Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:14:33 GMT

آیا خطاب کردن افراد با الفاظ نادرست جرم محسوب می شود؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۸۳۸۰

آیا خطاب کردن افراد با الفاظ نادرست جرم محسوب می شود؟

ایسنا/کرمان وکیل پایه یک دادگستری، خطاب کردن افراد با الفاظ نادرست را نوعی جرم برشمرد که در قانون مجازات اسلامی، برایش مجازات تعیین شده است.

دکتر غزاله قلاجوری مدرس دانشگاه و دکتری حقوق کیفری در گفت و گو با خبرنگار حوزه حقوقی ایسنا، گفت: در پاسخ به سوال مطروحه بایستی بیان کرد که پاسخ مثبت است و به کار بردن الفاظ نامناسب و نسبت دادن آن به فرد جرم محسوب می شود لذا در این خصوص قانونگذار جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اولین جرم در این باره، جرم توهین می باشد که به دو نوع توهین عادی و توهین مشدد تقسیم می شود، افزود: توهین عادی در ماده ۶۰۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ و توهین مشدد در ماده ۶۰۹ همین قانون بیان شده است.

این حقوقدادن ادامه داد: ماده ۶۰۸ بیان می کند که توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک اگر موجب حد قذف نباشد به مجازات جزایر نقدی درجه شش محکوم خواهد شد، پس از همین ماده مشخص میشود که نوع دیگری از به کار بردن الفاظ نامناسب رو داریم.

قلاجوری بیان کرد: این امر که جرم انگاری شده است، به نام حد قذف می باشد که نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری بوده و مجازات آن نیز هشتاد ضربه شلاق می باشد.

عضو کانون وکلای دادگستری استان کرمان تصریح کرد: لازم به ذکر است که در قانون مجازات اسلامی فقط در این ماده یعنی ماده ۶۰۸ به توهین اشاره نشده بلکه مواد دیگری در این قانون وجود دارند که در مورد توهین صحبت کردند مثلاً توهین به کارمندان در حین انجام وظیفه یا به سبب آن که در ماده ۶۰۹ پیش‌بینی شده که همان توهین مشدد محسوب می‌شود.

وی در مثالی دیگر ادامه داد: یا اینکه دشنام و بی احترامی به پیامبر اعظم(ص) و یا هر یک از انبیاء عظام الهی ائمه معصومین (ع) یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، موضوع ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی یا توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و یا مقام معظم رهبری (مدظله العالی) موضوع ماده ۵۱۴ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی یا توهین به بانوان و اطفال در معابر و اماکن عمومی موضوع ماده ۶۱۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی یا توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی در ایران که موضوع ماده ۵۱۷ این قانون است یا توهین به مقدسات اسلام که موضوع ماده ۵۱۳ قانون مذکور می باشد که مجازات مقرر در موارد گفته شده در مقام مقایسه با مجازات مذکور در ماده ۶۰۸ شدید تر و بیشتر می‌باشد، بنابراین به این موارد توهین مشدد گفته می شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه، رفتار مجرمانه در این جرائم اعم از گفتار، رفتار، کتابت ویا اشاره کردن به نحوی از انحا در حیثیت و شرافت متضرر از جرم وهن آور باشد، افزود: بنابراین موضوع این جرائم حیثیت و شرافت بزه دیده است زیرا این جرائم جز جرائم علیه حیثیت یا همان شخصیت معنوی اشخاص محسوب می شود.

به گفته وی، شرط تحقق جرم توهین انجام دادن یک امر مادی است به شکلی که به دیگری اهانت و هتک حرمت شود که به طور مستقیم یا با اشاره به شخص یا اشخاص معین انجام پذیرد، لذا لازم به ذکر است که برخی از مصادیق توهین مثل توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و توهین به بانوان و اطفال جزو جرایم قابل گذشت نیستند.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه جرم توهین عادی، جز جرایم قابل گذشت می باشد، گفت: این موضوع یعنی اینکه شروع به تعقیب متهم نیاز به شکایت بزه دیده دارد و با اعلام گذشت و رضایت او تعقیب یا مجازات متوقف خواهد شد.

وی تصریح کرد:متاسفانه امروزه خصوصاً بین جوانان به جهت شوخی یا ابراز روابط صمیمانه به کار بردن الفاظ ناشایست خصوصاً اسامی حیوانات بر روی طرف مقابل رواج پیدا کرده است.

قلاجوری ادامه داد: لذا همانگونه که گفته شد جرم توهین یک جرم عمدی است که بایستی فرد در بکار بردن الفاظ سوءنیت داشته باشد و آگاه باشد که به کاربردن چنین لفظی توهین آمیز می باشد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که اگر به شخصی توهین شود، چه عملی می تواند انجام دهد؟ بیان کرد: شخص می تواند با مراجعه به دستگاه قضایی و شکایت از فرد خاطی مجازات وی را خواستار شود، بدین شکل که یک شکواییه تحت عنوان توهین یا حسب موارد دیگر به عنوان مثال قذف تنظیم نموده و به دفتر خدمات قضایی مراجعه و آن را تقدیم خواهد کرد.

قلاجوری افزود: پس از آن در دادسرا تشکیل پرونده داده شده و پیگیری خواهد شد لذا در خصوص اثبات این جرم مثل بقیه جرائم، نیاز به ادله اثبات نامبرده در قانون را داریم مثل شهادت شهود، اقرار فرد و امثالهم حتی متن پیامک های توهین آمیز نیز می تواند به عنوان یک مدرک به دادگاه ارائه گردد تا قاضی به اقناع وجدانی و یقین در راستای وقوع جرم برسد.

عضو کانون وکلای دادگستری استان کرمان تصریح کرد: توهین یک جرم عمدی است و انگیزه در تحقق این جرم تاثیری ندارد، بنابراین توصیه می شود که افراد در بروز با مشکلات خویشتن داری بخرج داده و برخود مسلط بوده تا خدای ناکرده مرتکب چنین جرمی نشوند.

گفت وگو از معظمه رنجبر

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الفاظ رکیک قانون جرم وکیل پایه یک دادگستری سوال حقوقی اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی قانون مجازات اسلامی محسوب می شود موضوع ماده بردن الفاظ جرم توهین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عامل ضرب و شتم در اتوبوس/مجازات سنگین در انتظار فرد خاطی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس پایتخت امروز در بازسازی صحنه جرم در جمع خبرنگاران گفت: از شهروندی که فیلم ضرب و شتم مردم در اتوبوس را تهیه کرد تشکر می‌کنم؛ چراکه موجب دستگیری این متهم شد و ما پنج تا ۶ روز بعد از این حادثه هویت متهم را شناسایی کردیم.

وی گفت: این متهم به یکی از استان‌های غربی کشور متواری شد و به یکی از روستاها رفته بود اما همکاران با اشراف اطلاعاتی وی را که به هنگام دستگیری با مأموران درگیر شده بود، دستگیر کردند.

سردار محمدیان تاکید کرد: به این گونه افراد هشدار می‌دهیم که پلیس توان و تجهیزات لازم را دارد و از این صحنه‌ها به سادگی نمی‌گذرد و با هماهنگی دستگاه قضائی مجازات سنگینی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

وی گفت: شخص دادستان تهران هم پیگیر قضیه بود تا زودتر دادگاه این فرد اجرا شود.

سردار محمدیان گفت: این فرد سابقه دار است و همدست دارد اما در آن فیلم تنها بوده است.

کد خبر 6090781

دیگر خبرها

  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • ابلاغ تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا
  • داویده فراتزی خطاب به هواداران میلان: فقط وراجی می کنید!
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • دستگیری عامل ضرب و شتم در اتوبوس/مجازات سنگین در انتظار فرد خاطی
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد