Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@12:28:18 GMT

سفر محرمانه رئیس شاباک به قاهره برای کاهش تنش با مصر

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۶۷۶۰

سفر محرمانه رئیس شاباک به قاهره برای کاهش تنش با مصر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که «رونن بار» رئیس شاباک سفری محرمانه به قاهره داشته و در آنجا با «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها،‌ هدف این دیدار، آرام کردن بحران بوجود آمده میان این رژیم و مصر بوده است. 

روابط مصر و رژیم صهیونیستی در سایه، وقایع اخیر در نوار غزه و جنگ سه‌روزه اخیر که به شهادت بیش از ۴۸ فلسطینی و مجروحیت صدها تن و تخریب گسترده زیرساخت‌های غزه منجر شد، دچار چرخش‌های غیرعادی و تنش‌های زیادی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از عصر (جمعه / ۱۴ مرداد) تحت عنوان «سپیده دم» آغاز شد و سه روز به طول انجامید که در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان با میانجیگری مصر به آتش‌بس منجر شد. دور جدید تنش میان صهیونیست‌ها و جنبش جهاد اسلامی، از بازداشت «بسام السعدی» از سران ارشد این جنبش‌  در کرانه باختری آغاز شد و میانجی‌گری مصر برای پایان دادن به این تنش‌ها به جایی نرسید.

جنبش جهاد اسلامی همچنان بر خواسته خود مبنی بر آزادی «بسام السعدی» رهبر خود و توقف حملات به اردوگاه جنین پافشاری کرد، در حالی که رژیم اشغالگر این خواسته‌ها را رد کرد و به تهدیدات خود مبنی بر «پاسخ بسیار تند» در صورت هرگونه حمله از غزه ادامه داد. اما علیرغم این بن‌بست و تنش شدید، میانجیگرها یعنی قاهره و «تور ونسلند» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه  قول دادند که مذاکرات را تکمیل کنند و در روزهای آینده، به راه حل‌های رضایت بخشی برای هر دو طرف دست پیدا کنند. اما در نهایت جنگی سه روزه آغاز شد و به تشدید انتقادات علیه قاهره که نقش میانجیگر را در این میان ایفا می‌کرد، منجر شد.

روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی درباره  ۷۲ ساعت جنگی که آتش اختلاف بین اسرائیل و مصر را شعله‌ور کرد و موجب قطع ارتباطات میان دو طرف شد، نوشت که رژیم اشغالگر با این تجاوز، به میانجیگری مصر و ارتباط السیسی و لاپید ضربه زد.

بنا بر این یادداشت، مصر که همواره نقش یک میانجی مستقیم بین گروه‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل را ایفا می‌کرد و می‌کند و با شروع هر دور تنش نظامی، سعی می‌کند، تمام توان خود را وقف دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از آغاز جنگی جدید مشابه جنگ‌های خونینی که در سالهای پیش روی داد و پیامدهای آن تا به امروز گریبانگیر ساکنان نوار غزه است، می‌کند، این بار به صورتی غیرعادی در تیررس اتهامات فلسطینی‌ها قرار گرفت.

بر اساس این یادداشت، گرچه از هیچ یک از دورهای آتش‌بسی که در قاهره آماده شده، جزئیاتی منتشر نشده و در کشوی مخفی سرویس اطلاعات مصر محبوس شده، اما این بار رسانه‌های عبری در افشای وضعیت تنش حاکم بین قاهره و «تل‌آویو» با یکدیگر رقابت می‌کردند.

نگارنده در ادامه تصریح کرد: «طی ساعات گذشته بسیاری از روزنامه‌ها و وبگاه‌های اسرائیلی درباره جزئیات این تنش و علت اصلی و مستقیم آن صحبت کردند و من دریافتم که آنچه همگی بر آن اجماع دارند این است که تشدید تنش نظامی اخیر در غزه که ۷۲ ساعت به طول انجامید، دلیل اول و مستقیم این تنش بود.

شاید مهمترین چیزی که رسانه‌های عبری در این خصوص منتشر کردند، خبر شبکه «مکان» رژیم صهیونیستی باشد که به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: «پس از پایان جنگ با جنبش "جهاد اسلامی" در غزه، تنش بزرگی در روابط مصر و اسرائیل حاکم شده است».

روزنامه هاآرتص نیز اعلام کرد که به دور از چشم رسانه‌ها،  با وجود تقویت هماهنگی امنیتی بین اسرائیل، در پی جنگ اخیر سه روزه نوار غزه، تنش قابل توجهی در روابط بین این دو طرف به وجود آمده است. 

این روزنامه در ادامه تحلیل کرد که پس از دستیابی به آتش‌بس با میانجیگری مصر، اسرائیل پایش را روی انگشتان پای قاهره گذاشت.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: سفر محرمانه محرمانه قاهره کاهش تنش رژیم صهیونیستی رسانه ها نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۶۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد

خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه گفت: پاسخ رسمی اسرائیل به موضع جنبش حماس در مورد مذاکرات را دریافت کردیم که در ۱۳ آوریل به میانجیگران قطری و مصری تحویل شد.

به گزارش ایسنا، الحیه در بیانیه‌ای بدون جزئیات بیشتر افزود: جنبش حماس پاسخ اسرائیل را بررسی می‌کند و پس از اتمام بررسی‌هایش، موضع خود را اعلام خواهد کرد.

براساس گزارش الجزیره، پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که تلاش‌های جدید قطر-مصر برای دستیابی به توافقی بین حماس و اسرائیل در حال انجام است.

وی افزود که در مذاکرات پیرامون انجام معامله مبادله اسیران شتاب جدیدی وجود دارد، اما دلیل خوش بینی خود را به این موضوع بیان نکرد.

سالیوان اشاره کرد که تلاش جدیدی از سوی قطر، مصر و اسرائیل برای یافتن راهی به منظور پیشبرد مذاکرات در مورد نوار غزه وجود دارد.

اظهارات این مقام آمریکایی همزمان با آن بود که قاهره اعلام کرد که روز جمعه هیئت امنیتی مصر شامل گروهی از متخصصان پرونده فلسطین برای گفت‌وگو درباره چارچوب جامع آتش‌بس در غزه وارد تل‌آویو شد.

کانال خبری قاهره به نقل از یک مقام امنیتی مصر فاش کرد که پیشرفت‌های قابل توجهی در نزدیک کردن دیدگاه‌های هیئت‌های مصری و اسرائیلی در مورد دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه صورت گرفته است.

وبگاه عبری «۰۴۰۴» در توضیح این خبر گزارش داد که بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را تهدید کرده است که در صورت موافقت با ابتکار مصر، دولت را ترک خواهد کرد.

این کانال نوشت اسموتریچ این ابتکار را تسلیم خطرناک اسرائیل و پیروزی فاجعه بار برای حماس دانست.

کانال صهیونیستی «کان» نیز نوشت نهادهای امنیتی و اکثر رهبری سیاسی در اسرائیل از پیشنهاد مصر در مورد معامله تبادل اسرا حمایت می‌کنند، اما نتانیاهو با آن موافق نیست.

در اخبار فوری عصر جمعه، سازمان رادیو و تلویزیون اشغالگران به نقل از یکی از وزیران کابینه کوچک امنیتی که هویت وی فاش نشد، گزارش داد که بنیامین نتانیاهو مایل به دستیابی به توافق نیست و موانع زیادی در این زمینه ایجاد می‌کند.

تهاجم رفح

در همین حال، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از مقامات صهیونیست نوشت: تل‌آویو به قاهره اطلاع داده است که اسرائیل آماده است تا قبل از تهاجم به شهر رفح، «آخرین فرصت» را برای دستیابی به توافق با حماس برای آزادی اسیران بدهد.

به گزارش آکسیوس، «تل‌آویو به مصر اطلاع داد که آماده‌سازی برای آغاز عملیات در رفح جدی است و اجازه نمی‌دهد حماس از سرعت آن بکاهد».

در همین زمینه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا که به خاطر کشته‌های رژیم صهیونیستی در هفت اکتبر گریه کرد، طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت که رد پیشنهاد تبادل اسیران از سوی حماس به این معنا نیست که واشنگتن از تلاش‌هایش برای آزادی اسیران صهیونیست دست می‌کشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی
  • هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • هیئتی از حماس فردا به قاهره می‌رود
  • ماموریت محرمانه یک پرسپولیسی برای شکست استقلال
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • دومینوی استعفاها در اسرائیل
  • دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید
  • حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد