Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:27:40 GMT

گلپایگان، کانونِ ریزگردِ کشور خواهد شد

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۱۹۷۵

گلپایگان، کانونِ ریزگردِ کشور خواهد شد

ایسنا/اصفهان رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گلپایگان گفت: درصدِ ریزگردها در هوای گلپایگان زیاد است و در آینده یکی از کانون‌های ریزگرد کشور این شهر خواهد شد.

مهدی رمدان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گلپایگان و شهرضا به شهرستان‌های بیابانی اضافه شدند، اظهار کرد: دشت شمال با ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار مساحت منطقه بیابانی گلپایگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلپایگان دچار ریزگرد شده که از دشت شمال به سمت گلشهر و گلپایگان حرکت می‌کند. طی مکاتباتی که با مرکز استان داشتیم برایشان باورپذیر نبود که گلپایگان منطقه بیابانی داشته باشد و نهایتاً طی بازدیدهایی که انجام دادند تأیید کردند که گلپایگان ریزگرد دارد و در آینده یکی از کانون‌های ریزگرد کشور و استان خواهد شد و از اکنون باید پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: طی سفر استاندار اصفهان به گلپایگان در صدد جذب اعتبار تهیه طرح مطالعاتی برای دشت شمال بودیم که جز مصوبات هم قرار گرفت و اکنون طرح آن در حال تهیه و حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و بعد از تصویب این طرح، از محل اعتباراتِ بیابان، گلپایگان هم بهره‌مند خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گلپایگان، گفت: در طرح مقابله با ریزگردها در دشت شمال، پیشنهاد کاشت گونه‌های سازگار با محیط مانند گزشاهی را ارائه دادیم. دشت شمال نیازی به مالچ پاشی ندارد، چرا که این روش در مناطقی که ماسه روان دارد انجام می‌شود. همچنین دشت شمال ماسه روان ندارد و با کاشت گونه‌های سازگار با محیط و جنگل‌کاری می‌توان اقدامات خوبی در آن منطقه برای مقابله با ریزگردها انجام داد.

وی افزود: پیشنهاد طرح مشاور در این باره به کمیته فنی استان ارسال و طرح نهایی در آنجا تصویب می‌شود و طرح مطالعاتی تا پایان سال به درازا می‌کشد و در نیمه دوم سال آینده و در فصل مناسب طرح اجرایی می‌شود.

رمدان درباره طرح‌های آبخیزداری گلشهر و گلپایگان، افزود: ۶۰ درصد طرح آبخیزداری گلشهر و منطقه مسکن مهر گلپایگان تهیه شده است و اگر این طرح کامل و مصوب شود سال ۱۴۰۲ اولین اعتبار اجرای فاز اول طرح را دریافت خواهیم کرد و اولویت استان برای اجرای طرح، شهر گلشهر است. طی سال‌های گذشته بندی در گلشهر احداث کرده بودیم به نام بند تیکن که در سیلِ اخیر گلشهر را از خطرات احتمالی نجات داد. البته اگر بند سرریز می‌کرد شاهد خساراتی بودیم. 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گلپایگان، یادآور شد: تمام اراضی مسکن مهر مسکونی و کشاورزی است، ضمن اینکه حوزه بالادست مسکن مهر راهی به رودخانه اصلی ندارد و با توجه به خشکسالی‌ها و پوشش گیاهی ضعیف شده اگر سیلابی جاری شود به اراضی کشاورزی و مسکونی آن منطقه خسارت وارد می‌کند. در این منطقه اجرای سازه‌های آبخیزداری نیازمند آزادسازی است و شهرداری در این راستا با ما همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد. در سفر ریاست جمهوری حدود ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای منابع طبیعی گلپایگان از محل اعتبارات استانی و ملی در نظر گرفته که به تدریج به این اداره تزریق خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها ریزگردها اصفهان شهرستان گلپایگان منابع طبیعی خواهد شد دشت شمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مسلم مخفی در کارگروه سلامت شهرستان همدان با اشاره به توجه جدی دولت سیزدهم به ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی، افزود: در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به مدد زحمات و تلاش‌های انجام شده نظام مقدس جمهوری اسلامی، وضعیت کشور در منطقه و حتی در جهان از لحاظ بسیاری از شاخص‌ها بسیار مطلوب است.

او تأکید کرد: وضعیت کشور در بحث ارتقاء امید به زندگی، کاهش چشمگیر بیماری‌های واگیردار، ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌های همسطح خود نیست، در منطقه هم پیشرفت‌های ایران بسیار چشمگیر است.

فرماندار همدان تصریح کرد: امسال در آستانه هفته سلامت، کلنگ‌زنی مرکز سلامت امام سجاد(ع) با اعتباری افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال و افتتاح مرکز جامع سلامت سلطانی نیز با ۱۱۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور انجام شد و ان شاءالله خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • قهرمانی تیم والیبال کارکنان دانشگاه آزاد میانه در مسابقات منطقه دو شمال‌غرب کشور
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​