Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح فروشگاه اینترنتی کتاب با محوریت کتابفروشی‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرحله اجرا رسید.

به گزارش ایران اکونومیست، کمبود ویترین کتاب و شبکه توزیع نامناسب یکی از  موضوعاتی است که به شکل‌های مختلف در حوزه نشر و کتاب مطرح می‌شود و بسیاری از طرح‌ها از جمله نمایشگاه‌های کتاب چه استانی و چه مجازی با توجیح نبود ویترین و شبکه نامناسب توزیع اجرا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد یکی از دلایل شکل‌گیری و رونق کتاب‌فروشی‌های آنلاین هم خلاء ناشی از این موجوع باشد.  شکل‌گیری و استفاده از بستر اینترنتی برای فروش کتاب یکی از کارهایی است که دولت تمایل بسیاری برای حضور موثر در آن داشته است. مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل وقت خانه کتاب، در سال ۱۳۹۴ با طرح این موضوع گفته بود: «خانه کتاب بزرگترین بانک اطلاعاتی کتاب ایران را در اختیار دارد و بر همین اساس مهمترین و تنها مرکز اطلاع رسانی کتاب در کشور محسوب می شود که مخاطبان از طریق تلفن یا اینترنت می توانند اطلاعات کتاب مورد نظر خود را از این بانک دریافت کنند.»

غلامی جلیسه  در ادامه بیان کرده بود: «تا کنون از این بانک اطلاعاتی تنها برای اطلاع رسانی استفاده می شد اما به تازگی تصمیم گرفته شده تا این اطلاعات در اختیار چرخه اقتصاد نشر کشور نیز قرار داده شود»  و بر اساس این تصمیم یک فروشگاه اینترنتی بزرگ در دست راه اندازی است که همه ناشران فعال کشور می توانند در این فروشگاه یک کتابفروشی ویژه کتاب های منتشر شده توسط انتشارات خود داشته باشند.»

 این طرح مخالفانی در صنف و اتحادیه ناشران و کتابفروشان داشت. هرچند غلامی جلیسه نیز به نظر می‌رسد بعدها نسبت به این طرح خود چرخشی داشت، او  همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی اخیر، در گفت‌وگویی با ایران اکونومیست در مقام کارشناس حوزه کتاب نسبت به این موضع خود چرخشی داشته و گفت: همه ما می‌دانیم چندین وب‌سایت داریم که دارند در طول سال و در بخش خصوصی فعایت می‌کنند، هزینه می‌کنند، مالیات و بیمه کارکنان خود را می‌پردازند و کار توزیع و فروش کتاب را به اقصی نقاط  کشور انجام می‌دهند؛ مثلا سی‌بوک،  کتاب فردا و گیسوم و... . یا اپلیکیشن‌هایی در بخش خصوصی فعایت دارند و  کتاب را به صورت ای‌پاپ یا صوتی عرضه می‌کنند. این‌ها دارند دسترسی به کتاب را در اقصی نقاط ایران فراهم می‌کنند. حالا دولت به عنوان سیاست‌گذار آمده و حد واسط  قرار گرفته و با نمایشگاه مجازی به یک نوع در مقابل بخش خصوصی قد علم کرده است یعنی با راه‌اندازی یک وب‌سایت فروش و عرضه کتاب‌های ناشران رقیبی برای بخش خصوصی شده است و با این کار عملا داریم  فضای رشد  کتابفروشی‌های جدید را می‌بندیم.

اما  یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در مصاحبه‌ای با خبرنگاران ایران اکونومیست درباره طراحی نرم‌افزاری برای عرضه و فروش کتاب خبر داد و در توضیح آن گفت: «ما به بستر دائمی نیاز داریم که در طول سال بتواند به مردم خدمات فروش کتاب با اولویت حلقه‌های توزیع و فروش کتاب ارائه دهد. این اتفاقی است که دارد نهایی می‌شود. تست‌ها و آزمایش‌هایی انجام شده است. اگر این سامانه شکل بگیرد، نگاه ما به برخی از رویدادهای کتاب مانند طرح‌های فصلی و نمایشگاه  کتاب و فروش در بخش مجازی متفاوت خواهد شد.»

 حالا خانه کتاب از آغاز کار سامانه فروش با محوریت کتابفروشی‌ها خبر داده  و نوشته است: «راه‌اندازی سامانه فروش کتاب در عصر استفاده گسترده از فناوری‌های نوین و فروش کتاب در فضای مجازی، بستری کارآمد در چرخه فروش کتاب محسوب می‌شود. این سامانه با اهدافی ازجمله تقویت اقتصاد صنعت نشر کتاب در کشور و بهینه‌سازی کارکرد اجزای این صنعت، تقویت و اصلاح حلقه توزیع و فروش کتاب در کشور، تسهیل در دسترسی به کتاب، حمایت از کتابفروشی‌های سراسر کشور و ایجاد فرصت برابر در بین کتابفروشی‌ها، راه‌اندازی شده است.

در سامانه فروش کتاب، یارانه‌ها ازجمله یارانه‌های خرید و ارسال کتاب پیاده‌سازی می‌شود که در توزیع عادلانه یارانه‌ها هم نقش مهمی برعهده دارد. در این طرح، چرخه تولید و توزیع کتاب، روال منطقی و معمولی خود را طی می‌کند و با فعالیت این سامانه به انتهای زنجیره نشر توجه شده است. در نتیجه شیوه‌ای کارآمد در فروش کتاب توسط کتابفروشان خواهد بود».

این اطلاعیه می‌افزاید: «در سامانه طراحی‌شده خانه کتاب و ادبیات ایران برای فروش با محوریت کتابفروشی‌ها، این امکان فراهم شده که کتابفروشی‌ها در هر موضوعی بتوانند کتاب‌های خود را بارگذاری و به فروش برسانند. بنابراین این امکان وجود دارد که اگر کتابی به ویترین نرسیده و یا در کتابفروشی باقی مانده، در معرض دید طیف وسیع‌تری از افراد قرار گیرد و احتمال خرید آن کتاب‌ها بالاتر برود.

در سامانه فروش کتاب، این امکان فراهم می‌شود که خریداران بدون مراجعه حضوری به کتابفروشی‌ها نیز بتوانند از طریق بستر مجازی، موجودی کتاب‌های کتابفروشی‌ها را ببینند و آثار مورد نظر خود را بخرند. از این طریق، گروه جدیدی از خریداران کتاب به کتابفروشی‌ها افزوده می‌شود. ضمن اینکه این امکان فراهم شده که همزمان به‌صورت حضوری هم کتابفروشی‌ها فروش داشته باشند، اما با فروش مجازی، سبد فروش جدیدی برایشان ایجاد شود.»

هر کتابفروشی که حداقل امکانات حوزه فناوری اطلاعات را داشته باشد، می‌تواند در این طرح حضور داشته باشد. بسیاری‌ از کتابفروشی‌ها امکان فروش مجازی یا سایت مستقل ندارند که در این‌صورت می‌توانند برای فروش مجازی از این سامانه استفاده کنند.

توجه به مخاطبان کتاب در مناطق کم‌برخوردار از کتابفروشی‌ از دیگر اهداف اصلی طراحی این سامانه بوده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این سامانه از نزدیک‌ترین کتابفروشی محل زندگی خود به‌صورت حضوری و غیرحضوری خرید داشته باشند.» 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کتابفروشی ها سامانه فروش فروش کتاب راه اندازی بخش خصوصی خانه کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

 چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.   به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»   سرلشگر جعفری   وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»   سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»   توئیت مهدی فضائلی در مورد تذکر رهبری به گشت ارشاد   اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.» کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان
  • تعلل کویرتایر در تحویل فروش های اینترنتی
  • جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند