشر روی ماه اعلام شد

ناسا که در حال آماده شدن برای ارسال فضانوردان به ماه تحت برنامه‌ای موسوم به آرتمیس است، ۱۳ منطقه احتمالی برای فرود فضانوردان در نزدیکی قطب جنوبی قمر زمین را شناسایی و اعلام کرده است.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از ناسا، هر منطقه حاوی چندین مکان بالقوه برای فرود ماموریت آرتمیس ۳(Artemis III) است که اولین ماموریت از سری ماموریت‌های آرتمیس است که در آن فضانوردان از جمله اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست پا بر ماه می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارک کراسیچ(Mark Kirasich)، معاون مدیر بخش توسعه کمپین آرتمیس در مقر ناسا در واشنگتن، می‌گوید: انتخاب این مناطق به این معنی است که ما گامی بزرگ به سوی بازگشت انسان به ماه برای اولین بار از زمان ماموریت آپولو برداشته‌ایم. این ماموریت شبیه ماموریت‌های پیشین نخواهد بود زیرا فضانوردان به مناطق تاریکی که پیش از این توسط انسان کاوش نشده بودند، می‌روند و زمینه را برای اقامت طولانی مدت بشر بر ماه در آینده فراهم می‌کنند.

ناسا مناطق احتمالی زیر را که در تصویر قابل مشاهده هستند برای فرود آرتمیس ۳ بر ماه اعلام کرده است.

هر یک از این مناطق در شش درجه عرض جغرافیایی قطب جنوبی قمر زمین قرار دارند و در مجموع دارای ویژگی‌های زمین شناسی متنوعی هستند. این مناطق گزینه‌هایی برای فرود در همه فرصت‌های بالقوه پرتاب آرتمیس ۳ فراهم می‌کنند. مکان‌های بالقوه برای فرود به زمان‌بندی پنجره زمانی پرتاب مرتبط هستند، بنابراین انتخاب چندین منطقه، انعطاف‌پذیر بودن زمان پرتاب در طول سال را تضمین می‌کنند.

برای انتخاب این مناطق، گروهی از دانشمندان و مهندسان در سراسر آژانس فضایی آمریکا، منطقه نزدیک قطب جنوبی ماه را با استفاده از داده‌های مدارگرد شناسایی ماه ناسا و داده‌ها و یافته‌های علمی مورد ارزیابی قرار دادند. این تیم علاوه بر در نظر گرفتن پنجره پرتاب، مناطق را بر اساس ویژگی‌های موثر آنها در ایجاد یک فرود ایمن با استفاده از معیارهایی از جمله شیب زمین، سهولت ارتباط با زمین و شرایط نوری ارزیابی کردند. آنها همچنین قابلیت‌های ترکیبی موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS)، فضاپیمای اُریون و سیستم فرود انسان استارشیپ را در نظر گرفتند.

همه مناطق در نظر گرفته شده از نظر علمی اهمیت زیادی دارند زیرا این مناطق به دلیل نزدیکی به قطب جنوبی ماه به طور دائم در سایه قرار دارند و غنی از منابع و زمین‌های ناشناخته برای انسان هستند.

سارا نوبل(Sarah Noble) سرپرست بخش علوم قمری آرتمیس در بخش علوم سیاره‌ای ناسا می‌گوید: چندین منطقه پیشنهادی جزو برخی از قدیمی‌ترین بخش‌های ماه هستند و فرصتی برای آشنایی با تاریخچه ماه از طریق مواد مطالعه نشده فراهم می‌کنند.

تیم تجزیه و تحلیل ناسا، سایر معیارها برای انتخاب مناطق مناسب برای فرود را با اهداف علمی خاص آرتمیس تطبیق دادند. یکی این موارد نزدیکی منطقه فرود به منطقه‌ای بود که دائماً در سایه قرار دارد تا خدمه بتوانند یک پیاده‌روی در ماه به انجام برسانند. این کار به خدمه اجازه می‌دهد تا نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده و در منطقه‌ای بی‌خطر به تجزیه‌ و تحلیل بپردازند و اطلاعات مهمی در مورد عمق، توزیع و ترکیب یخ‌های قطب جنوبی ماه کسب کنند.

همه این ۱۳ منطقه دارای مناطقی هستند که دسترسی مداوم به نور خورشید را در طول یک دوره ۶.۵ روزه که مدت زمان برنامه‌ریزی شده برای ماموریت آرتمیس ۳ است، فراهم می‌کنند. دسترسی به نور خورشید برای اقامت طولانی مدت در ماه بسیار مهم است زیرا نور خورشید یک منبع انرژی است و تغییرات دما را به حداقل می‌رساند.

جیکوب بلیچر(Jacob Bleacher)، دانشمند ارشد اکتشافات ناسا، می‌گوید: توسعه طرحی برای کاوش در منظومه شمسی به معنای یادگیری نحوه استفاده از منابعی است که در دسترس ما هستند و در عین حال حفظ یکپارچگی علمی آنها است. یخ در ماه از منظر علمی و همچنین به عنوان یک منبع ارزشمند است، زیرا می‌توان از آن اکسیژن و هیدروژن برای سیستم‌های پشتیبانی حیات و سوخت استخراج کرد.

ناسا ممکن است مناطق دیگری را نیز برای بررسی شناسایی کند.

این آژانس فضایی پس از تعیین تاریخ پرتاب ماموریت، بخش‌هایی از این مناطق را برای فرود آرتمیس ۳ انتخاب خواهد کرد.

اولین گام از برنامه آرتمیس قرار است اواخر این ماه با پرواز آزمایشی بدون خدمه موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) ناسا انجام شود، که یک کپسول خالی از خدمه موسوم به اُریون را طی یک سفر رفت و برگشت با خود به ماه خواهد برد اما روی سطح این سیاره فرود نخواهد آمد. در صورت موفقیت، این ماموریت که آرتمیس ۱ نام دارد، راه را برای اولین سفر رفت و برگشت انسان به ماه در سال ۲۰۲۴ و فرود بشر در سال ۲۰۲۵ هموار خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ناسا ، ماه ، پروژه آرتمیس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ناسا ماه پروژه آرتمیس فراهم می کنند برای فرود قطب جنوبی آرتمیس ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۲۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی

ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود است؛ طرحی بلندپروازانه که هدف آن برآورده‌کردن نیازهای این کشور در حوزه نیروی دریایی است.

به گزارش ایسنا، خبرها حاکی از آن است که ناو هواپیمابر ترکیه قرار است از فناوری «استوبار» (STOBAR) استفاده کند.

در این فناوری هواپیماها بدون کمک منجنیق‌های روی عرشه و تنها با نیروی حاصل از موتور خود به پرواز درمی‌آیند.

در همین راستا، عرشه این ناوها را مانند سکوهای پرش اسکی، شیب‌دار می‌سازند.

بااین‌حال، ازآنجاکه بیشتر هواپیماهای استفاده‌شده روی این ناوها از قابلیت فرود عمودی بهره‌مند نیستند، کابل‌های فرود همچنان در هنگام فرود به هواپیماها کمک می‌کنند.

به گزارش «کلش ریپورت»، طول این کشتی ۲۸۵ متر، عرض آن ۷۲ متر و وزن آن ۶۰ هزار تُن خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش‌ها، حداکثر سرعت این ناو هواپیمابر ترکیه به ۲۵ متر خواهد رسید.

بر اساس طرح اولیه آنکارا، این نا هواپیمابر ظرفیت حمل ۵۰ جنگنده را خواهد داشت که ۲۰ فروند از آن‌ها روی عرشه و ۳۰ فروند در آشیانه ناو نگهداری خواهند شد.

این ناو می‌تواند برای پرواز پرنده‌های مختلفی مورداستفاده قرار گیرد، از جمله جنگنده‌های «آنکا ۳»، هواگرد نظامی سبک «هورجت»، پهپاد «بیرقدار کیزیلما» و پهپاد «بیرقدار تی‌بی ۳».

طراحی و ساخت این ناو بر عهده دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه است؛ نهادی که گرچه تا امروز چندین ناوچه و ناوشکن تولید کرده، اما تجربه‌ای در حوزه ناو هواپیمابر ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود