Web Analytics Made Easy - Statcounter

بارها درباره برنامه‌های قرآنی نظر داده‌ایم و گفته‌ایم یکی از مشکلات این است که مراکز قرآنی کلان مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، سازمان اوقاف و سایر نهادها در عرض هم کار می‌کنند و به وظایف اصلی خود کمتر توجه می‌کنند.

اگر ادارات قرآنی یک کار ملی کلان انجام دهند که در راستای اعتلای قرآن در حیطه آموزش، ترویج، مسابقات، تربیت کادرهای قوی و به روز باشد و هر نهادی به صورت تخصصی یک وظیفه را به عهده بگیرد، به نتیجه بهتری خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موازی کاری در حوزه فعالیت‌های قرآنی زیاد انجام می‌شود و بودجه‌های قرآنی برای هزینه‌کرد کارهای قرآنی به صورت عادلانه تقسیم نمی‌شود که مهمترین اقدام به سامان کردن این موضوع است. هرچند بسیاری از مسئولان می‌گویند بودجه نداریم.

یکی دیگر از موضوعات که البته تا حدودی اصلاح شده، این است که مدیران قرآنی کشور با اولویت‌ها کمتر آشنا هستند. یعنی گاهی با مدیرانی رو به رو بوده‌ایم که اشرافشان بر امور قرآنی کم است. البته در دوران جدید این موضوعات تا حدودی اصلاح شده است اما بحث مدیریت بر مسائل قرآنی کشور باید کاملا به صورت تخصصی باشد.

نکته دیگر اینکه فعالیت قرآنی نیاز به زمان و بودجه مشخص دارد و مشکلی که بیشتر مدیران فرهنگی با آن مواجه هستند، بودجه اندک و صبور نبودن در به نتیجه رسیدن برنامه ها است. البته درباره عملکرد مدیران تا زمانی که گزارشی از عملکرد خود ندهند، نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد بنابراین مسئولان موظفند مشکلات و کمبودها را اعلام کنند.

این مساله فقط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نمی شود و همه کسانی که کار قرآنی می کنند، در این زمینه مسئول هستند. باید به جد به این مساله توجه داشت، چرا که در تبلیغ و ترویج و همچنین بودجه و امکانات آموزش قرآنی به دلیل سوء مدیریت در گذشته در بسیاری از استان‌ها به درستی وجود ندارد.

در بعضی از استان ها مانند تهران یا اصفهان وضعیت خوبی برقرار است. یعنی هم جلسات و هم اساتید خوبی دارند و بودجه های بیشتری نیز دریافت می کنند ولی اگر می بینیم که بسیاری از استان‌ها در مسابقات قرآنی مقام نمی‌آورند، در حقیقت به دلیل آن است که در بسیاری از استان‌ها کمبودهایی وجود دارد. این استان ها معمولا بودجه های قرآنی ناچیزی دریافت می کنند و نباید انتظار داشته باشیم که دانش آموزان در رشته های قرآن و اذان رشد کنند.

البته برخی افراد به صورت شخصی رشد می‌کنند و مقام می‌آورند. ما اساتید خوب و جلسات به روز در استان‌ها نداریم و پیشنهاد می‌کنم که مسئولان قرآنی به طرف استان‌ها بروند نه این که استان‌ها به سمت مسئولان بیایند. به عنوان نمونه می‌توان نخبگان و اساتیدی را در استان‌ها به ویژه استان‌های محروم متمرکز کرده و افرادی را برای آموزش به این استان‌ها اعزام کنیم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، قرآن کریم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود

فاطمه شیرازی، حافظ، قاری و داور مسابقات قرآن با حضور در نمایشگاه دستاوردهای وقف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: اولین سالی است که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم و مشتاق هستم تا بدانم عرصه‌های فعالیت سازمان اوقاف در بخش‌های مختلف به چه صورت است. البته با فعالیت قرآنی سازمان از سال ۱۳۷۴ آشنا هستم از چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن همراه اوقاف بوده ام و کاملاً به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی سازمان اشراف دارم.

وی اظهار کرد: اما در زمینه حمایت اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان و اهدافی که برای وقف بیان شده که موقوفه حفظ شود و در راستای نیت واقف باشد، مسلماً در اقداماتی که در عرصه علمی صورت می‌پذیرد به عنوان مثال در حوزه تولید وسایل پزشکی که تکنولوژی آن در دست کشورهای اروپایی است مانند فیلتر دیالیز که در دوران تحریم به مشکل برخوردیم و در این نمایشگاه مشاهده کردیم که یکی از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کند و باعث خرسندی است اگر اوقاف در این زمینه سرمایه گذاری کند. قطعاً واقفان نیز خشنود خواهند شد.

شیرازی بیان کرد: امید است اوقاف در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی مستدام باشد. در عرصه کمک به فناوری و هر آنچه باعث شود ایران ما یک پله بالاتر رود ارزشمند است و باید مردم مشارکت داده شوند. ما مردم خالص و مخلص و جوانان نخبه داریم که باید به کار گرفته شوند و مسئولان اهتمام داشته باشند که بتوانیم ایران را ارتقا دهیم و در دنیا بدرخشد.

وی تصریح کرد: یکی از مسایلی که جای کار دارد بحث تأمین دارو است که با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و حمایت سازمان اوقاف می‌توانیم در این زمینه به خودکفایی برسیم. البته قبل از هر اقدامی باید حول محور پیشگیری فعالیت شود و اوقاف نیز می‌تواند در این زمینه ورود کند.

کد خبر 6092189 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • آیا مسئولان از هلی کوپتر اورژانس استفاده می‌کنند؟!
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • ژاوی: برای فصل بعد همه باید پیشرفت کنیم/ «لِوا» الگوست
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است