Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ شفقنا نوشت: با گذشت یک سال از تسلط طالبان بر افغانستان، فشارها بر شیعیان هزاره در بخش‌های مختلف این کشور همچنان ادامه دارد و نیروهای طالبان به بهانه‌های مختلف، اقدام به شکنجه و بازداشت آنها می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، نیروهای طالبان یکی از ساکنان استان دایکندی در مرکز افغانستان را «به شکل گروهی» شکنجه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

بر اساس گزارش منابع محلی، این فرد که نعمت الله نام دارد، از ساکنان منطقه «القان» شهرستان استان دایکندی است.

او چهار روز پیش مانع حمام نیروهای طالبان در یک چشمه آب در نزدیکی محل زندگی‌اش شده بود و به همین دلیل توسط نیروهای این گروه بازداشت و شکنجه شده است.

به گفته منابع محلی، نعمت الله زیر شکنجه گروهی نیروهای طالبان بیهوش شده و در حالت بیهوشی به بیمارستان انتقال داده شده است. او چند روز در بیمارستان تحت مراقبت بوده است.

شکنجه شیعیان هزاره در استان دایکندی توسط نیروهای طالبان تازگی ندارد. چندی قبل در شهرستان ناوه میش استان دایکندی یک نظامی پیشین زیر شکنجه نیروهای طالبان، جان داد.

بازداشت‌های خودسرانه

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور گفته بود که نیروهای طالبان در موارد متعدد گروه‌های مختلف قومی و مذهبی را به صورت خودسرانه بازداشت و شکنجه کرده است.

اما بازداشت‌های خودسرانه نیروهای طالبان در مناطقی که محل سکونت شیعیان هزاره است، بیشتر از سایر مناطق افغانستان بوده است.

منابع محلی گفتند که هفته گذشته، نیروهای طالبان در شهرستان «کیتی» استان دایکندی سه عضو مرد یک خانواده را بازداشت کردند و از آنها خواستار اسلحه بودند.

 

 

به گفته این منابع، با پادرمیانی متنفذین محلی، آنها دو نفر از افراد بازداشت شده را آزاد کردند و اما از بازداشت یک نفر دیگر خودداری کردند.

منابع مردمی گفته‌اند که نیروهای طالبان افراد زیادی را در این شهرستان به صورت خودسرانه و بدون دلیل بازداشت می‌کنند و از آنها می‌خواهند که برای طالبان اسلحه بیاورند.

آنها همچنین افراد بازداشت شده را شکنجه و تحقیر و توهین می‌کنند و در نهایت آنها را مجبور می‌کنند که در بدل آزادی شان به مسئولان طالبان جریمه نقدی بپردازند.

همچنین، منابع مردمی از شهرستان «جاغوری» استان غزنی گفته‌اند که طالبان در این شهرستان به بهانه‌های مختلف و به صورت «انتقامجویانه» بزرگان و متنفذین این شهرستان را بازداشت می‌کنند و از آنها سلاح می‌خواهند.

به گفته این منابع، طالبان با اشاره به تهاجم چند سال قبل خود به شهرستان جاغوری، از بزرگان این شهرستان می‌خواهند که اسلحه‌های که در آن جنگ استفاده شده است را تحویل بدهند.

این در حالی است که مقامات طالبان همواره بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه‌های غیرقانونی نیروهای خود را رد کرده‌اند و گفته‌اند که آنها از فرمان «عفو عمومی» رهبر شان، مطابعت می‌کنند.

بی‌سرنوشتی آوارگان شیعه

با وجود اینکه حدود دو ماه از تهاجم نیروهای طالبان به شهرستان شیعه‌نشین بلخاب در استان سرپل در شمال افغانستان می‌گذرد، اما هزاران آواره هنوز در کوه‌ها و دره‌ها بسر می‌برند.

در پی تهاجم نیروهای طالبان به شهرستان بلخاب استان سرپل، بر اساس آمار سازمان ملل متحد، 27 هزار نفر به دلیل ترس از انتقامجویی نیروهای طالبان، آواره شدند.

 

 

اما منابع مردمی می‌گویند که شمار آوارگان بیشتر از 50 هزار نفر است که اکثر آنها زنان، کودکان و مردان کهن سال هستند.

بیشتر آوارگان بلخاب در مناطق مرزی بین این شهرستان و استان بامیان بسر می‌برند و ادعا می‌کنند که طالبان مانع کمک‌رسانی به آنها می‌شوند.

به گفته این آوارگان، نیروهای طالبان به نهادهای امداد رسانه هم از مسیر شهرستان بلخاب و هم  از مسیر استان بامیان، اجازه کمک‌رسانی به آنها را نداده است.

علاوه بر این، طالبان مانع بازگشت این آوارگان به خانه‌های شان شده‌اند و شماری از خانه‌های ساکنان این شهرستان را تبدیل به مقر نظامی کرده‌اند.

آوارگان بلخاب اکنون در بی‌سرنوشتی مطلق بسر می‌برند؛ نه طالبان به آنها اجازه بازگشت به خانه‌های شان را می‌دهند و نه اجازه کمک رسانی را.

نهادهای امداد رسان بین المللی تاکنون به وضعیت آوارگان بلخاب توجه جدی نکرده‌اند و بر طالبان فشارهای لازم را وارد نکرده‌اند تا مانع کمک‌رسانی به این آوارگان نشوند.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا افغانستان طالبان شیعیان افغانستان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نیروهای طالبان نیروهای طالبان استان دایکندی کمک رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۷۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم