Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج مطالعات یک تیم پژوهشی حاکیست که تنوع ویژگی‌های ریخت‌ شناسی (مورفولوژیک) خزندگان حاصل گرمایش جهانی و تغییر اقلیم است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری فیز (phys)، در پژوهشی که با هدایت دانشگاه هاروارد انجام شده است، دانشمندان تغییر اندام‌های خزندگان باستانی را بازسازی کردند و میلیون‌ها سال تغییر اقلیم را در این تغییرات مدنظر قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش سرعت تکامل و تنوع خزندگان، باعث ایجاد تنوع گیج‌کننده‌ای از خصوصیات بدنی و ویژگی‌های آن‌ها شده است. خزندگان یکی از موفق‌ترین و متنوع‌ترین گونه‌های جانوری موجود در جهان هستند.  

دانشمندان آزمایشگاه دیرینه‌شناسی استفانی پیرس دانشگاه هاروارد معتقدند برخلاف آنچه مدت‌های مدید تصور می‌شد، تکامل ریخت‌شناسی (مورفولوژیکی) و تنوع مشاهده‌شده در خزندگان اولیه، سال‌ها قبل از رویدادهای انقراض دسته‌جمعی آغاز شده است؛ ضمن اینکه مهم‌ترین دلیل آن گرمایش جهانی بر اثر تغییر اقلیم است.

به گفته دانشمندان هیچ‌کس تاکنون عامل تغییر اقلیم را در این مسئله در نظر نگرفته است. تغییر اقلیم در واقع پاسخ تطبیقی خزندگان برای ایجاد ویژگی‌های متفاوت ریخت‌شناسی و ایجاد گروه‌هایی است که در دوره تریاس می‌بینیم.

آن‌ها معتقدند گرمایش جهانی، باعث ایجاد این ویژگی‌های متفاوت ریخت‌شناسی شد. برخی از خزندگان میلیون‌ها سال دوام آوردند و تا امروز زنده ماندند و برخی دیگر چند میلیون سال بعد ناپدید شدند.

در این مقاله که در مجله پیشرفت‌ علم (Science Advances) چاپ شد، پژوهشگران تغییرات کالبدی گسترده‌ای را بیان می‌کنند که در بسیاری از گروه‌های خزندگان، از جمله اجداد کروکودیل‌ها و دایناسورها، در واکنش مستقیم به تغییر اقلیم بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

این مطالعه نگاهی دقیق به چگونگی تکامل گروه بزرگی از موجودات بر اثر تغییر اقلیم دارد. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که امروزه دما مدام افزایش می‌یابد. در واقع، میزان دی‌اکسیدکربنی که امروزه در جو منتشر می‌شود، حدود ۹ برابر بیشتر از ۲۵۲ میلیون سال پیش است که تغییر اقلیم به بزرگ‌ترین انقراض دسته‌جمعی (انقراض دسته‌جمعی پرمین- تریاس) منجر شد.

دانشمندان معتقدند تغییرات عمده گرمایش جهانی ممکن است تأثیرات چشمگیر و متفاوتی بر تنوع زیستی داشته باشد. گرمایش جهانی در دوره پرمین- تریاس به انقراض بسیاری از حیوانات، از جمله بسیاری از اجداد پستانداران شد؛ ضمن اینکه زمینه تکامل عده دیگری از آن‌ها، به‌ویژه خزندگانی را پدید آورد که بر دوره تریاس تسلط یافتند.

این مطالعه حاصل حدود هشت سال جمع‌آوری داده‌ها بود. دانشمندان سفرهایی به بیش از ۲۰ کشور انجام دادند؛ همچنین به بیش از ۵۰ موزه مراجعه کردند تا از هزار فسیل‌ خزندگان، اسکن و تصویر لحظه‌ای (اسنپ‌شات) بگیرند.

محققان مجموعه داده گسترده‌شان را با روش‌های آماری پیشرفته، تجزیه و تحلیل کردند و نموداری به نام درخت زمان تکاملی ایجاد کردند. این نمودارها نشان می‌دهد که خزندگان اولیه چگونه با یکدیگر مرتبط بوده‌اند، چه زمانی دودمان آن‌ها برای اولین‌بار به‌وجود آمدند و با چه سرعتی در حال تکامل بوده‌اند؛ سپس، نمودارها را با داده‌های گرمایش جهانی در میلیون‌ها سال پیش ترکیب کردند.

تنوع ویژگی‌های ریخت‌شناسی خزندگان، حدود ۳۰ میلیون سال قبل از انقراض پرمین- تریاس آغاز شد و مشخص کرد که این تغییرات همان‌طور که قبلاً تصور می‌شد به دلیل این رویداد ایجاد نشده است؛ با این حال، رویدادهای انقراض دسته‌جمعی زمینه را برای این اتفاق آماده کرد.

مجموعه داده‌ها حاکی از این بود که گرمایش جهانی که از حدود ۲۷۰ میلیون سال پیش آغاز شد و تا حداقل ۲۴۰ میلیون سال پیش ادامه داشت، تغییرات سریع اندام اجداد اکثر خزندگان را به دنبال داشت؛ مثلاً برخی از حیوانات خونسرد بزرگ‌تر تکامل یافتند و کوچک‌تر شدند تا بتوانند راحت‌تر خنک شوند و عده‌ای دیگر به همین دلیل به گونه‌ای تغییر یافتند که بتوانند در آب زندگی کنند. گروه دوم شامل برخی از عجیب‌ترین گونه‌های خزندگان بود که رو به انقراض بودند مانند خزنده دریایی غول‌پیکر و گردن‌درازی که زمانی تصور می‌شد هیولای لُخ‌نِس باشد، موجودی کوچک و شبیه آفتاب‌پرست با جمجمه‌ای شبیه پرنده و یک منقار و همچنین یک خزنده بالدار شبیه مارمولک. این گروه همچنین شامل اجداد خزندگانی است که امروزه وجود دارند مانند لاک‌پشت‌ها و کروکودیل‌ها.

خزندگان کوچک‌تر که باعث پیدایش اولین مارمولک‌ها و تواتاراها (tuataras ، خزنده سمندرمانند) شدند، مسیری متفاوت از  خزنده بزرگ‌تر از خود را طی کردند. سرعت تکامل آن‌ها در واکنش به افزایش دما کاهش یافت و تثبیت شد.

محققان بر این باورند که خزندگان دارای جثه کوچک با افزایش دما سازگاری بیشتری داشتند؛ زیرا هنگامی که دما در سرتاسر زمین با سرعت زیادی افزایش یافت، توانستند راحت‌تر از خزندگان بزرگ‌تر، گرما را از بدن خود دور کنند.

محققان قصد دارند  تأثیر فجایع زیست‌محیطی بر تکامل موجودات با تنوع فراوان، مانند مارمولک‌ها و مارها، را بررسی کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تغییر اقلیم ، گرمایش زمین ، فناوری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تغییر اقلیم گرمایش زمین فناوری انقراض دسته جمعی میلیون سال پیش گرمایش جهانی تغییر اقلیم ریخت شناسی بزرگ تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه سلامت روده و سلامت مغز

آفتاب‌‌نیوز :

طب سنتی سلامت روده را مادر همه سلامتی‌ها و یبوست را مادر همه بیماری‌ها می‌داند. این گفتار در تمام علوم پزشکی دنیا تایید شده است و درحال حاضر علم پزشکی تمام تلاش خود را برای سلامت روده انجام می‌دهد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشکده پزشکی هاروارد، شواهد مستدلی وجود دارد که سلامت روده با سلامت مغز مرتبط است لذا در کنار مصرف مواد غذایی و مکمل‌ها، مدیتیشن نیز برای بیماران تجویز می‌شود و در کنار تلاش برای بهبود تغذیه، تلاش برای آرامش خاطر بیمار نیز صورت می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد، یک بدن سالم بطور کلی تقریبا۵۰۰ میلیون نورون در روده و ۱۰۰ میلیارد نورون در مغز دارد. چنانچه نورون در هر یک بالا یا پایین شود، در دیگری نیز این تغییر صورت می‌گیرد. این تغییر بخوبی ارتباط بین روده سالم و مغز سالم را اثبات می‌کند. با این حال کمتر کسی متوجه می‌شود که این یک رابطه دو طرفه است. همانطور که سلامت روده شما می‌تواند بر مغز شما تأثیر بگذارد، فعالیت مغز شما نیز می‌تواند تأثیرات مثبتی بر میکروبیوم روده شما داشته باشد.

جاده مواصلاتی روده و مغز اساساً به سیگنال‌های بیوشیمیایی اشاره دارد که بین نورون‌های دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی انجام می‌شود. این خیابان دو طرفه شامل سیستم عصبی مرکزی، سیستم عصبی روده و میکروبیوتای روده است که به عنوان یک شبکه پیچیده از فعل و انفعالات عمل می‌کند و فرآیندهای گوارشی، خلق و خو و سلامت کلی بدن را تنظیم می‌کند.

میکروبیوم روده انسان، متشکل از تریلیون ها میکروارگانیسم، سنگ بنای سلامت جسمی و روانی هر فرد است. این میکروارگانیسم‌ها انتقال دهنده‌های عصبی و ترکیبات عصبی فعال مانند سروتونین و گاما آمینوبوتیریک اسید تولید می‌کنند که به حمایت از خلق و خو و عملکرد شناختی ما کمک می‌کند.

مکانیسم‌های موجود در روده شامل فعال شدن سیستم ایمنی، تغییرات در ساختار روده و التهاب ناشی از آن است که می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد و در نهایت بر رفتار و احساسات ما تأثیر بگذارد. به طور خلاصه، روده واقعاً مغز دوم بدن است.

اثرات مدیتیشن بر سلامت روده

تمرین‌های مدیتیشن، از مدیتیشن ذهن‌آگاهی گرفته تا تمرین‌های تنفس عمیق، عمدتا باعث ایجاد حالت آرامش و توجه متمرکز می‌شوند. در حالی که اشکال مراقبه برای هزاران سال در بسیاری از فرهنگ‌های شرقی وجود داشته است، این شیوه‌ها در فرهنگ‌های غربی نیز تأثیر فزاینده‌ای به دست آورده است.

فراتر از مزایای معنوی توصیف شده، این اعمال می‌تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون شود و در نتیجه کاهش استرس و بهزیستی کلی شود.

استرس یک تشدید کننده شناخته شده اختلال عملکرد روده است که بر حرکت روده و عملکرد میکروبیوم‌ها تأثیر می‌گذارد. مدیتیشن، از طریق اثرات کاهش استرس خود، می‌تواند با تعدیل این تغییرات مرتبط با استرس، بر سلامت روده تأثیر مثبت بگذارد. به بازگرداندن تعادل باکتری‌های روده، بهبود عملکرد روده و کاهش التهاب کمک کند.

تحقیقات نوظهور بر تأثیر مثبت تمرین منظم مدیتیشن بر سلامت روده تاکید دارد به طوری که تمرین ۸ روزه مراقبه بر میکروبیوم و سلامت کلی ۶۴ شرکت کننده در این پژوهش انجام داد،چربی‌های مختلف خون و نحوه هضم آنها و تأثیرات آنها بر سلامت جسمی و روانی از طریق تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی جرمی با وضوح بالا صورت گرفت.

سخن پایانی

مشکلات روحی و روانی مزمن می‌تواند بر عملکرد دستگاه گوارش و محور وسیع‌تر مغز و روده آسیب وارد کند. این امر می‌تواند منجر به تغییر در حرکت روده، افزایش نفوذپذیری روده  و تغییرات در میکروبیوتای روده شود بنابراین ارتباط بین سلامت مغز و سلامت روده و اختلالات گوارشی به‌خوبی ثابت شده است.

در نتیجه، رابطه پیچیده بین ذهن و روده به آرامی در حال آشکار شدن است. مدیتیشن، از طریق خواص کاهش استرس و اضطراب و آرامشبخشی خود، می تواند بر میکروبیوم روده تأثیر مثبت گذاشته و آن را به یک ابزار امیدوارکننده، درمانی و پیشگیرانه برای مدیریت سلامت روده، همراه با طیف وسیعی از علائم دیگر تبدیل کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • باید عدالت آموزشی در استان زنجان برقرار شود
  • از فیفا 94 تا امروز؛ روند دیدنی تکامل ضربات آزاد
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • سیر تکامل کادیلاک: سفری 122 ساله در دنیای تجملات و قدرت (فیلم)
  • فرهنگ مقاومت در نسل آینده آمریکا تأثیر گذاشته است
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • تأثیر بزرگ مسی روی اینترمیامی
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند