Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@22:01:43 GMT

احداث ۲ نیروگاه خورشیدی در گیلان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۴۰۲۱

احداث ۲ نیروگاه خورشیدی در گیلان

ایسنا/گیلان مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، از معرفی پنج ساختگاه نیروگاه خورشیدی در استان و تصویب و تایید وزارت نیرو خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر مناقصه دو نیروگاه انجام و پیمانکاران مشخص شده است. این نیروگاه ها که ۱۰ مگاواتی هستند در جنوب استان احداث می شوند.

بهمن داراب زاده در جمع خبرنگاران، ضمن قدردانی از تلاش و کوشش و مجاهدت اهالی رسانه در بیان وقایع و انعکاس اخبار، اظهار کرد: امروز که دشمنان تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا با سیاهنمایی دستاوردهای نظام اسلامی را کمرنگ جلوه دهند، رسالت خبرنگاران دوچندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب از خبرنگاران مبنی بر جهاد تبیین، افزود: اگر خبرنگاران در بیان دستاوردها کوتاهی کنند، دشمن آنگونه که می خواهد به بیان مسائل می پردازد تا ذهن نسل جوان را نسبت به کارآمدی نظام مشوش کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان با بیان اینکه دشمن بیش از جنگ نظامی و اقتصادی بر جنگ رسانه ای و فرهنگی سرمایه گذاری کرده است، افزود: نباید به دشمن اجازه تحریف دهیم.

داراب زاده در ادامه تابستان امسال را بی نظیر دانست و عنوان کرد: خوشبختانه توانستیم اوج مصرف برق را بدون خاموشی سپری کنیم؛ البته پیک مصرف تا ۱۵ شهریور ادامه دارد و لذا در حالت آماده باش رصد و پایش مدار هستیم.

وی ضمن قدردانی از همراهی و تعامل همه بخش های جامعه با شرکت برق منطقه ای اعم از خانگی و صنفی و صنعتی، خاطرنشان کرد: هشت پروژه برق منطقه ای را با اعتبار ۱۵۰۳ میلیارد ریالی برای سال جاری پیش بینی کرده بودیم که خوشبختانه قبل از تابستان وارد مدار شده و به زودی به صورت رسمی افتتاح می شود.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، با بیان اینکه در بخش صنعت برق به کارگاه بزرگ عملیاتی تبدیل شدیم، گفت: پروژه های بزرگی برای سال آینده در دست اقدام است تا در تابستان ۱۴۰۲ وارد مدار شود.

داراب زاده با اشاره به پیش بینی های ویژه در فصل زمستان، اضافه کرد: در حال حاضر یک پست ۲۳۰ کیلوولت، یک خط چهار مداره و یک پست ۶۳ کیلوولت را در برنامه داریم که با تامین منابع اعتباری عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت برق برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، متذکر شد: افزایش ظرفیت بخش انتقال پشت ۲۳۰.۶۳ کیلوولت رشت شمالی، احداث پست ۶۳.۲۰ کیلوولت و برقراری اتصالات لیسار، توسعه بخش ۱۳۲.۶۳ کیلوولت شهید سیادتی، احداث خط ۶۳ کیلوولت دو مداره تغذیه پست جنوب رشت، افزایش ظرفیت پست سیاهکل، افزایش ظرفیت پست فومن، عملیات نصب و راه اندازی بانک خازنی جنوب رشت و عملیات نصب و راه اندازی بانک خازنی هشتپر هشت پروژه در دست افتتاح هفته دولت امسال است.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، از معرفی پنج ساختگاه نیروگاه خورشیدی در استان و تصویب و تایید وزارت نیرو خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر مناقصه دو نیروگاه انجام و پیمانکاران مشخص شده است. این نیروگاه ها که ۱۰ مگاواتی هستند در جنوب استان احداث می شوند. همچنین سه نیروگاه دیگر در مرحله مناقصه و تعیین پیمانکار است.

وی با اشاره به تغییر ذهنیت ها درباره کاربردی نبودن نیروگاه خورشیدی در گیلان به واسطه ابرناکی و بارندگی، گفت: همه شهرهای استان پتانسیل احداث نیروگاه خورشیدی را دارند و لذا شاهد استقبال سرمایه گذاران در این بخش هستیم.

داراب زاده، همچنین از شناسایی پهنه های جدید برای احداث نیروگاه بادی در استان خبر داد و یادآور شد: سعی کردیم در همه نقاط استان ساختگاه انرژی تجدیدپذیر معرفی کنیم.

وی ورود نیروگاه های تجدیدپذیر به کشور را جدید دانست و عنوان کرد: گیلان ظرفیت ۳۰۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی دارد و لذا می توانیم به قطب تولید انرژی تجدیدپذیر تبدیل شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نيروگاه خورشيدي نیروگاه خورشیدی برق منطقه ای ۶۳ کیلوولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۴۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین

منطقه لکه خورشیدی موسوم به AR ۳۶۶۳ دو شراره خورشیدی قدرتمند را در عرض تنها شش ساعت از یکدیگر شلیک کرد.

به نقل از اسپیس، اولین فوران در شب ۲ مه رخ داد، زمانی که خورشید شراره خورشیدی کلاس X خود را آزاد کرد که قوی‌ترین دسته از شراره‌ها است، باعث خاموشی امواج کوتاه رادیویی در سراسر استرالیا، ژاپن و بخش بزرگی از چین شد.

فوران بعدی در صبح روز ۳ مه رخ داد، زمانی که خورشید یک شراره خورشیدی کلاس M را شلیک کرد که دومین دسته در قدرتمندترین شراره‌هاست.

کیت استرانگ فیزیکدان خورشیدی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: یک شراره در کلاس X! منطقه لکه خورشیدی AR ۳۶۶۳ به تازگی یک شراره X ۱.۷ تولید کرده است که یازدهمین شراره بزرگ تاکنون در این چرخه خورشیدی است. این یک شراره تکانشی بود که در مجموع حدود ۲۵ دقیقه طول کشید.

منطقه AR ۳۶۶۳ یک منطقه میزبان لکه‌های خورشیدی است که به تازگی ظاهر شده است و کشف شده که دو شراره قدرتمند را در یک فاصله کوتاه شلیک می‌کند.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این طغیان ناگهانی انرژی الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کند، بنابراین اثر آن بر سمت روز زمین و بر جو بیرونی آن قابل مشاهده است.

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در جو خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد یک ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه می‌شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز «شراره ستاره‌ای» گفته می‌شود. شراره خورشیدی کلیه لایه‌های سطح خورشید شامل شیدسپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت گرفتن الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین تا نزدیکی سرعت نور می‌شود. همچنین اشعه‌ای را تولید می‌کند و لایه‌های الکترومغناطیس را ایجاد می‌کند که شامل کلیه امواج الکترومغناطیس از امواج رادیویی تا اشعه گاما است. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند.

در زمان هر دو فوران، لکه انفجاری خورشید رو به زمین بود و یک پرتاب جرم تاجی (CME) می‌توانست حداقل یکی از این شراره‌های خورشیدی را همراهی کند. پرتاب جرم تاجی یک دفع بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی است.

خروج جرم از تاج خورشیدی فورانِ پرجرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید برمی‌خیزد و در بیشینه، روزانه سه بار فوران جرم از تاج خورشید در قالب باد خورشیدی در فضا منتشر می‌شود که سرعت مافوق صوت معادل ۲۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند و این مقدار در کمینه به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پایگاه Spaceweather، اندکی پس از شلیک شراره کلاس X، نیروی هوایی ایالات متحده یک انفجار رادیویی خورشیدی نوع ۲ را گزارش کرد که نوعی سیگنال رادیویی طبیعی منتشر شده توسط گاز لبه جلویی یک پرتاب جرم تاجی است.

نرخ رانش داخل این انفجار نشان دهنده سرعت پرتاب ۹۶۰ کیلومتر بر ثانیه‌ای است. تصاویر تاج نگاری SOHO از آن زمان وجود پرتاب جرم تاجی را تایید کرده است. بخش اعظم آن از شمال سیاره ما عبور خواهد کرد و جناح جنوبی آن در اواخر امروز (۵ مه) یک ضربه چشمگیر به زمین وارد می‌کند.

یک پرتاب جرم تاجی هدایت شده به سمت زمین می‌تواند شبکه‌های برق، شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ها را مختل کند و فضانوردان را در معرض دوز‌های خطرناک تشعشع قرار دهد.

با این حال، ناظران آسمان از آنها استقبال می‌کنند، چرا که می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی را برانگیزند که به نوبه خود نمایش‌هایی بی‌نظیر در قالب شفق قطبی را ارائه می‌دهند.

هنگامی که یک شراره خورشیدی به اندازه کافی قوی شلیک شود، یونیزاسیون در لایه‌های پایین‌تر و متراکم‌تر یونوسفر اتفاق می‌افتد. امواج رادیویی که با الکترون‌ها در این لایه تعامل دارند، به دلیل برخورد‌های مکرر که در محیط چگالی بالاتر یونوسفر رخ می‌دهد، انرژی خود را از دست می‌دهند و شفق قطبی را پدید می‌آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • ۱۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در سمنان ایجاد می‌شود
  • ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای سمنان افتتاح می‌شود
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود