Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-06@16:29:07 GMT

علی باقری با انتشار جزئیات توافق کار را خراب کرد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۵۱۳۱

علی باقری با انتشار جزئیات توافق کار را خراب کرد؟

آفتاب‌‌نیوز :

اوضاع مذاکرات انگار آنطور که پیش‌بینی می‌شد، پیش نرفته و نمی‌رود. شاهد اینکه نه تنها طی چهارشنبه و پنج شنبه گذشته نظر مثبت آمریکایی‌ها را نشنیده و در آستانه توافق قرار نگرفتیم، بلکه می‌بینیم که پایگاه خبری –تحلیلی آکسیوس در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته که در مذاکرات برجامی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است و حصول توافق هم قریب‌الوقوع نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نامه نیوز، اینکه در آینده چه پیش خواهد آمد و بالاخره توافق حاصل می‌شود یا خیر را هم نه ما می‌دانیم و نه تحلیل‌گران. گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌گیرد اما واقعا آنچه که بیان می‌شود ناشی از خوشبینی و بدبینی افراد است و در عالم واقعا جدا هیچ چیز مشخص نیست.

نکته قابل توجه اما این است که به باور کارشناسان، یکی از دلایل بلاتکلیفی موجود و تعلل آمریکایی‌ها در پاسخگویی همان جزئیاتی است که به نقل از علی باقری درباره توافق منتشر و البته از سوی طرف‌های امریکای و اروپایی تکذیب شد.

صباح زنگنه نماینده پیشین مجلس البته این موضوع را تنها دلیل بلاتکلیفی فعلی نمی‌داند. او در گفت‌وگویی بیان کرد: «در عالم سیاست و دیپلماسی معمولا از این روش‌ها و ظرایف استفاده می‌کنند تا از برخی نتایج منفی بکاهند و به اعتبار خود بیفزایند. یعنی این رویکرد را می‌توان تا حدی در جهت ایجاد نوعی پرستیژ تلقی کرد.»

زنگنه با اشاره به آنچه در سطح رسانه‌ها از قول علی باقری و درباره جزئیات توافق احتمالی منتشر شده است، گفت: «با توجه به مواردی که ذکر شده انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها نیز به بررسی این موارد بپردازند و علاوه بر آنچه که در پاسخ رسمی ایران قید شده است، این اظهارات را نیز ارزیابی کنند. تبعا این اظهارات می‌تواند در داخل مفید باشد و شفافیت ایجاد کند اما در خارج از کشور نیز می‌تواند برخی کشورها یا نیروهای مخالف احیای برجام و به ثمر رسیدن مذاکرات را تحریک کند تا آنها هم بخواهند با اقداماتی، آمریکا را در لحظه آخر نیز مورد عتاب و خطاب قرار داده و بگویند که قرار نبود چنین توافقی انجام شود.»

حسن بهشتی‌پور اما نظر دیگری دارد و معتقد است که اتفاقا انتشار این جزئیات اقدام مثبتی از سوی ایران بوده است، وی گفته «اگر به خاطر داشته باشید وقتی توافق لوزان حاصل شد، آمریکا یک فکت‌شیت منتشر کرده و یک سری موارد مورد نظر خود را برجسته کرد تا افکار عمومی برای توافق ژنو آماده شود. اکنون به نظر می‌رسد که ایران این پیش‌دستی را کرده است. به نظر من صحبت‌های باقری یک فکت‌شیت است برای اینکه نشان دهند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، این طرف آمریکایی است که سبب شده است. به نظر من این پیش‌دستی اقدام خوبی بود و اگرچه یک روایت یک‌طرفه است اما به ما که مدت‌ها منتظر انتشار اطلاعاتی از مذاکرات بودیم، کمک می‌کند که بهتر تحلیل کنیم.»

اینکه اقدام مذکور یعنی انتشار برخی جزئیات توافق احتمالی تاثیر مثبت داشته یا منفی، به زودی مشخص خواهد شد. در شرایط موجود اما آنچه که مورد ابهام است، این است که آیا آنچه اکنون در فضای رسانه‌ای به عنوان جزئیات توافق آمده، موضوعاتی است که آمریکا بخواهد آن را نپذیرد؟ و به عبارت دقیق‌تر، کار را خراب کرده باشد؟ باید در نظر داشت که طرف آمریکایی قبل از ایران جواب خود را به اروپایی‌ها داده و با پیش نویسی که بر اساس طرح بورل نوشتند، موافقت کرده بود. بر این اساس تنها عامل مشکل ساز می‌تواند این باشد که جزئیات منتشر شده، قدری بر نگرانی‌های رژیم صهیونیستی افزوده و سبب شده که آنها فشارهای خود بر دولت بایدن را افزایش دهند.اطمینان خاطری که آکسیوس نوشته مقامات آمریکایی به مقامات اسرائیلی داده‌اند نیز با این نگاه قابل تحلیل است. به هر روی باید صبر کرد و دید که فشارهای مخالفان برجام بر دولت بایدن چقدر اثر دارد و نتیجه چه خواهد شد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: علی باقری توافق هسته ای مذاکرات وین جزئیات توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، پیام باقری افزود: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و نیز دیداری که فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری داشتند و با توجه به توصیه ایشان که برای تحقق رشد اقتصادی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، طبیعتا برای رسیدن به رشد ۸درصدی اقتصادی باید از همه ظرفیت‌هایی که در کشور و در همه بخش‌ها وجود دارد، چه داخلی و چه خارجی، استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از این حوزه‌هایی که می‌تواند این هدف را محقق کند و باید مورد توجه قرار بگیرد، صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

این فعال صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: موضوع صادرات غیرنفتی که صدور خدمات فنی و مهندسی بخشی از آن است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد.

باقری گفت: توانمندی زیادی در صدور خدمات فنی و مهندسی هم در بخش شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و هم مهندسان و متخصصان و مشاوران بسیار قوی وجود دارد که سال‌ها است این موضوع توسط این‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: این موضوع در صنعت برق که از پیشگامان و پرچم داران صدور خدمات فنی و مهندسی است، خیلی بیشتر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: صدور خدمات فنی و مهندسی می‌تواند ارزآوری و ثروت آفرینی خوبی برای کشور داشته باشد، ضمن آنکه یک صادرات پایدار به جهت ارتباطی که با کشور مقصد دارد، است.

باقری خاطرنشان کرد: پروژه و طرحی که صادر می‌شود، سال‌های برای خدمات پس از فروش و پشتیبانی‌های لازم و تامین نیازها، نیازمند ارتباط است.

وی گفت: علاوه بر آن صدور خدمات فنی و مهندسی فرصت بسیار مناسبی ایجاد می‌کند که کالاهای ساخت داخل بتواند در بازار کشورهای مقصد به فروش برسد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: اکنون نیازهای زیادی در کشورهای منطقه برای خدمات فنی و مهندسی کشورمان وجود دارد.

باقری به طرحی که اخیرا در کشور سریلانکا با حضور رئیس جمهور کشورمان به بهره برداری رسید، اشاره و بیان کرد: طرح اومااویا که به دست متخصصان ایرانی در سریلانکا به بهره‌برداری رسید را می توان نمونه‌ای از توان داخلی برای صدور خدمات فنی و مهندسی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح از افتخارات مهندسان ایرانی است که خیلی هم تاثیر گذار در روند اقتصاد سریلانکا و زندگی و معیشت مردم به خصوص بخش کشاورزی و تامین برق است که به دست مهندسان ایرانی انجام شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بنابراین صدور خدمات فنی و مهندسی در سالی که به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده یک الزام است که باید به آن پرداخته شود.

باقری ادامه داد: باید مسیرها برای فعالان این بخش هموار شود و دولت باید مسیر را هموار و موانع را بردارد.

وی تاکید کرد: باید حمایت‌ها در این زمینه شکل گیرد و منابع به سمت بخش‌های مولد هدایت شود؛ زیرا صدور خدمات فنی و مهندسی هم اشتغال زایی بالایی دارد و هم کمک به خلق ثروت می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد
  • باقری: گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر کشور هستند
  • موج بارش دوباره از فردا در استان همدان
  • صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی
  • پرسپولیس مراقب شوت‌های باقری باشد!
  • هامبوگ جشن صعود دشمنش را خراب کرد
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • خبر‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح