Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@02:29:43 GMT

۷۰ درصد بیماری‌ها، غیر واگیر هستند

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۱۷۴۶

۷۰ درصد بیماری‌ها، غیر واگیر هستند

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت گفت: ایراپن مهم‌ترین برنامه ما است که بنا داریم به صورت سراسری در تمام شهر‌های کشور اجرا شود. این برنامه به صورت مقدماتی اجرا شده است، ولی برای اجرای کشوری آن نیاز به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

او با بیان این که حدود ۱۰ سال برای سند ایراپن زحمت کشیده شد، ولی آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت، افزود: به خاطر شیوع کرونا دو سه سالی در اجرای برنامه‌های غیر واگیر رخوت ناخواسته‌ای به وجود آمده است که باید با توانمند کردن همکاران و نظارت بیشتر، برنامه‌ها را با قدرت بیشتری اجرا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون بهداشت با بیان این‌که ۷۰ درصد بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر هستند، بیان کرد: بیماری‌های غیر واگیر و مزمن موجب مرگ و میر‌های زودرس می‌شوند. ما با بیماران مزمن همیشه سر و کار داریم، بنابراین آموزش و توانمندسازی دائمی آن‌ها برای سبک زندگی سالم بسیار مهم است.

اجرای برنامه پزشک خانواده

حیدری گفت: دولت بر اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید دارد و به احتمال زیاد از نیمه دوم امسال باید این برنامه را به صورت سراسری اجرا کنیم. حدود ده سال است که این برنامه در دو استان فارس و مازندران اجرا شده، ولی اجرای سراسری آن با موانعی رو به رو بوده است.

او بیان کرد: اجرای پزشک خانواده برای حوزه بیماری‌های غیر واگیر یک فرصت طلایی است؛ زیرا در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و برنامه‌های غربالگری به مدیریت بیماری‌های غیرواگیر کمک زیادی می‌کند.

حیدری اضافه کرد: در مدیریت بیماری‌های غیر واگیر ارتباط بین بخشی بسیار مهم است. به عنوان مثال ریشه بیماری‌های عضلانی و اسکلتی از مدارس شکل می‌گیرد که ارتباط بیشتر ما با این حوزه و آموزش‌های لازم به مهار بیماری کمک می‌کند.

معاون وزارت بهداشت در پایان گفت: در بخش آزمایشگاهی شاهد نتایج خوب ارتباط با بخش خصوصی در جریان اپیدمی کرونا بودیم که می‌توان از این تجربه موفق برای سایر حوزه‌ها بهره برد.

گفتنی است که برنامه ایراپن چهار بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات را شامل می‌شود. برنامه ایراپن بر مبنای سند ملی پیشگیری از بیماری‌ها با هدف پیشگیری و کنترل این چهار بیماری و چهار عامل خطر و کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ در مراکز و پایگاه‌های تحت پوشش اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری غیرواگیر مرگ و میر بیماری های غیر واگیر بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه کارکنان از متوقف شدن اجرای طرح عقد قرارداد مستقیم با نیرو‌ها در برخی از شرکت‌ها

طبق قانون اساسی و با هدف حذف شرکت‌های پیمانکار و واسطه و برقراری عدالت اجتماعی مقرر شد تا از واگذاری نیرو‌های قرارداد معین به شرکت‌های پیمانکار خودداری شود و دستگاه اجرایی به طور مستقیم با نیرو‌های خود قرارداد یکساله منعقد کنند. اما این قانون در برخی از شرکت‌ها همچنان به اجرا در نیامده است و موجب نارضایتی کارکنان آنها شده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از متوقف شدن اجرای این قانون در سال ۱۴۰۳ در برخی از دستگاه‌های اجرایی خبر داد و از مسئولان درخواست رسیدگی کرد تا کارکنان از بلاتکلیفی رها شوند.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام، لطفا مصوبه مجلس در خصوص قرارداد‌های مستقیم کارگران در دستگاه‌های اجرایی که قرار بود ۱۴۰۳ اجرا شود، اما مسکوت مانده است پیگیری شود تا از بلاتکلیفی خارج شویم.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تئاتر زمین پاک در مدارس یزد اجرا شد
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • افتتاح مرحله سوم محور نسیم شمال قزوین
  • «گالیله» یک میلیاردی شد
  • «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • اجرای طرح بهسازی معابر ۱۰ روستای دامغان
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • اجرای فیبر نوری در سطح شهرستان زابل
  • گلایه کارکنان از متوقف شدن اجرای طرح عقد قرارداد مستقیم با نیرو‌ها در برخی از شرکت‌ها
  • پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان