Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@03:07:16 GMT

بازار آشفته گوشت در کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۴۰۴۷

بازار آشفته گوشت در کهگیلویه و بویراحمد

باوجود تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تنی گوشت مازاد بر نیاز در استان کهگیلویه و بویراحمد اما بازار این کالای اساسی پرمصرف در نقاط مختلف استان بسیار آشفته بوده و سوء مدیریت‌ها و نقش عمده دلالان در این میان بر نابسامانی بازار گوشت تأثیر گذاشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲ درصد گوشت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند که ۶۰ درصد تولید گوشت استان در مناطق عشایری تولید می‌شود اما با اینهمه باز هم شاهد بازار متلاطم انواع گوشت در سطح استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"گوشت" یک کالای اساسی و پرمصرف بوده و برای مردم یک غذای مورد توجه به شمار می‌رود از سویی دیگر گوشت نقش عمده‌ای در تغذیه و سلامتی مردم دارد و به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و به همین دلیل است که میزان تقاضای این کالا در سفره خانواده‌های ایرانی بسیار زیاد است.

رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای در استفاده مردم از گوشت مهم است اما عمده‌ترین دلیل در استفاده از گوشت، موضوع "قیمت" آن بوده است. این موضوع بخصوص در استان‌های کمتر برخوردار و خانواده‌های مستضعف و فقیر اهمیت بیشتری دارد و افزایش قیمت آن طی سال‌های گذشته سبب شده بسیاری از مردم در خرید گوشت مورد نیاز خود ناتوان باشند.

گوشت انواع مختلفی دارد اما "گوشت قرمز" و "گوشت مرغ" نسبت به انواع دیگر گوشت بوقلمون، بلدرچین، ماهی، کبک و شترمرغ بیشتر مورد توجه مردم بوده و طرفداران بیشتری در بین مردم دارد.

طی یک‌سال گذشته قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ شیب صعودی گرفته و هر هفته قیمت آنها افزایش یافته است، این در حالی است که به همان میزان نیز قدرت خرید مردم و میزان تقاضا برای خرید گوشت در کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته است تا جایی که بیشتر مردم حتی در طول ماه هم توان خرید گوشت را نداشته باشند.

محمود کمالی شهروند دهدشتی با اشاره به قیمت گوشت به خبرنگار تسنیم، گفت: گوشت قرمز و گوشت مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبات قیمتی ندارد و هر هفته در حال افزایش قیمت است.

وی گفت: عدم ثبات قیمت گوشت و افزایش بی‌رویه آن در سطح استان، انگیزه مردم برای خرید را کاهش داده است و میزان تقاضا نیز به مرور کمتر شده است تا جایی که مردم خرید گوشت را از سبد کالایی خود حذف کردند.

این شهروند دهدشتی ادامه داد: سال‌های گذشته گوشت قرمز و گوشت مرغ یک کالای پر مصرف در سبد مصرفی مردم بوده و هرهفته آن را مصرف می‌کردند اما الان در طول ماه شاید یکبار هم نمی‌توانیم آن را مصرف کنیم.

وی گفت: گوشت قرمز در نقاط مختلف شهرستان کهگیلویه قیمت‌های متفاوتی دارد و نرخ مصوب خاصی هم ندارد و گوشت قرمز با قیمت‌های دلخواه در قصابی‌ها عرضه می‌شود.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم در قصابی‌های شهر یاسوج گوشت بره و کهره کیلویی ۱۶۵ هزار تومان، گوشت بز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و گوساله کیلویی ۱۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که در برخی نقاط شهر یاسوج این قیمت نیز بیشتر است.

گزارشات میدانی خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که گوشت قرمز در نقاط مختلف شهرستان کهگیلویه نیز کیلویی ۱۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود اما گوشت مرغ گرم تا کیلویی ۶۲ هزار تومان نیز فروش می‌شود.

الله‌رحم پاداشیان از صنف قصابان شهر یاسوج به خبرنگار تسنیم گفت: به دلایل شرایط بسیار سخت اقتصادی و گرانی‌ها، توان مردم برای خرید گوشت قرمز به نسبت گذشته بسیار اندک شده و بازار فروش گوشت قرمز دچار رکود شده است.

وی گفت: میزان تقاضای گوشت بره در بین مردم به نسبت بیشتر است و در حال حاضر گوشت بره تا کیلویی ۱۶۵هزار تومان در یاسوج فروخته می‌شود اما با اینهمه کاهش تقاضا در بازار گوشت استان به وضوح دیده می‌شود و سبب ضرر و زیان بسیار زیاد قصابی‌ها می‌شود.

این عضو صنف قصابان شهر یاسوج، عنوان کرد: از میدان خرید دام تا اینکه گوشت به مغازه قصابی به دست مصرف کننده برسد به ازای هر گوسفند مبلغ یکصد هزار تومان هزینه می‌شود اما باتوجه به وضعیت کسادی بازار و تقاضای اندک مردم برای خرید گوشت، کشتار برای قصابی‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: امسال هیچگونه قیمت مصوبی از سوی دولت برای گوشت قرمز تعیین نشده و قیمت فروش تابع میزان عرضه و تقاضا و براساس کشش بازار تعیین می‌شود.

رضا بهنام‌پور افزود: در حال حاضر گوشت بره کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، گوشت میش ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۱۶۰ هزار تومان بوده که این قیمت به ضرر تولید کننده است.

وی با اشاره به میزان تولید گوشت قرمز و مرغ در استان، عنوان کرد: سالانه به میزان ۱۷ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز و میزان ۱۸ هزار و ۲۳۵ تن گوشت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، این در حالی است که سالانه ۸ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز مازاد در استان تولید می‌شود که معمولأ به صورت دام زنده از استان خارج می‌شود و سالانه ۳ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز استان کمبود داریم.

بهنام‌پور عنوان کرد: پس از حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی تا ۶ برابر افزایش قیمت داشته اما قیمت گوشت قرمز هیچ تغییری نکرده و این رویه به ضرر تولید کننده و دامدار است البته دولت خواهان افزایش قیمت گوشت قرمز بوده اما بازار در سطح استان هیچ کششی برای افزایش قیمت ندارد.

وی با اشاره به حمایت دولت از تولیدکنندگان گوشت قرمز تصریح کرد: دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان گوشت قرمز طرح خرید تضمینی دام پروار بره و گوساله نر جوان را در سطح استان آغاز کرده است، در این طرح اتحادیه دامداران استان دام زنده را کیلویی ۸۵ هزار تومان از دامدار خریداری کرده و و پس از کشتار دام، امور پشتیبانی دام گوشت قرمز خالص را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرده و ذخیره می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: در بازار گوشت استان در حال حاضر دست دلالان قطع شده و در تعیین میزان قیمت گوشت نیز دلالان هیچ نقشی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر مرغ زنده کیلویی ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان از مرغداری‌ها خریداری شده و کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بهنام‌پور با بیان اینکه بخاطر کمبود تولید مرغ گرم در سطح استان قیمت فروش آن نسبت به قیمت کشوری کمی بالاتر است، عنوان کرد: مرغ گرم مورد نیاز استان در هر شبانه‌روز ۵۸ تن بوده و نیاز سالانه بالغ بر ۲۳ هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به توان بسیار کم مردم استان جهت خرید گوشت مرغ، امکان افزایش قیمت مرغ از این بیشتر وجود ندارد البته ممکن است شهریورماه امسال قیمت مرغ گرم افزایش یابد.

رئیس اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دغدغه‌های دامداران گفت: در این شرایط خاص، طرح حمایتی خرید بره و گوساله دامداران از سوی دولت بسیار به جا و موثر است اما انتظار دامداران پرداخت به موقع مطالباتشان بابت فروش دام‌های خود است.

سید اسحاق روانسالار افزود: اتحادیه دامداران نقش مباشر و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان خریدار در این طرح فعال هستند و امیدواریم که بتوانیم با یک هم‌افزایی همه دام‌های پرواری مازاد را از دامداران خرید کنیم.

وی دلگرمی دامداران و رسیدن دام به قیمت واقعی را دو هدف مهم این طرح دانست و تصریح کرد: در حالی که قیمت دام زنده بره و گوساله در بازار بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است، در این طرح دام زنده با قیمت هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار دامداران از دولت را عدم تعلل در پرداخت بهای دام خود عنوان کرد و افزود: توان اتحادیه دامداران محدود است و یا باید تحمل دامداران برای دریافت مطالباتشان بیشتر شود یا سرعت پرداخت دولت بیشتر شود.

برپایه این گزارش، گرانی قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا اقشار متوسط و رو به پایین جامعه به ناچار این دو منبع غذایی ارزشمند را از سفره خود حذف کنند که این موضوع به طور شک بر سلامتی مردم اثرگذار است.

باتوجه به نوسان قیمت گوشت قرمز و مرغ در سال‌های گذشته و عدم توان خرید مردم در خرید آنها، دولت در راستای سیاست حمایتی خود از مردم، توزیع گوشت منجمد دولتی در شهرستان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است اما در ۵ ماهه اول امسال تاکنون از این سیاست حمایتی دولت در کهگیلویه و بویراحمد خبری نشده است.

46

کد خبر 1664482

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان کهگیلویه وبویراحمد گوشت کالاهای اساسی استان کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد گوشت قرمز و گوشت مرغ اتحادیه دامداران قیمت گوشت قرمز خبرنگار تسنیم سطح استان میزان تقاضا افزایش قیمت حال حاضر شود اما مورد نیاز شهر یاسوج برای خرید خرید گوشت دام زنده گوشت بره قصابی ها مرغ گرم تن گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۴۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان استانی، شهرستانی و اقشار مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت برگزار شد.

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در این اجلاسیه اظهار کرد: دوره‌هایی را پشت سر گذاشتیم که در همه آن ایام با تکیه بر دین‌مداری مردم از آزمون‌ها عبور کردیم، توفیقات بزرگی در مبارزه با رژیم ستمشاهی حاصل شد، دوران پر افتخار دفاع مقدس، دوران سازندگی با رشد علمی و دوران مقابله با تحریم‌ها و تهاجمات فرهنگی را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: درباره علل عبور از این بحران‌ها تحلیل‌های مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه مسلم است تأسی به شهدا و بهره‌گیری از ظرفیت خون مطهر شهدا و ویژگی‌های جهاد و شهادت یکی از عوامل اصلی توفیق در عبور از این بحران‌هاست. در انقلاب تمرین دین‌داری کردیم، تمرین آمدن به عرصه دین و عبور از این اتفاقات بسیار مهم و اتفاقات بزرگ به‌واسطه حضور شهدا در کشور به منصه ظهور رسید.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیان کرد: شهید هدآیت‌الله طیب در بهترین دانشگاه‌های غرب آمریکا پذیرفته شد، درس خود را آغاز کرد، جنگ که می‌شود برمی‌گردد به ایران تا در جنگ تحمیلی علیه رژیم بعث شرکت کند، این شهید در وصیت‌نامه خود قید می‌کند «اگر شهید شدم جنازه من را در روستای محروم خودم دفن کنید تا با توجه به آرامگاه من مسئوللن بیایند به مردم محروم روستا خدمت کنند». با تواضع می‌گوید در دوران زنده بودنم نتوانستم کاری برای مردم کنم، باشد که آرامگاه من منشأ رسیدگی به روستا باشد، این یعنی اخلاص، آینده‌نگری و رقم زدن تاریخ.

منصوری اضافه کرد: سال‌ها گذشت و به برکت وصیت این شهید امروز پل روستا توسط استاندار و همکارانشان ساخته شد، این یعنی فرهنگ شهادت و آینده سازی. رحمت و رضوان خداوند متعال بر شهدای غزه که بیش از چند ده هزار شهید اهدا کردند؛ اما ایستادند تا پوزهٔ نجس این سگ صهیونیستی را به خاک بمالند.همه دنیا منسجم شدند تا آسیب بزنند به جبهه مقاومت؛ ببینید روزبه‌روز بر اقتدار این جبهه با محور ایران افزوده می‌شود، همه دست‌به‌دست هم دادند تا سوریه را زمین بزنند، سید و مولای ما ایستاد، گفت سوریه بماند؛ سید حسن نصرالله ایستاد، حضرت آقا راهبری کردند.

وی عنوان کرد:در همه شاخص‌های مهم کشور در حوزه‌های اقتصادی رو به پیشرفت است. رهبر انقلاب فرمودند در بیش از ۵۰ شاخص اقتصادی وضعمان از قبل بهتر است؛ شاخص‌های مهمی مانند رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، کنترل نقدینگی، افزایش تولید و بسیاری از شاخص‌های بزرگ و مهم از قبل بهتر بوده هرچند مشکلات معیشتی و اقتصادی داریم که به برکت کار جهادی و شبانه‌روزی که دولت انجام خواهد داد در کنار پشتیبانی مردم روزبه‌روز شاهد روز‌های بهتر باشند.

صدای انقلاب اسلامی در همه دنیا شنیده می‌شود

آیت‌الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان گفت: امروز صدای انقلاب اسلامی در همه دنیا شنیده می‌شود، مجری تلویزیون آمریکا می‌گوید؛ دانشجویان دانشگاهیان آمریکا شعار‌هایی با مضامین شعار‌های شهدا، آیت‌الله خامنه‌ای، اسلام، عدالت، عزت و اخلاق را می‌دهند، امروز می‌بینیم که شهدا چه عظمتی خلق کرده‌اند.

وی اضافه کرد: دیروز فریاد رهایی قدس را سر می‌دادیم، مرگ بر آمریکا، اسرائیل و صهیونیسم سر می‌دادیم، صدای ما صدای تنها بود؛ اما به برکت مقاومت شهدا و خون درخشان شهدا، امروز در همه دنیا شعار‌های انقلابی اسلامی را سر می‌دهند، امروز در همه جهان این شعار از زبان انسان‌های آزاده طنین‌انداز شده هر صدایی که راه شهیدان را جلوی پای ما قرار بدهد، صدای خدا، اولیا و انبیا بوده و هر صدایی که قصد داشت راه شهیدان را به فراموشی بسپارد، این صدا، صدای شیطان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد: مردم، جوانان، دختران، زنان و مردان با وجود تلاش دشمنان راه شهیدان را گم نکرده‌اند، پرچم اسلام در سراسر جهان برافراشته می‌شود و صدای منجی عالم بشریت از تریبون‌های سراسر جهان شنیده خواهد شد.

حسینی خطاب به منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور بیان کرد: مردم قدردان نعمت‌های انقلاب هستند، همه دوران ذلت‌بار طاغوت که نه جاده وجود داشت و نه امکانات را دیده‌ایم، آن دوران سراسر فقر، ذلت، خواری و عقب‌ماندگی بود؛ در حالی که سراسر کشور منابع نفتی بود و آن شاه ملعون می‌گفت؛ آن‌قدر پول‌های هنگفت در اختیار داریم که نمی‌دانیم آن را چه کار کنیم.

وی ادامه داد: امروز خدمات نظام رخ‌نمایی می‌کند، مردم شاکر و سپاسگزار هستند؛ اما ظرفیت جمهوری اسلامی بیشتر از این چیز‌هاست، ظرفیت نظام ظرفیت جهانی بوده با همه این سرمایه‌های بسیار گسترده؛ اما در بخشی از مسائل، استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت جاده‌های ارتباطی این استان توضیح داد: جاده‌های ارتباطی مناسب نیست و بخشی از این راه‌های ارتباطی ایمنی لازم را ندارند، راه‌آهن یکی از مطالبات است که خیلی وقت پیش مصوب شده، اما مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

حسینی با بیان وضعیت سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد: سد‌هایی که در این استان وجود دارد، کمترین بهره‌ای از آنها نصیب مردم استان می‌شود، همان‌طوری که نفت برای همه قابل استفاده بوده و توقع داریم که مردم این استان از آب سد‌ها بهره کافی را ببرند.

وی اضافه کرد: سد چمشیر ۲ میلیارد مترمربع حجم ذخیره‌سازی دارد؛ اما در تقسیم این آب استان کهگیلویه و بویراحمد بهره کمی دارد، از سد مارون بهره نمی‌بریم، بیشترین سهم آب سد کوثر به استان‌های همجوار می‌رسد. انتظار می‌رود حقآبه این استان از این سد‌ها دیده شود. سد آبریز مطالبه مهم مردم است، این وضعیت ناامیدکننده نباید ادامه پیدا کند.

جهانیان مات و مبهوت اقتدار ایران هستند

حجت‌الاسلام علی وحدانی فر امام‌جمعه دهدشت نیز بیان کرد: اگر امروز ایران اقتدار دارد و جهانیان مات و مبهوت مانده‌اند به این دلیل است که ایران دشمن اصلی خود را در منطقه سر جای خود نشاند و این غیرت و ایستادگی اقتدار دارد. مردمی که از زمان پهلوی اول تاکنون همچنان ایستادگی کردند، آنهایی که در ۱۳۱۶ در ممبی بهمئی و قلعه علا، در تنگ تامرادی و جنگ بجستان‌ایستادگی کردند، تا ایران با افتخار بماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • ۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • منصوری:‌ جمهوری اسلامی ایران در دوره اقتدار قرار داد
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول