Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: جرائم اینترنتی در کشورمان روز به روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند و مجرمان و کلاهبرداران از هر امکانی در این فضا برای سودجویی استفاده می‌کنند. سایت‌های اینترنتی خرید و فروش کالا که حدود یک دهه است در کشورمان راه‌اندازی شده‌اند، ازجمله بسترهای مورد استفاده این افراد برای سودجویی هستند به طوری که علاوه بر کاربران آنها، پلیس و سیستم قضایی را با دردسرهای فراوانی روبه‌رو کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا در این فضا آگهی‌هایی با موضوع فروش آثار تاریخی و باستانی هم که در واقع جزء اموال ملی هستند و باید به موزه‌ها انتقال یابند، در یکی از این سایت‌ها دیده شده است. 

سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در گفت و گو با همشهری آنلاین در این خصوص اظهار کرد: بستر سایت‌های خرید و فروش کالا مأمن و مکان مناسبی برای انواع کلاهبرداری‌ در کشور شده است و شما انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها را در این سایت می‌بینید. 

وی افزود: متاسفانه مردم هم به هشدارهای پلیس توجه نمی‌کنند؛ چون این سایت‌ها دارند در داخل کشور فعالیت می‌کنند و مردم تمام آگهی‌های درج‌شده در آن را قانونی و درست می‌پندارند.

چه جرائمی در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی رخ می‌دهد؟

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در توضیح انواع جرائمی که در بستر این سایت‌ها رخ می‌دهد، گفت: اولا درج آگهی‌های دروغین یکی از معضلاتی است که پلیس فتا با آن روبه‌رو است و جرائم آن هر روز به سمت ما می‌آید. همچنین، دریافت بیعانه بدون ارائه خدمت یا کالا یکی دیگر از کلاهبرداری‌هاست که در این بستر اتفاق می‌افتد. فروش اموال مسروقه و اموال ممنوعه مثل عتیقه‌جات هم در این سایت انجام می‌شود. 

سرهنگ پاشایی ادامه داد: در مورد اموال ممنوعه ما بعضا حتی با فروش سلاح و مهمات و  مشروبات الکلی روبه‌رو بوده‌ایم که به حوزه‌های دیگر پلیس مربوط می‌شود و آنها باید درباره‌اش صحبت کنند. 

وی با تأکید بر اینکه هر چیزی که شما فکر کنید متأسفانه در این سایت داشته‌ایم، بیان کرد: حتی فروش گونه‌های جانوری محافظت‌شده را که فروش آنها ممنوع است، در سایت دیوار می‌بینیم. همچنین، تبلیغات کاریابی‌هایی که بستر بیشترشان کلاهبرداری است یا اجاره کارت‌های بانکی در این سایت انجام می‌شود. 

این مقام انتظامی اظهار کرد: در مورد فروش عتیقه‌جات و آثار تاریخی و باستانی متأسفانه پرونده داشته‌ایم که بعضا به پلیس فتا یا پلیس‌های تخصصی دیگر مثل آگاهی هم ارجاع شده‌اند. 

عامل اصلی بروز جرائم 

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا تأکید کرد: عدم احراز هویت کاربران عامل اصلی بروز جرائم در سایتهای خرید و فروش اینترنتی است. 

وی توضیح داد: نبودِ نظام احراز هویت کسانی که دارند در این سایت فعالیت می‌کنند ـ چه به عنوان فروشنده چه خریدار ـ متأسفانه به معضل بزرگی در کشور ما تبدیل شده است. 

اقدامات انجام‌شده برای مقابله با مجرمان 

سرهنگ پاشایی در خصوص اقدامات انجام‌شده از سوی پلیس فتا برای مقابله با مجرمان اینترنتی گفت: ما اقدامات بسیاری انجام و پرونده‌های بسیاری هم تشکیل داده‌ایم. 

وی با بیان اینکه ما نظرات خودمان را به مراجع ذی‌صلاح هم در قالب گزارش و هم مصاحبه اعلام کرده‌ایم، افزود: تخلفاتی را که در این سایت دارد اتفاق می‌افتد به همه مراجع ذی‌صلاح ازجمله مراجع قضایی اعلام کرده‌ایم. حالا آنها باید بنشینند، دو دوتا چهارتا کنند و تصمیم بگیرند که ادامه فعالیت این سایت‌ها باید به چه شکل باشد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه پلیس فتا در حوزه‌های مختلف با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تفاهمنامه همکاری امضا کرده است، گفت: مثلا در حوزه محیط زیست و گونه‌های در حال انقراض جانوری تفاهمنامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست داریم. در زمینه فروش اشیای عتیقه هم تفاهمنامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی داریم. 

وی ادامه داد: این نهادها خودشان به عنوان ضابط قضایی تخصصی در این حوزه‌ها حضور دارند و اگر موردی ببینند رأسا اقدام می‌کنند. ما هم در پلیس فتا در این حوزه‌ها اقدام می‌کنیم. در مواردی مثل فروش سلاح و مهمات یا مشروبات الکلی یا تبلیغات خارج از عرف و شئونات که بعضا در سایت دیده‌ایم هم برخورد کرده‌ایم.  

پلیس فتا پشتیبان کسب و کارهای اینترنتی است

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا تأکید کرد: ما در پلیس فتا پشتیبان کسب و کارهای اینترنتی هستیم و همیشه از آنها حمایت می‌کنیم. ولی متأسفانه سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هر چقدر کمیّت کار و تعداد کاربرانش افزایش پیدا کرده، به فکر کیفیت کار نبوده است.

این مقام انتظامی در پایان نیز تأکید کرد: با توجه به افزایش حجم و تنوع کلاهبرداری‌ها و جرائم در این سایت‌ها، چاره‌جویی اساسی و ارائه راهکار به منظور افزایش امنیت کاربران این سایت لازم و ضروری است.

کد خبر 699492 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی قاچاق - قاچاقچی پلیس فتا جرایم اقتصادی جرایم سایبر کلاهبرداری - قمار - شرط‌بندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تاریخ باستان شناسی قاچاق قاچاقچی پلیس فتا جرایم اقتصادی جرایم سایبر کلاهبرداری قمار شرط بندی خرید و فروش سایت ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!

مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران: اخبار خرید و فروش حواله خودرو وارداتی ایثارگران از اساس تکذیب می شود. وقتی هنوز حواله ای صادر نشده، اخبار از خرید و فروش چه چیزی سخن می گویند؟ - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها اخباری در فضای مجاز و برخی سایت ها منتشر می شود مبنی بر فروش چند میلیاردی حواله خودرو ایثارگران مشمول دریافت خودرو وارداتی. حتی آگهی های فراوانی در سایت های خرید و فروش منتشر شده که نشان از رد پای پررنگ دلالان حوزه خودرو دارد.

میثم اروز مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، این خرید و فروش ها را از اساس تکذیب کرد و گفت: وقتی هنوز حواله ای صادر نشده و ماشینی وارد نکرده ایم تا قیمت گذاری شود، دقیقا اخبار از خرید و فروش چه چیزی سخن می گویند؟

جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال 1403 اعلام شد

وی گفت: تماس هایی از طرف جامعه ایثارگری داریم که اطلاع می دهند تماس های زیادی از طرف دلالان به این عزیزان می شود که با قیمت های چند میلیاردی سعی در تحریک جانبازان دارند برای دامن زدن به اخبار دروغ خرید و فروش حواله خودرو وارداتی.

اروز ادامه داد: از همه جانبازانی که با چنین تماس هایی مواجه می شوند می خواهیم به مراجع قضایی گزارش دهند و یا به ما اطلاع دهند تا ما این موضوع را پیگیری کنیم. 

وی همچنین با اشاره به برخی از آگهی ها دروغ در سایت های خرید و فروش که یکی از آنها اسم و رسم بیشتری هم دارد، بیان داشت: تلاش می کنیم تا به زودی این آگهی ها نیز جمع شود و تذکر جدی به این سایت ها نیز داده خواهد شد.

معاون تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امورایثارگران گفت: قانون اختصاص خودروی وارداتی به ایثارگران مشمول در بند 3 تبصره 13 توسط مجلس شورای اسلامی مجدد تصویب شد و از این جهات نیز برای ایثارگران جای نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا افراد معروف برای خرید فالوور، خرید فالوور اینستاگرام را انتخاب می‌کنند؟
  • تیراندازی در عروسی جان دو نفر را در عنبرآباد گرفت
  • تیراندازی در عروسی؛ تکرار یک رسم غلط ٢ قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی/ تکرار یک رسم غلط ٢ نفر قربانی گرفت
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!
  • تیراندازی در عروسی دو نفر را به کام مرگ فرستاد
  • رسم غلط تیراندازی در عروسی عنبرآبادی‌ها دو قربانی برجای گذاشت 
  • دو زن قربانی تیراندازی در مراسم عروسی
  • تیراندازی در عروسی ۲ قربانی گرفت
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران