Web Analytics Made Easy - Statcounter

درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد در دو دهه اخیر بنا به تدبیری متولیان امر حال و روز خوشی ندارند و هر روز ایستاده به دلایل مختلف می‌میرند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور از منابع طبیعی فراوان از جمله جنگل‌های انبوه بلوط، پوشش گیاهی غنی و منابع آب و نفت و گاز برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود جنگل‌های انبوه بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا این استان 20 درصد از سهم 40 درصدی جنگل‌های حوزه زاگرس را به خود اختصاص بدهد و به عنوان یکی از بهترین استان‌های کشور در حوزه جنگل و مرتع است.

متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کم بارشی و عدم مدیریت صحیح در حفظ و نگهداری منابع طبیعی بسیاری از پوشش جنگلی استان دچار آسیب شده و هر روز در گوشه گوشه این دیار شاهد مرگ درختان راست قامت بلوط هستیم.

علاوه بر کم‌بارشی دندان طمع سودجویان به هوای سودهای آنی، اندک و گذرا سبب شده تا تبر بی‌رحم به جان بلوط زاگرس بیافتد و حال و روز جنگل‌ها روز به روز بدتر می‌شود تا جایی که آتش و آفت دست به دست هم داده تا جان آن‌ها را بگیرد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال‌های اخیر بخش اعظمی از این جنگل‌ها را طعمه حریق کرد و از پوشش این جنگل‌ها تلی از خاکستر نصیب طبیعت و نسل‌های آینده شد.

آفت پروانه برگ خوار و جوانه خوار نیز در سال‌های اخیر به جان 80 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان افتاده و مسئولان نیز برای مقابله با این بیماری تنها به حرف بسنده کرده و در تامین اعتبار مورد نیاز مانده‌اند.

«سنجاب» ظرفیتی فراموش شده برای حفظ درختان بلوط

سنجاب‌ها جانورانی از راسته جوندگان و خانواده سنجابان بهترین ظرفیت برای حفظ و توسعه جنگل‌های بلوط بوده که این مهم در دفتر برنامه‌ریزی متولیان امر گم شده است.

سنجاب غالبا دانه‌های سالم را به راحتی از میان سایر دانه‌های دیگر تشخیص داده و جدا می‌کند و با هدف تامین غذای خود در فصل زمستان، این دانه‌ها را زیر خاک پنهان و به نوعی انبار می‌کند و اما بعد از گذشت چند صباحی مکان  مخفی دانه‌ها(انبار ) را فراموش می‌کند و دانه‌ها چون سالم‌تر از بقیه بوده‌اند به محض فراهم شدن شرایط شروع به رشد کرده و سر از خاک در می‌آورند و به‌دلیل سالم بودن بذر (دانه ) درصد خطای آنها  بسیار کم بوده و اغلب دانه‌ها تبدیل به نهال سرسبز بلوط می‌شوند.

رشد سنجاب منوط به حفظ بلوط بوده و از طرف دیگر رشد پویایی و تکثیر بلوط هم منوط به حفظ سنجاب است، اگر زیستگاه به عنوان خانه سنجاب حفظ شود بدون شک گونه  حفظ خواهد شد و اگر  درخت بلوط به عنوان زیستگاه و دانه بلوط به عنوان غذای نخست سنجاب از بین رود، هیچ تلاشی برای رشد سنجاب فایده‌ای ندارد و ناخودآگاه شاهد مرگ تک تک این گونه باارزش خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم گفت: واقعیت امر برنامه خاصی مثل برنامه مختص حفاظت از یوزپلنگ یا پلنگ، برای حفاظت از سنجاب نداریم، ولی مهار آتش‌سوزی‌ها به نوعی حفاظت از این گونه جانوری است.

هادی سینایی با تاکید بر اینکه هر گونه تلاش برای حفظ سنجاب باید در راستای حفاظت از زیستگاه باشد، افزود: در زمینه قاچاق سنجاب تاکنون نه گزارش بوده و نه تخلف سنجابی کشف کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه با حمایت سنجاب می‌توان به رسد و توسعه پوشش جنگلی بلوط کمک کرد، بیان کرد: جلوگیری از زنده‌گیری و قاچاق سنجاب‌ها به ویژه بچه سنجاب‌ها در اوایل فروردین‌ماه و همچنین جلوگیری از قطع درختان بلوط کهنسال دارای لانه‌های دارکوب سرسره از جمله برنامه‌های پیشنهادی است.

سینایی خاطرنشان کرد: سنجاب از بلوط کهنسال دارای لانه‌های دارکوب سرسره را برای فصل زمستان و نیز زایمان از آن استفاده می‌کند.

 به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیش از 876 هزار هکتار جنگل در این استان وجود دارد که 80 درصد آنها را جنگل های بلوط تشکیل می دهد.

سعید جاوید بخت با بیان اینکه بیش از چهار درصد از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید شده است، ادامه داد: تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریزگردها، آفت‌ها و امراض  سبب آسیب به جنگل‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر آفت پروانه برگخوار سفید تنها سبزینه بلوط از بین می‌رود و زمانی که آفت به شکل پروانه درآمد، درخت مجدد می‌تواند خود را بازسازی کند.

ورود خودروهای آفرود به "جنگل هیرکانی ابر" ممنوع استچوب حراج به جنگل‌های استان فارس/ سریال پرتکرار قاچاق چوب ادامه دارد2022 فاجعه بارترین سال آتش سوزی‌های جنگلی در اسپانیا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد:  این آفت سبب خشکی قسمت سبز درخت می‌شود و کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی یکی از دلایل اصلی بروز و گسترش این آفت بوده که در صورت عدم کنترل آسیب جدی به جنگل می‌زند.

انتهای پیام/544/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد جنگل های بلوط منابع طبیعی درختان بلوط جنگل ها دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۵۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • کشف جسد دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار + جزییات ماجرا