Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آب‌ها و رودخانه‌ها قریب به ۱٠ درصد روان آب‌های کشور را دارا است.

این استان به علت محرومیت‌های تاریخی، توسعه زیرساختی مطلوبی در بخش مدیریت منابع آب را به خود ندیده است.

علیرغم تمام ظرفیت‌های آبی منطقه، شهرهای مختلف و صدها روستای این استان با تنش آبی مواجه بوده و پروژه‌های آبی آن نیز سرعت بالایی در ساخت و تکمیل نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود در شهرستان کهگیلویه که شغل اغلب مردمانش کشاورزی است، تکمیل پروژه‌های تأمین آب شرب و کشاورزی می‌تواند گامی مؤثر در بهبود شرایط داشته باشد.

آغاز احداث سد کوهبرد سال ۱۳۹٠

احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب سال ۱۳۹۰ در کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه آغاز شد.

این سد با پیش بینی ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب، توانایی آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست را داراست.

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی در حال اجرا است.

پوشش آبیاری ۳۵٠ هکتاری

جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان‌آبها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین دست، جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از نتایج به سرانجام رسیدن این طرح مهم است.

این در حالی است که فاز اول این پروژه ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و فاز دوم با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد نیازمند توجه بیشتر برای آبرسانی به دشت‌های تشنه کوهبرد بوده و وعده آبگیری در انتظار اعتبار مانده است.

سد شهید دلنسب کوهبرد بارها از تریبون امام جمعه شهرستان مطالبه گری شد و مسئولان زیادی اعم از کشوری، استانی و شهرستانی از پروژه سد خاکی شهید دلنسب به امید بهره برداری و جاری شدن آب در مزارع کشاورزان بازدید کردند.

و حالا با نزدیک شدن به اتمام فاز دوم این پروژه، فرماندار و رئیس جهاد کشاورزی شهرستان از این پروژه بازدید کردند.

با حضور متولیان، تعدادی از کشاورزان با حضور در محل تاج سد کوهبرد، با توجه به بی آب بودن منطقه و رفع مشکل بیکاری در این منطقه، انتظارات خود را از مسئولین بیان و خواستار حمایت جدی آنها از پیمانکار و پرداخت مطالبات خود در رابطه با تملک اراضی شدند.

اشتغال زایی ۳۵٠ نفری سد

فرماندار کهگیلویه در این بازدید اظهار داشت: با توجه به تحت پوشش قرار گرفتن ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه، قریب به ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی این سد است.

سید عبدالعزیز موسوی با اشاره به تلاش پیمانکار پروژه سد شهید دلنسب، افزود: در ابتدای همین سال بارشی فاز اول پروژه افتتاح و سد آبگیری می‌شود.

وی با اشاره به مطالبات کشاورزان، تصریح کرد: اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تملک اراضی کشاورزان و برای تکمیل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و توزیع در زمین‌های کشاورزی مورد نیاز است.

فرماندار کهگیلویه گفت: امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و معاونین، اهتمام نماینده و مجموعه جهاد سازندگی در طول این سال، برای به ثمر نشستن پروژه و بهره برداری از فاز اول و دوم و رساندن آب به مزارع و ساماندهی اعتبار لازم را تخصیص دهند.

مشاور پروژه سد شهید دلنسب در حاشیه این بازدید گفت: قرارداد این سد طی دو مرحله با پایان یافتن فاز اول، فاز دوم نیز در مراحل پایانی کار است.

ساتیار نجات دهکردی تصریح کرد: فاز سوم شامل ایستگاه پمپاژ، تأسیسات برق، اتاق برق، تابلو برق، ترانس برق و خط انتقال است که با اجرای سیستم آبیاری نوین به پایان می‌رسد.

اعتبار قطره چکانی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز از آبگیری سد کوهبرد با اولین بارش سالانه خبر داد و گفت: به دلیل اعتبارات قطره چکانی بهره برداری از این سد به تأخیر افتاد.

حکمت الله نریمانی افزود: فاز اول سد کوهبرد تکمیل و فاز دوم در مراحل پایانی کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان انتظار ۱٠ ساله کشاورزان کوهبردی، آب در خاک‌های تشنه شهرستان جاری شده و بار دیگر رخسار زمین‌های منطقه سبز و حاصلخیر خواهد شد.

کد خبر 5569442

منبع: مهر

کلیدواژه: سدسازی کهگیلویه و بویراحمد وزارت جهاد کشاورزی بوشهر ویروس کرونا هفته دولت اربعین حسینی کرمانشاه گرگان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا اربعین 1401 شیوع کرونا آزادگان جنگ تحمیلی روز خبرنگار اردبیل بیرجند شهرستان کهگیلویه شهید دلنسب سد کوهبرد فاز دوم فاز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۴۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده گفت: هم اکنون تالاب‌های این شهرستان به جز تالاب یادگارلو به طور کامل آبگیری شده و از لحاظ پوشش گیاهی برای لانه‌سازی و زادآوری و امنیت موجود و تغذیه از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

وی افزود: امسال ۳ میلیون مترمکعب آب برای احیای تالاب طالقان رهاسازی شده و آبگیری تالاب‌های سولدوز، دورگه‌سنگی و گرده قیط و ممیند این شهرستان نیز در حال انجام است.

قایمی ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط این تالاب‌ها و احیای کامل آنها، شمار زیاد از پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی امسال در تالاب‌های این شهرستان جوجه‌آوری کنند و در فصل پاییز نیز میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده با بیان اینکه هم اکنون تالاب سولدوز هم به طور کامل آبگیری شده،  در ادامه گفت: آبگیری این تالاب با توجه به اینکه همجوار پارک ملی دریاچه ارومیه و در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • کلنگ‌زنی مینی پالایشگاه دهدشت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان