Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلوریست، نحوه تشکیل ستارگان بسیار پرجرم یک مسئله حل نشده در اخترفیزیک است. این مطالعه به درک پرجرم‌ترین ستارگان جهان کمک می‌کند و نشان می‌دهد که این ستاره‌ها ممکن است به اندازه‌ای که قبلا تصور می‌شد عظیم نباشند.

این ستاره عظیم الجثه عضوی از خوشه ستاره‌ای "R۱۳۶" است که در فاصله ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین در مرکز سحابی رتیل در ابر ماژلانی بزرگ که نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه شیری محسوب می‌شود، قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس یافته‌های قبلی، جرم ستاره "R۱۳۶a۱" بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ برابر جرم خورشید تخمین زده شده بود. با این حال، مشاهدات جدید نشان می‌دهد که جرم این ستاره بزرگ ممکن است تنها بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ برابر جرم خورشید باشد. با این وجود، ستاره "R۱۳۶a۱" هنوز هم به عنوان پرجرم‌ترین ستاره در کیهان در نظر گرفته می‌شود.

ونو ام. کالاری(Venu M. Kalari)، اخترشناس بنیاد ملی علوم(NOIRLab) می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که پرجرم‌ترین ستاره‌ای که می‌شناسیم به اندازه‌ای که قبلاً فکر می‌کردیم، پرجرم نیست. این نشان می‌دهد که بالاترین حد جرم ستاره‌ها ممکن است کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد باشد.

پیدایش عناصر سنگین‌تر از هلیوم در جهان نیز تحت تأثیر این یافته‌ها بوده است. این مواد در جریان انفجارهای ابرنواخترهای ناپایدار دوتایی تولید می‌شوند. ابرنواخترها مرگ‌ فاجعه‌بار ستارگانی با جرم بیش از ۱۵۰ برابر خورشید هستند. اگر جرم ستاره "R۱۳۶a۱" کمتر از آن چیزی باشد که تصور می‌شد، در این صورت وقوع ابرنواخترهای ناپایدار ممکن است کمتر از حد انتظار باشد. و با توجه به این موضوع، سایر ستارگان بزرگ نیز ممکن است کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد جرم داشته باشند.

اخترشناسان پیش از این خوشه ستاره‌ای نزدیک به ستاره "R۱۳۶a۱" را با تلسکوپ فضایی هابل ناسا و چندین رصدخانه مستقر در زمین مطالعه کرده بودند. با این حال، هیچ یک از این تلسکوپ‌ها نمی‌توانستند تصاویری ثبت کنند که به قدری واضح باشند که بتوانند تمام اجزای ستاره‌ای منفرد در خوشه را تشخیص دهند.

ریکاردو سالیناس(Ricardo Salinas)، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که تحت شرایط مناسب و هنگامی که نوبت به وضوح زاویه‌ای می‌رسد یک تلسکوپ ۸.۱ متری نه تنها می‌تواند با تلسکوپ فضایی هابل رقابت کند بلکه می‌تواند رقیبی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب باشد.

کالاری می‌گوید: اگرچه ما هنگام تفسیر نتایج خود محتاطانه عمل می‌کنیم اما مشاهدات ما نشان می‌دهد که پرجرم‌ترین ستارگان کیهان ممکن است به اندازه‌ای که تصور می‌شد بزرگ نباشند.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی تلسکوپ فضایی هابل جهان رقابت ناسا نشان می دهد پرجرم ترین تصور می شد ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی ادوبی ویدیو‌های تار را ۸ برابر واضح‌تر می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، محققان ادوبی از «ویدئو گیگا گان» (VideoGigaGAN)، یک مدل خلاقانه هوش مصنوعی که می‌تواند حوزه ویرایش ویدیو را متحول کند، رونمایی کردند. این فناوری جدید می‌تواند کیفیت و وضوح ویدیو‌های موجود، قدیمی و تار را تا ۸ برابر افزایش دهد.

وب سایت این پروژه همچنین ویدیو‌های نمایشی این مدل هوش مصنوعی را منتشر کرده است. این ویدیو‌ها قابلیت «ویدئو گیگا گان» را برای گرفتن ویدیو‌های تار و با وضوح پایین و تبدیل آنها به فیلم‌های بکر و با کیفیت بالا نشان می‌دهد.

از طریق این توسعه، ادوبی قصد دارد به طور بالقوه استاندارد جدیدی برای بازیابی و بهبود ویدیو ارائه دهد. تصور کنید که ویدیوی مورد علاقه خود را از یک فرم تار و پیکسلی (رزولوشن ۱۲۸×۱۲۸) به یک شاهکار واضح و با جزئیات ۱۰۲۴×۱۰۲۴ تبدیل کنید.

همچنین، این فناوری به سادگی وضوح را افزایش نمی‌دهد. در ویدیو‌هایی که موجودات زنده را به نمایش می‌گذارند، به جزئیات ظریف مانند بافت پوست، چین و چروک‌ها و تک تک رشته‌های مو توجه ویژه‌ای می‌کند.

طبق گفته محققان، «ویدئو گیگا گان» یک مدل جدید «وی اس آر» VSR (ویدئو با وضوح فوق العاده) است که می‌تواند ویدیو‌هایی با جزئیات فرکانس بالا و سازگاری زمانی تولید کند.

توجه به جزئیات

در حالی که مفهوم ارتقاء مقیاس ویدیو جدید نیست، چیزی که «ویدئو گیگا گان» را متمایز می‌کند توجه آن به جزئیات است.

محققان می‌گویند: آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که برخلاف روش‌های قبلی «وی اس آر»، «ویدئو گیگا گان» ویدیو‌های سازگار زمانی با جزئیات ظاهری ظریف‌تر تولید می‌کند. ما کارایی «ویدئو گیگا گان» را با مقایسه آن با مدل‌های پیشرفته «وی اس آر» در مجموعه داده‌های عمومی و نمایش نتایج ویدیویی با وضوح فوق‌العاده ۸ برابر تأیید می‌کنیم.

اصطلاح «گان» (GAN) در «ویدئو گیگا گان» مخفف شبکه متخاصم مولد است، یک تکنیک هوش مصنوعی که برای ایجاد تصاویر واقعی شناخته شده است. مدل ادوبی مبتنی بر «گیگا گان» (GigaGAN) است، سیستمی که برای ارتقاء محتوای تصویر طراحی شده است.

اما ویدیو‌ها از چندین فریم به صورت متوالی پخش می‌شوند. حفظ ثبات بین این فریم ها، حذف اشکالات بصری، و حفظ جزئیات واضح در طول ویدیو چالش برانگیز است. محققان ادوبی با ترکیبی از نوآوری‌های فنی بر این چالش‌ها غلبه کرده اند.

در مقاله تحقیقاتی آمده است: مدل ما قادر به نمونه‌برداری ۸ برابری ویدیویی با ثبات زمانی خوب و کیفیت در هر فریم با جزئیات غنی است.

محدودیت‌ها و برنامه‌های آینده

با این حال، برخی از مشکلات با «ویدئو گیگا گان» نیز وجود دارد. در حال حاضر، مدل هوش مصنوعی با مشکلاتی برای ویدیو‌های بیش از ۲۰۰ فریم و رندر کردن اجسام کوچک در داخل فیلم مواجه است. هنگامی که این مسائل حل شود، این فناوری جدید می‌تواند آینده کار خلاقانه را شکل دهد.

در همین حال، ادوبی به طور فعال هوش مصنوعی را در نرم افزار خود ادغام کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • هوش مصنوعی ادوبی ویدیو‌های تار را ۸ برابر واضح‌تر می‌کند
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه