Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:11:17 GMT

عزم جدي وزارت علوم براي مقابله با تقلب علمي

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۳۳۷۰

خبرگزاری آریا-معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: موسسات، افراد یا سایت‌هایی که برای تهیه، عرضه یا واگذاری آثار علمی فعالیت غیرمجاز انجام می‌دهند معرفی و با آن‌ها برخورد انضباطی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر مرتضی فرخی درباره رویکرد این وزارتخانه و تدابیر اتخاذ شده در بحث مقابله با تقلب علمی افزود: وزارت علوم به محض وصول مدارک و مستندات قابل پیگیری، نسبت به اقامه شکایات علیه اشخاص و مؤسسات فعال در زمینه تهیه آثار علمی متقلبانه از طریق دستگاه قضایی اقدام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه صیانت از جامعه علمی و پژوهشی از مهمترین ارکان رشد، پویایی و تشویق استادان، پژوهشگران و اصحاب جامعه دانشگاهی است اضافه کرد: وزارت علوم به عنوان مرجع جامع علمی کشور متولی صیانت از جامعه علمی است.
فرخی درباره رویکرد وزارت علوم و تدابیر اتخاذ شده در بحث مقابله با تقلب علمی گفت: اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی به عنوان یک راهبرد لازم الاجرا برای وزارت علوم و برای صیانت از جامعه علمی و پژوهشی کشور ملاک عمل است.
وی یادآور شد وزارت علوم، تقلب علمی را در زمره جرائم و تخلفات، علیه حقوق و نظم عمومی و اقدامات انگشت شمار افراد متقلب را نوعی بازی با حیثیت عمومی جامعه علمی کشور می‌داند.
رئیس شورای حقوقی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آنچه در مجموعه‌های آموزش عالی و پژوهشی کشور در جهت ارتقاء فعالیت‌های علمی و پژوهشی رخ می‌دهد مطلوب است گفت: جامعه آموزش عالی کشور از جمله استادان و دانشجویان مبری از تقلب و تخلف علمی است و سهم بسیار کمی از این تخلفات به دانشگاه‌های دولتی اختصاص دارد.
وی افزود: اگر آمار تخلفات علمی در کشور یک درصد هم باشد از دید وزارت علوم عدد بالایی است و حتی یک مورد تقلب یا تخلف علمی هم نباید در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور روی دهد.
آقای فرخی با تاکید بر اجرای تبصره 4 ماده واحده و عملکرد بازرسان و ضابطان قضایی درباره مقابله با تقلب‌های علمی، گفت: در بحث مقابله با تقلب علمی بخشنامه‌ای در روز 22 تیرماه امسال ابلاغ و از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خواسته شد نسبت به شناسایی و اعلام اسامی مراکز، موسسات، افراد یا سایت‌هایی که برای تهیه، عرضه یا واگذاری آثار علمی موضوع ماده واحده فوق تبلیغ یا فعالیت غیرمجاز انجام می‌دهند به معاونت حقوقی و امور مجلس اقدام کنند.
آقای فرخی یکی دیگر از تدابیر اتخاذ شده در بحث مقابله با تقلب علمی را هماهنگی بیشتر با معاونت‌های پژوهشی، آموزشی و فناوری، مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت و حراست مرکزی وزارت علوم به جهت اهمیت موضوع مقابله با تقلب اعلام کرد و گفت: مقرر شد در صورت مواجهه حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری با موارد تخلف، مراتب مستند سازی و برای پیگیری قضایی به دفتر حقوقی ارائه شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری تناسب نداشتن نسبت استاد و دانشجو در برخی دانشگاه‌ها، مازاد بودن پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها بدون توجه به زیرساخت‌های آن دانشگاه، ضعف برخی آیین نامه‌ها اعم از آموزشی، پژوهشی و ارتقاء را بزرگترین بستر ساز تخلفات و تقلبات علمی و پژوهشی دانسته و اضافه کرد: افزایش سطح آگاهی اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان مؤسسه از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها، نشست‌های علمی و اطلاع رسانی نسبت به عواقب تخلفات علمی و پژوهشی را بعنوان یک رویکرد وزارت علوم برای مقابله با تخلفات علمی برشمرد.
وی به متخلفانی که با تقلب علمی و پژوهشی با آبروی علمی کشور بازی می‌کنند، هشدار داد که بر اساس قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در صورت استفاده از آثار متقلبانه توسط اعضای هیأت علمی، دانشجویان، کارکنان اداری، ضمن سلب هرگونه امتیاز مادی یا معنوی مترتب بر آن و ملغی‌الاثر بودن هرگونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه یا عناوین مشابه علمی، به تخلفات نامبردگان حسب مورد توسط هیأت‌های انتظامی اعضای هیأت علمی، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیته‌های انضباطی دانشجویان یا دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی شده و به مجازات‌های سنگین محکوم می‌شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تقلب علمی علمی و پژوهشی جامعه علمی آموزش عالی دانشگاه ها وزارت علوم آثار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حسن زمانیان امروز (سه شنبه) در سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد به اهمیت عملیات وعده صادق اشاره کرد و افزود: اندیشکده‌های جهان باید هر روز بیشتر در این زمینه کار کنند و اهمیت این عملیات روز به روز بیشتر آشکار می‌شود.

وی در مورد آیین تجلیل از استادان برگزیده که هر سال به همت وزارت علوم همزمان با روز معلم برگزار می‌شود، اظهار کرد: اولین جنبه مهم در این آبین، رشد فزاینده استادان برگزیده هر سال نسبت به سال قبل، تعداد گروه‌های برگزیده و میزان جایزه است که نشان می‌دهد عالم و علما در کشور و برای وزارت علوم بسیار مهم هستند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاکید کرد: در این سازمان محور‌های پژوهشی جهان را تا سال ۲۰۵۰ بررسی کردیم و به این محور‌ها شامل میکروالکترونیک، کوانتوم، هوش مصنوعی، موضوع تغییر اقلیم، توسعه گرافن و سوخت پاک نیتروژن رسیدیم.

زمانیان گفت: هر کدام از استادان برگزیده که روی این حوزه‌ها کار کند و طرح تحقیقاتی را پیش ببرند به آنها تا یک میلیارد تومان پژوهانه اختصاص می‌دهیم.

به گزارش آنا، آیین نکوداشت اعضای هیئن علمی نمونه کشوری امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از روسای دانشگاه‌های سراسر کشور واستادان نمونه کشوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

در مراسم امروز نکوداشت مقام اعضای هیات علمی نمونه کشور ۶۵ استاد به عنوان نمونه معرفی و مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

جوان‌ترین استاد نمونه کشوری ۴۵ سال و پیرترین استاد نیز ۷۰ سال سن دارد.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری