Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم واردات ماشین آلات تخصصی معدنی گفت: در حوزه تولید در برخی از کالا‌ها اصرار به تولید کالا‌هایی داریم که نه ارز افزوده و نه کیفیت مناسب برای مصارف داخلی دارد، در عین حال از واردات آن نیز جلوگیر می‌کنیم و بخشی که به این کالا نیازمند است را با مشکل مواجه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: تولید خوب است اما نه تحت هر شرایطی، به عنوان مثال در بخش تولید در معدن به ماشین آلات تخصصی نیازمندی که در داخل تولید نمی شود، چرا که بسیار تخصصی است، نباید به اسم تولید از واردات این ماشین آلات که بخش معادن به شدت به انها نیازمند است، جلوگیری کرد. این در حالی است که باید بیش از گذشته با رونق تولید در بخش معدن توجه کنیم، چرا که مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدن به جای نفت تاکید دارند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: به عنوان مثال، برخی از کشورها که آب اهمیت بسزایی دارد،برخی از محصولات که نیازمند آب زیادی هستند مانند هندوانه کشت نمی شود، کشت هندوانه چیز حدود 150 لیتر اب نیازمند است از این جهت این چنین محصولاتی کشت نمی شود و مانعی برای واردات ان ندارندف چه بسا که یارانه ای در اختیار وارد کننده و یا کشاورز نیز برای این منظور قرار می دهند اما ما در کشور خودمان برخی از تولیدات شرایط مافیایی دارد مانند خودرو که اصرار بر تولید بی کیفیت آن داریم!

حسین زهی در ادامه متذکر شد: در بخش ماشین آلات سنگین به خصو معادن که بسیار تخصصی و فوق تخصصی است، نیز همین شرایط را داریم،در این بخش هرگز رقابتی دیده نشده و مصر بر تولید آنها نیز داریم. برخی از کارخانه های داخلی این محصولات را تولید می کنند که به این تلاش احترام می گذاریم اما این اصرار زمانی مفید است که همراه با کیفیت باشد.

وی افزود: در برخی از معادن عمر ماشین آلات به 50 سال قبل برمی گردد و کاملا فرسوده ومستهلک شده اند. برخی از ماشین آلات تخصصی هم اصولا نه ساخته شده و نه به دلیل همان مقاومت وارد می شود، تولید داخل نیز بسیار بی کیفیت است به گونه ای که عمر برخی ازاین ماشین ها به یکسال هم نمی رسد! به طور کلی باید در این فضا در عنی حمایت منطقی از تولید به نوعی رقابت ایجاد کنیم. این رقابت سبب هم کیفیت تولید و هم رونق تولید در بخش های مختلف که به این ماشین ها نیاز دارند می شود.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نباید به اسم تولید جلوی واردات ماشین آلات تخصصی معدنی را بگیریم نیز اظهار کرد: ما در بخش راهسازی نیز همین مشکل را داریم. برخی از ماشین آلات این بخش توسط برخی از شرکت های معتبر مانند هپکو ساخته می شود، که البته در حد مونتاژ است و عملا باز هم تولیدی صورت نگرفته است. بهترین راه تا اطلع ثانوی واردات این ماشین هاست تا ان شالله در اینده کشور توان ساخت آنها را پیدا کند.

حسین زهی در پایان تاکید کرد: واردت نیز باید روی اصول و بدون انحصار و تحت نظارت باشد. ما در سال 1401 در مجلس این اختیار را به وزارت صمت دادیم که ماشین آلات تخصصی سنگین و معدنی وارد کند امیدواریم دولت این آیین نامه را تدوین و به زودی اجرا کند تا شرایط تولید در معادن بهتر و در این بخش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.


/برنا

برچسب ها: واردات ، ماشین‌های تخصصی ، بخش معدن لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000S0T

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: واردات ماشین های تخصصی بخش معدن ماشین آلات تخصصی ماشین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد همرسانی «دایان» رویدادی با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان است که توسط طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) برگزار می‌شود.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت را مغتنم شمرده و در حضور بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در بخش‌های خصوصی و دولتی، بشرح زیر به تشریح نیاز‌ها یا قابلیت‌های محصولات دانش‌بنیان می‌پردازند.

 موضوعاتی از جمله استراتژیک بودن و حیاتی بودن محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده (نقش محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده در تقویت اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات محصولات خارجی، ارائه ویژگی‌های فنی محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده، عارضه، نقیصه، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربرد‌های محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها،  نقش محصول یا محصولات دانش بنیان تولید‌شده در تولید پایدار از محورهای این رویداد به شمار می رود.

همچنین ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها؛ کاهش مصرف آب و انرژی؛ تولید انرژی‌های پاک؛ کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ایی، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات؛ بهبود تعمیر و نگهداری؛ افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات؛ هوشمندسازی؛ استفاده از هوش مصنوعی؛ تحول دیجیتال؛ حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، از جمله موضوعات محوری قابل‌طرح در این رویداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خواهد بود.

 رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه خارجی (در صورت بومی‌سازی و وجود رقبای خارجی: قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی)، سهم فعلی از بازار کشور و بازار فرامرزی و طرح پروژه‌هایی که از محصولات دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند نیز از جمله محوریت‌های دیگر این رویداد است.

موضوعات محوری دیگری که قرار است در این گردهمایی دانش‌بنیان‌های معدن، مطرح شود  بازخورد و رضایت پروژه‌ها یا صنایع بهره‌مند از محصولات دانش‌بنیان در مورد قابلیت‌ها و ارزش‌های حاصل‌شده از کاربرد محصول یا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح نیاز‌های مختلف از قبیل نیاز به مشارکت مالی یا بهبود و توسعه‌ی محصول، آینده و افق پیش‌روی استفاده از محصول تولید‌شده بر اساس بازارپژوهی بعمل‌آمده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یا گزارش‌های بازارپژوهی و آینده‌پژوهی مراجع معتبر داخلی یا خارجی خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام