Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@01:54:21 GMT

دو موضوع مهم ایران در مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۷۸۳۸

دو موضوع مهم ایران در مذاکرات وین

به گزارش فارس، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در  برنامه «مدار» در باره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: در صورتی که مذاکرات به جمع بندی برسد متنی منتشر خواهد شد که تصمیم کمیسیون مشترک است کمیسیونی متشکل از ایران و 4 به علاوه 1 که باقی ماندگان در برجام هستند.

وی افزود: در این متن طرفین اعلام می کنند  که همه به تعهدات سابق خودشان در توافق سال 2015 برگردند این متن در مورد اینکه این بازگشت چگونه است توضیح می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ضمائم توافق تصریح کرد: این متن ضمیمه‌ای دارد در مورد رفع تحریم ها، ضمیمه ای در مورد اینکه ایران چه اقداماتی انجام دهد و ضمیمه ای هم در مورد نحوه زمان بندی اجرا.

وی افزود: تعهدات طرف مقابل عمدتا به موضوع رفع تحریم برمی‌گردد و در متن ارائه شده بحث راستی آزمایی هم ذکر شده است.

عمویی تصریح کرد: مذاکرات تا اسفند سال گذشته پیش رفت و با چند چالش بین المللی مواجه شدیم که از جمله آن می توان به بحران اوکراین اشاره کنیم که مذاکرات پس از آن با فضای جدیدی مواجه شد و مجددا از سر گرفته شد و تغییراتی در رویکرد دولت آمریکا هم شاهد بودیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سفر بایدن به منطقه گفت: تحلیل بنده این است که طرف آمریکایی فعالیتش در مذاکرات را کُند کرد تا به واسطه این سفر بتواند دستاوردهای مهمی به دست بیاورد ولی سفر ناموفقی بود.

وی ادامه داد: این  مساله فقط تحلیل ما نیست و رسانه‌های آمریکایی هم به این موضوع اشاره کردند که دستاورد لازم را برای آمریکایی ها نداشت.

عمویی با اشاره به روند مذاکرات تصریح کرد: نهایتا دور جدیدی از مذاکرات در ابتدای مرداد شکل گرفت و شاهد بودیم طرف اروپایی که رابط بین ما وطرف آمریکایی است پیشنهادهای جدیدی برای موضوعات باقی مانده داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: در داخل ارزیابی بر این بود که پیشنهادهای مطرح شده گام هایی رو به جلوست ولی هنوز با خواسته های ایران کمی فاصله داشت. این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفت و پاسخی اولیه به آن داده شد در این مرحله پاسخ اولیه ما ارسال شده و فکر می کنیم که اگر با آن موافقت شود به سرعت به جمع بندی توافق برسیم.

منبع: الف

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد

آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی در کنفرانس خبری پس از بازگشت از ایران گفت: گام‌هایی که باید برداریم خاص و سخت هستند و باید بگویم که ما در حال تلاش هستیم تا این گام‌ها را زودتر انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه ایران چه گام‌هایی را باید بردارد؟ گفت: ما یک سری مسائل را روی میز داریم و بر روی آن‌ها مذاکره می‌کنیم و در حال بررسی هستیم که می‌شود آن‌ها را حل کرد یا نه، چون هر کدام موضوعات خاصی هستند و درست نیست این‌ها را من اینحا برملا کنم، اما ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد. در عین حال مذاکرات ما خوب است و داریم آن را ادامه می‌دهیم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه ایران پیشرفت در توافق را به لغو تحریم‌ها وابسته کرده است؟ اظهار کرد: نکته پیچیده این است که بسیاری از مسایل سیاسی در مذاکرات ما دخیل است. موضوع تحریم‌ها مهم است، اما کلید آن دست من نیست؛ بنابراین ملاحظاتی وجود دارد. ایران توقعاتی دارد همانطور که من هم توقعاتی دارم.

وی عنوان کرد که درحال رایزنی با تهران در رابطه با مسائل مرتبط با بازرسی (ازجمله بازگشت برخی بازرسان اخراج شده به ایران)، مشکلات پادمانی و اتخاذ گام‌های داوطلبانه بیشتر از سوی ایران است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی عنوان کرد که امیدوار است ایران «به زودی» برخی از این کار‌ها را انجام دهد.

وی از ارائه ضرب‌الاجل در این باره خودداری کرد، اما گفت که بهتر است ایران گام‌هایی ابتدایی تا پیش از جلسه شورای حکام آژانس اتمی در ماه ژوئیه بردارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گروسی: گام‌های سختی باید برداریم
  • گروسی: ایران باید دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد
  • گروسی: پیشنهادهای ما برای ایران «ملموس» است
  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی