Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@05:38:08 GMT

برگشت فلفل دلمه‌ای از روسیه اداری بود نه آزمایشگاهی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۲۲۵۰

برگشت فلفل دلمه‌ای از روسیه اداری بود نه آزمایشگاهی

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد مرادمند ظهر دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۷۹ پروژه در زیر مجموعه بخش کشاورزی استان اصفهان با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار به ثمر رسید، اظهار داشت: در حوزه تولیدات گیاهی ۶۶ پروژه، در حوزه آب و خاک ۵۷ طرح، تولیدات دام و طیور ۲۹ پروژه بوده است.

وی با اشاره به اینکه هشت پروژه منابع طبیعی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: هفت پروژه نیز مربوط به امور عشایر و در حوزه‌های تحقیقات کشاورزی، تعاون روستایی و صنایع تبدیلی در هر بخش چهار پروژه قابل بهره برداری داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ویژگی خوب این پروژه‌ها در یک سال اخیر مشارکت بخش خصوصی بوده که به طور عمده آورده و سرمایه گذاری این بخش در پروژه‌های کشاورزی ۸۵ درصد بوده است.

مرادمند سرمایه گذاری بخش خصوصی را بر ماندگاری و پایداری این پروژه‌ها مؤثر دانست و افزود: سهم دولت در این ۱۷۹ پروژه نیز ۱۵ درصد و به صورت تسهیلات بوده است که صرف امور زیربنایی شد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی داده شده است، گفت رتبه اول کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی داشتیم.

مرادمند با اشاره به اینکه مسائل توسعه بازرگانی، تنظیم بازار و تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم در کالاهای اساسی دستخوش تغییرات شد، ادامه داد: این مسئولیت‌ها به صورت کامل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و با اجرای کامل قانون انتزاع کلیه وظایف به وزارت جهاد کشاورزی محول شد. مصوب کامل قانون انتزاع انجام شد و بر این اساس زنجیره کامل تأمین مواد غذایی را از مزرعه تا سفر مردم عهده دار شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه چند قلم کالای اساسی از جمله نهاده‌های دامی با مردمی سازی یارانه‌ها مشمول ارز نیمایی شد، اضافه کرد: نرخ نهاده‌های دامی بر قیمت محصولات پروتئینی مورد نیاز مردم تأثیر گذار است و همکاران ما در حوزه تولید، از ایام نوروز سال گذشته تاکنون شبانه روز مسائل این حوزه را رصد می‌کنند.

مرادمند ابراز داشت: برغم همه مشکلات تلاش شده که بخش تولید دچار لطمه نشود هرچند جراحی اقتصادی پیامدهایی دارد اما اکنون گوشت قرمز و مرغ به وفور تولید می‌شود و هیچ مشکلی از بابت تأمین آن وجود ندارد.

وی با اشاره به بازار و تعیین قیمت‌های مصوب برای کالاهای اساسی، اظهار داشت: در بحث مصرف کنندگان نیز موضوع کالا برگ الکترونیکی هنوز اتفاق نیافتاده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه مازاد تولید محصول اتفاق نیافتاده اما مصرف کاهش یافته است، گفت: حمایت از تولید کنندگان و خریداری محصولات ضروری است.

نوبت آخر آبیاری باغات غرب بزودی رهاسازی می‌شود

مرادمند با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته شاهد خشکی کامل رودخانه زاینده‌رود بودیم و آب تنها ۲ مرحله ۱۰ روزه برای نجات باغات غرب جاری شد که کفایت نیاز آبی آنها را نمی‌کرد، اظهار داشت: با برنامه ریزی که انجام شد در زراعی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱، ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی اصفهان در نظر گرفته شد که به به دلیل ذخیره کم سد زاینده‌رود تصمیم گرفته شد با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان جدا شود.

وی با بیان اینکه در بازگشایی ۱۰ روز آب در بهمن ماه اراضی شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گلرنگ رفت، گفت: با وجود کم بارشی فصل بهار اما با مدیرت صحیح کشت کشاورزان شرق به ثمر رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پاشنه آشیل این کشت تأمین آب بود اما با تنش‌هایی مانند سرمازدگی، باد و طوفان‌های شدید نیز مواجه بود، اظهار داشت: تاکنون از چهار نوبت آبیاری که برای کشت چندساله نظیر جو و باغات کشاورزان غرب در نظر گرفته شده بود، سه نوبت در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تیر رهاسازی شده اما با توجه به ذخیره کم سد در تلاش برای رهاسازی چهارمین نوبت آبیاری هستیم که قرار بود در مرداد انجام شود.

مرادمند مدیریت تأمین و توزیع آب برای کشاورزی را در سال زراعی جاری مطلوب خواند و گفت: با آبی که برای شرق رهاسازی شد امسال خرید گندم ما بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت و تاکنون ۶۳ هزار تن گندم خریداری شده است؛ همچنین درمورد سایر نهاده‌ها و دانه‌های روغنی و علوفه نیز شاهد رشد تولید در استان بودیم و از محصولات باغی و اشجار نیز حفاظت و حراست شد.

وی با بیان اینکه فعال کردن واحدهای نیمه تعطیل و راکد را با اعمال مدیریت صحیح و تسهیلات سرمایه در گردش در دستور کار قرار گرفته، ادامه داد: همچنین تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی با هدف رفع تداخلات دنبال می‌شود.

در غرب استان بیشترین رفع تداخلات و صدور اسناد مالکیت را داشتیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در غرب استان بیشترین رفع تداخلات و صدور اسناد مالکیت را داشتیم، اظهار داشت: با استقبال کشاورزان شاهد پیشرفت خوبی طی یکسال اخیر در این بخش بودیم.

مرادمند به اهمیت زنجیره‌های تولید با هدف مدیریت و یکپارچه سازی تأمین، تولید و توزیع محصولات اشاره کرد و گفت: برای گوشت بوقلمون و لبنیات و ۲ واحد مرغداری مجوز زنجیره تولید در استان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تحقیقات کشاورزی تولید بذر هیبریدی ۶ رقم محصول مورد نیاز با همراهی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی در سال جدید با توجه به شعار سال، توسعه شرکت‌های دانش بنیان واقعی در حوزه کشاورزی است.

مرادمند، اجرای آمایش سرزمین در بخش کشاورزی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: مطالعات آمایشی تمام شده و در راستای اجرای آن گام برمی داریم تا با آب در اختیار بیشترین بهره وری را در حوزه کشاورزی شاهد باشیم.

وی درخصوص پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی نیز گفت: سهمیه پوشش بیمه‌ای محصولات زراعی و باغی و تیز حوزه طیور استان ۱۰۰ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی با همکاری نمایندگی وزارت خارجه در استان و حمایت از صادر کنندگان در صدد حل مشکلات و توسعه بازرگانی محصولات کشاورزی هستیم.‌

برگشت فلفل دلمه‌ای از روسیه اداری بود نه آزمایشگاهی

مرادمند ضمن رد موضوع آبیاری سبزی و صیفی در اصفهان با آب فاضلاب، اظهار داشت: سبزی کاری در منطقه ناژوان و خوراسگان و ابر و شهرستان‌های غربی استان انجام می‌شود که آب سالم و آب قنات و چشمه است.

وی با بیان اینکه با پساب تصفیه خانه جنوب و شمال اصفهان در حبیب آباد محصولاتی مانند غلات و علوفه کاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: پساب تصفیه خانه جنوب برداشت مستقیم ندارد و به سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های کشاورزی نفوذ می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ مهر درمورد بازگشت محصولات صادراتی از روسیه و عراق در ماه‌های اخیر به دلیل وجود سموم در صیفیجات، اظهار داشت: هم اکنون محصولات کشاورزی مانند فلفل دلمه، بادمجان و کرفس از کشور در حال صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و از طریق ترکیه به اروپا و کشورهای حوزه اوراسیا است.

مرادمند ادامه داد: محدودیت عراق از بابت محصول نبود و همه محصولات هم اکنون قابلیت صادرات به این کشور را دارد.

وی اضافه کرد: بازگشت محصول فلفل دلمه‌ای از روسیه به دلیل ثبت نشدن برخی سموم در این کشور بود و صحبتشان این بود که چون این سموم در کشور ما ثبت نشده، محصولات را خریداری نمی‌کنیم که این موضوع همزمان شده بود با تغییرات دولت و مسئله بازگشت فلفل دلمه‌ای ها یک بحث اداری بود نه آزمایشگاهی و مرز را روی فلفل دلمه ایران بستند و محدویت ایجاد کردند.

مرادمند به سفر یک هیئت علمی از روسیه به سه استان مازندران، آذربایجان و اصفهان و بازدید انها از گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در می این بازدید آزمایش کردند و مقرر شد پروتکل‌ها رعایت شود و موضوع صادرات فلفل حل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه امارات، قطر و عمان خریدار سبزی و صیفی ایران است، افزود: محصولات لبنی کشورمان به روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا صادر می‌شود.

مرادمند با اشاره به صدور ۱۷۵ مجوز صنایع تکمیلی در یک سال اخیر، گفت: هم اکنون ۶۶۳ واحد صنایع تبدیلی در استان اصفهان وجود دارد که بیش از هفت میلیون تن ظرفیت پذیرش مواد خام دارند.

کد خبر 5569746

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اصفهان فلفل دلمه صادرات کالا روسیه بوشهر ویروس کرونا هفته دولت اربعین حسینی گرگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه اربعین 1401 آمار کرونا آزادگان جنگ تحمیلی شیوع کرونا اردبیل همدان بیرجند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان محصولات کشاورزی فلفل دلمه ای بخش کشاورزی سال اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۲۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد

رضا فتوحی گفت: براساس برنامه هفتم، امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی باید در کشورهای هدف در راستای تامین محصولات راهبردی کشور صورت گیرد.

به گفته او، با توجه به محدودیت آب و خاک کشور، تغییر اقلیم و افزایش جمعیت مهمترین اولویت‌ها در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در کشاورزی فراسرزمینی است.

فتوحی درباره مشوق‌های کشت فراسرزمینی افزود: براساس آیین‌نامه کشاورزی فراسرزمینی، اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که کشاورزی فراسرزمینی انجام دهند.

مشاور وزیر جهاد ادامه داد: افرادی که در کشورهای هدف می‌خواهند کشت فراسرزمینی انجام دهند برای جذب حمایت‌های تسهیلاتی دولت، می‌توانند اسناد مالکیت زمینی که در کشورهای دیگر اجاره کرده‌اند را به تایید سفارتخانه‌ها، ثبت اسناد، امور اراضی و یا وزارت کشاورزی آن کشورها برسانند و مدارک تایید شده را به دفتر کشاورزی فراسرزمینی ارایه دهند تا ما آنها را به بانک مرکزی معرفی کنیم.

او با اشاره به واردات حدود ۲۵ میلیون تن نهاده و محصولات اساسی به ویژه محصولات آب‌بر گفت: ما با توسعه کشت فراسرزمینی به دنبال آن هستیم بخش خصوصی این محصولات را در دیگر کشورها با بهره‌گیری از منابع آب و خاک آنها تولید و وارد کشور کند تا با قیمت مناسب‌تری به دست کشاورزان و مصرف کنندگان برسد.

فتوحی گفت: طبق آیین‌نامه کشاورزی قراردادی، شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام با بخش خصوصی برای واردات این محصولات قرارداد منعقد می‌کند و دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت امور اقتصادی و بانک‌ها نیز همراهی لازم را برای واردات تولیدات کشت فراسرزمینی انجام خواهند داد.

او درباره میزان واردات تولیدات کشت قراردادی به کشور توضیح داد: اغلب کشورهای هدف، علاوه بر مازادشان، زمین به کشت‌های فراسرزمینی اختصاص می‌دهند، اما کشوری مانند عراق که خودش نیاز به محصولات اساسی دارد، طبق انعقاد قرارداد، در مورد واردات درصدی از این تولیدات توافق می‌کند.

فتوحی درباره اهمیت و نقش دیپلماسی اقتصادی برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی گفت: دیپلماسی اقتصادی تنها در بخش گاز، نفت و صنعت مطرح نیست و در بخش امنیت غذایی نیز حائز اهمیت است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: ما به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم در برخی از کشورهای هدف برای کشت فراسرزمینی، رایزن کشاورزی داشته باشند. 

فتوحی سطح کشاورزی فراسرزمینی در جهان را بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: کشاورزی فراسرزمینی بیشتر توسط کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، انگلستان، چین و ژاپن و حتی کشورهای عربی همچون عربستان و امارات انجام می‌گیرد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران در بخش‌های کوچکی در بعضی کشورها مانند برزیل ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار کشاورزی فراسرزمینی دارد و به دنبال توسعه آن است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • ۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • ادعای صدور برگه‌های تقلبی توسط آزمایشگاه‌ها کذب است
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد