انتقاد شدید از ورود خودروسازان و بساز بفروشها به صنعت سینما
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۴۷۲۳
به گزارش همشهری آنلاین، مدیر پردیس سینما آزادی با بیان این که برخی تهیهکنندهها حتی یک روز هم سر فیلمبرداری فیلمها و سریالهایشان نبوده اند، گفت: هی] جای دنیا ساختمان ساز و خودروساز فیلم نمیسازد.
سجاد نوروزی درباره رابطه زیرساختهای سینما، فیلم خوب و نرخ بلیت با جذب مخاطب اظهار داشت: در بحث ساخت و توسعه زیرساخت سینما چند ساحت بسیار جدی وجود دارد که به عقیده من تمام آنها باید به یک اندازه مورد توجه قرار بگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ما تعدادی سینمای تک سالن و دو سالن بسیار فرسوده با قدمت ۴۰ تا ۵۰ سال داریم که نیازمند بازسازی و تحول جدی هستند. در واقع اگر این سالنها در این وضعیت باقی بمانند، نه تنها باری از دوش سینمای ایران برنمیدارند بلکه به ریزش مخاطبان کمک میکنند. به باور من باید به فوریت به این دو موضوع رسیدگی کرد. امروزه با رشد اجرای همزمان (استریمها، وی او دی ها) و انواع و اقسام فضاهای فناوری که وجود دارد، وقتی یک مخاطب به سالنی برود که صدا و تصویر استاندارد نداشته باشد، رغبتی برای بازگشت به این سالن ندارد.
مدیرعامل مجموعه سینما آزادی افزود: امروزه ما دیگر نمیتوانیم از چیزی به نام سینما بهمعنای واقعی آن یاد کنیم. اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی در اوایل دهه ۸۰، سینما رفتن یک کنش فرهنگی بود. یعنی سینما بهماهو سینما یک موقعیتی داشت ولی الان اینطور نیست. یعنی اگر مخاطب بخواهد به سینما برود، در کنارش نیاز به تفریحات دیگر و رفع نیازهای فرهنگی دیگری هم دارد. یعنی در آن فضا باید کافهای هم باشد حتما باید یک کتابفروشی و یک فضای بازی برای کودکان باشد. در واقع سینما باید در سطح کلان در دل یک مجموعه فرهنگی واقع شود. به عبارتی ما یک مرکز فروشگاهی (Shopping Center) فرهنگی-هنری میخواهیم که بخش هنری آن سینماست و اگر به این سمت برویم، میتوانیم به رشد مخاطب فکر کنیم.
احداث سینما در مال یک اشتباه استراتژیک استنوروزی بیان کرد: یک زمان در مالهای تجاری بزرگ تهران سینما احداث کردیم، در آن برهه زمانی این سیاست جواب داد. چون مالها یک پدیده نوظهوری در زیست شهری ما بودند و یک عطش اجتماعی بوجود آوردند اما الان وضعیت تغییر کرده است. الان به دلیل وضعیت اقتصادی، برای حضور در این مالها به غیر از یک طبقه خیلی خاص اقبالی وجود ندارد و الان اشتباه استراتژیک این است که بخواهیم در مال سینما بزنیم.
وی افزود: مثلا در میدان هروی تهران دو مرکز خرید وجود دارد که در هر دو سالن سینما احداث شده است. یکی بیمخاطب و دیگری بامخاطب، چرا؟ یکی از آن مرکز خریدها که به تازگی احداث شده یک فضای کاملا مدرن دارد و یک انتشارات هم در آن شعبه ایجاد کرده است. تقریبا تاکید میکنم تقریبا یک شبه مجموعه فرهنگی ایجاد کرده و میبینیم موفق شده است.
مدیرعامل مجموعه سینما آزادی بنابراین در حوزه زیرساختهای سینما، نیازهای اورژانسی ما اول با کیفیت کردن زیرساخت پردیسها و مالهای بزرگی است که الان داریم و دوم ایجاد تغییر وضعیت در سینماهای فرسوده موجود است. بعد از آن نیاز ضروری، ایجاد سالنهای جدید در قالب مجموعه های فرهنگی در جای جای کشور ما است، البته برای موفقیت به موازات این اقدامات باید سیستم تولید هم متحول شود.
نظام تولید در سینمای ایران منهدم شده است سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینما آزادینوروزی تاکید کرد: اگر به موضوع سیستم تولید و محتوای آثار توجه نشود تغییر و تحول جدی در حوزه جذب مخاطبان نخواهیم داشت. نظام تولید در سینمای ایران منهدم شده است. نظام تولید در سینمای ایران به علت ورود سرمایههای شبههناک و غیراستاندارد و ورود اشخاص غیرکارشناس و ارگانها به حوزه تولید، کاملا به هم خورده است.
مدیرعامل مجموعه سینما آزادی تصریح کرد: وقتی فیلمساز سودش را در اکران جستجو نکند، زیرا سودش را در تولید به دست آورده است دیگر از سینما چیزی باقی نمیماند. نهایتا هم آن چه ضرر میبیند زیرساخت و توسعه سالن سینماست. تقاضای من به عنوان عضو کوچکی از چرخه سینمای کشور از سازمان سینمایی آن است که وضعیت سود در تولید را بر هم بزند. چنانچه این وضعیت سود در تولید بر هم نخورد ما چیزی به نام سینما نخواهیم داشت.
وی مشارکت مردم در سرمایهگذاری سینما اظهار داشت: در کوتاه مدت حتما میتواند اما در میان مدت و دراز مدت ممکن است اتفاقات دیگری رقم بخورد که نیازهای اوژانسی ما را بر طرف نکند. نظام تولید در ایران احتیاج به یک ممیزی خیلی جدی دارد.
نوروزی گفت: الان ما شاهد اتفاقات عجیب و غریبی هستیم که حتی در عقب افتادهترین کشورها هم دیده نمیشود. مثل آنکه شخصی بیاید کارت تهیهکنندگی اجاره بدهد و یا یک کارگردان دستمزدهای آن چنانی بگیرد بعد هم یک جنازهای را بیاورند بیاندازند روی دوش سالنهای سینما و بعد هم در بوق و کرنا کنند که سازمان سینمایی یا مافیای اکران نگذاشت فیلم ما موفق بشود. این از شگفتیهای عجیب و غریبی است که ما داریم.
وی تصریح کرد: در همه جای دنیا کسی که کار چوب میکند، کار سنگ و یا ساختمان میکند، نمیتواند بیاید کار فیلم بکند. مثلا آیا دیدهاید که در هالیوود شرکت خودروسازی تسلا فیلم بسازد؟ نه؛ زیرا در همه جای دنیا چیزی بنام توازن فرهنگی وجود دارد. بالاخره یک سری قوانینی وجود دارد که بر اساس آن کسی که کارش بطور مثال رنگ یا فروش چسب است نمیتواند بعد از چند وقت کارت تهیهکنندگی بگیرد. ما احتیاج داریم تولید را شرکت محور کنیم.
مدیر پردیس سینما آزادی تاکید کرد: همه جای دنیا شرکتها مکلف به تولید و توزیع فیلمها هستند نه افراد. ما باید به سمت تاسیس شرکت برویم یعنی اگر کسی میخواهد فیلم تولید کند باید برود شرکت ثبت کند.
در دنیا به اندازه بودجه تولید بودجه تبلیغات وجود دارد تا فیلم بفروشد و سود کندمدیرعامل مجموعه سینما آزادی، سهل انگاریهای دولتهای گذشته را باعث ولنگاریهای فرهنگی دانست و گفت: من تا الان هیچ ارادهای ندیدم که بخواهد این معضل را کنترل کند. همین باعث شده تا نظام تولید در سینما بهم بخورد. دستمزدها بهم خورده، هزینههای تولید را جوری طراحی میکنند که سازندگان سود هنگفت خود را در تولید میبرند نه توزیع. در صورتی که در همه جای دنیا سود در توزیع است نه در تولید.
نوروزی افزود: اما در ایران چگونه است؟ برای مثال فیلمی با ۳ میلیارد تومان جمع میشود از سرمایهگذار ۵ میلیارد تومان بابت آن میگیرند و در فرایند تولید ۲ میلیارد تومان را در جیب مبارک میگذارند و یک چیز کمارزشی تولید میکنند و میاندازند، روی دوش سینماها. در سینماها هم فیلم فروش نمیرود و داستان از اینجا شروع میشود که «ای داد مخاطب سینما کم شد» چرا باید مخاطب سینما اضافه بشود؟ وقتی که چشم سرمایهگذار به جیب مخاطب نیست، وقتی که مخاطب حیات او را تضمین نمیکند، وقتی که رگ حیات و ممات این سینما به حضور مخاطب در سینما نیست؛ مسلم است که مخاطب ریزش میکند.
سالن سینما آزادی برخی تهیهکنندهها حتی یک روز هم سر فیلمبرداری فیلمها و سریالهایشان نبوده اندنوروزی توضیح داد: یک سری فانتزیهای ذهنی کارگردان یا نویسنده بوده که با آن برود یک آدمی که آشنایی با سینما ندارد را تلکه کند یا برود سراغ ارگانها. ارگانها بدتر؛ ارگانی که میآید فیلم دفاع مقدسی تولید میکند اما به جای آنکه در سینما اکران شود میدهد به تلویزیون پخش شود، برای برهم زدن سیستم تولید و توزیع سینما چه جنایتی از این بالاتر میتوانیم متصور بشویم؟ نتیجه آن میشود که سینماگران اصیل و درست از سینما فاصله میگیرند و یک عده انسان فرصتطلب که باید میرفتند سراغ شغلهای دیگر میآیند و میشوند تهیهکننده یا سینمادار و یا پخش کننده.
وی افزود: البته من نمیتوانم اسم این جریان را در سینما پولشویی بگذارم، ممکن است پولشویی باشد، اما اصل قضیه این نیست. این گروه از تولیدکنندگان که چشمشان به دست مخاطب نیست پول تولید را یا از دولت و ارگانها میگیرند یا از بخش خصوصی غیرمرتبط با سینما. سرمایهای از خود افراد وارد تولید نمیشود. چرخهای از تولید در سینمای ایران وجود ندارد تا بگوییم فلان فیلم فروخته است. من تهیهکنندهای را میشناسم که در سال ۴ تا سریال و ۴ تا سینمایی ساخته است، مگر میشود. سر هر پروژه یک مدیر تولید گذاشته یک روز هم سر فیلمبرداری نبوده است.
مدیرعامل مجموعه سینما آزادی گفت: بخشی از این سرمایهگذاران آنقدر پول دارند که واقعاً ۵ یا ۶ میلیارد برایشان پولی نیست. فقط میخواهند در سینما هم حضور داشته باشند. اهداف نهفته ای دارند که معضلاتی هم ایجاد کرده است، ما داغان شدیم. الان خودمان را یا میخواهیم به خواب بزنیم یا اگر میخواهیم آسیبشناسی کنیم، الان تو انحطاط مطلق هستیم در دوران زوال بسر میبریم.
اجارهدهندگان کارت تهیهکنندگی ممنوع الکار شوندنوروزی درباره اجاره کارت تهیهکنندهها به فیلمسازان اولی گفت: باید مراقب باشیم که این کار خودش ایجاد رانت جدید نکند. به نظر من تهیهکنندههای اجارهای مشکلشان با ممنوع الکار شدنشان حل میشود. بروند دنبال یک کار و بیزینس دیگر. اینها نه فهمی از هنر دارند نه از سینما. اینها فضا را آلوده میکنند.
مدیرعامل مجموعه سینما آزادی تاکید کرد: سینمای ما باید به سمت شرکتمحور شدن برود، و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکتها مجوز تولید، مجوز ساخت و مجوز اکران و توزیع بدهد. ممکن است تولید کم شود در عوض واقعی و درست میشود. اگر این سرمایههای شبههناک وارد نشود ممکن است تولیدات نصف بشود این چه ایرادی دارد نصف بشود. مگر تولیداتی که الان وجود دارد، بیننده و مخاطب دارد؟
کد خبر 699494 منبع: ایرنا برچسبها سینمای جهان خانه سینما سینمای ایران پردیسهای سینماییمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای جهان خانه سینما سینمای ایران پردیس های سینمایی تولید در سینمای ایران نظام تولید در سینما تهیه کننده ها همه جای دنیا کارت تهیه ارگان ها پردیس ها سالن ها مال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداریها
استاندار لرستان گفت: کارکنان شهرداری مامور در سایر دستگاه ها باید ظرف یکسال با ایجاد شغل به دستگاه محل خدمت خود شهرداری بازگردند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، ابوطالب شفقت در جلسه با شوراهای اسلامی و شهرداران استان اظهار داشت: تورم نیروی انسانی یکی از مهمترین معضلات شهرداریهاست و باید نیروهایی که توسط شهرداری ها جذب سایر ادارات شده و مامور هستند باید ظرف یکسال با ایجاد شغل به بدنه شهرداری برگردند.
وی با بیان اینکه شوراها پل ارتباطی دولت و مردم هستند و می توانند زمینه ی مشارکت مردم را در حکمرانی با دعوت و تشویق آنها به وجود آورند افزود: هرجا از حضور و مشارکت مردم در امور اقتصادی، عمرانی و تولیدی غفلت شد به شکست منتهی شد.
استاندار لرستان با اشاره به این موضوع که شهرداران و شهرداری ها مسئول ایجاد نشاط اجتماعی فردی و عمومی هستند، گفت: تمامی اقدامات شهرداری ها از جمله ایجاد فضای سبز، ایجاد نماهای شهری، کاهش ترافیک و تنظیف زمینه ساز نشاط فردی و اجتماعی هستند.
شفقت تاکید کرد: در شهرهای کوچک باید شرایطی فراهم شود که باعث تشویق مردم برای مهاجرت به آنها شوند.
وی همچنین درباره نقش شهرداریها در گردش اقتصادی داخل استان گفت: با توجه به ازدیاد پروژههای خرد در شهرداریها جهت گردش مالی در داخل استان برای اجرای آنها از پیمانکاران بومی استفاده شود.
استاندار لرستان با بیان اینکه شوراها محل مطالعات نظری و عملی شهرداران هستند، عنوان کرد: آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سرچشمه ایجاد سیل باید توسط دستگاههای مربوطه انجام شده و در شهرهایی مانند خرمآباد و پلدختر که رودخانهها از میان شهر عبور میکنند باید تعاملات لازم با دستگاه های ذیربط انجام شوند.
وی با اشاره به نقش مهم نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس شورای اسلامی به جهت تدوین قوانین محرومیتزدایی در این شهرها گفت: نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس می توانند با تشکیل فراکسیونهای لازم قوانینی را در جهت ایجاد زیرساختها و محرومیتزدایی از این شهرها تدوین کنند.
در این جلسه شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان مشکلات و نقطه نظرات خود را در برنامه های پیشرو تشریح کردند.
انتهای پیام/645/.