Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@19:16:28 GMT

معلمی که مادری را در حق دانش آموزانش تمام کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۹۸۷۲

معلمی که مادری را در حق دانش آموزانش تمام کرد

عشق معلمان به دانش آموزان را می توان همچون مهر و عشق یک مادر به فرزندانش توصیف کرد؛ معلمانی که این مهرِ بی نظیر و ستودنی را در دوران کرونا بیش از پیش به منصه ظهور و بروز رساندند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، معلمی از جمله مشاغل مقدس است و در قداست آن همین بس که آن را شغل انبیا نامیده اند؛ آری تاریخ هرگز فداکاری های معلمانی که خود سوختند تا چراغ راهی برای شاگردانشان باشد را از یاد نخواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلم که باشی، نه برف سد راهت می شود نه تگرگ، نه صخره‌ها و راه‌های صعب العبور و نه ترس از درندگان وحشی راه، معلم که باشی می‌دانی راهت راه انبیاست، راهی که برای روشن کردن مرزهای نادانی و جهل باید در آن گوهر وجودت را همچون شمع بسوزانی و حتی به قیمت آب شدنت راه را روشن کنی.

تاریخِ فداکاری‌های معلمانی که علیرغم دوری راه اما به روستاهای محروم و دور افتاده می روند و سختی راه را به جان می خرند تا دانش آموزانشان محروم از تحصیل و آموزش نباشند، معلمانی که در دوران شیوع کرونا و تغییر سبک تحصیل به مجازی تمام تلاششان را کردند و حتی از حقوق ماهیانه خود برای شاگردان محرومشان وسایل کمک آموزشی تبلت خریداری کردند؛ معلمی که به دلیل فقر خانواده دانش آموز با هزینه شخصی خود برایشان تلویزیون خرید و یا حتی معلمی که در همین دوران شیوع کرونا به دلیل تلفظ اشتباه یک واژه (آنلایند) مورد تمسخر قرار گرفت؛ آری تاریخ این فداکاری ها و مهربانی ها را هرگز از یاد نخواهد برد. این ها نمونه های کوچکی از نقش معلمانی است که جلوه ایثار و فداکاری را با همه وجود خود معنا کردند.

سالهاست معلمان از فداکاری های پتروس و دهقان فداکار برایمن می گویند، معلمانی که فداکاری هایشان خود کمتر از آنها نیست.

اما روایت امروز ما روایت معلمی است اهل سمنان با 17 سال سابقه کار. نجمه رنجبر در حال حاضر آموزگار کلاس پنجم آموزشگاه دخترانه حضرت معصومه(ص) شهرستان سرخه است. به گفته وی پنج سالی که در این آموزشگاه مشغول فعالیت است.

او معتقد است؛ معلمان مقطع ابتدایی با توجه به اینکه آموزگار کلیه دروس هستند و تمامی طول هفته را با دانش آموزان یک کلاس سپری می کنند؛ باعث ایجاد انس و الفت زیادی بین معلم و دانش آموزان می شود و وابستگی بین معلم و دانش آموزان در این مقطع تحصیلی از سایر مقاطع به مراتب بیشتر است.

نجمه رنجبر این معلم فداکار اینگونه از اتفاقی که در دوران کرونا برایش افتاد می گوید: بنده به دلیل بیماری که سال قبل به آن مبتلا شدم اکثر پزشکان به اتفاق بر این نظر بودند که هر چه سریعتر باید مداوا و عمل جراحی انجام شود در این شرایط فضای معلمی و مدرسه و دانش آموزان که مثل فرزندانم هستند برای بنده بسیار نگران کننده بود اما با توکل به خدا و با توجه به اینکه بیش از نیمی از سال تحصیلی گذشته بود هر کاری کردم دلم رضایت نداد که سال تحصیلی را نیمه رها کنم و دانش آموزانم را که مهمترین سرمایه بنده هستند را به حال خود رها کنم.

وی در ادامه افزود: با توکل به ذات الهی کار مداوا و جراحی را به اواخر سال تحصیلی منتقل کرده و با هر شرایط و سختی روحی و جسمی که بود بدون آنکه دانش آموزان عزیزم و اولیای آنها بدانند دروس را به اتمام رساندم و سپس برای درمان مراجعه کردم البته در این بین مورد انتقاد قرار گرفتم اما مطمئنم که دعای خیر دانش آموزان و اولیای آنها و همکارانم بدرقه راهم بوده و در اواخر اردیبهشت جراحی کردم.

وی با بیان اینکه  خدا را شاکرم که با توجه به شناخت وضعیت تحصیلی دانش آموزان در هفته های قبل از بیماری تمامی سفارشات و نکات را به دانش آموزانم منتقل کردم، گفت: در آخرین فرصت که دیگر توان جسمی و روحی برای ادامه تدریس نمانده بود در نیمه اردیهبشت به دانش آموزان اطلاع دادم که با توجه به ابراز احساسات زیبا و وصف ناپذیر دانش آموزان که بهترین و بیشترین انرژی را به بنده قبل از عمل داده بودند به گونه ای که در اوخر روز حضورم در مدرسه مراسمی برگزار کردند و به همراه والدینشان که بسیار غافلگیر شدم و لطف خدا را با دعاهای این بزگواران دیدم و با یاری خدا به بیمارستان رفتم و عمل جراحی که بسیار سخت بود انجام شد و خدا را شکر بعد از عمل جراحی کم کم وضعیت جسمی بنده در حال بهبود است؛ باور کنید.

این معلم فداکار تصریح کرد: دراین ایام روزی نبود که دانش آموزان و خانواده های آنها پیگیر شرایط بنده نباشند که قطعا می دانم دعاها باعث شده مورد عنایت امام رضا (ع)قرار گیرم و من بهترین هدیه عمرم را در دهه کرامت از خداوند منان گرفتم و آن هم این بود که به بنده اعلام کردند باید با خدام امام رضا (ع) دیدار کنم که توفیقی بود که خداوند نصیب بنده و خانواده ام کرد.

بانو رنجبر ضمن تقدیر از مدیریت آموزش و پرورش سرخه و حمایت های بی دریغش و دیگر همکارانش در این شهرستان گفت: ثواب زیارت پرچم آقا امام رضا(ع) را به همه این همکاران، دانش آموزانم و اولیای آنها تقدیم می دارم.

اینگونه که خبرنگار مرات پیگیر موضوع بوده است پس از دیدار این معلم با خادمان حرم مطهر رضوی شرایط جسمی خانم رنجبر رو به بهبود است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانش آموزان فداکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۹۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم

سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آن‌ها بپردازد به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، پرداختن به کسوت و جایگاه معلم در آثار سینمایی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر در کشورمان فراز و فرود‌های زیادی داشته، اما واقعیت این است که هر چقدر تلویزیون در این مسیر با تولید آثار متنوع عملکرد بهتری دارد، سینما کمتر اثر شاخصی با محوریت شخصیت معلمان داشته و صرفاً در برخی تولیداتش به عنوان یک کاراکتر پیش‌برنده قصه و درام خودنمایی کرده است. 

روز معلم برای خیلی‌ها مترادف با خاطرات نوستالژیک دوران مدرسه است. آثاری در سینما و تلویزیون پخش شده که کسوت معلمی را به اشکال مختلف نمایش دادند و ثبت کردند. از همین ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سینمای کشورمان برای گرامیداشت مقام معلم، اثر درخوری تولید نکرده است. البته در خصوص این کم‌کاری در سینما برخی معتقدند نفس غیرقابل پیش‌بینی بودن زمان اکران فیلم‌ها کمتر این اجازه را می‌دهد که در این رابطه اثری شکل بگیرد. اگرچه این جمله بیشتر بهانه است تا استدلال، ولی مسئولیت‌پذیری تلویزیون در این زمینه بیشتر از سینما بوده و گواه آن هم تولید سریال‌های متعددی است که به برخی از شاخص‌های آن اشاره می‌کنیم. 

معلمان در سریال‌های نوستالژیک

سریال «دبیرستان خضراء» ساخته اکبر خواجویی، محصول سال 1374 از جمله آثار تلویزیونی است که با محور قرار دادن رابطه معلمان با دانش‌آموزان برای بسیاری از مخاطبان خاطره‌سازی کرده است. هسته اصلی این سریال مدرسه دخترانه‌ای بود که با پی گرفتن دغدغه‌ها و مشکلات دانش‌آموزان دختر نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان» متمرکز است که سعی می‌کند ضمن برطرف کردن دغدغه‌های خاص این قشر از جامعه دانش‌آموزی با انجام فعالیت‌های مثبت و ثمربخش خود چهره‌ای مناسب برای مخاطب به نمایش بگذارد. 

سریال «قصه‌های مجید» به کارگردانی مرحوم کیومرث پوراحمد، محصول سال 1369 تلویزیون نیز یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌هاست که براساس کتابی با همین نام (قصه‌های مجید) از هوشنگ مرادی‌کرمانی ساخته شد. «قصه‌های مجید» روایتگر لحظه‌های کودکی یک نوجوان به نام مجید است که با مادربزرگش (بی‌بی) تنها در یک خانه قدیمی زندگی می‌کند. این سریال که در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و همچنان هم از شبکه‌های مختلف سیما از جمله آی فیلم در حال بازپخش مجدد است در بخش‌های زیادی به اتفاقات و موضوعاتی می‌پردازد که برای شخصیت مجید در مدرسه رخ می‌دهد یا ریشه دارد که انصافاً بخش‌های خاطره‌انگیزی از سریال به نحوه تعامل و شیوه برخورد مسئولان مدرسه اعم از مدیر، ناظم و معلمان با دانش‌آموزان می‌پردازد. این سریال آنقدر مورد توجه مخاطبان و مدیران تلویزیون قرار گرفت که چهار ماجرای آن به چهار فیلم سینمایی تبدیل شد و روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما رفت. 

سریال «بچه‌های مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی، محصول سال 1376 تلویزیون هم یکی دیگر از این آثار است که محتوای آن درباره تعدادی دانش‌آموز است که در مدرسه شبانه‌روزی «همت» همزمان تحصیل و زندگی می‌کنند و هر بار با ماجرایی تازه روبه‌رو می‌شوند. سریال «مدرسه ما» به کارگردانی داریوش یاری، محصول سال 1388 هم درباره دانش‌آموزان یک مدرسه راهنمایی است که کار‌های دانش‌آموزان باعث ایجاد جنجال و مشکلاتی می‌شود. شخصیت «کیهان» با بازی علی اوسیوند، معلم جدید ادبیات است که در میانه سال تحصیلی جایگزین معلم دیگری می‌شود و با ورودش تغییرات مثبتی در مدرسه ایجاد می‌کند. سریال «مدرسه مادربزرگ‌ها» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال 1375 از جمله آثار تلویزیونی است که به بحث نهضت سوادآموزی می‌پردازد. قصه اصلی این سریال در مورد تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی با بازی الهام پاوه‌نژاد دارند و در هر قسمت ماجرا‌های جالبی را به وجود می‌آورند. 

فیلم‌های انگشت‌شمار سینما

سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آن‌ها بپردازد به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد. 

«جنگ اطهر» اولین اثر سینمایی پس از انقلاب است که در آن به معلم، مدرسه و دانش‌آموز پرداخته می‌شود. این فیلم یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی نجفی ساخته شد. این فیلم قصه آموزگار جوان و فداکاری به نام اطهر را روایت می‌کند که وارد مدرسه‌ای می‌شود و سعی می‌کند روابط دوستانه‌ای با شاگردانش برقرار کند. رابطه او با یکی از شاگردان به نام فتاح که وضع خانوادگی نامناسبی دارد بیشتر می‌شود. اطهر در تدارک اجرای یک نمایشنامه توسط دانش‌آموزان است، اما مدیر مدرسه مشکلاتی برای او فراهم می‌کند. اطهر می‌کوشد فتاح را با واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه آشنا کند، اما جانش را بر سر هدفش می‌گذارد. 

«خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی را که تولید سال 1365 است، می‌توان یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی در این حوزه دانست که موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری کسب کرد. این فیلم قصه پسربچه‌ای را روایت می‌کند که متوجه می‌شود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است. بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس بدهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. کیارستمی در این فیلم به ترس دانش‌آموزان از تنبیه معلمان می‌پردازد. 

کارگردان‌های زیادی در مدیوم سینما تصویرگر معلمان بودند، اما تنها برخی از این سریال‌ها و فیلم‌ها در ذهن مخاطبان ماندگار شده‌اند. یکی از کارگردان‌هایی که بیشترین تعداد پرداخت به این قشر از جامعه را در کارنامه کاریش دارد، پوران درخشنده است. این بانوی فیلمساز کشورمان در بسیاری از آثارش کاراکتر معلم دیده می‌شود صرف‌نظر از خوب و بد یا درست و غلط بودن شخصیت‌پردازی که نسبت به آن‌ها صورت گرفته است. فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی»، تولید سال 1366 به کارگردانی این بانوی فیلمساز کشورمان است که با نگاهی متفاوت به دنیای معلمان و دانش‌آموزان می‌پردازد. 

فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه»، تولید سال 1396 نزدیک‌ترین تجربه سینما در پرداختن به این قشر با کارگردانی پیمان معادی است که قصه اصلی‌اش به دوران هشت سال دفاع مقدس و اوج بمباران‌ها مربوط می‌شود، اما بسیاری از سکانس‌های این فیلم در یک مدرسه می‌گذرد و به نوعی روایتگر وضعیت مدرسه‌ها و تحصیل در آن دوران است. 

با این حال به نظر می‌رسد هنوز فیلم شاخصی درباره مقام معلم در سینما ساخته نشده، در حالی که اهمیت این قشر در جامعه قابل کتمان نیست.

منبع: جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمی که کلاس درس را به مسجد بُرد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس همدان نواخته شد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مدارس خوزستان
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • به احترام «معلم» برپا ...
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه