Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@03:19:05 GMT

لزوم توجه به توانایی مالی و فنی معدن‌کاران

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۹۱۸۴

لزوم توجه به توانایی مالی و فنی معدن‌کاران

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: متاسفانه واردات ماشین‌‎آلات و تجهیزات معدنی به دلیل قوانینی که وجود دارد، مشکلات بسیاری از جمله افزایش قیمت تجهیزات وجود دارد که منجر به غیر اقتصادی شدن عملیات استخراج می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه استخراج معادن در حال حاضر غیراقتصادی خواهد بود، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه‌های تأمین و نگهداری برخی تجهیزات و ابزارآلات استخراجی و ماشین‌آلات بسیار بالا بوده و ساعت فعالیت آن‌ها نیز کم‌تر از حد استاندارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نگهداری از تجهیزات نیازمند هزینه‌های بسیاری زیادی است؛ بیشتر قطعات نیز در بازار وجود ندارد به همین دلیل گروهی از افراد برای تأمین این محصولات از خارج کشور اقدام می‌کنند تا قطعات جدید را به دستگاه‌های بسیار قدیمی متصل کنند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: هنگامی که قطعات نامناسب به تجهیزات صنعتی قدیمی متصل می‌شو قطعاً نمی‌توانیم به اندازه دستگاه‌های مدرن از آن استفاده کنیم و از این نظر در زمینه تجهیزات استخراج با فاجعه روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به تأمین ماشین‌آلات دست دوم، گفت: در صنعت معدن نیز مانند بسیاری از فعالیت‌ها برای تأمین ماشین‌آلات به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شد؛ زمانی‌که تنها یک شرکت خاص برای تأمین تجهیزات اقدام کرد به دلیل رقابتی نبودن، کیفیت و قیمت نیز مدنظر قرار نگرفت.

نصراصفهانی تاکید کرد: هنگامی شرایط این چنینی ایجاد می‌شود معدن کاران مجبورند براساس تولیدات شرکت فعالیت کنند که معمولاً این تولیدات به اندازه نیاز این جامه نیست و منجر به ایجاد فساد و دست‌های پشت پرده می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از این مشکلات تصمیم بر این شد که ماشین‌آلات و تجهیزات از خارج کشور وارد شود، اما متأسفانه با این کار به دلیل قوانین سخت‌گیرانه مشکلات بسیاری از جمله افزایش قیمت تجهیزات وجود دارد که منجر به غیر اقتصادی‌شدن عملیات استخراج می‌شود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: متأسفانه مشکل بزرگی که در ایران شاهد آن هستیم، فعال شدن بحث «رانت» برای کالاهای دو نرخی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات وارد کشور می‌شود و پس از گذشت مسیری به دست معدن کاران می‌رسد، اما قوانین به‌نحوی است که معدن کاران نمی‌توانند محصولات را به قیمت واقعی خریداری کنند.

نصراصفهانی تاکید کرد: این مسئله باعث می‌شود توانایی مالی و فنی معدن کاران کاهش یافته و مشکلات آن‌ها در زمینه استخراج مرتفع نشود.

کد خبر 598561

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت معدن صنایع معدنی مواد معدنی استخراج معدن بهره برداری معدن سازمان حمایت صنعت معدن و تجارت خانه صنعت و معدن ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ماشین آلات معدن کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۹۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند

ایسنا/لرستان لرستان یکی از استان‌های مطرح کشور در تولید سنگ به ویژه سنگ‌های تزئینی است و تقریباً ۲۵ درصد ذخایر سنگ تزئینی کشور را داراست اما نتوانسته از این ظرفیت در راستای اشتغال پایدار و رونق اقتصادی این استان بهره ببرد.

یکی از مهمترین منابع طبیعی لرستان معادن سنگ هستند که از منظر اقتصاد کلان بخش معدن در استان دارای مزیت رقابتی است و می‌توان از این فرصت برای ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری به استان بهره بر، متاسفانه خام فروشی باعث شده این صنعت در استان رونق آنچنانی نداشته باشد.

در هیمن راستا امروز یازدهم اردیبهشت ماه به مناسبت گرامیداشت روز کارگر خبرنگاران لرستان به همراه استاندار لرستان از «معدن سنگ گوهره دربچاه نرگسه چگنی» بازدید کردند.

در این بازدید ابوطالب شفقت، استاندار لرستان با تبریک روز کارگر گفت: لرستان غنی از ذخایر بسیار با ارزش است و یکی از معادن مهم آن که در شهرستان چگنی به وفور می‌شود مشاهده کرد، سنگ گوهره است.

وی بیان کرد: نیاز است این سنگ به کیفی برداشت شود و بتونیم فرآوری آن را از صفر تا صد در استان انجام دهیم و از خام‌فروشی آن اجتناب کنیم.

استاندار لرستان گفت: نیاز است کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته و قدردان تلاش آنان باشند.

شفقت خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم دولت کار و خدمت است و تلاشش تولید بیشتر، جهش تولید و تولید کیفی محصولات است.

در این خصوص مسعود حیدری یکی از بهره‌برداران حوزه سنگ در استان به ایسنا گفت:  معادن سنگ تزئینی عمدتاً در جنوب غرب استان و در شهرستان دوره چگنی قرار دارد.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد معادن و شاغلین معدن، مربوط به استخراج سنگ‌های تزیینی، سنگ آهک، شن و ماسه است اما متأسفانه در شرایط فعلی به دلیل فرسودگی و استهلاک بالای تجهیزات مورد استفاده شاهد فروش سنگ استان به صورت خام و با قیمت نازل هستیم.

این بهره‌بردار حوزه سنگ بیان کرد: بهره‌برداری از این معادن به شکل نامطلوب و غیراقتصادی انجام می‌پذیرد که نتیجه آن خروج قریب به ۶۰ درصد منابع سنگ استان به صورت خام است.

رضا بهرامی هم در خصوص وضعیت فروش سنگ گوهره گفت: سنگ‌های تزئینی مزیت منطقه چگنی محسوب می‌شود که می‌توان با فراوری آن لرستان را به لحاظ اقتصادی متحول کرد.

بهره‌بردار حوزه سنگ عدم وجود شهرک‌های مجهز و مدرن سنگ و مساعد نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله مشکلات این صنعت برشمرد و تصریح کرد: می‌توان با فرآوری کامل مواد معدنی استان ظرفیت ایجاد اشتغال در این حوزه را تا ۱۲ هزار نفر افزایش داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • خریداری ۲۸ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند