Web Analytics Made Easy - Statcounter

مواد شیمیایی فوراوِر که در اقلام روزانه مانند تابه های نچسب استفاده می شوند، مدت هاست که به دلیل سمیت و مقاومت شدیدشان در تجزیه شدن به عنوان مواد زائد، با مشکلات جدی سلامتی مرتبط بوده اند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، شیمیدانان در آمریکا و چین روز پنجشنبه گفتند که آنها بالاخره یک روش موفقیت آمیز برای تجزیه این ترکیبات آلاینده، به نام PFAS، با استفاده از دماهای نسبتا پایین و معرف های معمول پیدا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج آنها در ژورنال Science منتشر شد و به طور بالقوه راه حلی برای یک منبع طولانی مدت آسیب به محیط زیست، دام و انسان ارائه می دهد.

نویسنده ارشد ویلیام دیچتل از دانشگاه نورث وسترن در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که واقعاً به همین دلیل است که من علاقۀ زیادی به علم دارم؛ چرا که استفاده از آن سبب می‌شود تا بتوانم تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشم.

PFAS یا مواد پر و پلی فلوروآلکیل برای اولین بار در دهه 1940 ساخته شد و اکنون در محصولات مختلفی از جمله تابه های نچسب، منسوجات مقاوم در برابر آب و فوم های اطفاء حریق یافت می شود.

با گذشت زمان، آلاینده‌ها در محیط انباشته شده و در نتیجه فرآیندهای صنعتی و از شسته شدن از طریق محل‌های دفن زباله وارد هوا، خاک، آب‌های زیرزمینی و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.

مطالعه ای که هفته گذشته توسط دانشمندان دانشگاه استکهلم منتشر شد، نشان داد که آب باران در همه جای کره زمین به دلیل آلودگی PFAS برای نوشیدن ناامن است.

قرار گرفتن در معرض مواد مزمن حتی با سطوح پایین با آسیب کبدی، کلسترول بالا، کاهش پاسخ های ایمنی، وزن کم هنگام تولد و انواع مختلفی از سرطان مرتبط است.

اگرچه مواد شیمیایی PFAS را می توان از آب فیلتر کرد، اما راه حل های خوبی برای نحوه دفع آنها پس از حذف وجود ندارد.

روش‌های کنونی برای از بین بردن PFAS به درمان‌های سختی مانند سوزاندن در دمای بسیار بالا یا تابش امواج مافوق صوت نیاز دارند.

و سوزاندن همیشه اشتباه نیست، زیرا یکی از گیاهان نیویورک هنوز هم برخی از ترکیبات را از طریق دود در هوا آزاد می کند.

تخریب ناپذیری PFAS از پیوندهای کربن-فلورید آنها ناشی می شود که یکی از قوی ترین انواع پیوندها در شیمی آلی است.

فلوئور الکترونگاتیوترین عنصر است و می خواهد الکترون به دست آورد، در حالی که کربن مشتاق به اشتراک گذاشتن آنها است.

مولکول‌های PFAS حاوی زنجیره‌های بلندی از این پیوندها هستند، اما تیم تحقیقاتی توانست یک ضعف آشکار را که در کلاس خاصی از PFAS مشترک است شناسایی کند.

در یک انتهای مولکول، گروهی از اتم‌های اکسیژن باردار وجود دارد که می‌توان با استفاده از یک حلال و معرف معمولی در دماهای ملایم 80 تا 120 درجه سانتی‌گراد، سر گروه سر را جدا کرد و یک دم واکنشی را پشت سر گذاشت.

هنگامی که این اتفاق بیفتد، دسترسی به مسیرهای ناشناخته قبلی را فراهم می کند که باعث می شود کل مولکول در مجموعه ای از واکنش های پیچیده از هم جدا شود، به Dichtel کمک می کند و در نهایت محصولات نهایی خوش خیم را تولید می کند.

بخش دوم این مطالعه شامل استفاده از روش‌های محاسباتی قدرتمند برای ترسیم مکانیک کوانتومی پشت واکنش‌های شیمیایی بود که تیم برای از بین بردن مولکول‌ها انجام داد. دانش جدید در نهایت می تواند به پیشرفت های بیشتر در این روش کمک کند.

مطالعه حاضر بر روی 10 ماده شیمیایی PFAS از جمله یک آلاینده اصلی به نام GenX متمرکز شده است که برای مثال رودخانه کیپ فیر در کارولینای شمالی را که منبع آبی برای 350000 نفر است، آلوده کرده است.

اما این فقط نوک کوه یخ را نشان می دهد، زیرا آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا بیش از 12000 ماده شیمیایی PFAS را شناسایی کرده است.

Dichtel در بیانیه ای گفت: کلاس های دیگری وجود دارند که پاشنه آشیل یکسانی ندارند، اما هر کدام نقاط ضعف خود را دارند.

اگر بتوانیم آن را شناسایی کنیم، پس می دانیم که چگونه آن را فعال کنیم تا آن را از بین ببریم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0 بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خاک زباله محیط زیست مشکلات مواد شیمیایی محصولات محیط آسیب روش دام آلاینده فیلتر علم هوا کلسترول آب های زیرزمینی شیمی آلی دانشمندان تجزیه عنصر مولکول علم و فناروی زائد ژورنال الکترون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود هوادار با بردن مس سونگون

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم‌های فوتبال هوادار و مس سونگون ورزقان از ساعت ۱۸:۱۵ امروز جمعه در یک هشتم نهایی جام حذفی پیگیری شد که با برتری سه بر یک شاگردان مسعود شجاعی در هوادار به پایان رسید.

داریوش شجاعیان (۱۳)، بابک مرادی (۲۰) و محمدعلی عبداللهی (۷۶) برای هوادار و صائب محبی (۳۰ - گل به خودی برای مس سونگون گلزنی کردند.

بنابراین هوادار به جمع هشت تیم نهایی جام حذفی فوتبال کسور راه پیدا کرد.

کد خبر 6089340

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • صعود هوادار با بردن مس سونگون
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه