Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@11:30:41 GMT

فنایی: اشتباهات داوری قابل دفاع نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۳۷۸۴

فنایی: اشتباهات داوری قابل دفاع نیست

کارشناس داوری فوتبال ایران با اشاره به اشتباهات داوری در دو هفته ابتدایی لیگ برتر فوتبال گفت: متاسفانه این اشتباهات آنقدر فاحش بود که جای دفاع ندارد.

محمد فنایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اکونومیست با اشاره به عملکرد داوران یگ برتر در دو هفته ابتدایی بیست‌ودومین دوره لیگ برتر اظهار داشت: به عنوان فردی که سال‌ها در جامعه داوری فعالیت کرده و تجربه دارم اعتقادم این است که داوران ما تمرکز لازم را ندارند و استرس بیش از حد باعث شده تا در دو هفته اخیر شاهد اشتباهات فاحش داوری باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: داوران باید با تمرکز بالا و مسئولیت‌پذیری سوت بزنند و بدانند هر رفتار و واکنش آنها مورد رصد و قضاوت قرار می‌گیرد؛ البته تاکید می‌کنم اشتباهات داوری عامدانه نیست اما حرف این است که داور به عنوان فردی که قضاوت کرده و رای می‌دهد نباید اشتباه کند و این مساله به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان یادآور شد: آنچه در این دو هفته از شروع رقابت‌های لیگ برتر شاهد آن بودیم، نشان می‌دهد که بین تیم داوری هماهنگی وجود ندارد و متاسفانه کمک‌ها و داور چهارم به هیچ عنوان نتوانستند وظیفه ذاتی خود را به انجام برسانند. بازیکن در چند قدمی داور، روی بازیکن تیم حریف فن سالتو اجرا می‌کند اما داور یا این صحنه را نمی‌بیند یا تمرکز لازم را برای اجرای قانون ندارد. یا در صحنه‌ای دیگر شاهد رفتار زشت و توهین‌آمیز سرمربی استقلال هستیم که با ضربه پا به برانکارد کنار زمین می‌کوبد اما متاسفانه هیچ برخورد و واکنشی از سوی تیم داوری نمی‌بینیم. یا در صحنه‌ای دیگر دروازه‌بان سپاهان خطای محرزی را انجام می‌دهد که بازهم خبری از تصمیم قاطع داور نیست. متاسفانه آنچه باعث نگرانی ما می‌شود این است که در برخی از این صحنه‌ها حتی فردی که هیچ تخصصی در داوری ندارد هم می‌تواند خطا را ببیند و آن را درک کند اما داوران ما در این دو هفته پراشتباه ظاهر شده و به گونه‌ای قضاوت کردند که جای هیچ دفاعی باقی نگذاشتند.

وی ادامه داد: رقابت بین داوران ما کم است و باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که داوران در کوران رقابت قرار گرفته و بدانند در صورت اشتباه با محرومیت مواجه خواهند شد. به عنوان مثال اگر درآمد داوران را افزایش دهیم و در صورت اشتباه داور محروم شود،‌ می‌داند که از نظر مالی با مشکل مواجه می‌شود و این مساله شاید یکی از موارد قابل ذکر و بررسی باشد. از سویی دیگر در محافل خبری و غیرخبری شنیده می‌شود که با داوران برخورد خواهد شد، این مساله نباید این گونه مطرح شود بلکه باید در خفا انجام شود تا شان داور حفظ شده و او با استرس کمتری در زمین بازی سوت بزند. 

فنایی گفت: وضعیت فوتبال ما به گونه‌ای است که یک مربی خارجی نیامده به خود جرات می‌دهد رفتارهایی خارج از شئونات فوتبال را از خود نشان بدهد. آیا همین مربی در کشور خود چنین جراتی دارد؟ بدون شک خیر اما هنوز دو هفته از فوتبال ما نگذشته یاد گرفته که می‌تواند چنین رفتاری کند و خیالش هم بابت عدم برخورد راحت است. 

وی تصریح کرد: برخی از کمک داوران و داوران چهارم متاسفانه در این دو هفته در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند. عدم هماهنگی میان آنها و داور وسط موجب شده تا بسیاری از اتفاقات از چشم آنها پنهان بماند که این خوب نیست. استرس، فقدان شهامت کافی یا هر چیزی دیگری که باشد باید حل و فصل شود. همین مسایل باعث می‌شود یک کمک داور یا داور چهارم ترقی کند و خودش را از سایرین جدا کرده و دیده شود اما متاسفانه در این دو هفته اشتباهاتی را دیدیم که امیدوارم در هفته‌های آتی دیده نشود. 

کارشناس داوری فوتبال ایران تاکید کرد: از سویی دیگر مدت‌هاست شاهد وعده و قول‌هایی هستیم که هیچکدام محقق نشد و تا این مسایل حل نشود نمی‌توان به آینده داوری امیدوار بود. امیدوارم بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال و مشخص شدن رئیس فدراسیون در اولین اقدام، شاهد حضور فناوری کم‌داور ویدئویی/VAR در فوتبال ایران باشیم و تا این مساله حل نشود، مشکلات و اشتباهات داوری تمام نخواهد شد. وقتی داور ما برای مشخص کردن فاصله توپ با خط دفاعی اسپری ندارد، باید فاتحه کار را خواند. متاسفانه تا حرف می‌زنیم برخی‌ به دنبال شکایت و مسایلی از این دست هستند اما واقعیت این است که ما دلمان برای فوتبال و داوری می‌سوزد و اگر حرفی نزنیم، خیانت کرده‌ایم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فوتبال ، باشگاه پرسپولیس ، استقلال

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فوتبال باشگاه پرسپولیس استقلال اشتباهات داوری دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم داوری ایران، قاضی فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا

به گزارش قدس آنلاین، مسابقه فینال جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در دوحه قطر در حالی برگزار می شود که با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم داوری ایران این بازی را سوت خواهد زد.

موعود بنیادی فرد به عنوان داور، سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم به عنوان کمک های وی قضاوت این بازی را برعهده دارند.

داور چهارم از کشور قطر و ناظر داوری از کشور عربستان برای این دیدار انتخاب شده است.

فینال این رقابت‌ها بین ژاپن و ازبکستان برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد
  • حضور داور چهارمحالی در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر کشور
  • قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا
  • حضور داور چهارمحال و بختیاری در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر کشور
  • تبریک معاون شمس‌آذر به داوران فینال زیر ۲۳ سال آسیا
  • کارشناس داوری فوتبال: قضاوت ضعیف حیدری، بازی پرسپولیس و سپاهان را بی‌کیفیت کرد!
  • گزارش‌زنده؛ پرسپولیس ۰ - سپاهان ۰
  • تیم داوری ایران، قاضی فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا
  • موعود داور فینال آسیا شد
  • ناتینگهام فارست، تیمی که همیشه در مورد داوری حقیقت را می‌گوید