Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی؛ داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و در تشریح عملکرد یکساله دولت اظهار داشت: مدیران سازمان را مکلف کرده‌ایم در هفته دولت دو ساعت ابتدای صبح را به پاسخگویی به مراجعات مردم اختصاص دهند. همچنین میز خدمت برای ارائه مشاوره به مردم در ادارات راه‌اندازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس کل سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اقداماتی در راستای فشار بر بخش رسمی اقتصاد و تلاش برای مبارزه با فرار مالیاتی انجام شده است. همچنین حرکت ما به سمت مالیات ستانی الکترونیک بوده تا مردم نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند و از طریق نرم افزار‌هایی در بستر اینترنت انجام دهند.

وی درباره دریافت مالیات از اموال مازاد بانک‌ها گفت: طبق قانون نسبت به دریافت مالیات از اموال مازاد بانک‌ها اقدام می‌کنیم. به گفته منظور، سازمان مالیاتی بر اساس ماده ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت از تولید رقابت پذیر سالیانه مالیات اموال مازاد بانک محاسبه و ممیز مالیاتی بانک‌ها آن را ابلاغ می‌کنند.  

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: طبق قانون برای رسیدگی به مالیات بانک‌هایی که در اعطای تسهیلات بر مبنای قانون جهش تولید مسکن، باید فرآیند رسیدگی به اظهارنامه‌های اشخاص حقوقی که در شهریور صورت می‌گیرد انجام شود تا بتوانیم رقم مالیات بر بانک‌هایی که برای ساخت نهضت ملی تسهیلات ندادند رسیدگی کرد.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی در خصوص آخرین وضعیت مالیات ستانی از خانه‌های خالی اظهار داشت: ۵۲۰  هزار خانه خالی رکورد و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات محاسبه شد. وی افزود: از طریق پیامک و ارسال نامه‌های مکتوب این آگاه سازی را رعایت می‌کنیم البته در قانون به ما ابلاغ کرده تا به صورت مقتضی اطلاع رسانی کنیم، اما برای تکمیل آگاه سازی به صورت مکتوب هم نامه ارسال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر به مالیات‌های خانه خالی معترض شدند. دلایلی از جمله خانه خالی نبوده و یا افراد صاحب خانه نبودند. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رقم اعتراض است و تعدادی هنوز مطلع نشدند. اعتراضات را به وزارت راه منعکس کرده ایم تا بررسی شود.

به گفته منظور: اگر افراد دارای خانه خالی از پرداخت مالیات ممانعت کنند ماهیانه ۲.۵ درصد مبلغ مالیات احراز شده جریمه خواهند شد. این افراد حین فروش ملک نیز تمام مالیات و جریمه را باید پرداخت کنند. در مورد خانه‌های لوکس تا پایان سال برای جمع آوری اطلاعات فرصت داریم. این در حالی است که فرآیند پرداخت مالیات خودرو‌های لوکس، خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی آغاز شده است. وی افزود: تا دیروز ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های لوکس پرداخت شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امسال ۶۰۰۰ مورد اعتراض در سامانه سوت زنی سازمان ثبت شده که عمدتا مربوط به اعتراض مردم نسبت به پزشکان و نداشتن کارتخوان بوده است، گفت: پزشکان بدانند که مالیات آن‌ها را از اطلاعات کارت به کارت آن‌ها دریافت خواهیم کرد. مردم هم باید شماره کارت‌هایی که به آن‌ها ارائه می‌شود را به سازمان مالیاتی اطلاع بدهند تا مبنای بررسی و دریافت مالیات از پزشکان قرار بگیرد.

منظور خاطرنشان کرد: اصل مالیات‌های معوق شده از گذشته تا امروز ۷۰ هزار میلیارد تومان است. البته متاسفانه این رقم مربوط به کسانی است که هم اکنون برای ما قابل شناسایی نیستند، مانند شرکت‌های کاغذی صوری که در حال پیگیری و شناسایی آن‌ها هستیم. مورد دیگر، کارت‌های بازرگانی موقت یکساله است که به اسم افراد غیر مطلع صادر شده است. به عنوان مثال به اسم افراد کهنسال یک روستا کارت بازرگانی یکساله گرفته و با آن خودرو وارد کرده بودند. مردم باید هشیار باشند که کسی به اسم آن‌ها کارت بازرگانی نگیرد چرا که موقع دریافت مالیات این افراد گیر می‌افتند. مردم باید درباره حساب‌های اجاره‌ای نیز هشیار بوده و حساب خود را در اختیار دیگران قرار ندهند

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: تمرکز دولت بیش از هر چیز روی فرار مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی است تا فشار از دوش مودیان فعلی برداشته شود، همه اطلاعات بانکی افراد به دست ما می‌رسد و فعالان اقتصادی خودشان را زحمت ندهند.

منظور با اشاره به اینکه کتمان درآمد، جرم است، گفت: هم اکنون در حال تشکیل پرونده کیفری برای فراریان مالیاتی هستیم که در یک مورد حکم ۱۰ سال زندان صادر شده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: اگر کسی معوقه مالیاتی داشته باشد، هشدار می‌دهیم و در صورت خودداری از پرداخت مالیات، حساب آن‌ها را می‌بندیم و آن‌ها را ممنوع الخروج می‌کنیم. در سال جاری ۲۵۰۰ نفر ممنوع الخروج شده‌اند و از محل ممنوع الخروجی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان وصول مالیاتی داشته‌ایم.

منظور ادامه داد: از مجموع ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اظهارنامه‌ای که امسال ارائه شده، برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مالیات صفر در نظر گرفته شده است.   رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: عیبی ندارد که می‌خواهید طلا و ارز و مسکن و خودرو خرید و فروش کنید تا قیمت بالا برود و بفروشید و سود کنید؛ اما باید مالیات هم بدهید.    

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال مالیات سازمان امور مالیاتی ممنوع الخروجی کارتخوان پزشکان محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات میلیارد تومان خانه خالی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم لایحه ای است که دولت با هدف حمایت از تولید و کمک به رشد اقتصادی کشور به مجلس ارائه داده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، مجلس باید با فوریت به بررسی و تصویب این لایحه بپردازد. به نحوی که بستری برای مقابله با سوداگری و حمایت از تولید در کشور به وجود بیاید.

یکی از جنبه‌های اساسی حمایت از تولید از طریق مشارکت مردم، حمایت مالیاتی هدفمند از بخش تولیدی است. با کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت‌های تولیدی، دولت‌ می‌تواند فضای مساعدی را برای رونق کسب و کار و گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند.

کاهش مالیات‌ تولید نه تنها به کسب‌وکارهای موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق می‌کند و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند.

بنا بر آنچه گفته شد، کاهش نرخ مالیات عملکرد تولید از 25 درصد به 15 درصد که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، موجب خواهد شد که تولید جذابیت بیشتری پیدا کند. از طرف دیگر تغییر پایه‌های مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از مجموع درآمد به جای اخذ مالیات از نیروی کار موجب خواهد شد که تولید بیشتر از قبل رقابت‌پذیر شود و به این ترتیب سرمایه به این سمت جریان خواهد یافت.

نظرات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را در خصوص مزیت های لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در ادامه می خوانید.

سعادت در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که افزایش تولید در کشور می تواند به تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند، تصریح کرد: یکی از اهداف مهمی که می توانیم در دستور کار داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد که حدود 40 درصد است، مثبت ارزیابی می شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای حمایت از تولید انجام داده است که از جمله آن ها می توان به مدار تولید برگرداندن بسیاری از شرکت ها و کارگاه ها اشاره کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متمرکز شدن دولت بر مالیات ستانی از بخش های غیرمولد اقتصاد بسیار اقدام درستی است. تا جائیکه می توانیم باید به حمایت از تولید به لحاظ مالیاتی بپردازیم و مالیات فعالیت های مخرب و سوداگرانه را افزایش دهیم. در لایحه جدید مالیاتی دولت در زمینه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، علاوه بر کاهش 40 درصدی مالیات تولید، بر اعطای مادام‌العمر مشوق های مالیاتی برای شرکت های تولیدی صادرات محور در مناطق آزاد تاکید شده است و مشوق های هوشمند و هدفمند جدید مالیاتی نیز تعریف شده است.

سعادت گفت: متاسفانه بخش تولید در کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است. به ویژه تحمیل شدن مالیات های بی حد و حصر بر این بخش بسیار مشکل ساز شده است. کاهش مالیات عملکرد تولید می تواند به بهبود این وضعیت منجر شود و راه تنفسی برای بخش تولید در کشور ایجا کند.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد قابل توجه است. تقریباً به میزان 40 درصد مالیات تولید را کاهش می دهیم که عدد در خور توجهی به شمار می رود. به طور مثال، اگر قرار بود مالیات تولید را به میزان 5 درصد کاهش دهیم، تأثیری در حمایت از تولید نداشت، اما کاهش 40 درصدی مالیات این بخش بسیار می تواند کمک کننده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است. منظور از مردم، آحاد جامعه است. مردم سرمایه های خرد را در اختیار دارند. پیشنهاد دولت مبنی بر در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری های خرد مردمی مثبت ارزیابی می شود. زیرا می تواند سرمایه ها را به بخش های مولد اقتصاد کشور سوق دهد.

سعادت گفت: پیشنهاد معافیت مادام العمر مناطق آزاد و شرکت های صادرات محور که رشد فروش سالانه 3 درصد دارند نیز در لایحه مطرح شده است که منطقی به نظر می رسد. این طور اقدامات بستری برای جذب سرمایه ها فراهم می کند.

وی در پایان تأکید کرد: پیشنهادهایی خوبی در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مطرح شده است. اجرایی کردن این لایحه می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. نیاز است مجلس به سرعت به بررسی و تصویب این لایحه بپردازد تا از مزیت هایش بهره مند شویم.

 

دیگر خبرها

  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بوشهر نیز با سازمان نوسازی مدارس کشور
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید