Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: تحقیقات نشان می‌دهند همه زنان در سنین باروری در طول عمر خود حداقل عفونت یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  را تجربه  می‌کنند. البته آنها در بسیاری از موارد علامتی  ندارند؛ ولی بعضی  از آنها دچار زگیل‌های تناسلی می‌شوند که ممکن است در واژن، اطراف مقعد و  یا گردن رحم ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در صورت مشاهده رشد هر بافت غیرطبیعی در دستگاه تناسلی بهتر است حتما به  پزشک متخصص مراجعه شود.

عامل بروز سرطان‌های مختلف که از وجودآن بی‌اطلاع هستیم  محمد جزایری، استاد ویروس‌شناسی و رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران 

HPV عامل ۹۹ درصد سرطان‌های دهانه رحم

سید محمد جزایری، استاد ویروس‌شناسی و رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «شناخت و شناسایی ویروس‌ همزمان با تاثیر و نقشی که در سرطان گردن یا دهانه رحم دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر  مشخص‌شده ۹۹ تا ۱۰۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم به دلیل این ویروس ایجاد می‌شوند.سالانه در دنیا نزدیک  به ۵۰۰ هزار مورد جدید این سرطان در زنان  گزارش می‌شود و صدها هزار نفر از زنان نیز در دنیا در نتیجه  این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.»

 سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از سازمان‌های بهداشتی در کشورهای دنیا با دقت زیادی در حال پیگیری این موضوع هستند تا بتوانند بار بیماری ناشی از سرطان را در زنان دنیا کاهش دهند.

ردپای HPV در سرطان‌های پستان 

به گفته دکتر جزایری، ردپایی از ویروس پاپیلوما در سرطان‌ پستان زنان هم دیده شده؛  این موضوع  مربوط به ۱۰- ۱۵  سال اخیر است. در حال حاضر گزارش‌ها در این مورد نیز بیشتر شده؛ اما  هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد. ولی در اینکه در تعداد قابل‌توجهی از سرطان‌های پستان می‌توان نشانه‌هایی از این ویروس را شناسایی کرد شکی نیست.

HPV و سرطان‌های اندام تناسلی

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید عارضه  بعدی ویروس پاپیلوما یا HPV ایجاد سرطان در دیگر نقاط اندام تناسلی زنان است. یعنی به غیر از سرطان دهانه رحم، در دیگر نقاط دستگاه تناسلی زنان هم باعث ایجاد سرطان می‌شود. این نقاط شامل نواحی از اندام تناسلی خارجی زنان هم می‌شود. البته میزان این سرطان‌ها در زنان کمتر از سرطان دهانه رحم است.

ویروس پایپلوما همچنین در ایجاد سرطان‌های مقعد در زنان هم دخالت دارد.

HPV و سرطان‌های  سر و گردن

دکتر جزایری می‌گوید ویروس پاپیلوما می‌تواند عامل بروز سرطان‌های مربوط به سر و گردن هم باشد. منظور از این سرطان، درگیری بیماری در حفره داخلی دهان، حلق و حنجره است که این ویروس در این نواحی هم  می‌تواند ایجاد سرطان کند.

 البته توجه داشته باشیم میزان شناسایی این ویروس در سرطان‌های غیر از ناحیه تناسلی کمتر از نقش این ویروس در سرطان دهانه رحم  است.

یعنی در بقیه موارد شناسایی و شناخت ویروس به ۱۰۰ درصد و ۹۹ درصد نمی‌رسد و  میزان دخالت ویروس احتمالا پایین‌تر است. ولی  قطعا نقش بسیار عمده‌ای دارد. البته  ممکن است  اطلاعات در آینده  تغییر کند و نقش مهم‌تر و پررنگ‌تری برای این ویروس در ایجاد این سرطان‌ها شناسایی شود.

سرطان اندام تناسلی در مردان 

به گفته جزایری، اهمیت دیگر ویروس پاپیلوما در ابتلای مردان به سرطان اندام تناسلی در مردان  است. این ویروس در آنها هم مانند زنان، اندام های تناسلی  را درگیر می‌کند. مانند سرطان‌های آلت، بیضه و پروستات.  

درحقیقت این ویروس در درجه نخست، اندام‌های تناسلی زن و مرد را گرفتار می‌کند. مشابه زنان در مردان ویروس پاپیلوما در ایجاد سرطان مقعد و سرطان‌های دهان و حلق و حنجره نقش دارد.

 به این ترتیب، این ویروس در زنان و مردان تقریبا  محل‌های مشابه در بدن را گرفتار می‌کند.  ولی با فراوانی‌ها و شیوع متفاوت.  در نهایت شیوع سرطان‌های ناشی از ویروس پاپیلوما در مردان کمتر از زنان است.

تقویت سیستم ایمنی

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید با توجه به اینکه  این ویروس درمان ندارد؛ کمک به بهبود سیستم ایمنی بدن در تقابل با آن بسیار مهم است. سیستم ایمنی بدن در تعامل  و تقابل با این ویروس موفق می‌شود تا درصد بالایی عفونت را ازبین ببرد.

ویروس در درصدی از  بدن این افراد هم باقی می‌ماند؛ به گونه‌ای که  احتمال خطر همیشه برای این اشخاص وجود خواهد داشت؛ به نحوی که تعدادی از این افراد مبتلا به سرطان خواهد شد.

عفونت HPV همیشه سرطان زا نیست

این ویروس‌شناس می‌گوید ویروس پاپیلوما همیشه منجر به سرطان نمی‌شود. در واقع ۷۰ درصد افراد خود به ‌خود عفونت پاپیلوما را پاک می‌کنند؛ به گونه‌ای که اثری از  ویروس دیده نمی‌شود. بیماری در ۲۰ درصد از ۳۰ درصد باقی‌مانده هم مزمن می‌شود و برای زمان‌های متفاوت (حداقل  ۲ سال) ویروس در بدن  مانده و اگر بیمار خوش‌شانس باشد، عفونت برطرف و ضایعات احتمالی ایجاد شده نیز  خود به خود بهبود می‌یابند.

بنابراین در ۱۰ درصد باقی‌مانده از بیماران، ژنوم ویروس در داخل ژن انسان ادغام شده و روند ایجاد سرطان را آغاز می‌کند؛ حتی در این ۱۰ درصد هم تعدادی جان به در برده و در آنها مشکلی ایجاد نمی‌شود.

در مجموع  در درصد مختصری از بیماران این ادغام توسط ویروس با موفقیت انجام و بیمار متأسفانه به سرطان‌های  گفته شده در بالا مبتلا می‌شود.

البته هنوز به طور دقیق میزان این شیوع و روند واقعی آن در بدن انسان مشخص نشده است. وقتی جمعیت دنیا و میزان شیوع فراوانی این ویروس  را در همه کشورهای دنیا  بررسی می‌کنیم  متوجه می‌شویم  همین تعداد بسیار کمی هم که بر اثر  ابتلا به ویروس پاپیلوما به ‌طرف سرطان پیشرفت می‌کنند، میزان بالایی است.  

عوامل مهم در بروز سرطان‌های تناسلی

جزایری می‌گوید  سابقه خانوادگی، عوامل ژنتیکی، استعمال دخانیات، تغذیه و  رفتارهای اجتماعی هم در ایجاد سرطان‌های دستگاه تناسلی دخیل هستند. در این میان، استعمال دخانیات قطعا یکی از شروط اصلی برای ایجاد سرطان‌های دستگاه تناسلی به  شمار می‌رود. 

 بنابراین در غیاب عوامل محیطی و ژنتیکی، امکان دارد ویروس در بدن فرد بماند ولی سرطان ایجاد نکند. در واقع می‌توان گفت این عفونت اگرچه بسیار شایع  است و کمتر فردی در دنیا هست که در طول زندگی بارور خود به آن مبتلا نشده باشد؛ در نهایت تعداد افرادی واقعا به سرطان مبتلا می‌شوند، نسبت به افرادی که به طرف سرطان می‌روند، کمتر است.

کد خبر 699765 برچسب‌ها زگیل سرطان سرطان پروستات سرطان سینه بهداشت جنسی سلامت جنسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زگیل سرطان سرطان پروستات سرطان سینه بهداشت جنسی سلامت جنسی ویروس پاپیلوما سرطان دهانه رحم دستگاه تناسلی اندام تناسلی ایجاد سرطان سرطان ها زنان هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود

ایتنا - به‌زودی‌ روزی فرا خواهد رسید که آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند تنها با بررسی یک قطره خون خشک‌شده، سه نوع سرطان مهم را با سرعت و دقت بالا تشخیص دهد.
این ابزار آزمایشگاهی در آزمایش‌های اولیه موفق شد با تجزیه و تحلیلی که تنها چند دقیقه طول ‌کشید، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)، معده  و روده بزرگ را تشخیص ‌دهد. محققان می‌گویند این آزمایش با تشخیص برخی مواد شیمیایی خاص در خون، ابتلا به سرطان در افراد را در ۸۲ درصد تا ۱۰۰ درصد موارد، تشخیص می‌دهد.

این ابزار جدید برای تجزیه و تحلیل محصولات جانبی سوخت‌وساز یا متابولیت‌ها در نمونه‌های خون از یادگیری ماشینی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده می‌کند. این متابولیت‌ها که در بخش مایع خون به نام سرم یافت می‌شوند، همچون یک نشانگر زیستی (بیومارکر) عمل می‌کنند که احتمال وجود سرطان در بدن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر برای سرطان‌های پانکراس، کولورکتال و معده، با وجود آنکه از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌روند، هیچ آزمایش خون مستقلی وجود ندارد که به اندازه کافی دقیق باشد و به‌تنهایی بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد. بنابراین پزشکان برای تشخیص بافت‌های سرطانی معمولا از روش‌هایی چون تصویربرداری یا نمونه‌برداری از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر چائویوان کوانگ، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «‌در مقایسه با خون مایع، سرم خشک‌شده را می‌توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع، ذخیره و حمل کرد.» کوانگ در ایمیلی به لایوساینس گفت که سهولت نگهداری خون خشک دسترسی به آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان را در اختیار همگان در سراسر جهان قرار می‌‌دهد.

دانشمندان متولی این پژوهش جدید می‌گویند که این آزمایش می‌تواند در برنامه‌های غربالگری‌ سرطان هم تفاوت بزرگی ایجاد کند. به گفته آن‌ها، طبق مدلسازی که انجام داده‌اند، در صورت اجرای غربالگری سرطان در جمعیت روستایی چین با این ابزار جدید، می‌توان موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، معده و روده بزرگ را (که تشخیص داده نشده‌اند) حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.

دیگر خبرها

  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر