Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندران گذرگاه مطمئن دولت درتحقق دیپلماسی اقتصادی، کشته شدن دختر مغز متفکر کرملین، تعلل آمریکا و افزایش تحرکات صهیونیست ها برای اخلال در روند مذاکرات وین، حضور ۳۵ شرکت ایران در نمایشگاه اسلام‌آباد و تغییرات در کابینه طالبان، مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**در میزگرد ایران اکونومیست بررسی شد: مازندران گذرگاه مطمئن دولت در تحقق دیپلماسی اقتصادی

دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و به باور صاحب‌نظران مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، می‌تواند نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا ‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اجازه نمی‌دهیم مسئله دیپلماسی در وزارت خارجه تنها به مناسبات سیاسی خلاصه شود بلکه مناسبات اقتصادی در متن کار ما قرار خواهد داشت». این وعده آیت‌الله رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی و سرفصل مسیر روشنی بود که وی برای آینده وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم ترسیم کرد.

دولتی که در افق روابط خود با جهان تنها قاره سبز و آمریکا را ندید بلکه تلاش کرد تا از آنچه جغرافیای منطقه در اختیارش قرار داده، بیشترین بهره را در راستای تامین منافع و سفره مردم برد.

این نگرش رییس‌جمهور را، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه اینگونه توصیف کرده است: «رییس‌جمهور به من گفتند که هر جا در آسیا، بین همسایگان و سایر قاره‌های جهان منافعی برای جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد و آماده همکاری و کمک باشند؛ من خواهم رفت و هیچ خط قرمزی وجود ندارد»

با این وجود دولت در یکسال گذشته تلاش کرد، قوانین و خطوط قرمز نانوشته‌ای که محدوده و مرز سیاست خارجی ایران را تنها در ارتباط با غرب ترسیم کرده و منافع ایران را در مرزهای فرامنطقه‌ای جستجو می‌کرد، را شکسته و راهی متفاوت در ارتباط با جهان برگزیند. گشایش فصل جدید از روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و تلاش برای رفع سوءتفاهم‌های موجود، در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در این وادی مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه اظهارنظر کارشناسان نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب می گیرد.

در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیت‌های علمی و فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رییسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدید از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد.

اقدام هفته‌های گذشته استاندار مازندران و دعوت رسمی وی از دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای گسترش روابط سیاسی و به تبع آن همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت های اصلی برای تحقق این امر است. آنچه که مسلم است حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مازندران نشان داد که رایزنی های اخیر تنها به عنوان تشریفاتی در قاب یک همایش باقی نماند بلکه در بلندمدت با جذب سرمایه گذار و ورود مازندران به بازارهای جهانی زمینه توسعه پایدار این استان فراهم خواهد شد.
از سوی دیگر وجود پنج راهگذر و مسیر مواصلاتی به طور عمده ریلی مشترک اسلام آباد- تهران- استانبول، قطار کانتینری آلماتی- بندرعباس، آلماتی- استانبول، ایران-افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین و ایران- ترکمنستان- قزاقستان نشان می‌دهد که مازندران در کنار توجه به بنیان ذاتی گردشگری می‌تواند در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای با توجه به زیرساخت‌های اثربخش برای توسعه گسترش رفت‌وآمدهای درون منطقه‌ای ساکنان اکو، نقش آفرینی کند.  

با این حال وعده تقویت بُعد اقتصادی در دیپلماسی به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم در میزگردی با عنوان «ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی مازندران» در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایران اکونومیست) بررسی و روند تحقق توسعه صادراتی و تحقق دیپلماسی اقتصادی از سوی مسوولان امر و صاحبنظران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست که حسین شاه‌پری بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران،  سید رحیم بخشی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران، حسن عنایتی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، مجید فانی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، سید مجتبی رضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران  و اسرافیل امیری گرزالدینی، رییس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در استان مازندران حضور داشتند، حاضران بر اهمیت افزایش تولید و تسهیل صادرات کالا از مازندران به نقاط مختلف کشور تاکید کردند و خواستار برداشته شدن موانع صادراتی در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم شدند.
اولویت روابط تجاری با همسایگان

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران در این نشست با بیان این که، سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار صادراتی ۱۵ کشور همسایه حدود ۲ درصد است، گفت: واکاوی این رقم نشان می دهد که سهم کشورمان از بازار صادراتی منطقه به طور تقریبی صفر است که در تفکر دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم این رقم باید افزایش یابد.

حسین شاه پری افزود: حجم صادرات ایران به ترکمنستان پنج درصد، آذربایجان ۴.۵ درصد، ارمنستان ۶ درصد، ترکیه یک درصد و روسیه ۲دهم درصد است که به طور حتم با شکوفایی صادرات و تحقق دیپلماسی اقتصادی می‌توان برای توسعه ظرفیت های کشور اقدام کرد.

وی خاطر نشان کرد: ایران از درگاه مازندران با تکیه بر زیرساخت های موجود در استان می تواند سهم خود را از بازار مالی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری تجارت کشورهای منطقه را افزایش دهد که به طور این ادعا با پیگیری های مستمر و رعایت استانداردهای بین المللی شدنی است.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران با بیان این که، اولویت روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم احیای توافق‌های گذشته و البته رسوب کرده است، تصریح کرد: ارتقای جایگاه بین المللی ایران به طور حتم با دیپلماسی تجاری و اقتصادی شدنی است.

شاه پری ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۸ مازندران باید به افزایش تجارت و صادرات پنج میلیارد دلار در سال برسد و مسوولان امر با ایده پردازی و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود زیرساختی برای تحقق این امر تلاش خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در برنامه سه ساله قرار است میزان حجم صادرات از مازندران به نقاط مختلف جهان به یک میلیارد دلار برسد که به طور حتم یکی از رویکردها برای تحقق این عدد، بهره گیری اصولی تر از بنادر استان است.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران خاطر نشان کرد: راه اندازی اسکله رو – رو ریلی در بندرامیرآباد برای توسعه و تحقق دیپلماسی اقتصادی در مازندران در دستور کار قرار گرفت و اکنون این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به طور حتم با تکمیل این طرح روند صادرات از مبدا استان جهش خوبی خواهد یافت.

شاه پری اضافه کرد: در لایه اول تحقق دیپلماسی اقتصادی و افزایش حجم صادرات از مازندران در لایه اول به دنبال توسعه روابط با کشورهای روسیه و قزاقستان هستیم که برنامه های خوبی برای تحقق این امر در استانداری تدوین شده است.

وی گفت: در لایه دوم تبادلات تجاری از مازندران کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان مورد هدف قرار دارد که  در این محور برای صادرات محصولات کشاورزی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

لزوم میدان‌داری بخش خصوصی

از سوی دیگر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران معتقد است که برای تحقق دیپلماسی اقتصادی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی مازندران در افزایش صادرات باید به بخش خصوصی با اجرای طرح های حمایتی جایگاه ویژه‌تری داده شود.

مجید فانی افزود: حجم صادرات ایران به کشورهای منطقه در سال های گذشته چندان درخشان نبود اما با حمایت از فعالان اقتصادی و توجه به تولید کالاهای باکیفیت می توان برای تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گام های موثری برداشت.

وی اضافه کرد: وجود سه بندر، سه فرودگاه و همچنین نیروهای انسانی توانمند ظرفیت های قابل توجه زیرساختی خاصی را به استان مازندران بخشیده که به طور حتم باید با تکیه بر این ظرفیت ها برای ارتقای جایگاه اقتصادی مازندران در منطقه اقدام کرد.

ربیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ادامه داد: دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است و با تقویت تعاملات تجاری توانست حجم صادرات در کشور را افزایش دهد اما باید با کنترل نرخ ارز روند مبادلات به سمت افزایش صادرات برود.

فانی تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت آیت الله رئیسی نسبت به تقویت تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه، دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم نسبت به گذشته  فعال‌تر و پویاتر شده است و گشایش های مطلوبی هم در تقویت مناسبات با همسایگان شکل گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت مازندران در حوزه‌های مختلف اقتصادی خاطر نشان کرد: باید همه مسوولان در استان برای رونق کسب و کار با محوریت دیپلماسی اقتصادی و صادرات زیرپای تولیدکننده ای که کالای با کیفیت تولید می کند فرش قرمز پهن کند که به طور حتم این مهم با افزایش هماهنگی ها شدنی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان این که، مازندران تشنه سرمایه گذاری است، گفت: باید عزم ملی برای بررسی و اعتقاد به ظرفیت های اقتصادی استان وجود داشته باشد.
پرهیز از شعارزدگی

از سوی دیگر رییس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مازندران معتقد است که برای توسعه و تحقق دیپلماسی اقتصادی در مازندران نباید شتاب زده و با شعار زدگی عمل کرد و باید با کلان نگری و جزئی نگری به صورت توامان برای توسعه استان اقدام کرد.

اسرافیل امیری گرزالدینی تصریح کرد: لغو تحریم ها می‌تواند در مسیر دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم نقش ویژه ای داشته باشد و در سطح کلان باید مسوولان امر نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این موضوع باید نمادهای توسعه و اهمیت صادرات به معنای واقعی در استان نهادینه شود و به عوامل فرهنگی در این موضوع توجه شود.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مازندران با بیان این که در مازندران به مسئله توسعه فرهنگی برای رونق صادرات و دیپلماسی اقتصادی کمتر توجه شده است، گفت: باید برای توسعه زیرساخت ها برای ایجاد اشتغال پایدار با محوریت دیپلماسی اقتصادی تلاش کنیم و در صورت تحقق این امر به طور حتم حجم مبادلات تجاری از این استان افزایش چشمگیری خوهد یافت.

امیری تصریح کرد: آسیب جدی که تحریم ها بر اقتصاد کشور ما ایجاد کرد آن بود که اعتبار بین المللی صادرکنندگان را خدشه دار کرد که باید این رویه با افزایش اعتمادافزایی با محوریت برقراری ارتباط با کشورهای منطقه این روند برچیده شود.

دیپلماسی اقتصادی و سرمایه اجتماعی

ربیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در این میزگرد با بیان این که، توجه به دیپلماسی از ابتدای دهه ۹۰ به دلیل افزایش تحریم های نفتی در کشور بررسی شد، گفت: باید این رویه مثبت برای حمایت از صادرکنندگان از درگاه دیپلماسی اقتصادی حفظ شود چراکه با این راهبرد مسیر توسعه اقتصادی در این دیار هموار تر خواهد شد.

سید مجتبی رضوی با بیان این که، برای تحقق دیپلماسی اقتصادی باید زیرساخت ها در مازندران و از سوی دیگر نیروی انسانی خلاق و کاردان امور را در این حوزه در دست بگیرند، افزود: باید همواره دولت و بخش خصوصی با برنامه‌ریزی اصولی در مسیر توسعه صادرات حرکت کنند و باید با اتخاذ سازو کارهای موثر فعالان اقتصادی که همان سرمایه های اجتماعی این حوزه هستند را به معنای واقعی حمایت کرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران  خاطر نشان کرد: توجه به مزیت های رقابتی و استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی استان مازندران باید اولویت برنامه های دولت در استان باشد و نباید با نگاه جزیره ای در مسیر صادرات سنگ اندازی شود.

رضوی اضافه کرد: نگاه استاندار مازندران برای تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت از درگاه این استان دارای ارزش و جایگاه است که برای تحقق آن باید تمامی ابزارهای فنی و توسعه ای پای کار بیایند.

وی با بیان این که، ۸۰ درصد از ظرفیت های صادراتی مازندران بکر و دست نخورده باقی مانده است، یادآور شد: باید با خرد جمعی و رفع مشکلات زیرساختی برای شکوفایی این استعدادهای خدادادی اما ارزآور اقدام شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: اعتمادافزایی و انتخاب مسیر مشخص و هدفمند بدون تغییر آیین نامه های داخلی در حوزه صادرات می تواند روند توسعه اقتصادی کشور را دوچندان کند و مسو لان امر برای تحقق این امر بکوشند.

اراده‌ای برای توسعه صادرات

رییس اتاق بازرگانی مازندران با تاکید بر تلاش این نهاد برای ایجاد بازار صادرات محصولات مازندران اظهار کرد: فعالان اقتصادی نیز باید در صورت بروز مشکل در روند صادرات با اتاق بازرگانی ارتباط برقرار کرده و پیگیر اعمال حمایت‌های لازم از سوی این مجموعه شوند تا راه‌حل مناسب برای مراودات تجاری خود را دریافت کنند.

عبدالله مهاجر دارابی با بیان اینکه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران به امروز باز نمی گردد، تصریح کرد: این تحریم ها از ابتدای انقلاب علیه کشورمان اعمال شد و ما نباید برای صادرات کالای خود به یک کشور خاص تاکید کنیم و بلکه باید به دنبال دیگر فرصت های موجود و کنونی مانند صادرات به روسیه از درگاه مازندران برویم.

وی با اشاره به اینکه یک زمانی ما را با بنزین تحریم می کردند، گفت: آن زمان باید سالانه حدود پنج تا ۶ میلیارد یورو بنزین وارد کشور می شد و همین تحریم های بنزینی موجب شد که در این مورد خودکفا شویم.

مهاجر دارابی خطاب به فعالان اقتصادی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بازاریابی برای تجار مازندرانی را از وظایف خود می داند، افزود: فرصت های خوب صادرات ایران به کشورهای بلوک شرق از جمله لهستان، بلغارستان، رومانی و یا اسلواکی برای مازندران وجود دارد و بسیاری از این کشورها خود برای تعاملات تجاری با ایران از جمله خرید تجهیزات پیشقدم شده اند.

رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که، اتاق بازرگانی آماده ایجاد بازار هدف صادراتی ایران در روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع است، گفت: این تعاملات با وجود صادرات خوبی که وجود داشت افزوده می شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن توان مازندران در تولید انواع کالای صنعتی بر این مهم تاکید کرد: در واردات مواد اولیه این صنایع مختلف نیز باید خودکفا شویم تا تمام دغدغه صنعتگران ما معطوف به صادرات و تولید کالاهای صادراتی شود.

https://irna.ir/xjKhTB

**سخنگوی وزارت امور خارجه:همه مساجد تا آزادی کامل فلسطین، مرکز مقاومت ضدصهیونیستی خواهند ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه در سالروز به آتش کشیدن قبله‌گاه اول مسلمین توسط صهیونیست‌ها تاکید کرد: همه مساجد عالم تا آزادی کامل فلسطین، مرکز مقاومت ضدصهیونیستی باقی خواهند ماند.

ناصر کنعانی بامداد یکشنبه در توئیتی نوشت: ۵۳ سال پیش در چنین روزی ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹، صهیونیستها مسجدالاقصی قبله گاه اول مسلمین را به آتش کشیدند و این اولین و آخرین جنایت اشغالگران #فلسطین نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مقاومت تنها راه نجات فلسطین است و مسجدالاقصی و همه مساجد عالم تا آزادی کامل فلسطین، مرکز مقاومت ضدصهیونیستی باقی خواهند ماند.

https://irna.ir/xjKjNB

**صادرات خودرو و قطعات یدکی در دستورکار شرکت‌های خودرویی ایران در مسکو

«کاظم جلالی» سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد که چند شرکت خودروسازی و حدود ۵۰ شرکت بزرگ و عمده لوازم یدکی کشورمان با محور صادرات و تولید مشترک خودرو در نمایشگاه بین‌المللی مسکو حضور فعالی خواهند یافت.

جلالی امروز در گفت‌وگو با ایران اکونومیست افزود: حضور این تعداد شرکت بزرگ و جامع فعال در صنعت خودروسازی از جمهوری اسلامی ایران در یک نمایشگاه بین المللی خارجی برای اولین بار در روسیه برنامه‌ریزی شده است که اقدامی بی‌سابقه است. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات بدکی روسیه موسوم به "اتوموبیلیتی" مسکو ۲۰۲۲ از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰  شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰‌هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می شود

جلالی در این مصاحبه گفت : پیش‌بینی می‌کنیم  که این حضور فعال شرکت‌های خودروسازی کشورمان در نمایشگاه مسکو تاثیر بسزایی در صادرات خودرو و قطعات خودرویی و همچنین همکاری موثر بین دو کشور در این زمینه ایفا کند. 

وی تصریح کرد : در حوزه خودروسازی بزرگترین شرکت‌های کشورمان از مجموعه شرکت ایران خودرو و انجمن قطعه‌سازان حضور یافته اند و پیشتر نیز برخی شرکت‌های خودرویی زیرمجموعه سایپا در مسکو حضور یافته و مذاکراتی را شرکت‌های خودروسازی روس ها انجام داده‌اند. 

سفیر جمهوری اسلامی اسلامی ایران تاکید کرد: شرکت های قطعه سازی  که از کشورمان به این نمایشگاه آمده اند، با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوبی که دارند می‌توانند زمینه‌ساز همکاری‌های مکمل با طرف های روسی در زمینه تولید قطعات خدمات خودرویی و تولیدات مشترک شود.

وی تصریح کرد : ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از ۹۰۰‌ مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی بی‌نظیر است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه یادآور شد: به منظور انجام آخرین هماهنگی‌ها پیرامون هرچه بهتر برگزار شدن پاویون ایران در نمایشگاه خودرو و قطعات یدکی "اتوموبیلیتی" (اتومینیکا) مسکو و همچنین موضوع سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و هیات همراه پیشتر روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه با «آلبرت کریمف»، معاون وزیر صنعت و بازرگانی فدراسیون روسیه ملاقات و گفت و گو کردم.

خبرگزاری تاس روسیه نیز پیشتر گزارش داده بود که «سیدرضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ۲۲ اوت ( یکم شهریور ) در مراسم افتتاح غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات یدکی مسکو که با حضور ۵۰ شرکت ایرانی برگزار می شود، شرکت خواهد کرد .

تاس نوشت:  هیاتی به سرپرستی "فاطمی امین" وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم افتتاحیه غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات یدکی مسکو ۲۰۲۲ به مسکو می‌رود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفته است: فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از دست رفته و امروز با توجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید بتوانیم در این بازار فعالیت‌ها را آغاز و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

«منوچهر منطقی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اکونومیست با اشاره به برگزاری نمایشگاه «اتومبیلیتی» روسیه که این هفته و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این رویداد، افزود: روسیه بازاری است که در دهه ۸۰ در آن حضور یافتیم و عرضه خودرویی نظیر سمند در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

https://irna.ir/xjKjPg

**نظامیان صهیونیست ۳ زن فلسطینی را بازداشت کردند

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، نظامیان صهیونیست سه زن فلسطینی را در نزدیکی شهر قلقیلیه واقع در شمال غرب کرانه باختری دستگیر کردند.

نظامیان صهیونیست این سه زن فلسطینی را در پست ایست و بازرسی «الیاهو» واقع در نزدیکی قلقیلیه بازداشت کردند.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که ارتش این رژیم سه زن فلسطینی را در حالی که اسحله «کارلو» و یک نقشه و وصیتنامه در اختیار داشتند در نزدیکی قلقیلیه بازداشت کردند.

بر اساس این گزارش، این سه زن فلسطینی قصد حمله به نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی را داشتند و تحقیقات درباره آن‌ها در جریان است.

طی ماه‌های اخیر حملات نظامیان صهیونیست به فلسطینیان و انجام عملیات شهادت طلبانه علیه صهیونیست‌ها افزایش یافته است.  

نیروهای زیادی از ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل بامداد روز جمعه برای دستگیری تعدادی از فلسطینیان به شهر طوباس یورش بردند که موجب درگیری آن‌ها با شهروندان شد.  

در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی از دستگیری پنج فلسطینی در طوباس در کرانه باختری خبر داد و افزود: دستگیر شدگان برای انجام تحقیقات بیشتر به نیروهای امنیتی این رژیم تحویل شده‌اند.

نیروهای رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته نیز با ده‌ها خودروی نظامی از چند محور به حومه بخش قدیمی شهر نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی یورش برده و با مبارزان فلسطینی درگیر شدند.

همچنین منابع خبری جمعه شب گزارش دادند در حمله نظامیان صهیونیست در کرانه باختری به فلسطینیان معترض به شهرک‌سازی‌ها، ۵۱ نفر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKjNH

**حضور ۳۵ شرکت و فعالان بازرگانی ایران در نمایشگاه اسلام‌آباد

اولین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور یک هیات ۵۰ نفره از کشورمان متشکل از مدیران و نمایندگان ۳۵ شرکت داخلی با هدف یافتن فرصت های جدید جهت گسترش همکاری های بازرگانی هفته جاری در اسلام‌آباد برگزار می شود.

نشست خبری تحت عنوان معرفی اهداف "اولین نمایشگاه تخصصی ایران و پاکستان، پاک-ایران" به میزبانی شهر اسلام‌آباد، با حضور مسوولان ایرانی و پاکستانی برگزار کننده این رویداد بازرگانی در باشگاه خبرنگاران اسلام‌آباد برگزار شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه تخصصی ایران و پاکستان چهارشنبه دوم شهریور با حضور «مهدی مسکنی» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، «سید محمدعلی حسینی» سفیر کشورمان در پاکستان و برخی از مقامات دولتی پاکستان در شهر اسلام‌آباد برگزار شود.

«علی محتشم امیری» مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلادنور برگزار کننده این رویداد بازرگانی در ایران طی گفت وگو با ایران اکونومیست اظهار داشت: "اولین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، پاک-ایران" در اسلام‌آباد از تاریخ ۲ الی ۴ شهریور در مرکز نمایشگاه های این شهر برگزار می شود.

وی افزود: این نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت تعاون و شرکت شهرک های صنعتی، صنایع کوچک برگزار می گردد و ۳۵ شرکت از جمهوری اسلامی ایران به طور فعال در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد که بخشی از آن در پاویون صندوق نوآوری و مابقی شرکت ها به صورت مستقل حضور می یابند.

وی افزود: شرکت های ایرانی در حوزه های دارو و تجهیزات پزشکی، موادغذایی، ماشین آلات ساختمانی، فن آوری و مخابرات، انرژی، و نفت و گاز و پتروشیمی و شرکتهای دانش بنیان و تعاونی ها حضور یافته و تازه ترین تولیدات و تجربیات خود را با شرکت های پاکستانی و فعالان اقتصادی این کشور همسایه عرضه خواهند کرد.

وی با قدردانی از حمایت ها و همکاری های سفارت کشورمان در پاکستان، سفارت پاکستان در ایران، سازمان توسعه تجارت برای تسهیل حضور فعالان بازرگانی ایرانی در نمایشگاه تخصصی اسلام‌آباد، تاکید کرد: این رویداد به مثابه یک تور تجارتی موثر، علاوه بر حضور شرکتها در نمایشگاه، به شناسایی بازرگانان از بازار پاکستان و بررسی راه های جدید توسعه روابط و بهره برداری از ظرفیت های موجودبین دو کشور همسایه در حوزه های مختلف می پردازد.

وی افزود: برنامه ریزی جهت برگزاری نشست های تخصصی میان هیات تجاری ایرانی و فعالین اقتصادی پاکستانی، در شهرهای لاهور و اسلام‌آباد، دیدار با مسوولان اتاق های بازرگانی و نیز جلسه با مسوولان پاکستانی در حوزه تجارت و بازرگانی در حاشیه نمایشگاه صورت گرفته است.

 پس از بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان که هفته گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد، این اولین رویداد تجاری-اقتصادی میان دو کشور همسایه به شمار می رود و پیش بینی می شود توافقات صورت گرفته در جریان کمیسیون مشترک اقتصادی موجب گشایش هایی در مسیر گسترش تعاملات و همکاری ها میان جامعه تجار ایران و پاکستان خواهد بود.

https://irna.ir/xjKk۳X


**تعلل آمریکا و افزایش تحرکات صهیونیست ها برای اخلال در روند مذاکرات وین

به رغم گذشت چند روز از پاسخ ایران به آخرین نسخه متن پیش نویس توافق وین و در حالیکه مذاکرات در انتظار پاسخ آمریکا است، همزمان با این تعلل واشنگتن، تقلای صهیونیست ها نیز برای اخلال در روند مذاکرات رفع تحریم ها و اثرگذاری بر نظرات دولت جو بایدن در این زمینه هر لحظه بیشتر می شود.

دولت بایدن برای تصمیم گیری درباره بازگشت به برجام، از سویی گرفتار اختلافات داخلی در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره در ماه نوامبر است، و از سوی دیگر تحت القائات و فشارها رژیم صهیونیستی قرار دارد که سعی در اخلال در روند مذاکرات وین و نیز گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا دارد.

پایگاه خبری آکسیوس عصر شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی ادعا کرد دولت بایدن در روزهای اخیر به تل آویو اطمینان داده که در مذاکرات امتیازات جدیدی نداده است.

این تارنمای آمریکایی - صهیونیستی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: توافق ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌ تر باشد، اما هنوز درباره نتیجه مذاکرات ابهام بوده و شکاف ها و خلاء هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

مقامات آمریکایی ادعا کردند: در هفته گذشته، مقامات کاخ سفید به همتایان اسرائیلی خود اطمینان دادند که به ‌رغم ادعاهای مطبوعاتی، هیچ امتیاز جدیدی داده نشده است.

تارنمای صهیونیستی – آمریکایی آکسیوس به نقل از یک مقام صهیونیستی نوشت که اخیرا مذاکرات با واشنگتن درباره تهران سخت ‌تر شده است. سیاست ما این است که به رویارویی آشکار درخصوص توافق هسته‌ای ایران با واشنگتن مانند آنچه توسط نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ روی داد، نرسیم.

این مقام صهیونیستی با اشاره به مخالفت علنی نتانیاهو با اوباما در سال ۲۰۱۵ گفت: لاپید قصد ندارد تقابل علنی با بایدن بر سر توافق هسته‌ای راه بیندازد.

تارنمای آکسیوس در این مطلب نوشته است: اگر توافق هسته‌ای قبل از انتخابات نوامبر اعلام شود، می‌تواند دستاویزی سیاسی به بنیامین نتانیاهو، رهبر ائتلاف راست‌گرا بدهد تا علیه یائیر لاپید نخست‌وزیر کنونی اسرائیل استفاده کند.

آکسیوس پیش از این نیز اعلام کرده بود لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.

بر اساس این گزارش، لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آنها در مورد مسئله ایران صحبت کرده بود.

به نوشته آکسیوس، پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است با معیار های دولت بایدن همخوانی ندارد و امتیازات بیشتری به ایران در مقایسه با توافق هسته ای اولیه می دهد.

لاپید گفته بود: وقتی پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران فرستاده شد ، به اصطلاح یک  پیشنهاد "نهایی" بود ، اما وقتی ایرانی ها پاسخ خود را فرستادند ، آنها نه تنها  این پیشنهاد را نپذیرفتند بلکه خواستار  امتیازات بیشتری هم نسبت به  توافق  ۲۰۱۵  شدند.

نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است، مدعی شده بود: هر اقدام  دیگری پیام ضعف را به ایران ارسال می کند و اکنون زمان آن است که در مورد چگونگی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای صحبت کنیم. 

این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شده بود: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای انجام خواهد داد و همچنین با نیروهای وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت: شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم. اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم و معتقدیم که ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای آمریکا ادامه داد: دیپلماسی پیرامون بازگشت متقابل به پایبندی به برجام موثرترین وسیله برای دستیابی به این هدف است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

پنج روز از ارائه پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا می‌گذرد و دولت جو بایدن به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام، همچنان سرگرم مطالعه نظرات مطرح شده است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقامات آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را «سازنده» می‌داند.

این شبکه خبری افزود که این اظهارات نخستین نشانه مثبت درباره موضع ایران بشمار می‌رود که به طور رسمی پاسخ خود را ارائه کرده است. مقام اروپایی که خواست تا نامش فاش نشود، گفته است که پاسخ‌های ایران به طرح اروپا نیازمند مطالعه است و دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید درباره آن نظر دهند.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

https://irna.ir/xjKjNP

**۱۲ زخمی بر اثر اصابت موشک به نزدیکی نیروگاه هسته‌ای اوکراین

مقامات روسی و اوکراینی اعلام کردند که بر اثر اصابت یک موشک به منطقه مسکونی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین ۱۲ غیرنظامی زخمی شدند.

مقامات اوکراینی بامداد یکشنبه ادعا کردند، روسیه با حمله به ایستگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک (جنوب اوکراین) و گلوله باران‌های جدید در نزدیکی نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین تأسیسات هسته‌ای اروپا، واهمه‌ها درباره بروز یک حادثه هسته‌ای را افزایش داده است.

در پی این حمله، ویتالی کیم، فرماندار منطقه میکولایف اوکراین، در تلگرام خود نوشت که چهار کودک در میان مجروحان هستند.

رویترز افزود، چند خانه شخصی و یک بلوک آپارتمانی پنج طبقه در ووزنسنسک در ۳۰ کیلومتری نیروگاه آسیب دیده‌اند.

دفتر دادستانی کل در منطقه میکولایف، با به روز رسانی آمار قبلی، گفت که ۱۲ غیرنظامی زخمی شده‌اند.

شرکت دولتی انرژواتم که مدیریت هر چهار مولد انرژی هسته‌ای اوکراین را بر عهده دارد، حمله به ووزنسنسک را "یکی دیگر از اقدامات تروریسم هسته‌ای روسیه" توصیف کرد.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: ممکن است این موشک به طور خاص به سمت نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک که ارتش روسیه در اواسط اسفند سعی در تصرف آن داشت هدف گیری شده باشد.

روسیه هنوز به این اتهام‌ها پاسخ نداده است. رویترز می گوید نتوانسته به طور مستقل وضعیت ووزنسنسک را بررسی کند. گزارشی نیز مبنی بر خسارت وارده به نیروگاه جنوب اوکراین گزارش نشده است.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.  

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.  

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

https://irna.ir/xjKjNR

**دارس: ائتلاف سعودی ۱۳۰ میلیون بشکه نفت یمن را غارت کرده است

وزیر نفت دولت نجات ملی یمن شنبه شب در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف سعودی از سال ۲۰۱۸ تا ماه جاری میلادی (جولای) بیش از ۱۳۰ میلیون بشکه نفت این کشور را غارت کرده است.

«احمد دارس» گفت: از سال ۲۰۱۸ تا جولای سال جاری میلادی، بیش از ۱۳۰ میلیون و ۴۱ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت یمن غارت شده است.

وی افزود: ارزش مالی نفت غارت شده از سوی ائتلاف سعودی از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۱۵ دلار برآورد شده است.

وزیر نفت یمن اضافه کرد: ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۸ میلیون و ۸۰ هزار بشکه نفت با متوسط قیمت ۷۲ دلار در هر بشکه، به ارزش یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار غارت کرد.

دارس همچنین گفت که ائتلاف متجاوز در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۹ میلیون و ۶۹۲ هزار بشکه به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار با متوسط قیمت هر بشکه ۷۷ دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز، ۳۱ میلیون و ۶۲۷ هزار بشکه به قیمت هر بشکه ۴۹ دلار به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون و ۱۴۹ هزار دلار از یمن غارت کرد.

وی از وجود قراردادهای غیرقانونی با شرکت‌های خارجی از جمله توتال خبر داد که خرید و فروش در بخش نفت یمن را انجام می دهند.

دارس تصریح کرد، وزارت نفت یمن به این شرکت‌ها تذکر داده است که باید به قراردادهای بین‌المللی که امضا کرده‌اند پایبند باشند و قاطعانه با این تخلفات برخورد خواهد شد.

وزیر نفت یمن افزود: حقوق بین‌الملل هر کشوری را از مداخله در امور تولید و سرمایه‌گذاری نفت یا سایر منابع در هر کشور دیگری منع می کند و موضع ما نیز بر این اساس است.

وی در پایان گفت که شرکت‌هایی که با ائتلاف متجاوز در غارت منابع یمن دست دارند، مسئولیت کامل اقداماتشان بر عهده آن‌هاست و پاسخگو خواهند شد.

پیش‌تر منابع رسانه‌ای گزارش داده بودند که نفت‌کش بزرگی با ظرفیت حدود دو میلیون بشکه نفت، طی یک روز نفت یمن را از مناطق تحت اشغال عربستان به سرقت برده است.

این منبع گفت، غارت نفت خام یمن در فهرست سلسله غارت‌های سازمان یافته درآمدهای نفت خام و منابع یمن توسط متجاوزان و مزدوران آنها به مدت شش سال قرار می‌گیرد.

طبق این گزارش، این کشتی برای تخلیه محموله خود عازم بندر "ریچائو" چین است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.  

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و پس از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

https://irna.ir/xjKjNL

**وب سایت تحلیلی ۱۹۴۵: ناتو در مقابله با تسلیحات هسته‌ای روسیه ناتوان است

وب سایت تحلیلی ۱۹۴۵ در مورد توان زرادخانه اتمی روسیه نوشت، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی زیادی دارد و ناتو در یک جنگ احتمالی نمی‌تواند با آن مقابله کند.

این سایت تحلیلی به نقل از یک کارشناس ارشد تسلیحات اتمی افزود: روسیه صاحب بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای استراتژیک و تاکتیکی جهان است، از این روی موضوع استفاده احتمالی این کشور از تسلیحات هسته‌ای در کشورهای غربی نگرانی پنهان اما قابل درکی ایجاد کرده است. این در حالی است که روسیه قصد استفاده از این سلاح‌ها را در میدان‌های نبرد اوکراین از خود نشان نداده است.

در این تحلیل، اصطلاح "سلاح هسته‌ای تاکتیکی" یا "سلاح هسته‌ای غیر استراتژیک" به سلاحی گفته می‌شود که برد کمتر از ۵۰۰ کیلومتر برای سلاح‌های زمینی و ۶۰۰ کیلومتر برای هوا و دریا دارد.

زرادخانه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه میان نیروهای هوافضا، نیروی دریایی و نیروهای زمینی تقسیم شده است. بر اساس گزارش هسته‌ای سال ۲۰۲۲ بولتن اتمیک ساینتیست، روسیه تا مارس ۲۰۲۲ دارای ۱۹۱۲ سلاح هسته‌ای غیراستراتژیک و دفاعی (شامل کلاهک‌های مورد استفاده در هوا، موشک و دفاع ساحلی) بود که طبق این گزارش، همه آنها در مرکز مشخصی نگهداری می‌شوند.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، نیروی دریایی روسیه با بیش از ۹۰۰ کلاهک اژدر و موشک کروز بیشترین سهم از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در اختیار دارد. در حالی که نیروی هوا فضای روسیه با حدود ۵۰۰ سلاح پرتاب هوایی اختصاص داده شده به آن، که برای شلیک قابل حمل است، در جایگاه دوم قرار دارد. هواپیماهای بمب افکن و تهاجمی روسیه مانند Tu-۲۲M۳، Su-۲۴، Su-۳۴ و همچنین رهگیر Su-۳۱K نیز قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

در مجموع تخمین زده می‌شود که نیروی زمینی روسیه حدود ۹۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی دارد که با موشک‌های پرتاب شده از سامانه‌هایی مانند موشک بالستیک اسکندر و پرتابگرهای موشک کروز ۹M۷۲۹ قابل استفاده هستند.

این سایت تحلیلی در ادامه افزود: با در اختیار داشتن چنین زرادخانه قابل توجهی، درک دکترین هسته‌ای تاکتیکی روسیه مهم است. بر اساس گزارش بررسی وضعیت هسته‌ای ۲۰۱۸ بسیاری از سیاست‌گذاران و کارشناسان آمریکایی ادعا می‌کنند که روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود در یک استراتژی به اصطلاح «تشدید برای کاهش تنش» در میدان جنگ به منظور دستیابی به یک راه‌حل مطلوب استفاده خواهد کرد.

به ادعای آمریکایی‌ها، شواهدی وجود دارد که این دکترین رسمی تعریف شده در نیروهای مسلح روسیه است.

این پایگاه تحلیلی نوشت: با توجه به این واقعیت که روسیه احتمالاً زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی خود را ابزاری برای درگیری‌های منطقه‌ای یا جهانی با مخالفان قدرتمندتر مانند نیروهای ترکیبی ناتو می‌داند، بعید است که این کشور به دنبال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در میدان‌های جنگ باشد.

اگر قرار بود روسیه این کار را انجام دهد، احتمالاً مدرک روشن و هشداری درباره خروج زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی از انبار را قبل از حمله برنامه‌ریزی‌شده نشان می‌داد. به نظر نمی رسد تا امروز چنین حرکتی رخ داده باشد.

با این اوصاف، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه صرف نظر از استفاده یا استفاده نکردن از آن، احتمالاً  به عنوان منبع احساس امنیت برای مسکو باقی خواهند ماند.

https://irna.ir/xjKjNX

**پایان گروگان‌گیری ۳۰ ساعته در هتل «حیات» سومالی

منابع خبری بامداد یکشنبه از پایان یافتن گروگان‌گیری در هتل «حیات» موگادیشو پایتخت سومالی پس از ۳۰ ساعت خبر دادند.

یک مقام سومالی که نخواست نامش ذکر شود به این خبرگزاری گفت که گروگان‌گیری در هتل «حیات» موگادیشو پس از کشته شدن گروگان‌گیرها پایان یافته است.

وی افزود: محاصره هتل توسط نیروهای امنیتی سومالی در حال حاضر پایان یافته و افراد مسلح کشته شدند.

این مسئول سومالی همچنین گفته است که دولت این کشور صبح یکشنبه کنفرانس خبری برای ارائه جزئیات حمله به هتل حیات برگزار خواهد کرد.

وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و درباره شمار کشته شدگان این حمله تروریستی توضیحی نداد.

گروهک تروریستی الشباب جمعه شب مسؤولیت حمله به هتل حیات موگادیشو را برعهده گرفت.

«محمد عبدالقادر»، یک مقام امنیتی سومالی پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود شامگاه جمعه، عناصر الشباب به هتل «حیات» در موگادیشو یورش بردند و دست کم ۱۳ غیرنظامی را کشتند.

شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داده که شمار تلفات این حمله تروریستی تاکنون حداقل ۲۰ کشته و ۵۰ زخمی است.

خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از مقامات سومالیایی اعلام کرد که مهاجمان مسلح هتلی در موگادیشو را تصرّف کردند.

پلیس و افسران بخش اطلاعات سومالی اعلام کردند که تصرّف هتل پس از انفجار دو خودروی بمب گذاری شده و تیراندازی رخ داده است.

یکی از این بمب‌ها نرده نزدیک هتل را هدف قرار داد و بمب دیگر نیز در هتل را نشانه گرفت.

این درحالی است که در حمله هوایی به مرکز سومالی ۱۳ عضو گروه تروریستی الشباب کشته شدند.

الشباب یک گروه مسلح تروریستی وابسته به شبکه القاعده است و بسیاری از عملیات‌ تروریستی را که منجر به جان باختن صدها نفر در آفریقا شده، پایه‌ریزی کرده است.

الشباب بارها به نظامیان دولتی و نیروهای صلح‌بان اتحادیه آفریقا در موگادیشو پایتخت سومالی یورش برده‌ و چند عملیات‌ خونبار را هم در سایر نقاط آفریقا اجرا کرده است.

گروه الشباب قصد حمله به واحدهای اتیوپی در نیروهای مأموریت اتحادیه آفریقا در سومالی را «AMISOM» داشته است و نیروهای هوایی اتیوپی علیه گروه الشباب در سومالی بارها دست به حمله زده‌اند.

نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی تحت پشتیبانی سازمان ملل متحد است و نزدیک به ۲۰ هزار سرباز که اتباع اوگاندا، اتیوپی، بوروندی و کنیا هستند در آن فعالیت می‌کنند.

https://irna.ir/xjKjP۴

**بیش از ۱۰ هزار تروریست زیر نظر آمریکا در سوریه نگهداری می شوند/خطر بزرگی عراق را تهدید می کند

یکی از مسئولان سازمان الحشد الشعبی عراق با بیان اینکه نیروهای این سازمان بسیاری از پناهگاه های گروه تروریستی داعش را ویران کرده اند، هشدار داد: وجود بیش از ۱۰ هزار تروریست در زندان های تحت مدیریت شبه نظامیان موسوم به "قسد" و نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه تهدیدی بزرگ برای عراق است.

"قاسم الکریطی" فرمانده عملیات تیپ ۴۱ سازمان الحشد الشعبی عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "العهد" تصریح کرد: نیروهای الحشد الشعبی بسیاری از پناهگاه های داعش میان استان دیالی و الطارمیه را ویران کرده اند.

الکریطی با اشاره به اینکه مناطق مرزی به بخش هایی میان سازمان الحشد الشعبی، نیروهای مرزبانی و ارتش عراق تقسیم شده است، افزود: وجود هزاران تروریست در زندانهای عناصر شبه نظامی موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) در سوریه تهدیدی بزرگ برای عراق است.

وی شمار این تروریست ها را  "بیش از ۱۰ هزار نفر" عنوان کرد که نزد شبه نظامیان "قسد" مورد حمایت آمریکا و ارتش اشغالگر آمریکا در سوریه زندانی هستند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۵۶ هزار تن در اردوگاه الهول به سر می‌برند، اردوگاهی که از آن به «بمب ساعتی» یاد می‌شود و در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد.

اداره این اردوگاه را شبه نظامیان قسد بر عهده دارند. این اردوگاه همچنین حدود ۱۰ هزار نفر از اعضای خارجی داعش را در خود جای داده است.

از دیگر ساکنان این اردوگاه، خانواده آواره‌های سوری و عراقی است که برخی از آنان همچنان با گروهک تروریستی داعش ارتباط دارند.

الکربطی در ادامه گفت وگوی خود با شبکه تلویزیونی العهد درباره تجهیزات نظارت بر مرزها گفت: تکیه به پهپادها بهترین و سریع ترین راه برای ایجاد امنیت مرزی است اما آمریکا به طور عمدی در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه پارازیت می اندازد.

وی افزود که آمریکا علیه پهپادهای الحشدالشعبی پارازیت می اندازد و هواپیماهای آمریکایی هر از چند گاهی مواضع الحشد الشعبی را بمباران می کنند.

https://irna.ir/xjKjPL

**پس لرزه های یک توئیت جنجالی؛ اتریش اولیانوف را احضار کرد

توییت جنجال برانگیز میخائیل اولیانوف سفیر روسیه نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین موجب شد تا وزارت امور خارجه اتریش او را احضار کند.

اولیانوف جمعه شب (۲۸ مرداد) با نقل توییت تشکرآمیز رئیس جمهوری اوکراین بابت ارسال دور جدیدی از کمک های نظامی آمریکا نوشته بود: به مردم اوکراین رحم نکنید!

پس از بالا گرفتن انتقادها از این توییت، دیپلمالت روس آن را حذف کرد و در نوشته دیگری ضمن عذرخواهی توضیح داد که آمریکا با کمک های نظامی اش و ولودیمیر زلنسکی با رد گفت و گوهای صلح، به مردم اوکراین رحم نمی کنند.

با این وجود خبرگزاری تاس خبر داد که وزارت امور خارجه اتریش شب گذشته (۲۹ مرداد) اولیانوف را در مورد توییت حذف شده احضار و اعلام کرد: ما از آزادی بیان حمایت می کنیم ولی این حق را داریم تا در برابر اظهارات تحریک آمیز دست به اقدام قاطع بزنیم.

پیشتر وزارت امور خارجه اوکراین از مقام های اتریشی خواسته بود تا اولیانوف را از این کشور اخراج کنند.

https://irna.ir/xjKjRc

**ژاپن استقرار موشک‌های دوربرد برای مقابله با چین را بررسی می‌کند

بر اساس جدیدترین گزارشهای خبری، ژاپن در حال بررسی استقرار ۱۰۰۰ موشک کروز دوربرد برای تقویت قابلیت ضدحمله خود علیه چین است.

این موشک‌ها امکان تغییر ات لازم برای افزایش برد  از ۱۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر را دارند.

یومیوری گفت: این تسلیحات که قابلیت پرتاب از سوی کشتی یا هواپیماها را نیز دارند، عمدتاً در اطراف جزایر جنوبی نانسی مستقر خواهند شد و می‌توانند به مناطق ساحلی کره شمالی و چین برسند.

بر اساس این گزارش، تاکنون وزارت خارجه ژاپن در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، ژاپن چند سال پیش برنامه ای را برای تقویت توانایی های موشکی خود در مواجهه با تهدیدات احتمالی چین و کره شمالی آغاز کرده است.

بنظر می رسد به دنبال سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و تحرکات نظامی چین اطراف این جزیره موجبات نگرانی ژاپن را فراهم کرده است.

از سوی دیگر توکیو نگرانی خود درخصوص عملیات نظامی چین در اطراف تایوان را به پکن اعلام کرده و معتقد است این منطقه با منطقه انحصاری اقتصادی کشورش هم‌پوشانی دارد.

ژاپن روابط اقتصادی نزدیکی با تایوان از زمان آغاز روابط دیپلماتیک با این جزیره از سال ۱۹۷۲ دارد.
از دیگر سو، به دنبال تشدید تنش ها و جنگ در اوکراین شماری از کشورها از جمله ژاپن خواستار توسعه همکاری با ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) هستند و به تازگی مقام های کمیته نظامی این ائتلاف پس از گفتگو با توکیو برای افزایش همکاری ها به توافق دست یافتند.

به دنبال آغاز جنگ در اوکراین، ژاپن که پیش‌تر رویکری منفعل و به نوعی نظاره گر در نظام بین‌المللی داشت اخیرا به تحرکات جهانی و دیپلماتیک خود افزوده است و همراهی با آمریکا و غرب در اعمال تحریم‌های شدید این کشور علیه روسیه از جمله مصادیق آن به شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان، ژاپن در دوران جنگ سرد کشوری راهبردی و اما منفعل بود، اما در دوران پسا جنگ سرد تبدیل به دولتی انطباق‌پذیر در عرصه بین‌الملل شده است. تعبیر انطباق پذیری ژاپن بر حضور کم‌رنگ در طرح‌های سیاسی و نظامی و تأکید بیشتر بر ابعاد اقتصادی دولت آن است.

نگاهی به تاریخ این کشور نشان می‌دهد روابط بین‌المللی ژاپن از سال ۱۹۴۵ آغاز شده است. در این زمان ژاپن در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود و تمام اراضی تحت اشغال و متعلقات از کنترلش خارج شده بود. سپس آمریکا با حمایت قدرت‌های متحد ژاپن را در سال های ۱۹۵۱ -۱۹۴۵ اشغال کرد

نگاهی به رویکرد ژاپن در قبال تحولات اوکراین نشان می دهد، حمایت توکیو از دولت کی یف تا به امروز محدود به تحریم شرکت‌ها و مقام های روس و تهیه تجهیزات نظامی غیرکشنده مانند کلاه ایمنی و زره و تجهیزات پزشکی و کمک های انسان دوستانه برای اوکراین بوده است.

https://irna.ir/xjKjRw

**دختر مغز متفکر کرملین و متحد پوتین در انفجار خودرو کشته شد


«داریا داگینا» (Darya Dugina) دختر «الکساندر داگین» اندیشمند سیاسی روسیه که در غرب به مغز متفکر کرملین و متحد پوتین مشهور است، در حادثه انفجار خودرو اش در نزدیکی مسکو کشته شد.

تارنمای نشریه انگلیسی گاردین با انتشار این خبر نوشت: داریا داگینا، ۳۰ ساله، دختر  الکساندر داگین (Alexander Dugin) متحد پوتین بود که به همراه پدرش که یک فرد «فرا ملی گرا» است به خارج از مسکو سفر کرده بود.

به ادعای این نشریه انگلیسی، الکساندر داگین  به شدت بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نفوذ دارد، حال دختر وی در یک حادثه انفجار قدرتمند در داخل خودرو کشته شده است.

گاردین افزود: داریا داگینا ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی، سوار بر یک دستگاه اتومبیل «تویوتا لندکروز» در نزدیکی روستایی به نام «بولشی ویازمی»  (Bolshiye Vyazemy) در  فاصله ۲۰ کیلومتری غرب مسکو بر اثر انفجار خودرو بمبگذاری شده کشته شد.

شبکه خبری راشاتودی نیز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: الکساندر داگین که یک مفسر سیاسی است، در غرب به «مغز متفکر ایدئولوژیک کرملین» مشهور است.

این رسانه روسی درادامه افزود: الکساندر داگین  غروب روز شنبه (روز گذشته) و پیش از وقوع این حادثه برای سخنرانی در مورد «سنت و تاریخ» در جشنواره ای در نزدیکی مسکو شرکت کرده بود که دخترش نیز بعنوان مهمان حضور داشت، برخی خبرهای تایید نشده حاکی است که داگین ابتدا قصد داشته با خودرو دخترش این جشنواره را ترک کند  اما بعدا تصمیم خود را تغییر می دهد، شاهدان از حضور بهت زده الکساندر داگین در نزدیکی محل وقوع انفجار خوردو دخترش خبر دادند، مقام های روسی در حال بررسی علل این حادثه هستند.

https://irna.ir/xjKjSj

**شهباز شریف: پاکستان و هند توان ورود به جنگی دیگر را ندارند

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با تاکید بر ضرورت حفظ صلح در منطقه جنوب آسیا ، اعلام کرد که پاکستان و هند هیچ کدام در شرایطی نیستند که بتوانند واردی جنگ دیگری در مقابل یکدیگر شوند.

شهباز شریف، ضمن تاکید بر عزم پاکستان برای حفظ صلح در منطقه ، در عین حال افزود: صلح پایدار در جنوب آسیا با حل مسئله جامو و کشمیر مطابق با قطعنامه های سازمان ملل و خواسته های مردم کشمیر مرتبط است.

وی در گفتگو با گروهی از دانشجویان دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: ما خواهان صلح دائمی با هند از طریق گفتگو هستیم، زیرا جنگ گزینه‌ای برای هیچ یک از این کشورها نیست.

شهباز شریف خاطرنشان کرد: اسلام آباد و دهلی نو باید در تجارت، اقتصاد و بهبود شرایط مردم خود رقابت داشته باشند. پاکستان هرگز اهل جنگ و آغاز تجاوز نیست اما توان هسته ای و ارتش آموزش دیده آن بازدارنده است.

شهباز شریف گفت: ما هزینه های نظامی خود را برای حفاظت از مرزهای خود و نه برای تجاوز به کشورهای همسایه، صرف می کنیم.

نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد ملی و برنامه صندوق بین المللی پول گفت: بحران اقتصادی پاکستان ناشی از مشکلات ساختاری همراه با بی ثباتی سیاسی در دهه های اخیر است.

او گفت: چند دهه اول پس از استقلال،‌ پاکستان شاهد رشد چشمگیر در تمام بخش‌های اقتصاد بوده است؛ زمانی که برنامه‌ها، اراده ملی و مکانیسم اجرایی برای تولید نتایج وجود داشت. در دوره های بعدی در بخش هایی که پیش رو بودیم، برتری را از دست دادیم. فقدان تمرکز، انرژی و سیاست گذاری منجر به کاهش بهره وری ملی شد.

وی گفت: تلاش‌ها و منابع برای ایجاد ثبات در اقتصاد به کار گرفته شده است. انجام این کار بسیار مهم است، اما هنوز راه پردست اندازی در پیش است.   ما کاری در پیش داریم که شامل سیاست های محتاطانه با در نظر گرفتن یک تصویر بزرگ برای آینده است.

نخست وزیر پاکستان درباره برنامه اقدام اقتصادی خود توضیح داد که دارای سه محور است. احیای اقتصاد، تبدیل فناوری اطلاعات (IT) به محور توسعه ملی و صادرات پیشرو در اقتصاد. نخست‌وزیر همچنین برنامه آینده‌نگر خود درباره لپ‌تاپ‌های رایگانی که در دوره قبلی حمایت ها به افراد موفق داده شده بود را شرح داد که نه تنها به دانش‌آموزان کمک کرد تا تحصیلات خود را در دوران کووید-۱۹ ادامه دهند، بلکه به جوانان پاکستان کمک کرد تا به یک قدرت قوی دست یابند و جای پایی در بازار جهانی مشاغل آزاد پیدا کنند.

وی افزود: برای توسعه پاکستان، ما باید بر آموزش حرفه ای، علمی و مهارتی تمرکز کنیم. اقتصاد دانش‌بنیان شعار و واقعیت غیرقابل انکار روزگار ماست.

وی همچنین گفت: دولت در حال کار بر روی طرحی است تا پتانسیل عظیم اما بکر کشور در حوزه فناوری اطلاعات را استفاده کند. تصمیم ما این است که صادرات فناوری اطلاعات خود را از ۲ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار در سال های آینده افزایش دهیم.

نخست وزیر همچنین بر اهمیت ثبات سیاسی در کشور تاکید کرد. او گفت از آنجایی که اقتصاد به ثبات سیاسی وابسته است، بارها پیشنهاد گفت‌وگوی بزرگی را ارائه کرده ایم که منشور اقتصاد برجسته‌ترین نکته آن بود.

نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی درباره روابط چین و پاکستان گفت: چین و پاکستان دوستانی هستند که در طول زمان دوستی انها نسبت به یکدیگر آزمایش شده و دوستی آنها با امضای قراردادکریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به اوج جدیدی رسید.

او گفت که رابطه با چین سنگ بنای سیاست خارجی ما است و افزود: CPEC نوید دهنده آغاز دوره جدیدی از توسعه اقتصادی است. پاکستان آماده همکاری ها در کریدور اقتصادی چین و پاکستان است که یک مشارکت برد-برد برای صلح، امنیت و توسعه منطقه است.

وی گفت: روابط در دنیای امروز متقابل نیستند، ما مشتاقانه منتظر تعامل با کل جهان در سطوح دوجانبه و چندجانبه هستیم.

نخست وزیر در پاسخ به سوالی درباره تغییرات اقلیمی، بار دیگر بر اهمیت مسئولیتی که جهان توسعه یافته در قبال کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان دارد که کمتر از یک درصد در انتشار کربن نقش دارند، اما پنجمین کشور آسیب پذیر از نظر اثرات تغییرات آب و هوایی است، تاکید کرد.

وی همچنین برنامه‌های دولت را برای تغییر از سوخت‌های وارداتی به انرژی خورشیدی، بادی و دیگر انرژی ها به اشتراک گذاشت زیرا پاکستان پتانسیل بسیار زیادی در این مناطق دارد.

https://irna.ir/xjKjRW

**روسیه، اوکراین را  به مسموم کردن سربازانش متهم کرد

رویترز نوشت: وزارت دفاع روسیه، اوکراین را متهم کرده است که برخی از سربازان این کشور را در منطقه تحت کنترل روسیه در شهر «زاپوریژیا» (Zaporizhzhia) واقع در جنوب شرق اوکراین، مسموم کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه،نوشت: تعدادی از نیروهای این کشور با نشانه های مسمومیت شدید در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) به بیمارستان نظامی منتقل شدند و آزمایش ها وجود یک ماده سمی موسوم به «سم بوتولینیوم نوع بی» را در بدن آنها نشان داد.

این رسانه نوشت: یک مشاور وزارت کشور اوکراین گفته این اتهام روسیه می تواند به دلیل مسموم شدن نیروهای روسیه با مصرف کنسرو فراورده های گوشتی تاریخ گذشته باشد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: مسکو آماده است در زمینه این واقعیت که حکومت ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تروریسم شیمیایی را تایید کرده شواهدی را از نتایج همه تحلیل هایش ارائه دهد.  

در این بیانیه مشخص نشده که چه تعداد از سربازان روسی مسموم شده اند و در چه شرایط جسمانی بسر می برند. روسیه همچنین چیزی درباره «شواهد در تایید این ادعا» ارائه نداده است.

سم بوتولینیوم یک نوع سم عصبی است که در محصولات غذایی آلوده عامل مسمومیت بوتولیسم است و در پزشکی هم استفاده می شود.

وزارت دفاع اوکراین به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداده است، اما «آنتون گراشچنکو» مشاور وزارت کشور اوکراین درباره ادعای روسیه در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام گفت: وزارت دفاع روسیه توضیحی نمی دهد که آیا این مسمومیت ممکن است ناشی از کنسرو گوشت تاریخ گذشته باشد که سم بوتولینوم  اغلب در آن یافت می شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در حال انجام تحقیقات تکمیلی در مورد حادثه ای است که در آن «ولودیمیر سالدو»، رئیس دولت منصوب شده توسط روسیه در منطقه خرسون اوکراین، نیز بیمار شده است.

سالدو، شهردار سابق شهر خرسون با تصرف نیروهای روسی در اوایل ماه مارس به ریاست منطقه ای به همین نام منصوب شد. وی در اوایل آگوست بیمار شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjKjSQ

**اوو مورالس: کمک‌های نظامی آمریکا، آتش جنگ اوکراین را شعله‌ورتر می‌کند

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی با انتقاد از عملکرد آمریکا در قبال جنگ اوکراین، اقدامات واشنگتن در تخصیص بودجه‌های کلان ارسال سلاح به کی‌یف را ریختن هیزم در آتش این درگیری و شعله ورتر کردن آتش جنگ دانست.

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی (۲۰۰۶- ۲۰۱۹) در صفحه توییترش نوشت: ایالات متحده از «کمک» جدید ۷۵۵ میلیون دلاری به اوکراین در زمینه موشک‌ها، توپخانه سنگین و پهپادهای تجسسی خبر داد. آمریکا به جای کمک، به تشدید درگیری میان روسیه و اوکراین مشغول است.

مورالس که در سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل کودتای طراحی‌شده توسط آمریکا، از حکومت برکنار شد در ادامه نوشت: تا زمانی که امپراتوری، سیاست مداخله‌جویانه خود را تحمیل کند، صلحی در جهان وجود نخواهد داشت.

این رهبر چپگرای آمریکای لاتین با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» تاکنون «در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است»، افزود: ایالات متحده دوست دارد در مورد صلح و دموکراسی صحبت کند اما در واقع، جنگ و نابودی مردم را تامین مالی می‌کند.  

مورالس آمریکا را به عنوان «بدترین دشمن همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورهای برادر» متهم کرد.

مورالس همچنین پیشتر اعلام کرده بود آمریکا با فروش سلاح به جنگ‌ها دامن می‌زند و بحران اوکراین نیز از این مساله مستثنی نیست.

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه از بسته کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار خبر داد که شامل مهمات و پهپاد می‌شود. بر اساس اعلام پنتاگون، این بسته کمک‌های نظامی شامل ۱۵ پهپاد شناسایی و مهمات برای سامانه موشکی هایمارس است.

از زمان آغاز «عملیات نظامی روسیه» در خاک اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صدها میلیون دلار برای ارسال سلاح به اوکراین هزینه کرده‌اند.

کرملین بارها تاکید کرده است غرب با ارسال تجهیزات نظامی و سلاح به اوکراین، امنیت خود را به خطر می‌اندازد و همچنین هشدار داده است کشورهای غربی در حال «افزودن هیزم به آتش» درگیری هستند که به گفته مسکو «پیامدهای غم‌انگیزی» برای اوکراین خواهد داشت.

https://irna.ir/xjKjRG

**تلاش طالبان برای واردات نفت و گندم از روسیه

وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد که که هیاتی از افغانستان به روسیه رفته است تا در باره افزایش دادوستد با مقام‌های آن کشور بخصوص افزایش واردات گندم و نفت از روسیه، به یک توافق برسند.

ذاکر جلالی رییس سوم سیاسی وزارت امور خارجه، گفت: «مذاکرات طی چندروز گذشته در این مورد جریان داشته و هیات افغان و طرف روسی در حال بررسی روی جزییات، مسایل فنی و  تکنیکی و انتقال پول و نحوه واردات این کالاها هستند.

خان جان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز گفت: «روسیه از لحاظ اقتصادی برای افغانستان  بخصورص درمورد  مواد غذایی و مصرفیو بازار خوب برای کالاهای ما نظیر میوه  اهمیت زیادی دارد.

میرویس حاجی‌زاده معاون اتاق زراعت و دامپروری طالبان نیز می‌گوید: «ما می‌توانیم با روسیه تبادل هم صادرات و تبادل کالا به کالا داشته باشیم.

براساس آمار آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان میزان دادوستد دو کشور حدود ۱۷۰ میلیون دلار است.

https://irna.ir/xjKjS۹

**روسیه: آمریکا به تعهداتش در قبال نابودی سلاح های شیمیایی پایبند باشد

سفارت روسیه در آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مسکو از واشنگتن خواسته است از طفره رفتن از عمل به تعهداتش در نابودی سلاح های شیمیایی دست بردارد و در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکند.

در بیانیه سفارت روسیه که از طریق تلگرام منتشر شده، آمده است: اتهامات درباره این که روسیه از سلاح های شیمیایی برخوردار است، نادرست بوده و واشنگتن به خوبی آگاه است که کشور ما در سال ۲۰۱۷ به طور کامل ذخایر ملی عوامل جنگ شیمیایی را نابود کرد. سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نیز این حقیقت را تایید کرده است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، این بیانیه در پاسخ به ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره استفاده از سلاح های شیمیایی علیه «الکسی ناوالنی» مخالف سیاسی روس منتشر شده است.

سفارت روسیه در آمریکا تاکید کرد، تنها آمریکا است که هنوز زرادخانه سلاح های شیمیایی خود را منهدم نکرده است.

الکسی ناوالنی ژانویه ۲۰۲۱ در بدو ورود از آلمان در مسکو دستگیر شد.و به دلیل آنچه که گفته می شود مسمومیت از سوی روسیه بوده است، تحت درمان پزشکی در آلمان قرار گرفته بود. ناوالنی که به عنوان مخالف سیاست های دولت روسیه شناخته می شود در مارس سال ۲۰۲۲ به دلیل اختلاس و اهانت به دادگاه به ۹ سال حبس محکوم شد. وی پیشتر نیز به دلیل پرونده کلاهبرداری به ۲.۵ سال حبس محکوم شده بود.

https://irna.ir/xjKjTS

**نشست سران پنج کشور عربی در مصر

منابع خبری عراقی از نشست سران پنج کشور عربی از جمله نخست وزیر عراق در روز سه شنبه در شهر قاهره پایتخت مصر خبر دادند.

سران کشورهای مصر، امارات، قطر، اردن و عراق روز سه شنبه هفته جاری در شهر قاهره گردهم می آیند.

منابع آگاه به الفرات نیوز گفتند که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برای مشارکت در این نشست به مصر سفر خواهد کرد.

این منابع افزوند: در این نشست مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی مشترک و اوضاع منطقه بررسی خواهد شد.

جزئیات بیشتری درباره اهداف و محورهای این نشست منتشر نشده است.

الکاظمی ماه مارس گذشته نیز در نشستی با سران اردن، مصر و امارات در بندر عقبه اردن شرکت کرده بود.

https://irna.ir/xjKjWf

**نماینده مجلس آمریکا: اسرائیل باید پاسخگوی اعمالش باشد

نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن محکوم ساختن حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سمن‌های( سازمان‌های مردم نهاد) فلسطینی خواهان واکنش کاخ سفید به این واقعه شد و تاکید کرد: سکوت دیگر جایز نیست و باید اسرائیل را برای اعمالش پاسخگو کنیم.

تارنمای "تروث آوت" نوشت که رشیده طالب نماینده فلسطینی تبار ایالت میشیگان در واکنش به یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به دفاتر هفت سازمان مردم نهاد فلسطینی و تعطیلی آنهادر بیانیه ای از دولت خواست تا این اقدام را محکوم کرده و برای بازگشایی این دفاتر اقدام کند.

در بیانیه این قانونگذار آمریکایی با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از شهادت شیرین ابو عاقله خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره به دست تک تیراندازان اسرائیلی آمده است: دولت آپارتاید (اسرائیل) هفت سازمان حقوق بشری را که در کانون مبارزه در راه آزادی و معاش میلیون ها فلسطینی بودند، تعطیل کرد.

به نوشته طالب، این اقدام ها نتیجه مستقیم کوتاهی دولت بایدن در دفاع از حقوق مردم فلسطین در برابر نژادپرستی و پاکسازی قومی است.

وی افزود: سکوت کشورمان زمینه ساز خشونت و مرگ و میر بیشتر است. باید اسرائیل را پاسخگوی اعمالش ساخت.

علاوه بر طالب، آیانا پریسلی نماینده ایالت ماساچوست نیز با محکوم ساختن یورش اخیر توییت کرد: اتهام های بی اساس پیامدهای جدی داشته و آمریکا باید از اسرائیل بخواهد تا در اقدام های خود تجدیدنظر کند.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا و ۹ کشور اروپایی از حمله ۲۷ مرداد به سمن های مذکور ابراز نگرانی کرده بودند.

https://irna.ir/xjKjWy

**چین گوی سبقت در تجارت با آمریکای لاتین را از آمریکا ربود

چین با حجم تجارت ۲۴۷ میلیارد دلاری با آمریکای لاتین، از آمریکا به عنوان نخستین شریک تجاری کشورهای این منطقه پیشی گرفت و عنوان نخستین شریک تجاری کشورهای آمریکای جنوبی را از آن خود کرد.

در حالی که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین می‌نگرد و با شرکای خود در ناتو به واکاوی این مسئله می‌پردازد که چگونه در مقابل روسیه بایستد، چین به گسترش نفوذ خود در «حیاط خلوت ایالات متحده» ادامه می‌دهد.

آمریکای لاتین در سال گذشته و ماه‌های اخیر شاهد بوده است که این کشور آسیایی چگونه سطح روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای این منطقه را دو برابر کرده است. چین نه تنها از آمریکا به عنوان نخستین شریک تجاری آمریکای لاتین پیشی گرفته است بلکه شکافی که پیش از دوره ریاست جمهوری بایدن ایجاد شده بود را عمیق‌تر کرده است.

فرصت‌های اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین به دلیل منابع طبیعی گسترده، چین به ریاست جمهوری «شی جین پینگ» در سال ۲۰۰۰ میلادی را بر آن داشت تا به منظور تقویت موتور اقتصادی این پرجمعیت‌ترین کشور جهان، به این گستره جغرافیایی نگاه ویژه‌ای بیندازد.

حضور چین به ویژه در پرو، برزیل، شیلی و ونزوئلا مستحکم شده اگر چه کلمبیا نیز یکی از گزینه‌های مهم چین از منظر تجارت است.

چنانچه مکزیک به عنوان شریک کلیدی آمریکای شمالی در این منطقه را نادیده بگیریم، در حال حاضر جریان‌های تجاری چین و آمریکای لاتین از مبادله‌های تجاری آمریکا با این منطقه فراتر رفته است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملل متحد، واردات و صادرات این منطقه با غول آسیایی بالغ بر ۲۴۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم در مورد آمریکا ۱۷۴ میلیارد دلار است.

وضعیت مکزیک از این نظر متفاوت است که به لطف توافق تجارت آزاد که از دهه ۱۹۹۰ با آمریکا و کانادا برقرار است، مبادله محصولات و تجارت میان این کشورها بسیار قوی بوده و به بیش از ۶۰۷ میلیارد دلار می‌رسد.

مقام‌های آمریکایی به صورت علنی اعلام کرده‌اند این وضعیت بسیار نگران‌کننده است و کشورهای واقع در جنوب قاره دارای همکاری نزدیک تجاری و راهبردی با پکن هستند که این امر بر خلاف منافع واشنگتن است. «کریگ اس. فالر» رئیس سابق فرماندهی جنوبی ایالات متحده پیشتر اعلام کرد: ما در حال از دست دادن مزیت موقعیت خود در این نیمکره هستیم و برای معکوس کردن این روند، اقدام فوری نیاز است.

https://irna.ir/xjKjVY

**۶۲ درصد آلمانی‌ها از صدراعظم ناراضی‌اند

یافته های جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که ۶۲ درصد مردم آلمان از عملکرد اولاف شولتس ناراضی بوده و تنها ۲۵ درصد پاسخ دهندگان مدیریت وی را تائید می کنند.

نظرسنجی موسسه اینسا که به سفارش روزنامه بیلد انجام شده نشان می دهد که این سطح نارضایتی در نزدیک به ۹ ماه صدارت شولتس بی سابقه است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، اگر انتخابات امروز برگزار شود ۲۵ درصد پاسخ دهندگان روبرت هابِک وزیر اقتصاد دولت کنونی، ۱۹ درصد فردریش مِرس رئیس حزب دموکرات مسیحی و تنها ۱۸ درصد شولتس را برمی گزینند.

هم اکنون ۲۷ درصد مردم آلمان از عملکرد دولت ائتلافی رضایت داشته و ۶۵ درصد ناراضی اند. اگر ائتلافی از سبزها و حزب دموکرات های آزاد تشکیل شود، اعتماد ۵۸ درصد آلمانی ها جلب خواهد داشت.

در نظرسنجی اخیر، حزب سوسیال دموکرات در میان احزاب دیگر جایگاه سوم را با کسب ۱۹ درصد آرا به خود اختصاص داده است. میزان حمایت از حزب دموکرات مسیحی ۲۸ درصد و حزب سبز ۲۱ درصد است. حزب راستگرای تندرو "جایگزینی برای آلمان" ۱۲ درصد و حزب چپ ۵ درصد اقبال عمومی را کسب کرده است.

شولتس به تازگی با سوال های نمایندگان مجلس درباره نقش احتمالی‌ اش در فرار مالیاتی چند میلیارد یورویی مواجه شده و تحقیقات در این زمینه آن هم در شرایطی که با بحران انرژی و تبعات جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می کند، وی را در کانون توجهات قرار داده است.

https://irna.ir/xjKjZ۵

**افشای جنایات آمریکا در سومالی/ رقم واقعی تلفات غیرنظامیان ۳۰ برابر آمار پنتاگون است

گزارش یک نهاد ناظر بر حملات هوایی بین‌المللی نشان می‌دهد آمریکا بر آمار واقعی قربانیان غیرنظامی در سومالی سرپوش گذاشته و شمار جانباختگان در این کشور آفریقایی ۳۰ برابر بیشتر از رقم اعلام شده از سوی پنتاگون است.

پایگاه خبری "تروث اوت" (truthout) افشا کرد که حملات هوایی آمریکا در سومالی در ماه های اخیر بازتاب اندکی در رسانه های آمریکایی داشته و این حملات تنها در هفته های اخیر جان بیش از ۲۰ غیرنظامی را گرفته است.   

براساس گزارش این پایگاه خبری افشاگر، ستاد فرماندهی آفریقای ایالات متحده آمریکا (AFRICOM) دومین حمله خود را ظرف یک هفته اخیر در سومالی انجام داده است. براساس گزارش ادعایی آفریکام، ارزیابی های اولیه‌ نشان می‌دهد که این حمله در "بلدوین" (شهری در سومالی) رخ داده وتنها ۱۳ جنگجوی متعلق به گروه شبه‌نظامی الشباب مرتبط با القاعده را کشته و به هیچ غیرنظامی آسیبی وارد نشده است.

آفریکام همچنین اعلام کرده است که چهار عضو الشباب را در سه حمله هوایی دیگر در تاریخ ۹ اوت (۱۸ مرداد) در نزدیکی بلدوین، دو جنگجو را در عملیات مشترک آمریکا و سومالی در نزدیکی "لابی‌کاس" در ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) و پنج ستیزه جوی دیگر را هم در بمب گذاری ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) در خارج از "بیرزانی" کشته است.

همه این حملات از زمانی رخ داده اند که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا دستور استقرار دوباره  صدها نیروی ویژه را در سومالی در ماه مه (اردیبهشت) تایید کرد و موضوع عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور ویران که در دوره دولت «دونالد ترامپ» صادر شده بود را رد کرد.

براساس گزارش موسسه غیردولتی "ایروارز" (Airwars) که حملات هوایی بین المللی علیه گروه هایی همچون داعش را ردیابی می کند، از زمان تغییر موضع واشنگتن در قبال سومالی تاکنون حملات هوایی علیه شبه نظامیان افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های موسسه نظارتی "ایروارز" مستقر در بریتانیا، نیروهای آمریکایی دستکم ۱۶ بار سومالی را در دوران ریاست جمهوری بایدن بمباران کرده اند که بین ۴۶۵ تا ۵۴۵ شبه‌نظامی مظنون را کشته اند. در تاریخ ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) سال جاری نیز یک حمله پهپادی با همکاری آمریکا و سومالی منجر به کشته شدن  ۲۰۰ شبه نظامی مظنون گردید.

موسسه ایروارز اما با رد ادعای آفریکام به بررسی شمار تلفات غیرنظامیان نیز پرداخته و اعلام کرده است که تنها در یکی از حملات اخیر آمریکا به سومالی پنج کودک کشته شده اند.

براساس گزارش این نهاد غیردولتی ناظر حملات هوایی بین المللی، از سال ۲۰۰۷ تاکنون، ارتش آمریکا ۲۶۰ عملیات در سومالی انجام داده است. پنتاگون با تائید این تعداد عملیات ادعا می کند که از آن زمان تاکنون  پنج غیرنظامی کشته و ۱۱ نفر زخمی شده اند. حال آنکه موسسه ایروارز تخمین می زند که در حملات مورد تائید پنتاگون، دستکم ۷۸ تا ۱۵۳ غیرنظامی، از جمله ۲۰ تا ۲۳ کودک، جان خود را از دست داده اند.

این موسسه تاکید دارد که اگرچه مدت زیادی است ایالات متحده سومالی را بمباران نکرده و این امر به ویژه در پی افشای بازداشت و شکنجه مظنونان به ترور در سومالی از سوی سازمان سیا صورت گرفته است، اما ادامه بمباران سومالی از سوی ارتش آمریکا نه تنها کمکی به امنیت منطقه نکرده بلکه باعث تداوم بی‌ثباتی و فقر گسترده در میان مردم این کشور آفریقایی شده است.

https://irna.ir/xjKk۲۲

**مداخلات انسانی در اکوسیستم، جهان را تهدید می‌کند

همزمان با بحران خشکسالی که بخش‌های وسیعی از زمین شامل اروپا، آسیا و آمریکا را فرا گرفته، بخش عظیمی از ذخایر آبی این مناطق از جمله رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رو به خشکی می‌روند و این مساله تامین آب‌ آشامیدنی، حمل ونقل، تولید انرژی و کشاورزی را در این نقاط مختل کرده است.

فقدان بارندگی و موج‌های بی‌امان گرما در بیشتر نقاط جهان، کاهش سطح آب و خشکی روز افزون رودخانه‌ها در آمریکا، اروپا و آسیا را سبب شده‌است.

بحران آب‌وهوایی دست‌ساز بشریت، شرایط اقلیمی ناگوار در سراسر کره زمین را تشدید می‌کند و این مساله نه تنها بر سطح آب رودخانه‌ها بلکه بر زندگی مردمی که به آن‌ها وابسته‌اند نیز اثر منفی می‌گذارد.

مردم جهان برای تامین نیازهای حیاتی از جمله آشامیدن، آبیاری مزارع کشاورزی که تامین کننده مواد غذایی هستند و همچنین برای تولید انرژی و حمل‌ونقل کالاها به آب جاری در رودخانه‌ها متکی‌ هستند.
گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از این است که دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین و آمریکا همزمان که خشکسالی و گرمای شدید نیم‌کره شمالی زمین را فراگرفته‌است، رو به خشکی می‌روند.

سازمان ملل در گزارشی هشدار داد که تغییرات اقلیمی موجب شده‌است که دوره‌های خشکسالی از سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ شمسی)، طولانی‌تر و پرتکرارتر شوند.

در ایالات متحده، بیش ۷۰ درصد مساحت این کشور خشکی شدید و خیلی شدید تجربه می‌کند. دریاچه‌های «مید» و «پاو» به عنوان دو عدد از بزرگترین مخارن آبی آمریکا در ایالت کلورادو، خشکی بی‌سابقه را نشان می‌دهند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، رودخانه کلورادو که بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی در هفت ایالت این کشور برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و تولید برق به آن وابسته‌اند، بر اثر کاهش سطح این دو دریاچه در حال خشک‌شدن است.

دولت آمریکا به منظور جلوگیری از پیش‌روی خشکی این دریاچه‌ها، به جیره‌بندی آب روی آورده‌ و از ایالات این کشور خواسته‌است تا به فکر راهکارهای بیشتر باشند.

سطح آب دریاچه مید تاجایی‌ پایین رفته که از ماه مِه (اردیبهشت) تاکنون بقایای چهار جسد انسان در آن کشف شده است. بنابر اظهارات پلیس انتظار می‌رود که با توجه به روند کاهش آب این دریاچه اجساد بیشتری نیز مشاهده شوند.

پائین رفتن بی‌سابقه سطح آب «یانگ تسه» به عنوان بزرگ‌ترین رود چین سبب شده‌است که مقام‌های استان ۸۴ میلیون نفری «سیچوان» کارخانه‌های این استان را  که ۸۰ درصد انرژی آن از طریق نیروگاهای برق‌آبی تامین می‌شود، به مدت ۶ روز تعطیل اعلام کنند.

رودخانه «راین» در اروپا، از کوه‌های آلپ در سوئیس منشا می‌گیرد و با عبور از آلمان و هلند به دریای شمال منتهی می‌شود. این کانال برای صنعت حمل و نقل در اروپا حیاتی است اما در حال حاضر استفاده از آن به کابوسی بدل شده‌است.

https://irna.ir/xjKjWz

**شروط متقابل سوریه و ترکیه برای ازسرگیری روابط

به دنبال اظهارات اخیر "رجب طیب اردوغان" و لحن آشتی‌جویانه وی در قبال سوریه، یک رسانه ترکیه‌ای از شروط متقابل دمشق و آنکارا برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان سوریه و ترکیه پرده برداشت.

روزنامه ترکیه‌ای "Türkiye Gazetesi" در این باره گزارش داد؛ در گفت‌ وگوهایی که میان دمشق و آنکارا انجام شده است، دولت سوریه پنج خواسته را برای برقراری روابط دیپلماتیک با آنکارا مطرح کرده است.

این روزنامه نوشت: شرط نخست سوریه تسلط دوباره دمشق بر استان ادلب است و شرط دوم نیز بر این نکته تاکید دارد که گذرگاه «باب الهوی» و  گمرک‌های گذرگاه مرزی «کِسِب»  به کنترل دولت سوریه دربیایند و همچنین دمشق بر مسیر تجاری موسوم به «ام۴» به عنوان کمربند ارتباطی دیرالزور- حسکه و حلب-لاذقیه کنترل کامل یابد.

طبق این گزارش، دولت سوریه همچنین خواستار حمایت ترکیه از لغو تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با دولت سوریه است.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که سوریه خواهان همکاری با ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم و تسلط دوباره دولت مرکزی دمشق بر چاه های نفت سوریه و همچنین حمایت در زمینه ساخت سدها، بزرگراه‌ها، برق، مؤسسات آموزشی، آب و کشاورزی است.

به نوشته این روزنامه، از جمله موضوعات بررسی شده میان دوطرف، حمایت ترکیه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مشابه دیگر بوده است.

"Türkiye Gazetesi" در ادامه آورده است که ترکیه نیز خواسته‌هایی در این باره دارد. هیئت ترکیه خواستار پاکسازی کامل مناطق تحت کنترل یگان‌های کُرد، شاخه سوری حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، رفع کامل تهدیدات تروریستی در مرزها، تکمیل اقدامات سیاسی و روند ادغام نظامی میان معارضان و دمشق و همچنین بازگشت امن و اسکان مجدد آوارگان سوری در کشورشان شده است.

طبق نوشته این رسانه، آنکارا همچنین خواستار آن است که حمص، دمشق و حلب مناطق آزمایشی برای بازگشت امن آوارگان سوری در مرحله اول باشند و پس از آن مناطق دیگری به این اقدام اختصاص داده شود.

این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه اعلام کرد که "اجرای روند مذاکرات ژنو، تدوین قانون اساسی دموکراتیک و برگزاری انتخابات آزاد از دیگر خواسته‌های مطرح شده توسط طرف ترکیه‌ای" است.

با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) و تبدیل آن به جنگی بین المللی، ترکیه، آمریکا، عربستان، فرانسه و انگلیس، عملا در کنار تروریست ها قرار گرفتند و پشتیبانی و لجستیک آنها در طول این سال ها مستقیما به عهده آنکارا بود، اما با گذشت بیش از ۱۱ سال از بحران سوریه و شکست اثر گروه های تروریستی و تغییر معادلات این جنگ به نفع دمشق، تمامی حامیان تروریست ها متوجه شدند که حکومت دمشق به این راحتی ها شکست نمی خورد و آنها باید روش و فکر خود را تغییر دهند.    

«اوزگور بورسالی» دبیرکل حزب وطن ترکیه که در سال‌های اخیر به دولت "رجب طیب اردوغان"، رئیس‌جمهور ترکیه نزدیک شده، دیروز در خبری مهم اعلام کرد که با موافقت آنکارا به زودی هیئتی از این حزب برای دیدار با "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه به دمشق سفر می‌کند.

وی گفت که این سفر در پاسخ به درخواست نظام سوریه انجام می‌شود و چند وقتی است که در دستور کار حزب وطن قرار دارد. این سفر طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده توسط حزب وطن به عنوان یک حزب مستقل ترکیه انجام خواهد شد.

بورسالی در ادامه درباره موضع دولت ترکیه درباره این سفر نیز گفت: دولت آنکارا در جریان این مسئله قرار دارد.

https://irna.ir/xjKk۵C

**تشدید دامنه درگیری مزدوران اماراتی - سعودی در یمن/ جاده ارتباطی شبوه به حضرموت قطع شد

منابع خبری امروز (یکشنبه) از تشدید درگیری ها بین مزدوران وابسته به عربستان و امارات در جنوب شرقی یمن و قطع جاده ارتباطی بین استانهای شبوه و حضرموت خبر دادند.

منابع محلی و نظامی به شبکه تلویزیونی المیادین گفتند: دامنه درگیری ها در نزدیک حوزه های نفتی منطقه قرن الظبیه در صحرای شبوه در جنوب شرقی یمن گسترش یافته و دو طرف درگیر مواضع یکدیگر را گلوله باران می کنند.

این منابع افزودند: همین وضعیت باعث شده که جاده ارتباطی بین المللی بین شهر عتق مرکز استان شبوه با شهر العبر در استان حضرموت در شرق یمن قطع شود.

درگیری ها بین مزدوران سعودی و اماراتی از چند هفته پیش برای تسط بر استان های نفت خیز شبوه و حضرموت تشدید شده است.

این درگیری ها بین شبه نظامیان موسوم به "دفاع شبوه" وابسته به شورای انتقالی جنوب و شبه نظامیان حزب الاصلاح نزدیک به گروه اخوان المسلمین است. در این میان، شبه نظامیان گروه سلفی موسوم به "العمالقه نیز به نفع شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب عمل می کنند. همین امر باعث شده که شورای انتقالی جنوب پس از شکست سه سال گذشته خود از شبه نظامیان حزب الاصلاح شهر عتق را به کنترل خود در بیاورند.

هر سه گروه با وجود رقابت های داخلی خود تاکنون به عنوان مزدور به امارات و عربستان خدمت کرده اند.

به گفته برخی از تحلیلگران امور یمن، عربستان سعودی و امارات بدنبال پاکسازی و یک دست کردن مزدوران خود (حذف شبه نظامیان حزب الاصلاح) در استان های شبوه و حضرموت برای مهیا کردن آنجا جهت صادرات نفت و گاز سرقتی یمن در سایه بحران انرژی جهان به دستور آمریکا هستند.

«عبدالسلام جحاف» روزنامه‌نگار یمنی اظهار داشت: آنچه در شبوه اتفاق می‌افتد، مقدمه‌ای است برای آنچه در آینده رخ خواهد داد و برنامه آمریکا به سرعت در حال حرکت به سمت کنترل مناطق تولید نفت است، چیزی که آمریکا از ابتدا با ابزارهای خود یا عربستان و یا امارات به دنبال آن بوده است.  

وی با اشاره به اینکه در موضوع یمن بین عربستان و امارات اختلاف وجود دارد، تصریح کرد: عربستان اجازه بدهد یا ندهد، اماراتی‌ها و عربستانی‌ها بدون دستور آمریکا حرکت نمی‌کنند.  

«سفیان العماری» از رهبران جنوبی یمن و دبیرکل حزب دموکرات صنعا درباره دلیل حذف حزب اصلاح که یکی از مزدوران عربستان در یمن محسوب می‌شود و تهدیدی که برای عربستان و امارات ایجاد می‌کند، گفت:  شکست حزب اصلاح از نظر نظامی و اجتماعی ثابت شده است، زیرا این ابزارها (عربستان و امارات) دیگر این حزب را به عنوان خروجی خوبی برای عملیات خود در داخل یمن نمی‌بینند.  

العماری اظهار داشت: این درست است که حزب اصلاح تا حد زیادی به متجاوز خدمت کرده است، زیرا این حزب بزرگترین حزبی است که متجاوز را به کشور فراخواند و نسبت به خاک یمن هتک حرمت کرد و اولین حزبی است که کشتار یمنی‌ها را تشویق کرد، اما اکنون از اجرای آرزوهایش ناامید شده و ثمره خیانت خود را به کشور و مردم می‌بیند.  

وی با بیان اینکه ابزارها (شورای انتقالی جنوب و حزب اصلاح) متفاوت، اما هدف آنها یکی است، افزود: هدف غارت منابع نفت و گاز یمن و تجزیه کشور است که با اعلام تجاوز آمریکا و عربستان به یمن از هشت سال پیش شروع شد و به درگیری بین همان مزدوران یمنی که اساساً باعث اشغال استان‌های جنوبی یمن شدند، کشیده شد.

https://irna.ir/xjKk۵F

**رهبر امارت اسلامی طالبان تغییراتی در کابینه خود ایجاد کرد

رهبر طالبان انتصابات جدیدی را در ۱۰ پست بلند رتبه و متوسط طالبان انجام داد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان امروز یکشنبه (۳۰ مرداد) فرمان انتصابات جدید و تغییر جایگاه های آخندزاده را در توییتر خود، منتشر کرده‌است. 

بر اساس احکام جدید، «عطاءالله عمری» معاون پیشین وزارت دفاع به عنوان سرپرست وزارت کشاورزی، آبیاری و دام، «عبدالرحمان راشد» سرپرست پیشین وزارت کشاورزی به عنوان معاون وزارت مهاجران و برگشت کنندگان و «محمدخان» والی پیشین ارزگان به عنوان والی پکتیا مقرر شده‌است.

بر پایه این تصمیم آخندزاده، «محمدعلی جان‌احمد» والی پیشین پکتیا به عنوان والی ارزگان و عبدالقیوم ذاکر به عنوان مسوول نظامی در ولایت پنجشیر و اندراب‌ها گماشته شده‌اند.

همچنین در این فرمان، «محمد طیب حقانی» به عنوان فرمانده نیروی انتظامی پنجشیر، «عبدالظاهر خادم» شهردار فراه را به عنوان فرمانده نیروی انتظامی این ولایت معرفی کرده‌است.

این منبع خبری افغان افزود: «عبدالولی ادریس» فرماندار این ولایت به عنوان شهرداری فراه، شخصی به نام «مسافر» به عنوان فرماندار پنجشیر و ملانعمت الله معصوم فرمانده نیروی انتظامی فراه به عنوان فرماندار این ولایت گماشته شده‌اند.

https://irna.ir/xjKk۶K

**انفجار در مسیر کاروان پشتیبانی ائتلاف آمریکایی در عراق

یک منبع امنیتی عراقی امروز یکشنبه از وقوع انفجاری در مسیر یک کاروان پشتیبانی ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا در استان صلاح الدین در مرکز عراق خبر داد.

این منبع به پایگاه خبری شفق نیوز گفت: یک بمب در حالی که کاروان پشتیبانی ائتلاف در حال عبور از مرز اداری استان صلاح الدین بود، منفجر شد.

وی افزود: این انفجار تلفاتی دربرنداشت.

برخی دیگر از منابع عراقی گزارش دادند که در این انفجار به این کاروان خسارت وارد شده است.

پارلمان عراق پیش از این در مصوبه خود بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تاکید کرد.

مردم و جریان‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت عراق در مناسبت‌های مختلف مخالفت خود را با ادامه اشغالگری آمریکا در کشورشان اعلام کرده و خواهان خروج نیروهای بیگانه از کشورشان شده اند.

https://irna.ir/xjKk۷r

**سیلاب در « لوگر » افغانستان جان ۲۰ نفر را گرفت

مسئولان محلی در ولایت « لوگر» افغانستان اعلام کردند، وقوع سیلاب شدید در این ولایت باعث جان باختن دست کم ۲۰ نفر شده و ده‌ها خانه را ویران کرده‌است.

این سیلاب عصر دیروز در شهر پل‌علم، مرکز لوگر و در بخش « خوشی » این ولایت، درپی بارندگی‌های شدید جاری شده‌است.

« عمر منصور » سخنگوی والی طالبان در لوگر طی پیامی به رسانه‌ها گفت، براساس اطلاعات اولیه، ۲۰ نفر در این سیلاب جان خود را از دست دادند.

وی افزود، تیم‌های امدادی به سرپرستی والی طالبان در لوگر به مناطق آسیب‌دیده رسیدند و تلاش‌ها برای تخلیه افراد گرفتار در سیلاب آغاز شده است.

با وجود این، منابع مردمی از بخش خوشی گفتند صدها خانواده در سیلاب گرفتار شدند.

https://irna.ir/xjKk۷k

**مزیت های خوبی در قیاس با چین و ترکیه برای حضور در بازار خودرو روسیه داریم/ لزوم استفاده هوشمندانه از فرصت‌ها

یک پیشکسوت صنعت قطعه سازی کشور گفت: هرچند چینی ها و ترک ها پش از تحریم صنعت خودروسازی روسیه، ورود خوبی به این کشور داشته‌اند، اما معتقدم مزیت های خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند راهگشای شرکت‌های ایرانی در رقابت با این کشورها باشد.

"رضا رضایی" امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایران اکونومیست به مسکو در خصوص برگزاری نمایشگاه بزرگ "اتومبیلیتی" روسیه افزود: یکی از شاخص‌های شناساندن توان و قدرت، دانش،فناوری و مهارت هر بنگاهی حضور در نمایشگاه های مختلف است.

این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان داشت: در طول سال‌های گذشته با وجود اقدامات ارزشمند انجام شده، اما فعالان بخش خصوصی برنامه محور حرکت نکردند و حضور آنها در نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی عمدتاً به صورت خودجوش بوده است؛ اما در این دوره از نمایشگاه اتومبیلتی روسیه با هماهنگی وزارت صمت و تلاش انجمن قطعه سازان همگن حضور با برنامه و محکمی را از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی شاهد هستیم.

این پیشکسوت صنعت قطعه‌سازی کشور خاطرنشان‌کرد: امروز نشانه های خوبی از به سرانجام رسیدن احتمالی برجام شاهد هستیم و همچنین مناقشه روسیه و اوکراین هم فرصت خوبی برای کل صنعت به‌خصوص صنایع خودروسازی و قطعه سازی ما به وجود آورده است.

 وی یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه روسیه، شرکت‌های زیادی از کشورهای مختلف حضور یافته اند و با توجه به خروج اروپایی ها از بازار خودروی روسیه، امیدواریم این فرصت تاریخی را همچون ادوار گذشته از دست ندهیم‌.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: هرچند ترکیه و چین جلوتر از صنعتگران ایرانی به بازار روسیه ورود کرده و موفق هم بوده اند، اما معتقدم هنوز هم دیر نیست.

وی ادامه‌داد: به‌ویژه فردا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همراه با برخی مسوولان دولتی روسیه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، می‌توانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم و توان، قابلیت و ظرفیت قطعه‌سازان ایرانی را به منصه ظهور برسانیم.

تجربه بالای شرکت های ایرانی در دور زدن تحریم ها
رضایی بیان داشت: شرکت های ایرانی در سال‌های گذشته مهارت بالایی در دور زدن تحریم ها یافته اند و همچنان که ملاحظه می شود با وجود همه مسائل و مشکلات، چرخ این صنعت می‌چرخد.

وی ابراز امیدواری کرد خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بتوانند تجارب خود به‌ویژه تجارب زمان تحریم ها را به خوبی با همتایان روس خود در اختیار گذاشته و قراردادهای همکاری مشترک تعریف کنند.

 این پیشکسوت صنعت قطعه‌سازی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه از ماه‌ها پیش با هدف مشخصی وارد بازار روسیه شده اند و به‌ویژه برخی شرکت ها با همراهی تیم های دانش بنیان خود ورود کرده‌اند و در مجموع یک حضور نظام مند از قطعه‌سازان را شاهد خواهیم بود.

وی اظهارداشت: کشور روسیه از خودروسازی پیشرفته‌ای برخوردار نیست و چند سالی است که با همکاری کشورهای اروپای غربی در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ که ارزش پول ملی روسیه کاهش یافت، شاهد کمک ۲۷۵ میلیون دلاری دولت روسیه به خودروسازان این کشور بودیم تا همچنان سرپا بمانند، زیرا خودروسازی صنعتی استراتژیک است و روس‌ها به خوبی به این مساله واقف شده‌اند.

 رضایی همچنین از کشور ترکیه مثال زد که سال گذشته نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار خودرو و قطعه به بیش از ۵۶ کشور جهان صادر کرده و افزود: همه اینها نشان می‌دهد خودروسازی و قطعه‌سازی دو صنعت بزرگ پیشرو و استراتژیک هستند که در کشور ما حداقل ۶۰ صنعت دیگر به آنها وابسته بوده و به نوعی لوکوموتیو و پیشران آنها هستند و امیدواریم که ما هم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

این عضو انجمن قطعه سازان همیگن کشور گفت: هرچند روس‌ها فهرستی بیش از ۳۰ قطعه فناورانه را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی تعریف کرده‌اند، اما معتقدم با توانمندی‌هایی که نزد شرکت‌های ایرانی سراغ داریم و همچنین با تامین مناسب مواد اولیه همچون فولاد و پتروشیمی در کشور، هنوز فرصت ها و مزیت های خوبی حتی در قیاس با چین و ترکیه در کشورمان وجود دارد تا کالاهای مناسبی از نظر کیفی و رقابتی از نظر قیمتی تولید کنیم.

 وی در خاتمه خاطرنشان کرد: این انجمن چند بازدید از خودروسازان بزرگ روسیه در چند روز آینده و در کوران برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو برنامه ریزی کرده است که به شناخت هرچه بیشتر فعالان صنعتی ایرانی از شرایط روز خودروسازی این کشور خواهد انجامید.

نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از فردا (دوشنبه، ۳۱ مرداد) تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰  شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می شود.

ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از ۹۰۰‌مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی بی‌نظیر است.

همچنین برگزاری پنل مشترک صنعت قطعه سازی ۲ کشور، امضای تفاهم نامه انجمن های قطعه سازی ایران و روسیه، برگزاری تورهای بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعه‌سازی روس و تشکیل جلسات B۲B با شرکت‌ها و صنعتگران روسیه از برنام

https://irna.ir/xjKk۸s

**اشتهای سیری ناپذیر تروریست های آمریکایی در سرقت نفت سوریه

نظامیان اشغالگر و تروریست‌ آمریکایی در ادامه سرقت منابع و نفت سوریه یک محموله جدید را به عراق منتقل کردند.

منابع محلی سوری امروز (یکشنبه) به خبرنگار سانا گفتند که یک کاروان متعلق به نظامیان اشغالگر آمریکایی با همکاری شبه نظامیان "قسد" محموله جدیدی از نفت سرقت شده سوریه متشکل از ۱۳۷ تانکر را به عراق منتقل کردند.

طبق گفته این منابع، این محموله سرقت شده از طریق گذرگاه عیرقانونی «المحمودیه» در حومه «الیعربیه» در شمال شرق سوریه به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق منتقل شد.

اشغالگران آمریکایی با ادعا و بهانه مقابله با تروریسم مناطقی از شمال شرق سوریه را اشغال کرده و به صورت مداوم اقدام به سرقت منابع نفتی این کشور می‌کنند.

پیشتر «بثینه شعبان» مشاور ویژه رییس جمهوری سوریه گفته بود که هدف آمریکا از حضور در سوریه حمایت از تروریسم و همچنین سرقت منابع مردم این کشور است.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور و اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان قسد و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیرقانونی است.

سرقت نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی در حالی در سوریه شدت یافته که در پی تحولات اخیر روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو به عنوان صادر کننده عمده نفت و انرژی در جهان، بازار جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفته و بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی به علت امتناع خرید نفت از روسیه افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjKk۸v

**حمله توپخانه‌ای عناصر تحت امر ترکیه به رقه سوریه/ انفجار در شهر درعا

منابع محلی سوریه امروز یکشنبه از حمله توپخانه‌ای عناصر مسلح تحت امر ترکیه به مناطق امن در حومه شمالی استان «رقه» در شمال سوریه و جان باختن یک نیروی امنیتی سوریه در مرکز شهر «درعا» در جنوب این کشور خبر دادند.

منابع محلی سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کردند که عناصر مسلح تحت امر ترکیه ساعاتی قبل حملات توپخانه‌ای سنگینی را به مناطق مسکونی در حومه شهرهای «تل ابیض» و «عین عیسی» در حومه شمالی رقه انجام دادند.

طبق گفته این منابع، حملات عناصر مسلح تحت امر ترکیه منجر به وارد شدن خسارت به ساختمان‌ها و خانه‌های اهالیِ مناطق هدف قرار گرفته شده است.

این منابع در ادامه گفتند: اشغالگران ترکیه و مزدورانش اخیرا حملات خود را به این مناطق تشدید کرده‌اند تا اهالی را ناگزیر به ترک خانه‌هایشان کرده و زمینه مناسب را برای گروهک‌های تروریستی جهت تصرف این خانه ها و به یغما بردن محصولات کشاورزی آنها فراهم کنند.

در همین حال، منابع محلی سوری دیگر از جان باختن یک نفر از نیروهای امنیتی سوریه درپی انفجار تروریستی در درعا خبر دادند.

یک منبع در فرماندهی پلیس درعا در این باره به سانا گفت که یک نفر از نیروهای پلیس بر اثر انفجار یک بمب دست ساز کار گذاشته شده توسط افراد ناشناس در خودروی وی در نزدیکی منطقه «دوار الصناعه» در مرکز درعا جان خود را از دست داد.

استان درعا در جنوب سوریه از شمال به استان ریف دمشق، از جنوب به کشور اردن، از غرب به استان قنیطره و از شرق به استان سویداء محدود شده‌ است.

اولین جرقه های بحران در سوریه در سال اسفند ماه ۱۳۸۹ با همدستی برخی از کشورهای منطقه و همسایه سوریه با حمایت از عناصر مسلح و تروریست از این استان زده شد.

با وجودی که ارتش سوریه از اواسط ژوئیه ۲۰۱۷ اکثر مناطق درعا را تحت کنترل خود درآورده‌ است، اما همچنان برخی عناصر شبه‌نظامیان و مزدوران بر مناطقی از این استان کنترل دارند.

https://irna.ir/xjKk۷B

**مانور نظامی چهارجانبه به میزبانی مصر

منابع خبری عربی اعلام کرد که مانور نظامی مشترک با حضور نیروهای عربستان، امارات و یونان به میزبانی مصر برگزار می شود.

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که نیروهای این کشور برای شرکت در مانور موسوم به «هرقل» رهسپار مصر شدند. این مانور قرار است در چند روز آینده برگزار شود.

این وزارتخانه هدف از این مانور تقویت همکاری مشترک با مبادله تجربیات، مفاهیم و بالابردن سطح آمادگی رزمی برای مواجهه با چالش های منطقه ای عنوان کرد.

برپایه این گزارش، سپتامبر سال گذشته نیز منطقه پیراموس یونان میزبان نیروهای اماراتی، سعودی و مصری در قالب این مانور بود.

https://irna.ir/xjKk۸Q

**سفر یک مقام دیگر آمریکا به تایوان/ واشنگتن همچنان به دنبال تحریک چین

اریک هولکامب فرماندار ایالت ایندیانا روز یکشنبه با نادیده گرفتن مخالفت شدید پکن و به منظور تحریک چین، به عنوان تازه ترین مقام آمریکایی وارد تایوان شد.

چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می داند، از زمان دیدار ۲ روزه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه در ماه جاری (اوت)، رزمایش و تمرین‌های نظامی گسترده ای نزدیک این جزیره برگزار کرده است.

هولکامب در شبکه های اجتماعی نوشت که قصد دارد پس از تایوان به کره جنوبی برود و دفتر ریاست جمهوری تایوان نیز اعلام کرد که او با تسای اینگ ون رئیس جمهوری این کشور در بامداد دوشنبه دیدار خواهد کرد.

هولکامب با اشاره به این نکته که نخستین فرماندار یک ایالت آمریکاست که از هنگام آغاز همه گیری کرونا در بیش از ۲ سال پیش، به تایوان سفر می کند، دیدار خود را از تایوان و کره جنوبی، سفر تحول اقتصادی نامید.

پکن که تایوان را مهم ترین و حساس ترین مسئله در روابط خود با واشنگتن و مسئله داخلی خود می داند، تاکنون به این دیدار واکنشی نشان نداده است.

ابعاد رزمایش های چین در اطراف جزیره تایوان که بلافاصله پس از سفر پلوسی به صورت گسترده آغاز و پیگیری شد، اکنون کوچک تر شده است.

روزنامه واشنگتن پست عصر شنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید که می خواست ناشناس بماند، نوشت: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین قبل از دیدار جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود که مانع این سفر شود و راهی برای منصرف کردن پلوسی از این سفر بیابد.

رئیس جمهوری چین این درخواست را در گفتگوی تلفنی با بایدن چند روز قبل از آغاز سفر پلوسی به شرق آسیا در  ۲۸ ژوئیه (۱۱ امرداد ماه) مطرح کرده بود.

واشنگتن پست نوشت که بایدن این درخواست را رد و ادعا کرد که کنگره مستقل از دولت است و پلوسی مانند سایر اعضای کنگره خود در باره سفرهای خارجی تصمیم می گیرد و به شی در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز در واکنش به سفر پلوسی به تایوان هشدار داده بود.

واشنگتن پست به نقل از چندین مقام دولت بایدن که نام آنها را بیان نکرد، نوشت که با این وجود مقامات ارشد کاخ سفید نگرانی عمیقی درباره این سفر داشتند.

تنش‌ها میان چین و آمریکا پس از سفر جنجالی پلوسی به تایوان افزایش یافته است. پکن که با سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از چین می‌داند، بلافاصله پس از این دیدار، سفیر آمریکا را احضار و اعتراض به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن را در امور داخلی خود اعلام کرد.  

 آخرین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که پیش از پلوسی از تایوان دیدار کرد، نیوت گینگریچ بود که در سال ۱۹۹۷ به این جزیره رفت.  

https://irna.ir/xjKk۹۳
**ادعای محافظ سابق "پرنسس دایانا" در مورد نقش ام‌آی‌۶ در قتل وی

محافظ سابق دایانا پرنسس فوت شده ولز فاش کرد که به اعتقاد وی، خانواده سلطنتی انگلیس ۳۱ اوت ۱۹۹۷، قربانی یک عملیات اشتباه اطلاعاتی در پاریس شدند و دایانا احتمالا در جریان عملیات ام‌آی‌۶ جان باخته است.

وی مدعی است که جاسوسان انگلیسی در صحنه تصادفی که منجر به مرگ دایانا شد، حضور داشتند و سپس برای پوشاندن ردپای خود، سراسیمه اقدام کردند.

۲۵ سال از زمان مرگ دایانا و همراهانش در تونلی در پاریس می گذرد. «لی سانسوم» محافظ مخصوص وی این ادعا را مطرح کرده که ام آی ۶ مامورانی داشت که پرنسس بریتانیایی را زیر نظر داشتند.

وی گفت که این ماموران احتمالا سهوا تصادف را به وجود آوردند و سرپوش گذاشتن روی آن می تواند نظریه های توطئه پیرامون این حادثه را توضیح دهد.

لی گفت: دایانا به خاطر محافظت تحت نظر بود، اما همه می دانستند که وی همواره کجاست که قطعا یک موضوع امنیت ملی به شمار می رفت.

این نظامی سابق که ۶۰ سال سن دارد، افزود: این امکان وجود داشت که سرویس های امنیتی ما در تونل فعال بودند.

وی در عین حال تاکید کرد که تصور نمی کند ماموران انگلیسی، دایانا را به قتل رسانده باشند، همانطور که برخی این ادعا را مطرح کرده اند.

شاهدان عینی گزارش دادند درست قبل از تصادف، موتورسیکلت هایی را در نزدیکی خودروی دایانا دیده اند.

لی گفت: راننده های آن موتورسیکلت ها هرگز پیدا نشدند و این مساله، تصادفی نیست. اگر عوامل ام آی ۶ در لحظه بحرانی با مرسدس دیده می شدند، بسیاری از مردم آنها را مقصر می دانستند و یک رسوایی بزرگ به بار می آمد.

وی افزود: من حتی یک لحظه هم باور نمی کنم که ام آی ۶ ترتیب قتل دایانا را داده باشد. شاید آنها سهوا باعث شدند که هنری پل (راننده دایانا) دست به عملیات فرار زند.

پرنسس دایانا سال ۱۹۹۷ در یک حادثه رانندگی در پاریس کشته شد. جسد وی از محل قصرش در خیابان "کنزینگتون" لندن با کالسکه به سوی کلیسای "وست مینستر" در مرکز لندن حمل شد و در دو طرف خیابانهای این مسیر چند میلیون نفر اجتماع کرده بودند.

به همین مناسبت، شهر لندن تقریبا به حال کاملا تعطیل در آمد و همه مغازه ها و شرکت ها بسته شد. جنازه "دایانا" که " شاهزاده مردم " لقب گرفت پس از تشییع به زادگاهش شهر "نورث همپتون شایر" در شمال لندن حمل شد تا به خاک سپرده شود.

پرنسس دایانا عضوی از خانواده سلطنتی بریتانیا و همسر نخست چارلز شاهزاده ولز بود. وی مادر ویلیام و هری شاهزادگان بریتانیایی بود که در سال ۱۹۹۷ در سانحه تصادف با خودرو جان باخت.  

پرنسس دایانا برای فعالیت هایش در زمینه جمع آوری پول برای خیریه های بین ‌المللی و همچنین به عنوان یک شخصیت برجسته و مشهور در قرن بیستم شناخته شده بود.

ازدواج او با شاهزاده ولز در تاریخ ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۸۱ در کلیسای جامع سنت پل باعث شد وی القاب شاهدخت ولز، دوشس کورنوال، دوشس رافیسِی و کنتس چِستر را به دست آورد.

ثمرهٔ این ازدواج دو پسر بود، شاهزادگان ویلیام و هری، کسانی که در ردیف رسیدن به تاج و تخت بریتانیا دوم و چهارم هستند.

دایانا از سال ۱۹۸۹ تا زمان مرگش، رئیس بیمارستان تخصصی اُرموند بود. وی در دوران ازدواجش و پس از آن به عنوان چهره برجسته مطبوعات باقی ‌ماند و ازدواج او پس از ۱۵ سال با طلاقی در تاریخ ۲۸ اوت ۱۹۹۶ به پایان رسید. توجه رسانه ها و مطبوعات جهان برای آخرین بار در تاریخ ۳۱ اوت ۱۹۹۷ به دایانا جلب شد، روزی که او در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته شد.

https://irna.ir/xjKk۷M

**سیل در شمال و شرق هند، بیش از ۵۰ کشته بر جای گذاشت

سیل و رانش زمین ناشی از باران های موسمی طی سه روز گذشته، بیش از ۵۰ قربانی در شمال و شرق هند بر جای گذاشت.

مقامات رسمی هند اعلام کردند در سه روز گذشته سیل و رانش زمین ناشی از باران های موسمی، بیش از ۵۰ قربانی در شمال و شرق هند بر جای گذاشت. باران صدها روستا را فرا گرفت و خانه‌ها را تخریب و ساکنان آن را سرگردان کرد، گروه‌های نجات برای خارج کردن در سیل ماندگان تلاش می‌کنند.

در اوایل ماه جاری، اداره هواشناسی فدرال هند پیش‌بینی کرده بود که هند احتمالاً در ماه‌های آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) شاهد بارندگی های شدیدی خواهد بود که به بهتر شدن محصولات کشاورزی در این کشور کمک می کند، هند برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل به کشاورزی متکی است.

کشاورزی حدود ۱۵ درصد به اقتصاد ۲.۷ تریلیون دلاری هند کمک می کند، در حالی که پاسخگوی بیش از نیمی از جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری دومین کشور پرجمعیت جهان است. 

یک مقام دولت ایالتی به رویترز گفت: بارش شدید باران و رانش زمین و جاری شدن سیل در ایالت هیمالیا هیماچال پرادش در سه روز گذشته دست کم ۳۶ کشته برجای گذاشت.

در ایالت کوهستانی  اوترکند، دولت اعلام کرد که به دلیل بارندگی مداوم، چهار نفر کشته شده و ۱۳ نفر مفقود شده اند.

یکی از مقامات بخش مدیریت بلایای اوترکند، گفت: ما هلی کوپترها را برای نجات افرادی که در مناطق دورافتاده به دلیل حوادث مربوط به باران گیر کرده اند، در مناطق نزدیک مستقر کرده ایم. 

این مقام ایالتی افزود: در شرق ایالت اودیشا، حداقل شش نفر در میان باران های سیل آسا جان باختند.

سیل نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده و هزاران نفر را از خانه های خود در اودیشا آواره کرده است. باران ها باعث اختلال در تامین برق و آب و آسیب به زیرساخت های جاده ای شده است.

این ایالت تاکنون ۱۲۰ هزار نفر را از مناطق آسیب دیده دور کرده است.

مقامات در منطقه رامگر در شرق ایالت جرکند اعلام کردند که پنج نفر روز شنبه توسط آب های رودخانه نالکاری غرق شدند و تاکنون چهار جسد پیدا شده است.

https://irna.ir/xjKk۸G

**آمریکا در اندیشه راه اندازی ناوگان پهپادی در خاورمیانه

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از راه اندازی ناوگان پهپادی در خاورمیانه با همکاری کشورهای متحد واشنگتن خبر داد.

ژنرال «چارلز برادفور کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا امروز (یکشنبه) در گفت و گو با روزنامه «الایام» بحرین گفت:  هدف ما این است که با استقرار ۱۰۰ هواپیمای بدون سرنشین موسوم به USB، پیشرفته‌ترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در جهان را در منطقه خاورمیانه توسعه و رشد دهیم.  

وی اظهار داشت: این اقدام با هدف رصد هرگونه فعالیت بی‌ثبات کننده در منطقه به ویژه در مناطق و آبراهه‌های حیاتی و واکنش سریع برای مقابله با این فعالیت‌ها به منظور تامین امنیت دریایی منطقه انجام می‌شود. 

فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا افزود: استقرار این ناوگان، قدرت نظارتی نیروی دریایی [ آمریکا ] را افزایش می‌دهد تا بتواند مناطق حساس نفت و جریان کشتیرانی را بهتر رصد کند. 

کوپر ابراز امیدواری کرد که این پهپادها تا تابستان ۲۰۲۳ عملیاتی شوند اما مشخص نکرد که کدام کشورها در این ناوگان به آمریکا خواهند پیوست. 

وی با این ادعا که با استفاده از سیستم‌های پهپادی می‌توان موارد بیشتری را مشاهده کرد به ناتوانی نیروی دریایی آمریکا در پوشش ضعف‌های خود اشاره کرد و گفت: این تنها راه برای پوشاندن ضعف‌هایی است که ما داریم. 

عملیات ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا وسعتی معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مایل مربع را در بر می‌گیرد و شامل تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب المندب در یمن است. 

کوپر گفت: زمانی که ما درباره ۸ هزار کیلومتر از کانال سوئز تا اطراف شبه جزیره عربستان صحبت می‌کنیم، منطقه وسیعی است، بنابراین هیچ نیروی دریایی به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد بلکه به طیف گسترده‌ای از شرکا برای تضمین امنیت منطقه نیاز دارد. 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا شامل یک ناو هواپیمابر آمریکایی، تعدادی زیردریایی تهاجمی، ناوشکن دریایی، بیش از هفتاد جنگنده و تعدادی بمب افکن، جنگنده‌های تاکتیکی و هواپیماهای سوخت رسان است. 

وظیفه اصلی این ناوگان تامین امنیت عرضه نفت از خلیج فارس به بازارهای جهانی، نظارت نزدیک بر ایران و نظارت بر عملیات در خلیج فارس، خلیج عمان، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند اعلام شده است و ادعا دارد که به طور مستقیم در عملیات نظامی در عراق و افغانستان و در مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی در آب‌های بین المللی شرکت می‌کند.

https://irna.ir/xjKk۹n

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان توسعه تجارت ایران ، رجب طیب اردوغان ، رضا رضایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان توسعه تجارت ایران رجب طیب اردوغان رضا رضایی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم برای تحقق دیپلماسی اقتصادی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت تسلیحات هسته ای تاکتیکی تحقق دیپلماسی اقتصادی پاسخ به سوالی درباره جمهوری اسلامی ایران معدن و تجارت مازندران نمایشگاه بین المللی شورای انتقالی جنوب دیپلماسی اقتصادی خودرو و قطعات یدکی شرکت های ایرانی ایران در نمایشگاه اسلام آباد برگزار کشورهای همسایه نخست وزیر پاکستان نیروهای آمریکایی نظامیان صهیونیست اقتصادی مازندران عربستان و امارات سلاح های شیمیایی استفاده بهینه وزارت دفاع روسیه افزایش یافته وزارت امور خارجه ایران اکونومیست منابع محلی سوری ایران و پاکستان فعالان اقتصادی رژیم صهیونیستی نمایشگاه تخصصی شبکه تلویزیونی نیروهای امنیتی اشغالگر آمریکا بین المللی شمال شرق سوریه اعلام کردند صنعت قطعه سازی توسعه اقتصادی آمریکای لاتین اتحادیه اروپا اتاق بازرگانی نشان می دهد کشورهای منطقه تحت امر ترکیه چین و پاکستان کمک های نظامی توافق هسته ای زن فلسطینی سه زن فلسطینی برگزار می شود خاطر نشان ائتلاف سعودی میلیارد دلار براساس گزارش طور حتم عملیات نظامی طور ح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، موضوع استفاده از دارو‌های ایرانی یکی از دغدغه‌های اصلی است که بار‌ها مسئولان ارشد وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است، اما با این حال بسیاری از مردم تلاش می‌کنند از دارو‌های تولید خارج از کشور استفاده کننداز سوی دیگر بسیاری از دارو‌های خارجی نیز نایاب بوده و برخی از بیماران از نبود این دارو‌ها شکایت دارند، اما سوال اصلی اینجاست که با توجه به وجود دارو‌های داخلی چرا بسیاری از مردم از دارو‌های خارجی استفاده می‌کنند؟

چرایی مشکلات تهیه دارو خارجی برای برخی از بیماران

بسیاری از بیماران نسبت به تهیه دارو‌های خارجی شکایت دارند، در همین زمینه محمدرضا کشاورز، بازرس هیئت مدیره انجمن داروسازان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا با درباره چرایی مشکلات تهیه برای برخی از بیماران اظهار کرد: در حوزه کمبود دارو با دو موضوع رو به رو هستیم؛ یکی بحث کمبود ارز مرغوب و تحریم و دیگری دیرکرد تخصیص اعتبار و ارز از بانک مرکزی که مورد دوم نقش بسیار پررنگ تری در کمبود دارو بیماران خاص دارد، در واقع وقتی در پرداخت وجه تاخیر ایجاد می‌شود، چرخه تولید با کندی مواجه میشود و جبران این کمبود پس از تخصیص وجه، ۳ تا ۶ ماه زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: تغییر ارز ترجیهی به ارز نیمایی یکی از عوامل گرانی دارو بوده است ولی برای جبران گرانی دارو شرکت‌های بیمه موظف شده اند تا مابه‌تفاوت قیمت‌های قبلی و جدید را پرداخت کنند.

مردم به سمت استفاده از دارو‌های خارجی می‌روند

بازرس هیئت مدیره انجمن داروسازان ادامه داد: البته بسیاری از اقلام دارویی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، اما بسیاری از پزشکان تاکید بر استفاده نمونه خارجی دارند که با توجه به ارزی که به شرکت‌ها داده شده نمی‌توان توقع داشت کمبود در این زمینه وجود نداشته باشد.

کشاورز ادامه در ادامه با اشاره به گران فروشی برخی از داروخانه‌ها و افزایش قیمت‌ها گفت: تمامی قیمت‌ها در برنامه و آدرس اینترنتی دارویاب ثبت شده است، اگر مرکزی قصد گران فروشی داشته و قیمتی خارج از قیمت اعلام شده ارائه کرده است مردم می‌توانند تخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده تا با متخلفین برخورد جدی شود

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه کیفیت دارو‌های ایرانی بسیار بالاست تا حدی که کشور‌های متقضای دارو نیز به این مهم اشاره می‌کنند، بر لزوم حمایت ویژه از صنعت داروسازی کشور تاکید کرد، پیکانپور گفت: رویه تولید دارو در کشور به لحاظ تعداد و کیفیت رو به رشد است. خرد جمعی صنعت دارو به سمت رفع نیاز جدید دارویی کشور پیش می‌رود و توفیقات خوبی در این حوزه دارد. در بخش‌های پیشرو مثل بیولوژیک و موارد مشابه توفیقات رو به افزایش است.

کیفیت دارو‌های ایرانی بالاست

پیکانپور بیان کرد: توفیقات رو به افزایش است و نوید آینده خوبی می‌دهد. اگر به صنعت داروسازی کشور‌های مشابه نگاه کنیم می‌بینیم بخش قابل توجهی از اقدامات در سطح پکیجینگ محقق می‌شود و در بخش فرمولاسیون و ماده اولیه از ما عقب‌تر هستند و این سبب شده که در مراودات بین‌المللی دست خود را به سمت ایران دراز کنند. این موضوع تامین کمّی پا به پای تامین کیفی پیش رفته است. حساسیت بر شاخص‌های کیفی چه از سمت رگولاتور و چه کارخانجات اعمال شده و کیفیت دارو‌های ایرانی بسیار بالا است تا حدی که کشور‌های متقاضی دارو به این مهم اشاره می‌کنند.

وی افزود: رگولاتور نسبت به کیفیت دارو همواره حساس بوده است، لذا ری‌کال (جمع‌آور) یک محصول برای ما نقطه مثبت است که نشانگر دقت و اهمیت کیفیت دارو است و اگر جایی شاخص‌های کیفی مشکلی داشته باشد بدون اغماض ما وظیفه مربوط به کیفیت خود را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی در جذب نخبگان توفیقات جدی داشته است، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان سلامت در بخش دارو متمرکز هستند.

آیا کیفیت دارو ایرانی با خارجی یکسان است؟

حسین خلیلی رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران با اشاره بر این که "آیا دارو‌های ایرانی به اندازه دارو‌های برند خارجی کیفیت و اثربخشی دارند؟ " اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد دارو‌های موجود در کشور در داخل ایران فرموله می‌شوند. بخشی از مواد اولیه این دارو‌ها در داخل کشور تولید و بخشی نیز وارد کشور می‌شوند. این موضوع که مواد اولیه وارد می‌شود مختص ایران نیست؛ برای مثال ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشوری مانند آمریکا نیز از هند و چین وارد این کشور می‌شود، زیرا تولید برخی مواد اولیه صرفه اقتصادی ندارد و واردات آن به صرفه‌تر است.

وی افزود: در مورد داروها، بازه‌ای برای میزان اثربخشی و کیفیت تعریف می‌شود؛ برای مثال گفته می‌شود که اگر یک دارو بالای ۹۷ درصد ایمنی و اثربخشی داشته باشد قابل قبول است؛ بنابراین ممکن است یک دارو ۹۸ درصد و یک دارو ۹۹ درصد اثربخشی داشته باشد، اما همین یک درصد اختلاف در ماده مؤثره یا خلوص، ممکن است روی بروز عوارض ناشی از مصرف دارو تأثیرگذار باشد یعنی عوارض را کمتر یا بیشتر کند.
وی ادامه داد: ممکن است عوارض یک داروی ایرانی کمتر یا بیشتر از یک داروی برند خارجی باشد و این موضوع بین دارو‌های مختلف متفاوت است، اما آنچه اهمیت دارد این است که دارو ایمن و اثربخش باشد.

رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران گفت: تمام دارو‌هایی که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت می‌کنند از نظر ایمنی و اثربخشی در بازه مورد قبول برای فارماکوپه‌های جهان است و اینطور نیست که در بازه استاندارد ایمنی و اثربخشی نباشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکار‌های مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می‌آیند
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران