Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در پنج محور اصلی بررسی چالش‌های پژوهش و تحقیق در حوزه علوم‌پزشکی، راهکار‌های توانمند سازی و ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی، فرصت‌های و چالش‌های پیش‌روی مراکز تحقیقاتی، خدمات الکترونیکی، شبکه‌سازی اجتماعی و خلاقیت در عرصه فناوری و راهکار‌های بهبود فرآیند پژوهش توام با فناوری در مسیر دانشگاه‌های نسل نو برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پناهی با بیان اینکه امروزه در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی دنیا پژوهش در اولویت نخست قرار دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی دنیا از آموزش عبور کردند، با پژوهش فرآیند توسعه دانش را تقویت کردند و در نهایت به حل مسئله رسیده‌اند. ما نیز باید پژوهش را برای ایجاد ثروت به کار بگیریم در واقع دانشگاه‌های نسل سه باید آموزش و پژوهش را در راستای نیاز‌های جامعه، کارآفرینی، ثروت‌آفرینی و دانش بنیان به کار بگیرد.

در ادامه نشست اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی در خصوص چالش‌ها و راهکار‌های پیشنهادی خود در خصوص محور‌های نشست به بحث و گفتگو پرداختند. اهم موضوعات مطرح شده شامل هزینه‌ها و بودجه طرح‌های پژوهشی، نحوه امتیازدهی به مقالات پژوهشی، ارتقا و جذب اعضای هیات علمی پژوهشی، جذب گرنت‌های فناوری برای اعضای هیات علمی پژوهشی، تفاوت‌های میان اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی، راهکار‌های توانمندسازی اعضای هیات علمی پژوهشی، ارزشیابی کیفی اعضای هیات علمی، شبکه‌سازی و ترجمان دانش می‌شود.

 پناهی پس از استماع صحبت‌های مطرح شده با تاکید بر اهمیت دغدغه‌های موجود، اظهار داشت: تمامی موارد جمع‌بندی و بررسی خواهد شد و در صورت نیاز به اصلاح آیین‌نامه و اساسنامه به سرعت در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اقدام خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه رقابت بین هیات علمی آموزشی و پژوهشی معنایی ندارد، یادآور شد: این دو گروه روبروی یکدیگر نیستند بلکه در امتداد یکدیگر قرار دارند. ما به دنبال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی هستیم تفاوتی ندارد هیات علمی آموزشی یا پژوهشی باشد. از سال گذشته بر حوزه دانش بنیان و محصولات فناورانه تاکید داشتیم؛ نام گذاری سال کار ما را راحت‌تر کرد.

وی با ابراز خوشنودی از به‌روزرسانی آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی گفت: در بازبینی انجام شده به اغلب دغدغه‌های مطرح شده در این نشست پاسخ داده خواهد شد؛ امیدواریم به زودی ابلاغ و اجرا شود.

 پناهی با اشاره به مجموعه بازنگری اساسنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: اساسنامه موسسه نیماد را هم بازنگری کردیم تا دغدغه عدالت در پژوهش، نوع و نحوه ارائه حمایت‌ها از طرح‌های پژوهشی برطرف شود. فراخوان‌های موسسه نیماد نیز به زودی در راستای شعار سال اعلام خواهد شد. همینطور اساسنامه مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و اساسنامه شورای عالی تحقیقات، شورای عالی فناوری نیز در فرآیند به روز رسانی و نزدیک به تصویب است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام اینکه از همکاران هیات علمی پژوهشی و آموزشی توقع داریم که به سوی پژوهش‌هایی که حاوی حل مسئله، نافع و پاسخگو هستند، حرکت کنند، گفت: باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا نیاز کشور در حوزه سلامت را مرتفع سازیم. اکنون ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی ۵۰ شبکه تحقیقاتی و ۷۰ دانشکده حوزه سلامت داریم که اعضای هیات علمی می‌توانند از این ظرفیت‌هایی برای پژوهش استفاده کنند. 

وی افزود: هیچگاه پژوهشگری نمی‌تواند به تنهایی به تحقیق بپردازد. تحقیقات چند محوری است باید ظرفیت‌های کل کشور را به نحوی هدایت کنیم تا تمام توان کشور در جهت رفع نیاز جامعه به کار گرفته شود. 

 مهرزادی مشاور در امور اعضای هیات علمی پژوهشی و دانشجویان دکتری پژوهش محور نیز ضمن قدردانی از استقبال گرم حاضران در نشست، ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آیین نامه ارتقا به روز رسانی و ابلاغ خواهد شد و طی آن بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده در این نشست رفع می‌شود. ضمن اینکه تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ظرفیت اعضای هیات علمی پژوهشی در فراخوان‌ها حفظ شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هیات علمی علوم پزشکی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی آیین نامه مطرح شده خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران

اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر شدند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از فعالان و نمایندگان عرصه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران جهت ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایرانی حضور یافتند.

در این نشست حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی اظهار کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات بویژه صادرات و همچنین در جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

وی ضمن اظهار خرسندی از حضور و استقرار اتاق‌های بازرگانی در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است.

زمانیان افزود: در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صمت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صمت گواهی‌نامه‌های رتبه‌بندی تحقیق و توسعه صادر می‌شود که معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی درصورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می‌مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین‌کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صادر می‌شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد، آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند، از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است، ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم و این فاصله به این دلیل است که نمی‌توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری‌سازی نرسانده‌ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود و باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که دارای پیچیدگی اقتصادی مثبت باشند.

به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد و همچنین محصولات تولیدشده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرند که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری‌سازی و فروش محصولات نقشی کلیدی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند