Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:02:35 GMT

استان گیلان از نظر رشد جمعیت در وضعیت قرمز است

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۳۲۷۴

استان گیلان از نظر رشد جمعیت در وضعیت قرمز است

به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا یعقوب‌نژاد روز دوشنبه در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شهرستان آستارا بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که استان گیلان از نظر جمعیتی دارد، چنین شرایطی نیاز به کار ویژه دارد و هر دستگاه باید به تکالیف خود در این زمینه عمل کند.

وی افزود: بر همین اساس در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین حوزه بانوان و خانواده تدوین شده که هم‌راستا با سند تحول دولت مردمی سیزدهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان اظهار کرد: محور برنامه‌هایی که در سند تحول بنیادین حوزه بانوان دیده شده، خانواده‌محوری بوده و فرد در نظام آموزشی، فرهنگی و اجتماعی جای خود را به خانواده داده است که در این میان حلقه‌های میانی و مردم نقش محوری را در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دارند.

وی اشاره مقام معظم رهبری به حلقه‌های میانی در جریان سخنرانی در جمع دانشجویان در سال ۱۳۹۸ را یادآور شد و اضافه کرد: با دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۰ داشتند، الان در نظام سیاست‌گذاری اجتماعی و تبیین برنامه‌ها از این حلقه‌های میانی و مردمی استفاده می‌شود.

یعقوب‌نژاد گفت: باور داریم اگر بخواهیم با رویکرد مردم‌محوری موفق باشیم، باید همه ارکان همراه و همگام باشند؛ اما پیش‌تر  قانونی که تکالیفی را برعهده دستگاه‌ها بگذارد، نداشتیم؛ تا اینکه در آبان ۱۴۰۰ این قانون به تصویب رسید و ستاد ملی خانواده و جمعیت به ریاست رئیس جمهور و همچنین ستادهای متناظر در استان‌ها شکل گرفت.

وی تشریح کرد: با توجه به آمارها در کشورهای در حال توسعه ۱۰۰ سال زمان برد تا به دوره سالمندی برسند، اما متاسفانه در کشور ما در ۳۰ سالی که گذشت رکورد سالخوردگی را زدیم و به سالمندی رسیدیم و هنگامی که شاخص‌ها را مرور می‌کنیم، بسیار نگران کننده است.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان ادامه داد: تمام ساختارها و شاخص‌های جمعیت‌شناختی مانند ازدواج، طلاق و نرخ باروری را که مرور کنیم، مشاهده می‌شود که روند خوبی در پیش گرفته نشده و همه این آمارها به نوعی نگران کننده است.

وی بیان کرد: برای ۳۰ تلاش شد تا شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" به خانواده‌ها و جامعه انتقال داده شود و در حال حاضر حدود هفت سال فرصت داریم تا با دور تندتری نسبت به آن ۳۰ سال در جهت معکوس کردن این روند کار کنیم.

یعقوب‌نژاد با تاکید بر اعمال سیاست‌های دوستدار جمعیت افزود: در این میان باید به کیفیت نیز توجه داشت و نگاه افزایش جمعیت صرف نیست؛ باید نگاه پژوهش‌محور هم داشته باشیم و وضعیت زیست‌بوم نقاطی مانند شهرستان آستارا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: بخشی از کار مربوط به دستگاه‌های اجرایی است و در کنار آنها باید سازمان‌های مردم نهاد نیز برای مطالبه‌گری حضور داشته باشند و میزان تحقق اهداف را در بازه زمانی پیش‌رو بررسی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به ضرورت همراهی فعالان فرهنگی، ائمه جمعه، دستگاه‌های تبلیغاتی، مراکز دانشگاهی، کانون‌های علمی و رسانه‌ها گفت: نیاز به استفاده از ظرفیت مراکز بهداشتی و بهورزان در تغییر نگرش‌ها احساس می‌شود.

وی با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر دخیل بودن عوامل اقتصادی در تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری، اضافه کرد: این دیدگاه درست نیست، چنان که شاهد هستیم تعداد فرزندان خانواده‌های برخوردار از نظر اقتصادی کمتر از سایر اقشار است.

به گفته یعقوب‌نژاد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری ملزم به تامین اعتبار است و دستگاه‌های مختلف نیز باید در این زمینه طرح و برنامه مورد نظر خود را ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت استنکاف دستگاه‌ها از اجرای این قانون، برخورد قضایی خواهد شد، بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع در این قانون جرم‌انگاری و اشد مجازات در نظر گرفته شده است و تمام دستگاه‌های نظارتی در این زمینه پای کار هستند.

پیروی از تجربه غرب در کنترل جمعیت اشتباه بود

فرماندار آستارا نیز در این نشست با بیان اینکه تجربه را تجربه کردن خطاست، گفت: جوامع غربی امروز در بحث ازدواج و ناهنجاری‌های ناشی از آن به جایی رسیده‌اند که در برخی کشورها وزیر تنهایی منصوب کرده‌اند و ما هم برای سالها همان مسیر را در پیش گرفته بودیم.

عنایت رضایی‌پور افزود: اینها حاصل رنسانس است که با نگاه به فردگرایی، آنها را به چنین نتیجه‌ای رساند و در نهایت موجب کاهش ارتباط و فرزندآوری در این جوامع توسعه یافته شد؛ اما برای جبران مافات آنها امکانات مادی ارائه کردند تا جوانان این مرز و بوم را به سمت خودشان بکشانند.

وی با اشاره به تمایل خانواده‌ها به تک فرزندی بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی مسئولان وظیفه دارند که با نگاه به تجربه غرب و درک درست از شرایط موجود کشور، به این موضوع ورود کنند.

فرماندار آستارا اضافه کرد: زوجی که به جای ۲ فرزند در پی یک فرزند هستند، موجب کاهش ۱۰۰ درصدی آمار می‌شود و با توجه به واقف شدن مسئولان در سطح کلان به موضوع، در سطح شهرستان نیز همه باید دست به دست هم بدهند و شرایط را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در شهرستان آستارا کارهای خوبی انجام شده است، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که در همین راستا در پنج ماهه نخست امسال در بحث وام ازدواج ۴۴۲ مورد با مبلغ ۷۰۹ میلیارد ریال، ۳۵ فقره وام ودیعه مسکن به میزان ۱۳ میلیارد ریال، ۶۷ فقره وام خوداشتغالی با مبلغ ۵۴ میلیارد ریال، ۲۸۲ فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال و از محل سفر ریاست جمهوری ۴۲ مورد به مبلغ ۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.

رضایی‌پور با تاکید بر تلاش‌ها برای افزایش میزان پرداخت تسهیلات گفت: شهرستان آستارا ظرفیت خوبی در بحث اشتغال و حرفه‌آموزی دارد و ابزار و تجهیزات مناسبی برای آموزش نسل جوان موجود است که با توجه به شرایط نبود امکان استخدام در دستگاه‌های دولتی انتظار می‌رود جوانان در کنار تحصیل به حرفه‌آموزی بپردازند تا بتوانند از تهسیلات مرتبط برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

پنج نفر از مسئولان سازمان‌های مردم نهاد شهرستان آستارا در ادامه این آیین با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی مورد قدردانی قرار گرفتند.

برچسب‌ها قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آستارا نرخ رشد جمعیت گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آستارا نرخ رشد جمعیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آستارا نرخ رشد جمعیت گیلان بانوان و خانواده شهرستان آستارا میلیارد ریال یعقوب نژاد خانواده ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۳۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد

به گزارش خبرنگار مهر، قباد مبشری ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این بسته ها، به همت مرکزنیکوکاری «سمت خدا» بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد

وی بیان داشت: یکی از مهمترین اقدامات کمیته امداد، توسعه و جلب مشارکت های مردمی و تأسیس مراکز نیکوکاری در همین راستا بوده است.

مبشری افزود: مراکزنیکوکاری در سطح ملی و استانی با نگاه محله محور سعی دارند تا نیازمندی خانواده‌های بی‌بضاعت را رفع کنند.

وی اظهار داشت: مرکزنیکوکاری «سمت خدا» و ویژه برنامه سمت خدا، با هدف حمایت از خانواده‌های نیازمند، در اقدامی خداپسندانه اقدام به تهیه و توزیع بسته‌های گوشت قرمز کرده است.

مبشری تصریح کرد: در مجموع با مشارکت مرکز نیکوکاری سمت خدا با اولویت زنان سرپرست خانوار، ایتام و سالمندان چهار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز، به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بین نیازمندان توزیع شد.

کد خبر 6093271

دیگر خبرها

  • ۳۰۰۰بسته گوشت قرمز بین مددجویان کهگیلویه و بویراحمدی توزیع شد
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی