Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- مریم قمریان: می‌گویند بقایایی از معبد سلیمان در زیر مسجد الاقصی قرار دارد و ویرانی آن و احیای معبد، شرط ظهور مسیح است. این باور یهودیانی است که از سال‌ها پیش به دنبال تخریب قبله نخست مسلمانان جهان هستند، مسجدی با عظمت که پیامبر اکرم (ص) از آنجا به معراج رفت و حتی بسیاری از یهودیان و مسیحیان نیز آن را محترم می‌شمارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزی که مسجد الاقصی به دست یهودیان صهیونیست به آتش کشیده شد، نام مسجد برای همیشه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید، «۲۱ اوت» و این بهانه‌ای است که یادآوری کنیم خانه خدا باید به دست ما مسلمانان حفظ شود. گاه با حفظ و مرمت مساجد کهن که از سال‌های ابتدایی ظهور اسلام در ایران ساخته شده است و گاه با ساخت مساجد جدید در مناطقی که از نعمت مسجد برخوردار نیستند. این وظیفه‌ای است بر دوش ما که خداوند نیز در قرآن بر آن تاکید دارد.

همان طور که در آیه ۱۸ سوره توبه می‌فرماید: «فقط کسانی تعمیر مساجد را عهده‌دار می‌شوند که ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشند و نماز بخوانند و ذکات بدهند و از کسی به جز خدا نترسند و امید است اینها از هدایت یافتگان باشند.»

تعدادشان کم نیست، آن‌هایی که در مسیر فرمان خداوند حرکت می‌کنند و امید دارند که از هدایت‌یافتگان باشند، همان‌هایی که آجر روی آجر می‌گذارند تا خانه‌ای بنا کنند که محل برپایی فرایض دینی باشد، بی‌شک این حدیث از پیامبر اکرم (ص) نیز آن‌ها را امیدوار به حرکت در این مسیر سبز می‌کند، آنجا که می‌فرماید: «کسی که بانی شود و مسجدی را به اندازه آشیانه پرنده‌ای بسازد، خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا می‌کند.»

خیران اصفهان، پیش‌قدم در ساخت مسجد

اصفهان را به نام شهر خیریه‌ها می‌شناسند، خیران و نیک‌اندیشان بسیاری در این شهر، در کنار دیگر امور خیر همچون کمک به نیازمندان، درمان، جهیزیه، اشتغال و… مسجدسازی را انتخاب کرده‌اند و نتیجه خیرخواهی آن‌ها و قدم‌های نیکی که در این راه برداشته‌اند ساخت صدها مسجد در مناطق مختلف است. البته آنچه ما به ظاهر می‌بینیم ساختمانی است که در گوشه‌ای از شهر یا روستایی بنا شده است، اما اثرات این بنا از حد شمارش خارج است.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار مهر به لزوم ساخت مسجد در مناطق محروم اشاره می‌کند و می‌گوید: عمدتاً در مراکز استان‌ها به خصوص اصفهان مساجد فراوان است اما در اطراف شهرها، محرومیت‌هایی دیده می‌شود هم دنیایی و هم آخرتی. به خصوص از نظر دینی محرومیت در این مناطق محروم کاملاً محسوس است، بنابراین کسانی که مسجد می‌سازند عاقبت‌بخیری را ذخیره آخرت خود کرده‌اند.

مساجدی که در مناطق محروم به همت خیران اصفهانی ساخته می‌شود کاربری‌های فراوان دارد. از محل برپایی نماز جماعت تا مدرسه و درمانگاه و محل رتق و فتق مسائل و مشکلات اهالی و… محسن داوری، خیر مسجد ساز با اشاره به این نکات می‌گوید: در برخی مناطق کشور کیلومتر به کیلومتر خبری از مسجد نیست و شیعیان از این نعمت بزرگ محروم هستند.

وی ادامه می‌دهد: خیران اصفهانی که در امر مسجدسازی وارد فعالیت شده‌اند، تا کنون در ۱۴ استان کشور اقدام به ساخت مسجد کرده‌اند و برای مساجد ساخته شده نیز ۲۶ کاربری تعریف شده است.

داوری اشاره می‌کند که فعالیت‌های تجمیع شده و سازمان یافته این خیریه، نتیجه سال‌ها مجاهدت عالمان و روحانیونی است که از نیم قرن پیش با کمترین امکانات در مناطق محروم استان اصفهان و اطراف، اقدام به ساخت مسجد می‌کردند تا قدمی در راه تعالی فرهنگ دینی مردم بردارند.

نیم قرن مسجد سازی

یکی از این روحانیون، آیت‌الله شیخ احمد فقیهی است. از باسابقه‌ترین سازندگان مسجد در اصفهان. سبقه ساخت مسجد به همت این روحانی مجاهد به بیش از نیم قرن می‌رسد. آیت‌الله فقیهی در روزگاری که از جاده خاکی هم خبری بود مصالح لازم برای ساخت مسجد را با الاغ و قاطر راهی مناطق صعب العبور غرب استان و استان‌های همجوار می‌کرد تا به رسالت خود که ساخت مسجد در مناطق محروم و دور افتاده بود عمل کند.

او که بیش از هشتاد سال عمر از خداوند گرفته است، می‌گوید: از حدود پنجاه سال پیش از طرف علمای زمان، ابتدا از سوی مرحوم آیت‌الله حاج سید حسین خادمی، سپس شهید آیت‌الله شمس آبادی و بعد از آن بیست سال از طرف آیت‌الله محمدعلی صادقی اصفهان به روستاها و مناطق محروم مسافرت می‌کردم و از طرف آقایان، ساخت و ساز مساجد را برعهده داشتم. بیش از پنجاه مسجد را تنهایی و بدون کمک از خیریه‌ها احداث و تعمیر کرده‌ام.

حضور مسجدسازان اصفهان در جنوبی‌ترین نقاط کشور

امروز از روستاهای دور افتاده چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد تا جنوب کرمان و مناطق بسیار محروم سیستان و بلوچستان همه زیرپای خیران اصفهانی است تا قدمی بردارند برای ساخت خانه خدا.

حجت الاسلام مهدی مباشری از نخستین کسانی است که از اصفهان برای ساخت مسجد راهی سیستان و بلوچستان شده است. او می‌گوید: مسجد در این منطقه نماد و علمی برای شیعه است و وظیفه داریم برای مردم این منطقه مساجدی را برپا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اصفهانی‌ها در کار خیر همیشه پیش قدم بوده‌اند و تعداد خیریه‌های این استان نسبت به کشور بالاتر است. همین خیران در سیستان و بلوچستان نیز اقدام به ساخت مسجد کرده‌اند و فرصتی برای کمک و برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم از قِبَل همین مساجد نیز فراهم شده است.

جایگاه مسجد در دین ما بسیار والا است

حجت الاسلام سید محمدمهدی واعظ از خیرانی است که خود به امر تبلیغ برای جذب کمک‌های مردمی در ساخت مسجد مشغول است. او می‌گوید: باید انگیزه در مردم ایجاد شود. در بیان بحث مسجد سازی باید مردم را متقاعد می‌کردیم که کمک آنها صدقه جاریه خواهد بود نه کمکی یک بار مصرف. مثلاً به فقیری پولی می‌دهید تا غذا بخورد. این کار خیر یک بار مصرف است. اما اگر شما پولی بدهید برای ساخت مسجد، الی یوم القیامه پرونده این ثواب باز است و تا هر زمان که در این مسجد برپا باشد ثواب همه نیکی‌های انجام شده در مسجد به پای آن خیر نوشته می‌شود. آجر به آجر مسجد شهادت می‌دهند که این فرد خانه‌ای برای خدا ساخته است.

مسجد پایگاهی اجتماعی و دینی برای مردم

مسجد پایگاهی اجتماعی و دینی برای مردم است و مدیران بخش‌های مرتبط باید ساخت مسجد را جزئی جدانشدنی از برنامه‌های خود بدانند. این را اصغر مستولی زاده مدیرکل سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان می‌گوید، کسی که سال‌ها در امر مسجد سازی نیز مشغول بوده است. وی بیان می‌کند: از ابتدای انقلاب تا کنون در فعالیت‌های اجتماعی با رویکرد دینی و فرهنگی حضور داشتم. مهمترین و طولانی‌ترین آن مدیرکلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان بود. ۳۴ سال در این منصب حضور داشتم و تفکر ساخت مسجد در کنار کار اصلی ما حاکم بود. قبل از آن در هشت سال دفاع مقدس نیز به مسجدسازی توجه ویژه داشتیم. در سال‌های حضورم در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بازسازی‌هایی که بعد از حوادثی مانند سیل و زلزله داشتیم ساخت مسجد با کیفیت را در دستور کار قرار دادیم.

در دین مبین اسلام تأکید بسیاری بر مسجدسازی شده است. احادیث فراوانی نیز در این باره از ائمه اطهار وجود دارد. حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد سازی باید به نهضتی فعال در کشور تبدیل شود تا هر نقطه از این خاک که جای مسجد در آن خالی بود، به همت خیران و خیریه‌ها ساخته شود. نتیجه ساخت مسجد، دل‌هایی است که به خدا نزدیک می‌شود و دست یاری خداوند بر سر آن‌هایی است که مردم را در مشکلات و مصائب یاری می‌کنند.

مسجد پایگاهی اجتماعی است که به ویژه در مناطق محروم اثرات آن در تعالی فرهنگ دینی و اجتماعی مردم، حل مشکلات و گرفتاری‌ها، پرداختن به امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها به روشنی دیده می‌شود.

کد خبر 5569256

منبع: مهر

کلیدواژه: مسجد خیران چهارمحال و بختياري روز جهانی مساجد بوشهر ویروس کرونا اربعین حسینی هفته دولت کرمانشاه گرگان خطبه های نماز جمعه آزادگان جنگ تحمیلی آمار کرونا اربعین 1401 اردبیل شیوع کرونا بیرجند دولت سیزدهم مناطق محروم انقلاب اسلامی خیران اصفهان ساخت مسجد مسجد سازی برای ساخت خیریه ها آیت الله خانه ای سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد

یکی از خدمات کمیته امداد به مددجویان تحت پوشش ساخت مسکن برای افراد واجد شرایطی است که فاقد مسکن هستند.

شهرستان بابل که به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر مازندران محسوب می شود، ۸۶۰ خانواده تحت پوشش این نهاد مستاجر هستند که از این تعداد ۶۰۰ خانواده فاقد زمین هستند، تا کمیته امداد بتواند برای آنها مسکن بسازد. کمیته امداد با همکاری بسیج سازندگی، سپاه و حمایت دولت بدون هیچ محدودیتی برای خانواده های تحت پوششی که دارای زمین و پروانه ساخت داشته باشند مسکن می سازد.

خانه های احداثی کمیته امداد ۵۶ متری است و با کمک بلاعوض، یک میلیارد ریالی و پرداخت تسهیلات چهار میلیارد ریالی با کارمزد ۴ درصد برای این مددجویان خانه احداث می شود.

کمیته امداد که به طور جدی و بدون هیچ محدودیتی پیگیر خانه دار شدن مددجویان تحت پوشش خود می باشد، شرط واجب زمین و پروانه ساخت ۲ اولویت و پیش نیاز تحقق این مهم است.

تعدادی از مددجویان کمیته امداد که فاقد زمین هستند، نمی توانند از خدمات و حمایت های لازم ارائه شده از سوی کمیته امداد، سپاه و دولت برای خاندار شدن بهره مند شوند.

با توجه به افزایش قیمت زمین به خصوص در مناطق روستایی امید به خانه دار شدن برای این مددجویان به یک آرزو تبدیل شد.

تعدادی از خانواده های مددجو، دارای زمین هستند اما بخاطر اینکه این زمین ها خارج از بافت روستا واقع شد، امکان صدور پروانه ساخت برای این زمین ها وجود ندارد.

مددجویان کمیته امداد بابل برای تحقق رویای خود دست نیاز به سوی خیرین دراز کردند، تا خیرین بابلی که در کشور از جمله برترین ها هستند برای تامین زمین این مددجویان کمک کار باشند.

مددجویان که بر این باورند خیرین بابلی در بخش بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و مدرسه سازی سرمایه گذاری های ارزشمندی انجام دادند در این حوزه هم با تشکیل یک مجمع خیرین کمک کار باشند.

در سال گذشته ۳۵ واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد بابل که دارای زمین و پروانه ساخت بودند خانه احداث و به آنها تحویل شد و از طرف دیگر در سال جاری ۵۳ واحد برای این مددجویان در حال ساخت است، و تعدادی از واحدها پیشرفت فیزیکی آن بالای ۹۰ درصد است.

یکی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد بابل بیان داشت: در سالهای اخیر قیمت زمین در روستاها افزایش چشم گیری داشته است که خرید زمین را از توان مالی مددجو خارج کرد.

رمضان عابدی اظهار داشت: در روستاهای بابل کمترین قیمت زمین متری حدود۵۰ میلیون ریال است که خرید زمین برای ما غیر ممکن است.

وی با بیان این مطلب که در حاشیه جنگل در جنوب بابل در بخش بندپی شرقی این شهرستان سکونت دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمین ما خارج از بافت روستایی محسوب می شود دهیاری روستا مجوز صدور پروانه ساختمان را صادر نمی کند.

عابدی بیان داشت: تقاضای ما از مسوولان آن است تا کمک کنند زمین های مددجویان واجد شرایط ساخت مسکن زمین آنها داخل بافت قرار گیرد تا بتوانیم از بسته حمایتی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شد بهره مند شویم.

این مددجوی کمیته امداد با بیان این نکته که اگر این امکان وجود ندارد که زمین در داخل بافت روستایی قرار گیرد، ادامه داد: در شرایط کنونی دست نیاز ما به سوی خیرین است تا با تامین زمین آرزوی دیرینه خانه دار شدن مددجو محقق شود.

عابدی تصریح کرد: با توجه به کهولت سن دیگر توانی برای کارکردن وجود ندارد و اگر زمین تامین شود، از فرصت بسیار خوب پیش آمده برای خانه دار شدن بهره مند خواهیم شد.

انبوه سازی گره گشا است

رئیس کمیته امداد بابل در این خصوص بیان داشت: با توجه به مشکل تامین زمین برای برخی از مددجویان تحت پوشش فاقد مسکن انبوه سازی در این حوزه گره گشا است.

احمد نیک پی اظهار داشت: اگر بتوانیم با استفاده از ظرفیت خیرین زمینی تهیه کنیم که با انبوه سازی برای مددجویان مسکن ساخته شود، صرفه جویی های خوبی در تهیه زمین و ساخت مسکن خواهد شد.

منبع: ایرنا

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت ممتاز خیرین بابلی که در کشور کم نظیر هستند ورود آنها برای تامین زمین برای ساخت مسکن مددجویان یک یک نیاز جدی است.

نیک پی خاطرنشان کرد: به جای تهیه زمین برای هر خانواده ی فاقد مسکن تحت پوشش این نهاد، درصدد آن هستیم با تهیه یک قطعه زمین چند واحد در آن احداث شود که این کار هزینه ساخت را کاهش می دهد و از طرف دیگر مشکل تهیه زمین هم کمتر خواهد شد.

رئیس کمیته امداد بابل با بیان این که در یک سال اخیر ۳۵ واحد مسکونی تحویل مددجویان کمیته امداد بابل شد، گفت: ۵۳ واحد مسکونی دیگر در سال جاری تکمیل و تحویل مددجویان تحت پوشش این شهرستان خواهد شد.

خانه معطل زمین

احمد نیک پور افزود: خانه های ساخته شده برای مدد جویان کمیته امداد ۵۶ متری است که بعد از تکمیل نهایی تحویل این خانواده ها خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای احداث این واحدهای مسکونی یک میلیارد ریال کمک بلاعوض به خانواده ها پرداخت می شود و مابقی با ارائه تسهیلات با کارمزد چهار درصد تامین می شود.

رئیس کمیته امداد بابل اضافه کرد: هر خانواده مدد جویی که زمین داشته باشد و بتواند پروانه ساخت بگیرد کمیته امداد، با همکاری سپاه و دولت برای آنها مسکن می سازد.

نیک پور ادامه داد: دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن حمایت های خوبی ارائه می کند که خانواده های مددجویی که واجد شرایط هستند می توانند از آن بهره مند شوند.

وی با بیان این که، خانه ای که کمیته امداد با همکاری سپاه و دولت برای مددجویان احداث می کند به طور حتمی باید داخل بافت و دارای پروانه باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تامین زمین برای مدد جویان تحت پوشش به یک مشکل جدی تبدیل شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: ۸۶۰ مددجوی کمیته امداد بابل مستاجر هستند که از این تعداد ۶۰۰ خانواده مشکل تامین زمین دارند.

شهرستان بابل ۹ هزار و ۶۰۰ خانواده مددجوی تحت پوشش کمیته امداد دارد که به صورت ماهانه بیش از ۹۰ میلیارد ریال مستمری دریافت می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان استان ها استان‌ها

دیگر خبرها

  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم خواننده مشهور کره‌ای در ایران
  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید + فیلم
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد