Web Analytics Made Easy - Statcounter

**«ناامیدی شدید» محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از روند مذاکرات وین

خبرنگاران وابسته به رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که «با توجه به نزدیک شدن به زمان دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ، جو ناکامی و ناامیدی شدید بر محافل امنیتی اسراییل حکمفرما شده است».

«نوعم امیر» خبرنگار نظامی تارنمای صهیونیستی «مکور ریشون» در این باره گفت که «برخی از جزئیات فاش شده این توافق احتمالی از دستیابی ایران به برخی دست‌آوردها در نتیجه امتیازدهی آمریکا به ایران حکایت دارد که  این باعث می‌شود تا ایران پس از توافق هسته‌ای بتواند توان خود را به نمایش بگذارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نوعم امیر به نقل از یک مقام امنیتی صهیونیستی مطلع در جریان روند گفت‌وگوها میان تل‌آویو و واشنگتن با اذعان به اینکه «اسراییل نمی‌تواند باعث تغییر چارچوب توافق هسته‌ای با ایران شود»، عنوان کرد: «همین امر باعث شده تا اسراییل دچار حالتی از ناامیدی و سرخوردگی شود زیرا ما با وجود ارائه اطلاعات به طرف آمریکایی طی چند سال گذشته، نتوانستیم طرح توافق هسته ای را به نفع خود تصحیح کنیم و آمریکایی‌ها ترجیح دادند تا برای پایان دادن به پرونده هسته‌ای ایران اقدام کنند، بدون آنکه به حرف های ما توجه کنند. در واقع آمریکا ما را در نبرد در مقابل ایران تنها گذاشته است».  

مقام امنیتی رژیم صهیونیستی تأکید کرد که «اسراییل نتوانست مانع از رشد و گسترش نفوذ و حضور ایران در منطقه به طور کامل شود و همین امر تل آویو را به شدت سرخورده کرده است، به ویژه با توجه به اینکه اسراییلی‌ها نتوانستند از پیشرفت برنامه موشکی حزب الله که کمتر از خطر هسته‌ای نیست، جلوگیری کنند».

نوعم امیر مدعی شد که «وضعیت کنونی، اسراییل را وا می‌دارد تا فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی خود علیه ایران و همپیمانانش در منطقه را از سرگیرد و اگر تهران به دستیابی به بمب اتم نزدیک شود، خود را برای طراحی عملیات حمله علیه تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کند».

https://irna.ir/xjKkvK

**بورل: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا معقول است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد احیای برجام معقول است.

بورل در حاشیه سمیناری در اسپانیا خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم پاسخ ایران معقول است. پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شده و واشنگتن هنوز جواب نداده است. منتظر آمریکا هستیم و امیدواریم که این پاسخ به ما اجازه دهد روند مذاکرات را تکمیل کنیم. نسبت به این مسئله امیدواریم اما نمی‌توان در مورد آن به شما اطمینان بدهم.

این اظهارات بورل در حالی مطرح شده است «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در مورد روند مذاکرات وین گفت: در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خودش پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد. 

کنعانی افزود: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل و به طور مشخص آمریکا پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی را دریافت نکرده ایم، ما زمانی میتوانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده است تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

https://irna.ir/xjKkB۸
 


**مقام صهیونیست: توافق هسته‌ای در حال انجام با ایران، بدتر از توافق قبلی است

یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: توافق هسته‌ای در حال انجام با ایران، بدتر از توافقی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸، از آن خارج شد.

"آلن شوستر" معاون وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در گفت‌ وگو با کانال ۱۲ اسرائیل خاطرنشان کرد: سازمان امنیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی /موساد) به شدت نگران وضعیت موجود در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران است.

این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ما یک طرف توافق با ایران نیستیم، اما به شرکایمان درباره ابعاد مختلف این توافق هشدار داده ایم و از زمان باقی مانده برای فراهم کردن زمینه های استفاده از گزینه نظامی استفاده می‌کنیم.

پیشتر، "یائیر لاپید" نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز در اظهارات مشابهی، توافق هسته ای احتمالی کنونی را بدتر از توافق قبلی اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه روز پیش در پی افزایش تحرکات سران رژیم صهیونیستی در آستانه رسیدن مذاکرات رفع تحریم ها به خط پایان که در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، اعلام کرد کشورش با شرکای اسرائیلی خود درباره برجام اختلافات تاکتیکی دارد.

"ند پرایس" در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت: شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم، اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

https://irna.ir/xjKkms

**بنی گانتس: توافق با ایران منجر به گسترش برنامه هسته ای این کشور می شود

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با انتقاد از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران گفت که این توافق منجر به گسترش برنامه هسته ای ایران می شود.

"بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که توافق قدرت های جهانی با ایران که درحال تلاش برای انجام آن هستند، نامطلوب می باشد و اسرائیل ملزم به محافظت از خود است.

وی بدون اشاره به در اختیار داشتن دهها بمب اتمی توسط رژیم صهیونیستی، مدعی شد: توافق با ایران به این کشور اجازه می دهد که توانایی هسته ای خود را گسترش دهد، اما ما آماده انجام عملیات دفاعی برای مقابله با هرگونه سناریویی هستیم.

بنی گانتس در ادامه درخصوص رابطه قاهره - تل آویو نیز گفت: منفعت اسراییل (رژیم صهیونیستی) ‌و مصر در این است که از بحران کنونی میان دو طرف عبور کنیم.

پیشتر، "یائیر لاپید" نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز در اظهارات مشابهی، توافق هسته ای احتمالی کنونی را بدتر از توافق قبلی اعلام کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در پی افزایش تحرکات سران رژیم صهیونیستی در آستانه رسیدن مذاکرات رفع تحریم ها به خط پایان که در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، اعلام کرد کشورش با شرکای اسرائیلی خود درباره برجام اختلافات تاکتیکی دارد.

"ند پرایس" در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت: شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم، اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

https://irna.ir/xjKknx

**ایران یک گام به عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای نزدیک شد

صدر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان پیش نویس تفاهم نامه تعهدات ایران به منظور دستیابی به وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد.

در پیش نویس این سند آمده است که ایران متعهد می شود به همه معاهدات و اسناد بین المللی که در چارچوب سازمان همکاری شانگهای مصوب شده، پایبند باشد.

ایران همچنین متعهد می شود از تاریخ دریافت اطلاعیه دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای، حداکثر تا ۱ دسامبر ۲۰۲۲ به منشور، کنوانسیون مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی شانگهای مورخ ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ و پروتکل های آن ملحق شود.

پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران محسوب می‌شود. ایران سال‌ها عضو ناظر این سازمان منطقه‌ای بود و با پذیرش عضویت دائم ایران از سوی اعضای آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره مند می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای به لحاظ جغرافیایی متشکل از قدرت‌های مهم منطقه آسیاست که ظرفیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای برای همکاری‌های منطقه ای دارد و حضور در این سازمان نقش غیر قابل انکاری در پیشبرد سیاست‌ خارجی‌ آسیا محور دولت سیزدهم خواهد داشت. از این جهت عضویت ایران در این سازمان یک پیروزی دیپلماتیک است چرا که سازمان همکاری شانگهای تاثیر جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نه چندان دور دارد.

هرچند سازمان همکاری شانگهای عمدتا ماهیت امنیتی و سیاسی دارد با این حال عضویت در این سازمان نتایج و دستاوردهای اقتصادی هم دارد. عضویت در این سازمان در توسعه روابط تجاری و مالی انحصاری با شرق حائز اهمیت است. سیاست نگاه به شرق و یا توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند ضمن توازن بخشی به سیاست خارجی ایران، در اصلاح محاسبات رفتاری قدرت‌های غربی در تعامل با تهران هم موثر باشد.

سازمان همکاری‌ شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت. در سال ۲۰۰۱ با پذیرش عضویت ازبکستان و رسیدن تعداد اعضا به ۶ کشور  ارتقاء و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر کرد. یکی از اهداف این سازمان برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه است. هند و پاکستان نیز از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان درآمدند. مغولستان، افغانستان و بلاروس عضو ناظر این سازمان هستند. ایران حدود ۱۵ سال بود که به عنوان ناظر در این سازمان حضور داشت، اما عضویت دائم آن تا به حال به رغم درخواست رسمی میسر نشده است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

https://irna.ir/xjKksB

**حرکت رو به رشد روابط اقتصادی ایران و روسیه در یک سال گذشته/ عرضه دو خودرو «تارا» و «شاهین» در مسکو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود به مسکو گفت: همکاری مشترک ایران و روسیه در زمینه صنایع کشتی‌سازی، هوایی و خودرویی گسترش می‌یابد.

معدن و تجارت، "سید رضا فاطمی امین" که با هدف شرکت در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه و امضای تفاهم نامه های اقتصادی با این کشور به روسیه سفر کرده است، افزود: در سال های گذشته روابط ایران و روسیه رو به رشد بوده و در یک سال گذشته این رشد مشهودتر است و وارد فاز های جدیدتری شده است.
وی با اشاره به آغاز صادرات توربین‌های گازی و محصولات فناورانه به روسیه، از احتمال امضای تفاهم نامه های اقتصادی در روسیه خبر داد و گفت: در این سفر چندین موضوع پیگیری خواهد شد که مهمترین محورهای آن، آغاز همکاری مشترک در حوزه صنایع کشتی‌سازی، صنعت هوایی و صنایع خودرویی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به حضور ۵۰ شرکت ایرانی برای در نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو روسیه اشاره کرد و ادامه‌داد: با برنامه‌ریزی های انجام شده در ماه‌های اخیر تلاش شد تا شرکت‌های ایرانی و روسی که در این حوزه فعال هستند، همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند.
وزیر صمت به ثبات تولید در صنعت خودرو ایران اشاره کرد و گفت: با رفع مشکلات سال‌های قبل، تولید خودرو به ثبات لازم رسیده و در نمایشگاه روسیه نیز دو مدل خودرو ایرانی «تارا» و «شاهین» عرضه می‌شود.
فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه همکاری‌های صنعتی بین دو کشور وجود دارد و در این سفر چگونگی استفاده از این ظرفیت‌ها بررسی خواهد شد.
 نمایشگاه بین‌المللی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته، موسوم به «اتوموبیلیتی۲۰۲۲» از امروز دوشنبه ۳۱ مرداد با حضور ایران و صدها شرکت بین‌المللی در مرکز دائمی نمایشگاه‌های مسکو آغاز می‌شود و غرفه ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات روسی افتتاح خواهد شد.

https://irna.ir/xjKkv۳

**پاکستان پروازهای مسافری به ایران را افزایش می دهد

شرکت «ایر سیال» به عنوان سومین شرکت خصوصی هواپیمایی در پاکستان موفق به دریافت مجوز از سوی کابینه دولت و سازمان هوانوردی این کشور برای پرواز در مسیرهای بین المللی از جمله راه‌اندازی خط پروازی از پاکستان به مقصد جمهوری اسلامی ایران شد.

شرکت هواپیمایی ایرسیال (AIRSIAL) که مقر آن شهر صنعتی «سیالکوت» در ایالت پنجاب پاکستان دریافت مجوز برای انجام پروازهای بین المللی از جمله به مقصد ایران را تایید کرد. 

«امین احسن» مدیراجرایی شرکت خصوصی ایرسیال پاکستان اعلام کرد: پس از طرح درخواست مجوز این شرکت برای مسیرهای بین المللی کابینه دولت پاکستان با آن موافقت و اکنون این شرکت در تکاپوی راه‌اندازی خطوط پروازی به چند مقصد خارجی از جمله ایران و عراق است. 

وی اظهار داشت: با طی مراحل اداری و خرید حداقل ۵ فروند هواپیمای مسافربری جدید دیگر، پیش بینی می‌شود اولین پرواز خارجی شرکت ایرسیال پاکستان در اوایل ماه اکتبر امسال انجام شود. 

شرکت خصوصی ایرسیال در اکتبر سال ۲۰۱۷ در پاکستان تاسیس شد و از اواسط دسامبر ۲۰۲۰ به صورت رسمی پروازهای داخلی به شهرهای بزرگ این کشور را آغاز کرد. 

افزایش خط پروازی میان ایران و پاکستان نه تنها باعث گسترش ارتباطات مردمی میان ۲ کشور همسایه می شود بلکه به رشد صنعت‌ گردشگری و تسریع رفت و آمدهای جامعه تجار کمک شایانی می‌کند، موضوعی همواره مورد تاکید مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بوده و در جریان بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد نیز بر افزایش خطوط پروازی میان دو کشور تاکید شد. 

در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی هما و ماهان پروازهای هفتگی از تهران و مشهد به شهرهای لاهور و کراچی دارند و پیش بینی می‌شود تعداد این پروازها با افزایش رفت و آمد مردم و تجار دو کشور بیشتر شود. 

در گذشته شرکت‌ هواپیمایی کشوری پاکستان (پی آی ای) و شرکت خصوصی "شاهین ایر" نیز اقدام به راه اندازی پرواز به مقصد مشهد و زاهدان کرده بودند اما این پروازها به دلیل برخی مشکلات در طرف پاکستانی از قبیل بکارگیری هواپیماهای کوچک و یا استاندارد های پایین، لغو متعدد و یکجانبه، نیز نتوانست پایدار بماند. 

بسیاری از هموطنان ایرانی برای ورود به شهرهای پاکستان از مسیرهای کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده می کنند که این امر باعث شده تا هزینه های ارزی زیادی متوجه شهروندان کشورمان شود و مسافران به دلیل دو پروازه بودن این مسیرها، ساعتها در سالن ترانزیت فرودگاههای کشورهای عربی معطل شده و در پاره ای از موارد با مشکلاتی روبرو شوند.

اواسط دیماه سال گذشته شرکت هواپیمایی کشوری ایران ایر (هما) برای اولین بار پروازهای مستقیم خود از مشهد به لاهور و تهران به کراچی را راه‌اندازی کرد که با مورد استقبال شهروندانی ایرانی و پاکستانی قرار گرفت.

https://irna.ir/xjKkqk


**آمریکایی‌ها منازل شماری از ساکنان شرق سوریه را مصادره کرده اند

منابع محلی سوری یکشنبه شب گزارش دادند که نظامیان تروریست آمریکایی به همراه شبه‌نظامیان کُرد طرفداران آنها، منازل شهروندان سوری در شرق سوریه را مصادره کرده اند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرنگار مستقر خود در دیرالزور گزارش دادکه منازل مذکور در شهرک «ذیبان» در دیرا الزور به اشغال نظامیان آمریکایی و عناصر کُرد درآمده است.

این شهرک در نزدیکی میدان نفتی «العمر» قرار دارد.

 این میدان، بزرگترین میدان نفتی سوریه است که نیروهای آمریکایی در آن بزرگترین پایگاه غیر قانونی خود در شرق سوریه را احداث کرده‌اند.

منابع محلی آگاه خبر دادند که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) با همکاری آمریکایی‌ها پنج منزل را در محله «اللطوه» در شهرک ذیبان که مشرف به پایگاه ایالات متحده در طرف جنوبی میدان نفتی عمر است، به اشغال خود درآوردند.

به دنبال این اقدام، عشایر عرب این منطقه و چند منطقه دیگر در شرق و غرب دیرالزور، علیه عناصر آمریکایی اعتراض کردند و مسیرها را بستند.

«ثامر الهفل» از رؤسای قبیله «العکیدات» تأکید کرد که آنها مخالف اقدامات عناصر آمریکایی و نیروهای دموکراتیک کرد (قسد) علیه عشایر دیرالزور در حومه ای شهر هستند و این اقدامات را محکوم می‌کنند.

الهفل گفت که ما عشایر عرب منطقه، مخالف کامل حضور آمریکا در خاک خود هستیم و میخواهیم که وجب به وجب خاک کشورمان به حکومت سوریه برگردد و تمام نیروهای خارجی که منابع کشاورزی و نفتی ما را غارت می‌کنند، از وطنمان بیرون رانده شوند.

آمریکا حدود ۲۸ پایگاه نظامی در شرق سوریه دارد که به صورت یک حلقه، منابع نفت و گاز سوریه را در محاصره دارد.

این درحالی است که وزارت نفت سوریه هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای اشغالگر آمریکایی و مزدوران وابسته به آنها روزانه حدود ۶۶ هزار بشکه نفت را از مناطق شرق سوریه سرقت می‌کنند.

پیشتر «بثینه شعبان» مشاور ویژه رییس جمهوری سوریه گفته بود که هدف آمریکا از حضور در سوریه حمایت از تروریسم و همچنین سرقت منابع مردم این کشور است.  

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.  

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور و اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.  

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان قسد و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیرقانونی است.  

سرقت نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی در حالی در سوریه شدت یافته که در پی  تحولات اخیر روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو به عنوان صادر کننده عمده نفت و انرژی در جهان، بازار جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفته و بهای نفت در بازارهای جهانی به علت امتناع خرید نفت از روسیه افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjKkgC

**لاپید برای جلب آرا دست به دامان همجنس گرایان شد

با نزدیک شدن به انتخابات کنست (پارلمانی) در سرزمین‌های اشغالی، یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلب آرای هم‌جنس گرایان در انتخابات آینده در رژه آنها در تل آویو شرکت کرد.

روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، به نقل از عوفر نیومن رییس انجمن همجنس گرایان رژیم صهیونیستی، حضور لاپید در جمع همجنس گرایان را یک اقدام تاریخی در زندگی جامعه همجنس‌گرایان دانست.

 به این صورت وی اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که در یک رویداد عمومی ویژه همجنس‌گرایان شرکت می‌کند.

شرکت لاپید در رژه همجنس‌گرایان دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که براساس نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه معاریو، ائتلاف «یش عتید» به رهبری نخست‌وزیر کنونی، ۴ کرسی از حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو کمتر کسب خواهد کرد.

براساس این نظرسنجی، ائتلاف «یش عتید» ۵۵ کرسی و ائتلاف لیکود ۵۹ کرسی را به دست خواهد آورد.

در صورت تحقق آمار ارائه شده در نظرسنجی معاریو، به دلیل عدم وجود یک ائتلاف قدرتمند در کنست رژیم صهیونیستی، این رژیم مثل چهارسال گذشته کماکان دچار تزلزل و تفرقه خواهد بود.

رژیم صهیونیستی در چهار سال گذشته، پنج انتخابات زودهنگام برگزار کرده است.

https://irna.ir/xjKkgN

**استقرار سیستم های دفاع هوایی در ملیتوپل / حملات پهپادی اوکراین دفع شد

ولادیمیر روگوف، عضو شورای اصلی اداره نظامی و مدنی منطقه زاپوروژیه، از فعال شدن سیستم های دفاع هوایی در شهر ملیتوپل خبر داد.

روگوف گفت که حملات هوایی اوکراین با استفاده از پهپادها در شامگاه یکشنبه در ملیتوپل رهگیری شده است.

روگوف در کانال تلگرامی خود نوشت:جنگنده های زلنسکی دوباره تلاش کردند تا زندگی مسالمت آمیز شهر آزاد شده از دست نازی ها را مختل کنند.

سامانه های پدافند هوایی روسیه حملات پهپادی را در منطقه نووی ملیتوپل در قسمت غربی ملیتوپل دفع کردند.

ملیتوپل با ۴۹ کیلومتر مربع وسعت و نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اوکراین واقع شده است.  

نیورهای روسی در اسفند گذشته کنترل کامل شهر میلتوپل را بدست گرفتند.

https://irna.ir/xjKkhh

**طالبان: سازمان ملل نباید از تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار استفاده کند

با پایان یافتن معافیت سفر برای مقام‌های طالبان، وزارت‌ خارجه دولت طالبان از شورای امنیت سازمان ملل خواست که از تحریم‌ها مانند ابزار فشار استفاده نکند.

ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه دولت طالبان گفت: اگر سفر مقام‌های امارت اسلامی ممنوع شود، این کار میان افغانستان و جهان فاصله ایجاد خواهد کرد.

وی  در ادامه افزود: براساس توافق‌نامه دوحه باید تمامی محدویت‌ها بر سفر مقام‌های امارت اسلامی برداشته شوند.

تکل خاطر نشان کرد: اگر بر سفر مقامات تحریم وضع شود، به جای گفت‌وگوی سیاسی و تعامل، فاصله به میان میاید که باید جلوگیری شود. اعضای شورای امنیت باید درک کنند که بعضی از حلقه‌های متعصب هستند که می‌خواهند بین افغانستان و جهان فاصله ایجاد کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو ماه پیش معافیت سفر عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی و سید احمد شهیدخیل معین وزارت معارف دولت طالبان را لغو کرد و معافیت سفر سیزده مقام دیگر امارت اسلامی را دو ماه تمدید کرد.

واحد فقیری کارشناس روابط بین‌الملل به طلوع‌نیوز گفت: پیدا شدن الظواهری در کابل واقعا مردم را خفه ساخته است و به این نتیجه رسیده اند که به تعهدات طالبان اعتماد نمی‌شود و طالبان وعده خلاف اند و باید بالای اینها تحریم‌ها وضع شود.

https://irna.ir/xjKkgF

**پوتین: روسیه فقط سیاست های تامین کننده منافع حیاتی را دنبال می کند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو به ارزش های سنتی وفادار خواهد ماند و به عنوان یک کشور قدرتمند و مستقل، تنها سیاست هایی را دنبال خواهد کرد که منافع اساسی آن را تامین کند.

پوتین به مناسبت روز پرچم ملی که در ۲۲ آگوست (۳۱ شهریور) در روسیه جشن گرفته شد، گفت: روسیه یک قدرت جهانی قدرتمند و مستقل است. در صحنه بین المللی، ما متعهد هستیم که تنها سیاست هایی را دنبال کنیم که منافع حیاتی میهن ما را تامین کند.

وی یادآور شد که پرچم روسیه که بیش از سه قرن پیش روی اولین کشتی جنگی روسیه برافراشته شد، نماد روسیه در دوره های دشوار و چالش برانگیز باقی مانده است و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کشور روسیه، نمادی از وحدت و آمادگی مردم وارد زندگی شهروندان روسیه شده است.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: پرچم ملی نماد ایمان به ارزش های سنتی ما است که هرگز دست از آن نخواهیم کشید - حقیقت و عدالت، همبستگی و رحمت و احترام به تاریخ بی وقفه قرن ها روسیه، دستاوردها و پیروزی های اجدادمان که الهام بخش ما برای مراقبت و دفاع هستند.

از سال ۱۹۹۳ به دستور رئیس جمهوری روسیه، روز ۲۲ ماه فوریه به عنوان روز پرچم گرامی داشته می شود.

پرچم کنونی که سه رنگ سفید، آبی و قرمز دارد با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ به عنوان پرچم روسیه تعیین شد.

در سال ۲۰۰۰ میلادی به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، تمام مشخصات پرچم این کشور شامل رنگها و اندازه پرچم در قانونی تصویب شد.

بر اساس قانون کیفری روسیه، توهین به پرچم این کشور مجازات قانونی ۲ سال زندان به همراه دارد.

https://irna.ir/xjKkhs

**کی یف دست داشتن در قتل دختر متحد پوتین را رد کرد

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف هیچ ارتباطی با حادثه رانندگی که منجر به کشته شدن داریا دوگینا روزنامه‌نگار روسی و دختر الکساندر دوگین متحد نزدیک پوتین ندارد.

پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه شب در پیامی خاطر نشان کرد: اوکراین هیچ ربطی به این موضوع ندارد.

داریا داگینا دختر الکساندر داگین اندیشمند سیاسی روسیه که در غرب به مغز متفکر کرملین و متحد پوتین مشهور است، روز یکشنبه در حادثه انفجار خودرو اش در نزدیکی مسکو کشته شد.

داگینا در ماه ژوئیه سال جاری در فهرست تحریم های انگلیس قرار گرفت. خود داگین نیز در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ توسط اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا تحریم شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد اگر فرضیه دست داشتن اوکراین در مرگ «داریا داگینا» تائید شود، این مساله به سیاست تروریسم دولتی کی یف اشاره دارد.

بلافاصله پس از جان باختن داریا در حادثه تصادف، کمیته تحقیقات روسیه پرونده جنایی قتل را در دست گرفت.

به گفته بازرسان پرونده، یک وسیله انفجاری زیر خودروی تویوتا لندکروز که داریا سرنشین آن بود، کار گذاشته شده بود.

https://irna.ir/xjKkhp

**روسیه سه بار از موشک‌های مافوق صوت کینژال استفاده کرد

وزارت دفاع روسیه روز یک‌شنبه ۲۱ اوت/۳۰ مردادماه، اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور تاکنون سه بار از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین استفاده کرده است.     

سرگئی شویگو،  در یک مصاحبه‌ که از تلویزیون دولتی روسیه، پخش شد در این مورد گفت: «ما تاکنون سه بار در جریان عملیات نظامی ویژه در اوکراین از موشک‌های مافوق صوت کینژال استفاده کردیم و هر سه بار نتایج مطلوبی بدست آوردیم.»

موشک‌های مافوق صوت کینژال بخشی از مجموعه سلاح‌های جدید روسی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان یک سخنرانی در سال ۲۰۱۸ آن‌ را رونمایی کرد. وی این موشک‌ها را «شکست ناپذیر»  خوانده و گفته بود که آن‌ها می‌توانند با فرار از سپر موشکی ساخت آمریکا، هر نقطه از جهان را هدف قرار دهند.   

افزون بر گزارش رویترز، خبرگزاری رسمی روسیه،  تاس، نیز اظهارات اخیر سرگئی شویگو در مورد استفاده ارتش روسیه از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین را تایید کرد. طبق این گزارش، وی همچنین افزود که هیچ موشکی در جهان از ویژگی‌های کینژال برخوردار نیست.   

این خبر در حالی منتشر می شود که ارتش روسیه برای نخستین بار در  ۱۹ مارس ۲۰۲۲، استفاده از موشک‌های مافوق صوت کینژال در جنگ اوکراین را تایید کرد.  موشک‌های روسی در آن زمان یک انبار زیرزمینی حاوی تسلیحات نظامی در غرب اوکراین را هدف قرار دادند و منهدم کردند.   

در پی انتشار این خبر از سوی دولت مسکو،  مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا نیز شلیک موشک‌های مافوق صوت به اوکراین را تایید کرند و گفتند که روسیه با این اقدام می‌خواهد به کشورهای غربی درباره توانایی‌های نظامی ارتش خود پیام بدهد.  

https://irna.ir/xjKkhC


**آمریکای لاتین؛ ظهور اژدهای زرد در خواب غفلت غرب

اتحادیه اروپا که بخاطر تمرکز بر خاورمیانه و اوکراین در سالهای اخیر از ظرفیتهای آمریکای لاتین غافل بوده، مدتی است از خواب غفلت بیدار شده و با مشاهده پیشرفت سریع چین در توسعه روابط با کشورهای این منطقه، دست به تمهیداتی برای مقابله با نفوذ پکن و باز پس گیری شرکای سنتی خود در آمریکای لاتین زده است.

عقب‌نشینی اروپا از برخی کشورها در منطقه آمریکای لاتین، یک فضای خالی و مستعد را در این منطقه فراهم کرد که این فضا به سرعت درحال پر شد توسط فعالیت های تجاری و اقتصادی چین و تاحدودی روسیه است. با این وجود اتحادیه اروپا در فکر تمهیداتی درحوزه دیپلماسی و فعالیت های اقتصادی برای تقویت مجدد روابط خود با آمریکای لاتین از سال آینده میلادی است.

براساس گزارشی که در روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» منتشر شده، گزارشی که به تمامی وزارتخانه‌های امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده شده، تائید کننده آن است که تقریبا از یک دهه پیش این کشورها روابط‌ خود را با کشورهای آمریکای لاتین نادیده گرفته و الز آن غافل شده اند. از سال ۲۰۱۵ هیچگونه اجلاسی میان این دو منطقه برگزار نشده است، چرا که اتحادیه اروپا به ویژه در سال های اخیر توجه خود را بر مناطق و کشورهای نزدیک تر به قاره اروپا از جمله لیبی، سوریه و اوکراین متمرکز کرده است.

از سوی دیگر، چین سرمایه‌گذاری هایش را در آمریکای لاتین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰میلادی افزایش داده است. مدارکی که توسط سرویس اقدامات خارجی اروپایی به شکل پیش نویس تهیه شده، نشان می‌دهد چین در شرایط کنونی اولین یا دومین شریک مهم تجاری آمریکای لاتین است. 

در این گزارش آمده است ۲۱ کشور از ۳۳ کشور آمریکای لاتین به پروژه جاده ابریشم چین، که برنامه‌ای برای توسعه تجارت جهانی با چین است ملحق شدند. 

با وجود اینکه « جوزف بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعده داده بود تا حضور اروپا در آمریکای لاتین را که با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه کمرنگ شده بود، بهبود بخشد. پس از شروع اقدام نظامی روسیه در اوکراین از اسفند ماه سال گذشته، اروپا متوجه شد در زمینه‌های قابل توجهی در آمریکای لاتین، میدان رقابت را به چین واگذار کرده است.

«مپ جاوی لوپز » که سرپرستی هیات اروپایی در مجمع عمومی پارلمانی اروپا- آمریکای لاتین را به عهده دارد گفت : « کلید این مسئله دستورکاری برای اندازه‌گیری این موضوع خواهد بود که آیا کشورهای آمریکای لاتین بر پیامدهای اقتصادی کلان ناشی از جنگ اوکراین فائق خواهند آمد. » 

گزارش اروپا همچنین هشدار می‌دهد کشورهای آمریکای لاتین با خطر اعتراضات اجتماعی و بی‌ثباتی سیاسی که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا نیز در این کشورها وجود داشت روبه‌رو می شوند. این موضوع مهم است و با جابجایی جمعیت و بحران‌های مهاجرتی بدتر می‌شود.

به علاوه بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین پس از شکست اروپا در تصویب توافقنامه تجارت آزاد از اتحادیه اروپا ناامید شدند.
براساس گزارشی محرمانه کمیسیون اروپا بودجه‌ای معادل  ۳.۴ میلیارد یورو برای همکاری با آمریکای لاتین از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ اختصاص داده است. شواهد نشان می‌دهد کشورهای بولیوی،آرژانتین و شیلی ۶۰ درصد ذخایر لیتیوم را در اختیار دارند و ونزوئلا، آرژانتین و برزیل نیز دارای ذخایر مهمی از نفت و گاز هستند که در مقطع زمانی کنونی که اروپا به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به خاطر جنگ اوکراین  دسترسی به ذخایر انرژی روسیه را از دست داده است می توانند جایگزینی بسیار خوبی باشند. 

ظهور قدرتمندانه چین با ابزار قدرت اقتصادی فقط محدود به آمریکای لاتین نیست و کشورهای قاره آفریقا نیز در سال های اخیر تمایل قابل توجهی تغییر مسیر از روابط خود با جهان غرب به سمت تقویت مناسبات با چین پیدا کرده اند و برخلاف کشورهایی اروپایی  که همواره روابط و مناسبات خود با کشورها را با شرط و شروط گوناگون محدود می سازند، چین را کشوری سخاوتمند و شریکی قابل اعتماد می دانند.

حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز گسترش روابط خود با چین را با وجود فشارهایی که از جانب آمریکا آنها را تهدید می کند، اجتناب ناپذیر می دانند.

https://irna.ir/xjKjWd


**الزهار: قدردان حمایت ایران از مقاومت هستیم/کرانه باختری الگوی غزه را دنبال می کند

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت تقدیر و تشکر کرد و گفت که کرانه باختری رود اردن با الگوی برداری از نوار غزه در راستای توسعه توان مقاومت گام برمی دارد.

" محمود الزهار"، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت وگو با برنامه المحور که از شبکه رادیویی الاقصی پخش می شود، از حمایت های جمهوری اسلامی اسلامی ایران از مقاومت ضدصهیونیستی تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: تشکر از ایران در راستای حمایت های این کشور از محور مقاومت است و ما اکنون در آستانه نبرد «وعد الآخره» هستیم و باید برای آن آماده شویم.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس روابط این جنبش با دیگر کشورهای عربی و اسلامی و تمام کشورهای جهان را در راستای آزادی فلسطین دانست و تصریح کرد: روابط این جنبش با مصر نیز روشن می باشد و نقش این کشور درخصوص مساله فلسطین مهم است.  

الزهار در خصوص مقاومت صدصهیونیستی کرانه باختری نیز گفت: مقاومت کرانه باختری از نظر پیشرفت و ایجاد سردرگمی و نگرانی در محافل صهیونیستی نسخه ای از مقاومت غزه است و ما در پیکرهای شهدای کرانه باختری، یک وضعیت ملی گسترده و تایید کننده مقاومت می بینیم.

https://irna.ir/xjKkhT

**«زاپوریژیا» بر لبه فاجعه؛ جهان در آستانه یک رویارویی هسته‌ای

روزشمار وقایع مربوط به نیروگاه اتمی زاپوریژیا، قطعات پازلی است که فاجعه‌ای جهانی را ترسیم می‌کند و به گفته مسئولان روس، حمایت‌ نظامی و رسانه‌ای آمریکا و متحدانش از رفتارهای غیرمسئولانه در این منطقه، وقوع بحران و فاجعه هسته ای جدیدی مخرب تر از چرنوبیل را شتاب می‌بخشد.

نگرانی از حملات اخیر به این نیروگاه هسته ای در اوکراین موضوع داغ رسانه‌ها و نگرانی اصلی رهبران جهان است؛ چالشی که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آن را "خودکشی" و لحظه احیای یک رویارویی هسته‌ای توصیف کرده و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نهایت خویشتن‌داری طرف‌های درگیر در اطراف آن شده است.

نخستین نگرانی‌ها از وضعیت این نیروگاه هسته‌ای سیزدهم اسفند سال گذشته رسانه‌ای شد؛ زمانی که سخنگوی این نیروگاه و شهردار انرگودار اوکراین اعلام کرد زاپوریژیا در لحظات آغازین روز مورد اشاره پس از حمله نیروهای روس دچار آتش‌سوزی شد و یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دید و بخشی از آن آتش گرفت.

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته نیز انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌داد؛ جایی که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا لقب گرفته و ۶ راکتور اتمی در سایت آن مستقر است.

در زاپوریژیا چه می‌گذرد؟

همان زمان دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتی نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستند و این مکان هم اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر از نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید هرچه سریعتر به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.

اما در طرف دیگر ماجرا سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مبنی بر وجود نگرانی‌هایی در خصوص ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین، اظهار داشت: موضع ما در این خصوص بسیار ساده و شفاف است. طرف‌های غربی در این خصوص علاقه‌مند هستند تا بازی سیاسی کنند. به صراحت اعلام کردم که نگران ایمنی و امنیت تاسیسات اتمی اوکراین هستیم و اینها مسائل سیاسی و بازی نیستند.

میخاییل اولیانوف اضافه کرد: اشتباهات عمدی زیادی انجام شده است. قطعنامه شورای حکام از روسیه خواسته تا درگیری‌ها در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا را متوقف کند. من سه یا چهار بار در نشست شورای حکام درخواست کردم مثالی بزنید که ما چه اقداماتی را باید متوقف کنیم؟

وی ادامه داد: طرف‌های غربی مثالی نداشتند. در متن قطعنامه شاهد یک سیاسی کاری واقعی بودیم. ما به عنوان یک قدرت هسته‌ای در زاپوریژیا رفتار کردیم.

اولیانوف تاکید کرد: این نیروهای اوکراینی بودند که در ابتدا شلیک کردند. ما دارای بمب‌های پیشرفته هسته‌ای هستیم و به خوبی ریسک‌های هسته‌ای را می‌شناسیم. ما با اوکراین همسایه هستیم و هر آسیبی به این تاسیسات وارد شود، به روسیه و بلاروس هم آسیب می‌زند.

وی یادآوری کرد: باید بگویم یک گروه از نیروهای ویژه اوکراین به یک دسته از سربازان روسی که در بیرون این تاسیسات در حال گشت زنی بودند حمله کردند و نیروهای روسی هم به این عملیات که در یک ساختمان در بیرون از تاسیسات هسته‌ای بود، پاسخ دادند.

اولیانوف افزود: اوکراینی‌ها شروع به تیراندازی و سپس فرار کردند و همچنان شلیک می‌کردند. این درگیری در بیرون از محوطه تاسیسات هسته‌ای بود. ما با زور این تاسیسات را تصرف نکرده و کنترل آن را بدست نگرفته ایم و همه چیز در صلح و با گفت‌ وگو با مقام های محلی و مسئولان نیروگاه‌ها جلو رفت.

وی گفت: اپراتورهای اوکراینی همچنان مسئولیت و کنترل این نیروگاه‌ها را در اختیار دارند و روسیه هیچ دخالتی در این زمینه ندارد.

در حالی که این اقدامات نگرانی‌هایی مبنی بر نشت رادیواکتیو را مطرح کرده بود، جان کربی سخنگوی پنتاگون در همان ایام اظهار داشت که هیچ نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا وجود نداشته است.

همزمان با این رویدادها، شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری با موضوع حمله به نیروگاه زاپوریژیا به درخواست بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا تشکیل داد که سازمان ملل متحد عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای را غیرقابل قبول و بسیار غیرمسئولانه خواند، سفیر اوکراین آن را تروریسم هسته‌ای و روسیه آن را بخشی از کارزار دروغ ضد روسی خواندند.

رزماری دی کارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در این جلسه، عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی را "غیرقابل قبول" و "بسیار غیرمسئولانه" ارزیابی کرد.

وی حمله به تاسیسات هسته‌ای را مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی دانست و افزود: برای جلوگیری از یک حادثه فاجعه‌بار هسته‌ای همه تلاش‌ها باید انجام شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آن نشست تاکید کرد: اگرچه از نظر تکنیکی، فعالیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا همچنان به صورت عادی ادامه دارد اما هیچ حالت عادی در مورد وضعیتی که نیروهای نظامی کنترل این نیروگاه را بر عهده گرفته‌اند، وجود ندارد.

گروسی گفت که آماده است در اسرع وقت برای مشورت با همتایان اوکراینی به چرنوبیل سفر کند، اما در صورت لزوم، به منظور ایجاد چارچوبی باثبات و رعایت اصول اولیه ایمنی و امنیت و حفظ یکپارچگی فیزیکی تاسیسات، با نیروهای مسئول مشورت خواهد کرد.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز ادعای دولت اوکراین مبنی بر حمله شبانه سربازان روسی به یک مرکز هسته‌ای اوکراین را "دروغ" خواند و تکذیب کرد.

وی گفت که اتهام ها علیه روسیه مبنی بر اینکه حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین از طرف نیروهای روسیه انجام شده "نادرست" است.

او گفت که "ملی‌گراهای اوکراینی" مسئول این حمله هستند و نیروگاه هسته‌ای و مناطق اطراف آن توسط نیروهای روسی "محافظت" می‌شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه این نیروگاه ایمن است و خطر انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد، طرح این موضوع را بخشی از یک کارزار بی‌سابقه دروغ و اطلاعات نادرست و جعلی علیه کشورش دانست.

اما سرگئی کیسلیتسیا سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل در این نشست اضطراری شورای امنیت، مدعی شد که در حمله نیروهای روسیه به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا، مسکو دست به انجام "تروریسم هسته‌ای" زده است.

در ادامه نگرانی‌ها از وضعیت این نیروگاه هسته‌ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیستم اسفند پس از تصرف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین توسط روسیه، اعلام کرد که مسکو و کی‌یف آماده همکاری با آژانس برای تضمین امنیت هسته‌ای هستند؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است و در روزهای اخیر نگرانی‌ها در این ارتباط افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه در آن تاریخ به نقل از گروسی نوشت: برای رسیدگی به نگرانی آژانس درباره امنیت هسته‌ای در اوکراین به صورت جداگانه، با دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آنتالیا ترکیه دیدار کرد و طبق گفته وی، هر دو طرف توافق کردند که باید کاری انجام شود. همچنین دو کشور آمادگی همکاری و تعامل با آژانس را دارند.

زاپوریژیا؛ یک گام تا فاجعه هسته‌ای

اما پس از چند ماه آرامش در زاپوریژیا، ورق برگشت و شانزدهم مرداد این روسیه بود که حملات اوکراین به اطراف این نیروگاه را محکوم می‌کرد.

میخائیل میزینتسوف رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور گلوله‌باران اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط نیروهای اوکراینی را یک اقدام تروریستی هسته‌ای بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد می‌داند.

وی به خبرنگاران گفت: بر اساس کنوانسیون بین‌المللی مصوب ۱۳ آوریل ۲۰۰۵ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ما این اقدامات جنایتکارانه مقام های اوکراینی را یک اقدام تروریستی هسته‌ای می‌دانیم. 

میزینتسوف هشدار داد: بروز یک حادثه در این نیروگاه هسته‌ای می‌تواند عواقبی بزرگ‌تر از حوادث چرنوبیل و فوکوشیما به دنبال داشته باشد و کل خاک اوکراین، جمهوری‌های خودخوانده مردمی دونتسک و لوگانسک و همچنین روسیه، بلاروس، مولداوی، بلغارستان و رومانی را در معرض آلودگی هسته‌ای قرار دهد. 

در بحبوحه این نگرانی‌ها، دبیرکل سازمان ملل متحد هرگونه حمله به نیروگاه‌های اتمی را "انتحاری" توصیف کرد و خواستار دسترسی بین‌المللی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

در یک هفته گذشته نیز دبیرکل سازمان ملل متحد به نگرانی در مورد خطرات هسته‌ای برای بشریت ادامه داده است؛ خطراتی که به اعتقاد وی تنها یک "سوء تفاهم" یا "اشتباه قضاوت" تا "نابودی هسته‌ای" فاصله دارد.

گوترش با ادامه تنش‌ها در این منطقه حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای اوکراین را «خودکشی» توصیف کرد و گفت که بسیار نگران طولانی شدن جنگ اوکراین است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: ما کاملا از تلاش‌های آژانس بین‌المللی اتمی برای تثبیت شرایط در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمایت می‌کنیم و امیدواریم آژانس به نیروگاه دسترسی پیدا کند.

گوترش تاکید کرد: این لحظه‌ای است که خطر یک رویارویی هسته‌ای که ما دهه‌هاست آن را فراموش کرده‌ایم، بار دیگر احیا می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند تصور کند که جنگ هسته‌ای جدید ممکن است رخ دهد. این جنگ نابودی زمین را به دنبال خواهد داشت و اگر کسی برای اولین بار از این سلاح‌ها  استفاده نکند، جنگ هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

گوترش همچنین از کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای خواست تا از تهدید یا آغاز جنگ هسته‌ای علیه کشورهای غیر هسته‌ای خودداری کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گلوله باران (اطراف) نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین را محکوم کرد و گفت این اقدام خطر یک فاجعه هسته‌ای را به دنبال دارد. 

گروسی در بیانیه‌ای گفت: من به شدت نگران گلوله باران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستم که خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای که می‌تواند تهدید کننده سلامت عمومی و محیط زیست در اوکراین و فراتر از این کشور باشد را نشان می‌دهد. 

وی از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست تا حداکثر خویشتن‌داری را در اطراف این نیروگاه به کار گیرند. 

با این حال وزارت دفاع روسیه بار دیگر اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده است. 

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است. 

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید و منجر به آتش‌سوزی شد، از مهار سریع آتش خبر داد.


https://irna.ir/xjKjK۳

**آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی؛ واشنگتن بدنبال تقویت نفوذ در منطقه

رزمایش سالانه مشترک آمریکا و کره جنوبی روز دوشنبه در بحبوحه تنش تایوان و نگرانی واشنگتن از تحرکات اخیر کره شمالی آغاز شد؛ رزمایشی که اگرچه در ظاهر، هدف آن ارسال پیام هشدار به کره شمالی به نظر می رسد اما واشنگتن فراتر این این هدف، به دنبال تقویت حضور نظامی خود در منطقه و مهار چین است.

این رزمایش که به نام «سپر آزادی اولچی» نامگذاری شده، قرار است تا تاریخ ۱ سپتامبر(دهم شهریور) ادامه داشته باشد.

به استناد گزارش های خبری، این رزمایش‌ها در سال‌های اخیر به دلیل کووید -۱۹ کاهش یافته بود.

برگزاری رزمایش های مشترک آمریکا با هم پیمانانش در منطقه شرق آسیا بعد از اقدام مداخله جویانه واشنگتن مبنی بر اعزام نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که خشم کم سابقه چین را به دنبال داشت، می تواند عاملی برای شعله ور تر ساختن تنش های اخیر در این منطقه و درنهایت ، بر هم زدن ثبات و امنیت آن باشد.

منابع ارتش کره جنوبی ۲۶ مرداد ماه اعلام کردند کره شمالی دو موشک کروز را از شهر ساحلی «اونچون» واقع در غرب این کشور به سوی دریا شلیک کرد.

این پرتاب‌های موشکی اندکی پس از آغاز رزمایش مشترک چهار روزه آمریکا و کره جنوبی انجام شد.

خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش گزارش داد به دنبال گمانه زنی های کره جنوبی و آمریکا مبنی بر امکان انجام آزمایش هسته ای از سوی پیونگ یانگ، با بررسی تصاویر ماهواره ای، کره شمالی درحال فعال سازی و کار بر روی تونل های آزمایش هسته ای از جمله کار بر روی دومین تونل زیر زمینی  است.

اتاق فکر موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز خبر داد در حالی که نگرانی ها در منطقه اقیانوسیه نسبت به اقدامات «پیونگ یانگ» شدت گرفته است، کره شمالی با حداقل ۲۰ کلاهک هسته ای، آمادگی آزمایش هسته ای را در هر زمانی که اراده کند، دارد.

واشنگتن و سئول پیش از این هشدار دادند که پیونگ یانگ تاکنون آمادگی های لازم برای انجام آزمایش هسته ای را در سایت «پونگی ری» واقع در شمال شرقی این کشور تکمیل کرده است

به تازگی «یون سوک یول» پس از ۱۰۰ روز از شروع ریاست جمهوری خود در کره جنوبی، بار دیگر اعلام کرد خواستار تامین کمک اقتصادی به کرده شمالی در صورت پایان دادن این کشور به توسعه سلاح‌های هسته‌ای و توافق برای آغاز خلع سلاح اتمی است.

https://irna.ir/xjKkkn

**روسیه به دنبال محاکمه آژانس یهود/ ضربه دیگر مسکو به تل آویو

برخی رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که به دنبال نقض قوانین از سوی آژانس یهود و جمع آوری اطلاعات در خصوص شهروندان روس، مسکو قصد دارد که این سازمان را محاکمه کند.

نشریه صهیونیستی اسرائیل هیوم اعلام کرد که به دنبال اتهام وزارت دادگستری روسیه علیه آژانس یهود (در روسیه) مبنی بر نقض قوانین و جمع آوری اطلاعات شهروندان روس، مسکو قصد دارد که این آژانس را محاکمه کند.

در این گزارش آمده است که در صورت اثبات ادعای مسکو، آژانس یهود حق خود برای فعالیت در روسیه را از دست خواهد داد و مجبور به بستن دفاتر خود در این کشور می شود.

این نشریه آورده است: پیش از این تل آویو از مسکو درخواست کرده بود که جلسه دادگاه را به تاخیر بیندازد و به آن ها وقت بدهند تا به توافق برسند، زیرا آن ها معتقدند که این مساله از طریق مذاکرات قابل حل شدن است.

 در این راستا برخی سیاستمداران معتقدند که روسیه به دنبال انتقام از رژیم صهیونیستی به دلیل انتقاد این رژیم از جنگ روسیه با اوکراین است.  

در پی رایزنی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برخی مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند که پوتین به هرتزوگ گفته است که آژانس یهود یک مساله کاملا قانونی است و وسیله برای مجازات اسرائیل به دلایل حمایت های گسترده از اوکراین در جنگ اخیر نیست.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی هفته جاری هیاتی حقوقی به مسکو فرستاد تا برای حل اختلافات بوجود آمده رایزنی کند، اما برخی مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند که مقامات عالی رتبه روس تصمیم به محاکمه آژانس یهود گرفته اند و این امر مربوط به قاضی جلسه نمی شود.

چندی پیش وزارت دادگستری روسیه فعالیت آژانس یهود مستقر در این کشور را ممنوع اعلام کرد که با واکنش مقامات تل آویو مواجه شد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در خصوص این موضوع نوشت: «دستور توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه موجب شده است که بسیاری از یهودیان ساکن این کشور احساس کنند در معرض تهدید و دستگیری هستند».

بستن آژانس مهاجرت یهود در روسیه به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت صهیونیست ها از روسیه به اراضی اشغالی است.

فعالیت اصلی آژانس یهود در روسیه تسهیل مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی و اسکان آنها در فلسطین اشغالی است. این آژانس در ۳۰ سال گذشته در امر مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه به فلسطین اشغالی نقش داشته است.

https://irna.ir/xjKkm۵

**کمک نمادین و معنادار جمهوری چک به اوکراین

مردم جمهوری چک در سالگرد رویداد «بهار پراگ» در سال ۱۹۶۸ میلادی، معادل همین مقدار کرون به اوکراین کمک کردند.

مردم در جمهوری چک در سالگرد رویدادی که به بهار پراگ شهرت دارد و در جریان آن مجموعه‌ای از اصلاحات با مداخله اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت، ۱۹۶۸ کرون معادل ۸۰ یورو به مجموعه‌ای در سفارت اوکراین در پراگ پرداخت کردند تا برای خرید تجهیزات نظامی ارتش هزینه شود.

این مجموعه تشکیل شده در سفارت اوکراین در پراگ از فوریه گذشته (اسفند) تا بحال ده‌ها میلیون یورو برای کمک به اوکراین جمع‌آوری کرده است.

سفارت اوکراین در پراگ در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در روزهای گذشته ده‌ها و ده‌ها ۱۹۶۸ کرونی جمع آوری شده است.

در سال ۱۹۶۸ میلادی آنچه که از سوی دولت وقت چکسلواکی مجموعه‌ای اصلاحات دمکراتیک نامیده شد با مداخله اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش در پیمان ورشو در ۲۱ اوت پایان گرفت و حضور نیروهای نظامی ورشو در این کشور اروپای شرقی ۲۰ سال ادامه یافت.

بر پایه این گزارش، نزدیکی جغرافیایی به اوکراین و خاطره این رویداد تاریخی به احساس نزدیکی مردم چک با مساله و رنج غیرنظامیان در جنگ اوکراین شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjKkmY

**مقام سازمان ملل: بسیاری از شخصیت‌های طالبان طرفدار مدرسه رفتن دختران هستند

مارکس پوتزل، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید بسیاری از مقام‌های طالبان طرفدار آموزش دختران هستند.

مارکس پوتزل در گفت‌ وگو با شبکه خبری چینی سی سی تی وی افزود: پس از گفت‌وگوها با مقام‌های طالبان، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را از تغییرات در رویکرد طالبان در مورد به مسایل حقوق بانوان دیده است.

معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان گفت: هنگامی که من با رهبران طالبان در کابل، معاونان رییس الوزا و وزیران گفت‌وگو کردم و وقتی به ولایت‌ها می‌روم و با والی‌ها و ولسوال‌ها گفت‌وگو می‌کنم کسی را ندیدم که طرفدار آموزش دختران نباشد، این به من نشان می‌دهد که بیشتر مردم در این کشور طرفدار آموزش دختران هستند.

شماری از دانش‌آموزان دختر بار دیگر از بسته ماندن مدارس شان ابراز نگرانی می‌کنند و خواهان روشن شدن سرنوشت مدارس دختران هستند.

هدیه، دانش‌آموز سال یازدهم، می‌گوید که ماه‌ها است برای بازگشایی مدارس لحظه شماری می‌کند اما تا اکنون هیچ خبر امیدوارکننده در این باره نشنیده است.

فرحت به طلوع‌نیوز می‌گوید: دو نشست از علما برگزار شد ولی هیچ سخنی در باره مکتب‌ها و شروع مکتب در میان نیامد، همه‌ی شان سکوت کردند و هیچ حق برای دختران ندادند.

پیش از این، شیر محمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، انس حقانی عضو ارشد طالبان، فاروق اعظم مشاور وزارت انرژی و آب و شماری از چهره‌های دیگر طالبان خواهان بازگشایی مدارس دختران شده اند.

مهدی افضلی، کارشناس روابط بین‌الملل، گفت: بستن مدارس دخترانه و مخالفت با تحصیل زن‌ها به عنوان یکی از نقاط بر جسته و یکی از اصول فکری طالب‌ها پنداشته می‌شود.

مقام‌های طالبان بارها گفته است که بازگشایی مدارس دختران بستگی به تصمیم رهبری طالبان دارد.

https://irna.ir/xjKkqv

**بحران انگلیسی از افزایش نرخ تورم تا قطع آب شهری

انگلیس در شرایط رویارویی سخت با یکی از گرم‌ترین تابستان‌ها در تاریخ خود، بحران‌هایی از قبیل افزایش نرخ تورم، اعتصاب کارکنان در بخش‌های مختلف، وضعیت بغرنج بهداشتی و قطع آب شهری را در سایه انفعال دولت تجربه می‌کند.

احساس فروپاشی در این کشور همچنان در حال افزایش است. مسئولان حوزه بهداشت روز جمعه هشدار جدی درباره یک "بحران انسانی" صادر کردند درحالیکه هنوز هم اقدامی برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی در زمستان در انگلیس صورت نگرفته است.

متیو تیلور مدیر اجرایی کنفدراسیون خدمات سلامت ملی انگلیس در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از افراد ممکن است با انتخاب وحشتناکی بین حذف وعده‌های غذایی برای گرم کردن خانه‌هایشان و زندگی در شرایط سرد، مرطوب و بسیار ناخوشایند مواجه شوند. این وقایع درست در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که خدمات سلامت ملی احتمالا سخت ترین زمستان را تجربه خواهد کرد.

تداخل بسیار غیر معمول چندین چالش در حالی است که چند هفته گذشته هشدارهایی در خصوص آغاز بدترین بحران هزینه زندگی در انگلیس عنوان شده بود. تورم هفته گذشته از ۱۰ درصد عبور کرد و خانوارهایی که با مشکل خرید گوشت دست و پنجه نرم می‌کردند، اکنون با محدودیت بیشتری مواجه هستند. انگلیس در مسیر پا گذاشتن به رکود است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی تا پایان سال و پس از آن همچنان در سراشیبی باشد.

در راس این آلام اقتصادی کارکنان بخش حمل و نقل اعتصاب کردند و هشدارهایی در مورد اعتصاب بیشتر در بخش‌های خصوصی و دولتی انگلیس وجود دارد. حتی برخی از وکلا در پرونده‌های جنایی دست به اعتصاب زدند که همین منجر به اخلال در برگزاری دادگاه‌ها شده است. 

بزرگترین اعتصاب در ۳۰ سال گذشته در بخش راه آهن انگلیس دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد که باعث لغو حرکت قطارها در بسیاری از ساعت‌های هفته شد.

این وضعیت در حالی است که بوریس جانسون نخست وزیر مستعفی انگلیس در دومین تعطیلات تابستانی خود به سر می‌برد. دفتر نخست وزیری انگلیس در مورد اینکه چرا جانسون برای اجرای یک طرح اقدام فوری به لندن باز نمی‌گردد، اعلام کرد که طرح‌های بزرگ هزینه بردار باید توسط نخست وزیر بعدی انجام شود.   

جایگزین جانسون که یا لیز تراس وزیر خارجه فعلی یا ریشی سوناک وزیر دارایی سابق است به صورت قانونی تا ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) جایگاه نخست وزیری را به دست نمی‌گیرد. نخست وزیر آتی انگلیس توسط مردم انتخاب نمی‌شود (اشاره به نظام پارلمانی) بلکه اعضای حزب محافظه کار اینکار را انجام می‌دهند که کمتر از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ۶۷ میلیونی انگلیس را شامل می‌شوند.

یک سخنگوی دولت انگلیس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: در حالی که تصمیم‌های مالی برای ماه‌های آینده در دست نخست‌وزیر بعدی خواهد بود، ما به حمایت مستقیم از مردم با حمایت مالی به عنوان بخشی از بسته ۳۷ میلیارد پوندی موجود ادامه می‌دهیم.

اما منتقدان در سراسر طیف سیاسی انگلیس معتقد هستند که این مقدار ناکافی است و اینکه اکنون باید اقدام قاطع تری صورت گیرد.

دنیل کاوچینسکی یک عضو محافظه کار پارلمان انگلیس که از لیز تراس حمایت می‌کند، باور دارد که بدتر شدن شرایط بدین معنی است که حزب باید رقابت را پایان دهد و نخست وزیر جدید را منصوب کند یا به جانسون برای اقدام اختیار بدهد.

وی به سی‌ان‌ان گفت: رقابت بسیار طولانی شده و الان به رهبری نیاز داریم. خودبینی اصلا چیزی خوبی نیست زمانیکه تصمیم‌های مهم باید گرفته شود. پس باید یا به رهبر فعلی برای اقدام اختیار دهیم یا رقابت را به پایان برسانیم. مردم انگلیس به حق از ما انتظار رسیدگی به این بحران را دارند.

https://irna.ir/xjKkpK

**انورقرقاش: بازگشت سفیر امارات به تهران در راستای ترمیم پل ها و تقویت روابط است

مشاور دیپلماتیک رئیس امارات متحده عربی بازگشت سفیر این کشور به تهران را در راستای رویکرد ابوظبی برای ترمیم پل ها و تقویت روابط و همکاری دانست.

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات متحده عربی امروز دوشنبه در توییتی نوشت که تصمیم مسئولان ارشد امارات برای بازگشت سفیر امارات به تهران در راستای رویکرد منطقه ای امارات در جهت ترمیم پل ها و تقویت روابط و ایجاد فضایی از اعتماد، تفاهم و همکاری برمبنای آن است.

وی افزود: ما اعتقاد راسخ به ضرورت کار و هماهنگی عربی و منطقه ای برای منطقه ای باثبات و آینده ای شکوفا داریم.

وزارت امور خارجه امارات دیروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای از بازگشت «سیف محمد الزعابی» سفیر امارات به تهران در چارچوب علاقه مندی‌های رهبران امارات به تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آینده خبر داد.  

این وزارتخانه تاکید کرد که «الزعابی» در روزهای آینده برای انجام ماموریت دیپلماتیک خود در سفارت امارات در جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به پیشبرد روابط دوجانبه برای تحقق منافع مشترک دو کشور همسایه و منطقه و با هماهنگی و همکاری مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران باز خواهد گشت. 

پیشتر نیز کویت شش سال پس از فراخواندن سفیر خود از تهران به نشانه همبستگی با عربستان سعودی، سرانجام سفیر جدیدی در ایران منصوب کرد و بدر عبدالله المنیخ سفیر جدید دولت کویت ۲۷ مرداد امسال در آغاز ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه، رونوشت استوارنامه خود را به وی تقدیم کرد. 

کویت و امارات در سال ۱۳۹۴ پس از بروز تنش بین عربستان و ایران در همبستگی با ریاض سفیران خود را از تهران فرا خواندند و سطح روابط با ایران را کاهش دادند.

https://irna.ir/xjKkvQ
**برنامه پهپادی ایران، خطرناک‌ترین تهدید علیه رژیم صهیونیستی

تارنمای «عرب ۴۸» (متعلق به فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸) در گزارش خود درباره پهپادهای ایرانی، برنامه پهپادی ایران را «خطرناک‌ترین تهدید احتمالی علیه رژیم صهیونیستی» توصیف کرد.

در این گزارش آمده است: «پهپادهای ایرانی از نگاه مقامات صهیونیست از یک پدیده حاشیه‌ای به یک «تهدید فزاینده» تبدیل شده‌اند؛ آن هم پس از آنکه حماس و حزب الله از این پهپادها علیه اسراییل و متحدانش در منطقه از جمله کشورهای خلیج (فارس) و نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف سوریه استفاد کردند».

«عرب ۴۸» در ادامه با اشاره به رهگیری سه فروند پهپاد حزب الله در میدان گازی کاریش در جولای گذشته نوشت که «با توجه به مذاکرات انجام گرفته میان لبنان و اسراییل با میانجی‌گری آمریکا در خصوص استخراج گاز در دریای مدیترانه و به عبارت دیگر ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل به نظر می‌رسد هدف حزب الله از اقدام یاد شده نشان دادن توانایی‌های خود بوده است. استفاده پهپادی حزب الله لبنان علیه اسراییل موضوع جدیدی نیست؛ چراکه حزب الله از دومین جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶، از این دست پهپادها استفاده کرده است».

این گزارش همچنین به پرواز چند باره پهپادهای حزب‌الله در جنوب فلسطین اشغالی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: «حزب الله با استناد به تجربه سایر گروه‌ها در خاورمیانه دریافته است که پهپادها حتی اگر کوچک باشند، باز هم ابزار کارآمد و موثر برای انجام ماموریت‌های مختلف از جمله ارسال پیام های هشدار دهنده به شمار می روند. پهپادهای حزب الله در سال ۲۰۱۲ برای انجام ماموریت شناسایی به منظور جمع آوری اطلاعات بر فراز تاسیسات امنیتی در جنوب اسراییل بکار گرفته شدند. حزب الله طی سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ به طور مستمر از پهپادها برای انجام پروازهای شناسایی بر فراز جنوب اسراییل که تعداد آنها سالانه ۷۵ هواپیمای بدون سرنشین تخمین زده می‌شود، استفاده کرد. پهپادی در سال گذشته وارد حریم هوایی اسراییل شد و به مدت تقریبا نیم ساعت بر فرار اسراییل به گشت زنی پرداخت و به دنبال آن به لبنان بازگشت».

در ادامه گزارش این پایگاه خبری که متعلق به فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ است، آمده که از پهپادها در مراحل عادی و معمولی برای جمع آوری اطلاعات و جنگ روانی استفاده می‌شود هر چند بکارگیری آنها برای انجام ماموریت‌های تهاجمی هدف اصلی به شمار می رود و می توان در نبردها در کنار توپخانه و زرادخانه موشکی از آنها بهره برد و در همین رابطه می توان به اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اشاره کرد، مبنی بر اینکه حزب الله در تولید پهپاد به خودکفایی رسیده است».

عرب ۴۸ در ادامه به پژوهش مرکز تحقیقات امنیت رژیم اسراییل در دانشگاه تل آویو استناد کرد و مدعی شد که «بخشی از پهپادهای موجود حماس در نوار غزه ساخت ایران است و با توجه به شهامت فوق العاده ایران در بکارگیری از پهپادها جهت حمله به اهداف منطقه‌ای خود، می‌توان از برنامه پهپادهای ایرانی به عنوان خطرناک ترین تهدید علیه رژیم صهیونیستی نام برد».

طبق پژوهش مرکز تحقیقات امنیت رژیم اسراییل در دانشگاه تل آویو، «ایران به موازات آن، به متحدانش در مناطق مختلف کمک می‌کند و تجربه های خود را به آنها منتقل می‌کند تا بتوانند اهداف آمریکا و متحدانش را در عراق و سوریه و در خلیج (فارس) هدف قرار دهند».

بر اساس این پژوهش، «این نمایانگر افزایش خطر تهدید هوایی علیه اسراییل است که می‌توان آن را به تهدیدهای موشکی و راکتی افزود. همچنین تهدید پهپادهای ایرانی را می توان به تهدیدهای کم اهمیت تر همچون بالون های و بادبادک های آتش زا به پرواز درآمده از نوار غزه اضافه کرد که استفاده از آنها کمتر شده است».

در پژوهش دانشگاه تل آویو تأکید شده که «اسرائیل با توجه به موارد یاد شده باید توان دفاعی خود را جهت مقابله با تهدیدهای فزاینده از نظر حجم نیروها و سامانه های پدافندی در برابر حملات احتمالی گوناگون به ویژه در شرایط جنگ گسترده و فراگیر و مستمر بهینه‌سازی کند» .

https://irna.ir/xjKksx

**بهای گاز و برق در اروپا رکورد شکست

در نخستین روز کاری کشورهای اروپایی و با اعلام قطع مجدد واردات گاز از روسیه در روزهای آتی، بهای گاز و برق در اروپا رکوردشکنی کرد.

خبرگزاری تاس امروز نوشت که بهای گاز در اروپا با بیش از ۱۵ درصد رشد به بیش از ۳ هزار دلار در هر یک هزار متر مربع افزایش یافت.

گفتنی است که شرکت روس گازپروم اعلام کرده است برای تعمیر تنها واحد کمپرسور فعال از ۳۱ اوت (۹ شهریور) به مدت ۳ روز صادرات گاز از خط لوله نورد استریم را متوقف می کند.

به گفته گازپروم، پس از انجام تعمیرات، صادرات گاز با حجم ۳۳ میلیون مترمکعب در روز از سر گرفته خواهد شد.

در پی اوجگیری بهای گاز، بهای برق نیز در برخی از کشورهای اروپایی به سطح بی سابقه ای افزایش یافته و هر مگاوات ساعت برق از ۵۵۸.۲۳ دلار تا ۵۷۱.۳۴ دلار تعیین قیمت شد.

https://irna.ir/xjKkxC

**اروپا خود را برای زمستان بدون گاز روسیه آماده می‌کند

مردم اروپا در تدارک برای زمستانی سخت بدون گاز روسیه هستند که بخشی از پیامد جنگ در اوکراین است.

مردم لتونی از اواخر ماه گذشته میلادی زمانی که روسیه عرضه گاز به این کشور را قطع کرد، در حال وفق دادن خود با شرایط هستند.

«یوآنس راتینیکس» که در شهر رزکنه لتونی نزدیک به مرز روسیه زندگی می کند، گفت: قیمت انرژی به حدی زیاد است که ما جریان آب گرم را از خط لوله شهر قطع و منبع آب گرم خودمان را نصب کرده ایم.  

این مرزبان بازنشسته افزود: استفاده از این منبع زمانی که واقعا به آن نیاز داریم، ارزان تر از پرداخت هزینه آب همیشه گرم است.

بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان نیز از جریان گاز محروم شده اند و سایر کشورهای اروپایی نیز شاهد کاهش عرضه انرژی بوده اند.

براساس اعلام گازپروم، انتقال گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم برای چند روز در پایان ماه جاری میلادی متوقف می شود.

برلین، مسکو را به توقف عرضه گاز به دلیل تحریم های غرب اعمال شده بر روسیه به خاطر حمله به اوکراین متهم کرده است.

به گفته چند کارشناس، در مجموع عرضه گاز در ماه گذشته میلادی به میزان تقریبا ۷۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

این گزارش در ادامه حاکی است که دولت های سراسر اروپا از چشم انداز رادیاتورهای سرد و کارخانه هایی که مجبور به توقف فعالیت هستند، خرسند نیستند.

بسیاری معتقدند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از انرژی به عنوان سلاحی راهبردی برای اعمال فشار بر کشورهایی که مسکو را تحریم کرده اند، استفاده می کند.

کاهش عرضه انرژی باعث افزایش قیمت گاز و برق شده است. افزایش بهای نفت نیز اوضاع را پیچیده تر کرده است.

فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی به تازگی در نوشتاری تاکید کرد که جهان اولین بحران انرژی واقعی در تاریخ را تجربه می کند.

وی در این نوشتار آورد: این وضعیت به ویژه در اروپا خطرناک است که در مرکز آشفتگی بازار انرژی قرار دارد.

گاز طبیعی برای بسیاری از کشورها به ویژه آلمان که برای صنایع سنگین خود به آن نیاز دارد، بسیار حائز اهمیت است و این درحالی است که  عرضه گاز روسیه به آلمان از خط لوله نورد استریم ۱ در حال حاضر به شدت کاهش یافته است.

کسب و کارها پیش از خانوارها متحمل کاهش عرضه انرژی می شوند و دولت های فرانسه و آلمان درحال بررسی این مساله هستند که کدام بخش باید اولین آسیب را تحمل کند. اما به مردم عادی نیز گفته شده است که مجبورند خود را با واقعیت جدید وفق دهند.

اتحادیه اروپا به ۲۷ کشور عضو خود اعلام کرده است که مجبورند مصرف گازشان را به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند.

ایتالیا اوایل سال جاری روندی را برای کاهش مصرف سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع در مدارس و مراکز عمومی آغاز کرد و اسپانیا و آلمان نیز از این روند پیروی کردند.

در آلمان نیز، کاهش استفاده از تهویه مطبوع در حمل و نقل عمومی و خرید سردوش های کم مصرف مورد توجه قرار گرفته است.

فرانسه قیمت گاز را برای هر فرد ثابت نگه داشته است، اما آلمان قبوض خانوارها را به میزان چند صد یورو در سال افزایش می دهد.

قبل از حمله روسیه به اوکراین، روسیه ۴۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین می کرد. مسکو از آن زمان تاکنون جریان گاز را به روی اروپا کاهش داده و کار را برای کشورهای اتحادیه اروپا برای پر کردن انبارهای ذخیره سوخت خود برای فصل زمستان دشوار کرده است و این باعث شده که بسیاری از کشورهای اروپا سوخت را از خارج از اروپا خریداری کرده و اقداماتی را برای کاهش تقاضای گاز انجام دهند.

https://irna.ir/xjKkwt

**عمران خان متهم به نقض مقررات ضدتروریسم شد؛ بیم "خان" از احتمال بازداشت

تنش‌های سیاسی در پاکستان با تشکیل چند پرونده قضایی علیه «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده و رهبر حزب تحریک انصاف از جمله متهم شدن وی به نقض مقررات ضدتروریسم و ممنوع شدن پخش زنده سخنرانی های او، وارد فاز جدیدی شده و "خان" از بیم بازداشت احتمالی خود، فرمان آماده باش به هوادارانش داده است.

اختلافات و قدرت‌نمایی میان دولت و جناح مخالف به رهبری عمران‌خان وارد مرحله جدیدی شده و اوضاع از قبل نابسامان سیاسی پاکستان را متشنج تر کرده است. 

درپی بازداشت یکی از دستیاران نزدیک عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان از سوی دولت و اتهام مسوولان حزب تحریک انصاف مبنی بر شکنجه و اقدامات فراقضائی علیه شخص بازداشت شده، عمران‌خان تظاهرات گسترده‌ای را در اسلام‌آباد به راه انداخت و دولت را به استفاده از زور و خشونت علیه رهبران مخالف متهم کرد.

وزارت کشور پاکستان نیز به دلیل آنچه سخنرانی تحریک آمیز عمران‌خان، تهدید مسوولان بلندپایه پلیس و دستگاه قضایی عنوان کرد، دستور تشکیل پرونده علیه نخست وزیر سابق را صادر و روند بازداشت احتمالی وی را آغاز کرده است.

در همین حال سازمان تنظیم مقررات و نظارت بر رسانه های الکترونیک وتصویری پاکستان بنا بر توصیه دولت و نهادهای امنیتی پخش زنده هرگونه سخنرانی عمران‌خان و برنامه‌های حزب وی را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد، تصمیمی که با واکنش تند هواداران عمران‌خان مواجه شد و مسوولان حزبی آن از نهادهای قضایی داخلی و نهادهای ناظر بین المللی خواستار برخورد با اقدامات دولت پاکستان شدند. 

گزارش امروز رسانه‌های پاکستانی از نگرانی حزب تحریک انصاف نسبت به بازداشت احتمالی رهبر خود هستند و تیم حقوقی عمران‌خان نیز با مراجعه به دادگاه اسلام‌آباد درخواست وثیقه برای جلوگیری از هرگونه بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان را ارائه کردند. 

هواداران حزب عمران‌خان بازداشت وی را خط قرمز خود اعلام می کنند درحالی که دولت پاکستان بر مقابله با هرگونه اقدامات تحریک آمیز علیه امنیت جامعه و یا متهم کردن نهادهای امنیتی تاکید دارد. 

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند، تحرکات اخیر علیه عمران‌خان و حزب وی به دلیل رویکرد تند نخست وزیر سابق علیه تشکیلات قدرتمند نظامی پاکستان است، تا جایی که عمران‌خان ارتش و نهادهای امنیتی را به تبانی با رقبای سیاسی خود و حتی برکناری خود از قدرت متهم می‌کند.

https://irna.ir/xjKkw۶

**مذاکرات برجامی محور رایزنی اولیانوف و نماینده جدید ایران در وین

«محسن نذیری اصل» نماینده جدید ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با میخائیل اولیانوف دیدار و دو طرف در مورد روند مذاکرات برجامی در وین گفتگو کردند.

اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین با انتشار یک تصویر در صفحه توئیتر خود نوشت که امروز دوشنبه با نماینده جدید ایران در وین دیدار و درباره یکسری از مسائل مرتبط با مرحله نهایی مذاکرات وین گفتگو کرده است. 

«محسن نذیری اصل» اخیرا به عنوان سفیر جدید و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین و همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در مورد روند مذاکرات وین گفت: در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خودش پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد. 

کنعانی افزود: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل و به طور مشخص آمریکا پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی را دریافت نکرده ایم، ما زمانی میتوانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده است تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

https://irna.ir/xjKky۷


**مسکو، سرویس‌های مخفی اوکراین را عامل انفجار خودرو دختر اندیشمند روسی معرفی کرد

یک منبع پلیس روسیه عنوان کرد، نتایج تحقیقات درباره بمب‌گذاری خودروی دختر «الکساندر داگین» اندیشمند سیاسی روس نشان می‌دهد که این بمب از راه دور فعال شده است و در این میان سرویس امنیت فدرال روسیه نیز اعلام کرد: این جنایت توسط سرویس‌های مخفی اوکراین طراحی و اجرا شده است.

این منبع که به نامش اشاره‌ای نشده‌ است، افزود: با توجه به نتایج به دست آمده تاکنون، فرضیه پلیس این است که بمب‌گذاران، خودروی «داریا داگینا» (Darya Dugina) و حرکات وی را زیر نظر داشته‌اند.

به گفته بازرسان پرونده، یک وسیله انفجاری زیر خودروی تویوتا لندکروز که داریا سرنشین آن بود، کار گذاشته شده بود.

داریا داگینا دختر الکساندر داگین اندیشمند سیاسی روسی که در غرب به مغز متفکر کرملین و اندیشمندی ضدامپریالیستی مشهور است، روز یکشنبه در حادثه انفجار خودرو اش در نزدیکی مسکو کشته شد.

بلافاصله پس از جان باختن داریا در حادثه تصادف، کمیته تحقیقات روسیه پرونده جنایی قتل را در دست گرفت.

به اعتقاد این کمیته، این یک ترور از پیش طراحی شده برای کشتن الکساندر داگین بوده‌است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد اگر فرضیه دست داشتن اوکراین در مرگ «داریا داگینا» تائید شود، این مساله به سیاست تروریسم دولتی کی یف اشاره دارد.

داریا داگینا در ماه ژوئیه سال جاری در فهرست تحریم های انگلیس قرار گرفت. خود داگین نیز در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ توسط اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا تحریم شد.

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین شب گذشته در پیامی اعلام کرد که این کشور هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد.

در این میان سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: این جنایت توسط سرویس‌های ویژه اوکراین طراحی و اجرا شده است.

شواهد نشان می‌دهد عامل این انفجار یک شهروند اوکراینی است که اکنون به استونی فرار کرده‌است. سرویس امنیتی فدرال روسیه یک اوکراینی را عامل انفجار خودوری "داریا داگینا" معرفی کرد.

این نهاد روسی همچنین اعلام کرد: بمب‌گذاری خودروی دختر «الکساندر داگین» اندیشمند سیاسی روسیه، توسط سرویس‌های ویژه اوکراین طراحی و اجرا شده است.

به گزارش رسانه‌های روسی، شواهد نشان می‌دهد عامل این انفجار یک خانم شهروند اوکراینی بوده که به استونی گریخته است.

https://irna.ir/xjKkzG

**مخالفت کمیته روابط خارجی سنا با فروش اف - ۱۶ به ترکیه

رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با فروش هواپیماهای جت جنگنده اف – ۱۶ به ترکیه تا هنگامی که آنکارا خط مشی سیاسی خود را تغییر نداده و با خودداری از خرید سامانه دفاعی موشکی دفاعی اس – ۴۰۰ از روسیه به تعهداتش در برابر ناتو عمل نکرده باشد، مخالفت کرد.

سناتور منندز به روزنامه یونانی کاثیمرینی با اشاره به تداوم نقض خصمانه حریم هوایی یونان (توسط ترکیه) و به تاخیر انداختن روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، ابراز امیدواری کرد که که آنکارا مسیر خود را تغییر داده و به مسئولیت هایش برای دفاع از ائتلاف ناتو با تبدیل شدن به شریک سازنده در منطقه که ما همگی به آن امیدواریم، پایبندی نشان دهد.

وی در عین حال تصریح کرد: اما تا آن هنگام نمی توانم از فروش یا انتقال جت های جنگنده اف – ۱۶ به ترکیه حمایت کنم.

منندز تاکید کرد که آنکارا باید تجاوز به درون حریم هوایی یونان و آب های سرزمینی آن را متوقف کند.

کثیمرینی افزود: منندز همپچنین با ابراز نگرانی در باره بررسی ترکیه برای خرید سامانه های موشکی دفاع هوایی اس – ۴۰۰ از روسیه که نقض تحریم های ایالات متحده بر مسکو به شمار می رود، از آنکار درخواست کرد که در روابط خود با مسکو تجدیدنظر کند. 

این عضو سنای آمریکا افزون بر سیاست خارجی آنکارا، از سیاست های داخلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری نیز انتقاد کرد و افزود: روند دمکراتیک در ترکیه تضعیف شده و آزادی مذهبی و بیان اغلب نقض می شود.

به نوشته اسپوتنیک ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جت اف – ۱۶ از ایالات متحده و نوسازی و به روز سازی ۸۰ فروند دیگر است که در اختیار دارد. اکنون که جو بایدن رئیس جمهوری خواستار تائید کنگره برای فروش این هواپیماهای جنگی به آنکارا شده، منندز به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی می تواند از اجرای این قرارداد جلوگیری کند.
 
تلاش فعال آتن برای لغو این قرارداد، موجب قطع تماس های اردوغان با کریاکس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان به اتهام نقض توافق های پیشین شده است.

https://irna.ir/xjKkBd

**مقام ارشد امنیتی روس: مسکو همکاری با آسه‌آن را گسترش می دهد

دبیر شورای امنیت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو قصد دارد همکاری با کشورهای عضو آسه آن را در تمامی جهات گسترش دهد.

نیکلای پاتروشف در جلسه رایزنی نمایندگان عالی و مسئول مسائل امنیتی روسیه و آسه آن افزود: کشور ما مایل است گفت و گوهای راهبردی چند جانبه را با این انجمن فعال کند، همکاری های عملی را در همه جهات افزایش دهد و به طور مشترک در واکنش به مشکلات منطقه همکاری داشته باشد.

مقام ارشد امنیتی روسیه تاکید کرد که آسه آن یکی از فرمت های اساسی تعامل سیاسی در منطقه آسیا – اقیانوسیه است.

به اعتقاد وی، سیستم سازوکار مذاکراتی این انجمن، نقشی تعیین کننده در تضمین صلح، ثبات و اعتماد متقابل بین بازیگران کلیدی منطقه ایفا می کند.

پاتروشف گفت: روسیه از حفظ سیستم روابط فراملی آسه آن محور در منطقه حمایت می کند. وی با اشاره به واکنش مشترک به چالش های نوظهور یادآور شد که دامنه این مشکلات و تهدیدها، بسیار گسترده است.

وی از جمله این موارد، تروریسم، جدایی طلبی،   افراط گرایی، جرایم فراملی، قاچاق انسان، سلاح و مواد مخدر، جرایم سایبری، راهزنی دریایی، قاچاق و فعالیت های مالی غیرقانونی را نام برد.

اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به اتحادیه آسه آن در سال ۱۹۶۷ فعالیت خود را در جنوب شرق آسیا با هدف پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و گسترش همکاری های درون منطقه ای میان کشورهای عضو آغاز کرد.

مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند اعضای دهگانه اتحادیه آسه‌آن را تشکیل می‌دهند.

https://irna.ir/xjKkBx

**آناتولی: کشورهای عربی خلیج فارس در مسیر تنش زدایی با ایران گام برداشته‌اند

خبرگزاری آناتولی ترکیه تصمیم امارات برای بازگشت سفیر این کشور به تهران و معرفی سفیر جدید کویت در ایران را در راستای سیاست تنش زدایی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران دانست.

«آناتولی» امروز (دوشنبه) در گزارشی به معرفی سفیر جدید کویت در ایران و بازگشت فعالیت سفارت این کشور در تهران در سطح سفیر پس از هفت سال و همچنین از سرگیری فعالیت سفیر امارات در ایران در روزهای آینده اشاره کرد و نوشت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مسیر جدید برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران و تنش‌زدایی با تهران قرار گرفته اند.  

این خبرگزاری ترکیه اضافه کرد که دیدگاه‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دربرآورد برنامه‌ها و اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش با تهران و در عین حال نفوذ ایران در چندین کشور منطقه و در خلیج فارس و دریای سرخ متفاوت است. 

آناتولی در ادامه به فراز و فرود روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران پرداخت و نوشت که کویت یکی از اولین کشورهای عربی است که انقلاب ایران را در سال ۱۹۷۹ به رسمیت شناخت، اما روابط دو کشور درپی جنگ تحمیلی علیه ایران در سال ۱۹۸۰ تیره شد اما پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و محکومیت این حمله توسط ایران به حالت عادی بازگشت. 

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه سطح روابط ایران و کویت پس از تیرگی روابط ایران و عربستان در پی اعدام شیخ «نمر الباقر النمر» روحانی شیعه عربستان توسط ریاض و حمله عربستان به یمن کاهش یافت، آمده است: اما سرانجام رسانه‌های ایرانی در روزهای گذشته گزارش دادند که «بدر عبدالله» سفیر جدید کویت در تهران استوارنامه خود را به «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران تقدیم کرد.  

بازگشت سفیر کویت به تهران چند هفته پس از آن صورت گرفت که امارات اعلام کرد؛ در حال بررسی بازگرداندن سفیر خود به پایتخت ایران است. 

به نوشته خبرگزاری آناتولی، بازگشت سفیر کویت به تهران ممکن است به یافتن راه حلی برای مشکلات باقیمانده به ویژه اختلاف مرزی و اختلاف بر سر میدان نفتی مشترک «آرش» (الدره) کمک کند. 

مقامات امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و زمینه‌سازی برای احیای روابط، چندین بار به تهران سفر کردند و وزیران امور خارجه امارات و ایران در پایان ماه گذشته طی تماسی تلفنی درباره تقویت روابط دو کشور گفت و گو کردند. 

آناتولی با اشاره به اینکه مقامات ایران و امارات به تازگی درباره اعزام قریب الوقوع سفیر ابوظبی به تهران گفت و گو کردند، اضافه کرد که در طول سال‌های کاهش روابط دیپلماتیک، روابط امارات با ایران در بخش اقتصادی تحت تأثیر قرار نگرفت، زیرا حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش نیز یافت. 

ناظران سیاسی معتقدند که امارات به چنین روابط تجاری با ایران نیاز دارد و نباید روابط خود با ایران را به پرونده‌های سیاسی مرتبط کند. از سوی دیگر، جمع زیادی از ایرانی‌ها که تعداد آن‌ها به چند صد هزار نفر می‌رسد ساکن امارات هستند و از طریق هزاران شرکت ایرانی در بخش‌های اقتصادی و خدماتی این کشور کار می‌کنند. 

این خبرگزاری ترکیه ادامه داد:  امارات همچنین پس از آنکه تاسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر ۲۰۱۹ مورد حمله قرار گرفت و در این زمینه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا پشت عربستان را خالی کرد، از دشمنی با ایران اجتناب کرد.  

به نوشته این خبرگزاری، به تازگی نیز صحبت از تشکیل به اصطلاح «ناتوی عربی» با مشارکت رژیم اسرائیل برای مقابله با آنچه تهدیدهای ایران خوانده شد، به میان آمد اما بر اساس اظهارات «انور قرقاش» مشاور دیپلماسی «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات، ابوظبی رسما اعلام کرد که در هیچ ائتلافی که سایر کشورهای منطقه به ویژه ایران را هدف قرار دهد، عضو نمی‌شود و در حال بازگرداندن سفیر خود به تهران پس از قطع چند ساله روابط با ایران است و بر جستجوی راه حل و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای منطقه متمرکز است. 

آناتولی اضافه کرد: این اظهارات موجب کاهش صحبت‌ها درباره ائتلافی شد که قرار بود شش کشور خلیج فارس به همراه عراق، اردن و مصر و با مشارکت آمریکا و با هماهنگی یا مشارکت [ رژیم ] اسرائیل تشکیل شود. 

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به اینکه ظاهرا مذاکره تهران و ریاض و روند عادی‌سازی روابط عربستان و ایران بر مسیر روابط سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز تاثیر گذاشته است، افزود: از آوریل سال گذشته، عراق میانجیگری موفقی را با پنج دور مذاکرات مستقیم بین هیات‌های امنیتی دو کشور انجام داد که قرار است تا سطح وزیران خارجه پیش رود. پیش بینی می‌شد که عراق طی هفته‌های گذشته از عادی‌سازی کامل روابط ریاض و تهران خبر دهد اما دغدغه دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق بر سر بحران تشکیل کابینه جدید این کشور، مانع از این امر شد. 

وزیر امور خارجه ایران در اواسط ماه گذشته به تلویزیون ایران گفت که کشورش پیامی از «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق مبنی بر اینکه طرف سعودی آماده انتقال مذاکرات در سطح سیاسی و علنی است دریافت کرده است.   

حسین امیرعبدالهیان در این گفت و گو، آمادگی ایران برای ورود به مذاکرات با عربستان در مرحله سیاسی را اعلام کرد. 

به نوشته آناتولی، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در اواخر ژوئیه اعلام کرد که ولیعهد عربستان از وی خواسته است تا میزبان نشست وزیر خارجه عربستان با همتای ایرانی خود در بغداد باشد.

https://irna.ir/xjKkzV
 

**مخالفت بورل با منع ورود "تمام" شهروندان روسیه به اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با اعلام مخالفت با سیاست منع ورود "تمام" شهروندان روسی به اتحادیه اروپا، تصریح کرد که اروپا باید فقط مانع از ورود برخی از شهروندان روسیه شود.

«جوسپ بورل» در سخنانی در یک سمینار سیاسی در اسپانیا تاکید کرد که وی با اینکه تمام شهروندان روسی از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شوند مخالفت کرده‌ است.

بورل در جریان این سخنرانی این ایده را بحث برانگیز دانست و افزود: اتحادیه اروپا باید بیشتر بر تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع می‌کند، متمرکز باشد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود تمام شهروندان روسی فکر خوبی نخواهد بود، ادامه داد: اتحادیه اروپا باید انتخاب کند که کدام شهروندان روسیه می‌توانند به وارد شوند؛ به طور حتم باید از ورود الیگارشی‌های روسیه به خاک اروپا جلوگیری شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نمی‌توان مانع ورود آن دسته از شهروندان روسی شد که قصد فرار از کشور را دارند و نمی‌خواهند به زندگی در آنجا ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین بارها از اتحادیه اروپا خواسته است تا صدور روادید برای اتباع روسیه را ممنوع کنند. زلنسکی حتی یک قدم فراتر رفته و خواستار اخراج روس ها از کشورهای عضو این اتحادیه شده‌است.

برخی از کشورها از جمله استونی و فنلاند در راستای اعمال محدودیت‌های صدور ویزا برای شهروندان روسیه اقدام کرده‌اند. با این حال کشورهایی مانند ترکیه، آلمان و قبرس مخالفتشان را با این موضوع اعلام کرده‌اند.

در این میان اتحادیه اروپا گفته‌است در حال تصمیم‌گیری در این زمینه است.

مسکو با انتقاد از رویکرد ضد روسی اروپایی‌ها خاطر نشان کرد که اینگونه محدودیت‌ها نمود آشکاری از سیاست های روس‌هراسی است که توسط برخی اعضای اتحادیه اروپا هدایت می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

https://irna.ir/xjKkBN

**درز اطلاعات حساس FBI و اینترپل از یک شرکت صهیونیستی

یک رسانه رژیم صهیونیستی از درز اطلاعات حساس برخی سازمان ها از جمله پلیس فدرال آمریکا (FBI )و پلیس بین المللی (اینترپل) از یک شرکت صهیونیستی خبر داد.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" فاش کرد که اطلاعات حساس و محرمانه مربوط به سازمان‌های اطلاعاتی، دفاعی و مجری قانون در سراسر جهان، از جمله FBI و اینترپل، از شرکت اسرائیلی "Cellebrite" (سلبرایت) به بیرون درز کرده است.

این روزنامه در این باره افزود: ایمیل‌ها، فاکتورها و حتی قراردادهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ امضا شده میان این شرکت اسرائیلی فعال در زمینه هک تلفن و مشتریان آن بدون اطلاع مدیریت شرکت یا مشتریان در اختیار مقامات ژاپنی قرار گرفته است.

سلبرایت یک شرکت اسرائیلی است که در زمینه نرم‌افزارهای امنیتی موبایل برای دستگاه قضایی فعالیت می‌کند.

برخی منابع رسانه ای هشتم تیرماه خبر داده بودند که دو گروه هکری، شرکت صهیونیستی «سلبرایت» متخصص در زمینه امنیت دیجیتال و هوش مصنوعی را هدف حمله سایبری قرار دادند.
 
https://irna.ir/xjKkDv

**نشست تخصصی توسعه گردشگری ایران و پاکستان در کراچی؛ تاکید بر نقش آفرینی بخش خصوصی

نشست تخصصی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در «کراچی» قلب اقتصادی پاکستان با حضور شخصیت‌های ایرانی و مدیران شرکت‌های جهانگردی دو کشور برگزار شد و سخنرانان خواستار معرفی موثر پتانسیل‌های یکدیگر به ویژه نقش آفرینی بخش خصوصی برای کمک به رشد صنعت‌ گردشگری شدند.

نشست تخصصی فعالان حوزه توریست و ترویج جهانگردی به همت سرکنسولگری کشورمان روز دوشنبه در شهر بندری کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان و مشارکت وزارت امور خارجه ایران و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان برگزار شد. 

اعضای هیات ایرانی به ریاست «علی اصغر شالبافیان» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای شرکت در رویداد گردشگی مذکور به کراچی سفر کرد و امروز در جمع مسوولان و اعضای اتحادیه آژانس‌های جهانگردی پاکستان (TAAP) حضور یافتند. 

شخصیت‌های حاضر در جلسه از جمله «حسن نوریان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نسبت به تحولات مثبت در روابط دو کشور برادر، تعامل میان استان‌ها از جمله ترویج رفت و آمد تجاری و گردشگری ابراز اطمینان کردند.

سرکنسول کشورمان با تشریح گام‌های عملی وزارت امور خارجه کشورمان در راستای تسهیل سفرهای توریستی به ایران از جمله روان سازی صدور روادید گردشگری به‌ ایران، افزود: اصلی ترین اقدام مشترک تورگردانان و فعالان حوزه توریست معرفی موثر پتانسیل‌های یکدیگر است تا بتوانیم شهروندان ایران و پاکستان را برای افزایش سفرهای گردشگری، زیارتی و گردشگری سلامت ترغیب نماییم. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز به عنوان مهمان اصلی برنامه با استناد به روابط قوی مردمی ایران و پاکستان به ویژه اشتراکات تاریخی و فرهنگی، گفت: ایران کارهای زیادی در احیای صنعت گردشگری انجام داده و ما میزبان جهانگردی فراوان از کشورهای مختلف هستیم.

شالبافیان افزود: در کنار تلاش دولت‌ها برای ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه همکاری‌ها به ویژه در حوزه جهانگردی، بخش خصوصی نیز باید نقش آفرینی کند و گام جدی برای کمک به چشم انداز دو کشور برای افزایش مناسبات مردمی از طریق گردشگری بردارد.

وی با اشاره به امضای توافقنامه فرهنگی و گردشگری در جریان بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان که هفته گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد، گفت: بخش خصوصی ایران‌ و پاکستان باید از فرصت‌های موجود در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه استفاده و در مهیا سازی زمینه‌های تعمیق ارتباطات مشترک قدم بردارند. 

در ادامه این جلسه شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری و تورگردانان جلسات دوجانبه با همتای پاکستانی به ویژه فعالان گردشگری شهر کراچی و ایالت سِند را برگزار کرده و طرفین راه‌های تعامل در بخش‌های مختلف را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. 

رئیس اتحادیه آژانس‌های جهانگردی پاکستان با قدردانی از حضور هیات معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران از آمادگی اعضای اتحادیه و شرکت‌های مختلف پاکستان برای راه‌اندازی تورهای‌ گردشگری و تبادل هیات‌های مرتبط با تورگردانان خبر داد.
«ندیم شریف» با اشاره به مهمان‌نوازی ایرانیان و برخورد صمیمانه مردم در استان‌های مختلف کشورمان با جهانگردان از جمله زائران پاکستانی، افزود: قرابت‌های جغرافیایی و فرهنگی دو کشور همسایه زمینه ساز افزایش گردشگری مذهبی، توریستی و سلامت است. 

وی با ابراز خرسندی از تسهیلات وزارت امور خارجه ایران در صدور روادید و همچنین همکاری سرکنسولگری کشورمان در کراچی، اظهار داشت: اتحادیه آژانس‌های جهانگردی پاکستان آماده فراهم کردن سفرهای گروهی و انفرادی گردشگران پاکستانی به ایران است. 

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور به همراهی هیاتی از فعالان بخش خصوصی و دولتی به منظور دستیابی به هدف گسترش روابط گردشگری ایران و پاکستان، مدیریت سرفصل‌های کاری شامل نشست تجاری – تجاری یا B۲B در سه بخش گردشگری سلامت، زیارت و سیاحت و نیز نشست معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور یا  Iran Touirism Road show به شهر کراچی سفر کرده است.

پیشبرد اهداف دیپلماسی گردشگری خارجی و تمرکز بر کشورهای همسایه، گسترش همکاری‌های گردشگری  ایران و پاکستان دستور کار این سفر است.

https://irna.ir/xjKkD۲
 

برچسب‌ها اتحاد جماهیر شوروی سازمان همکاری شانگهای مجلس نمایندگان آمریکا وزارت امور خارجه عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس مصطفی الکاظمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحاد جماهیر شوروی سازمان همکاری شانگهای مجلس نمایندگان آمریکا اتحاد جماهیر شوروی سازمان همکاری شانگهای مجلس نمایندگان آمریکا وزارت امور خارجه عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس مصطفی الکاظمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی موشک های مافوق صوت کینژال گردشگری وزارت میراث فرهنگی ترین نیروگاه هسته ای اروپا نیروگاه هسته ای زاپوریژیا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سخنگوی وزارت امور خارجه نیروگاه اتمی زاپوریژیا برجام اختلافات تاکتیکی دبیرکل سازمان ملل متحد کشورهای آمریکای لاتین امنیتی رژیم صهیونیستی سازمان همکاری شانگهای مذاکرات رفع تحریم ها جمهوری اسلامی ایران نیروگاه هسته ای برای انجام ماموریت رژیم صهیونیستی بزرگترین نیروگاه نیروهای آمریکایی اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا آمریکای لاتین امور خارجه ایران جمع آوری اطلاعات بسیاری از کشورها پهپادهای ایرانی کشورهای اروپایی وزیر امور خارجه مقام های طالبان تاسیسات هسته ای برای جلوگیری ایران و پاکستان شهروندان روسیه بین المللی جنگ اوکراین آزمایش هسته ای نخست وزیر سابق کشورهای اروپا گردشگری ایران شهروندان روسی جمهور اوکراین نیروهای روسیه هسته ای ایران توافق هسته ای بین المللی فاجعه هسته ای پاسخ ایران بدتر از توافق خاطر نشان مدارس دختران دختران هستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در شرایطی که گیشه سینماها تحت تاثیر اکران دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، فروش ۱۱میلیاردی «مست عشق» در دو روز اول اکران نوید یک رقیب جدید برای کمدی‌های در حال اکران را می‌دهد.

مست عشق ساخته حسن فتحی با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی اتفاق بی سابقه‌ای را در گیشه رقم زد و موفق شد طی دو روز اول اکران با جذب بیش از ۱۶۰ هزار مخاطب فروشی بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که برای یک فیلم غیرکمدی موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود.

پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد می‌شود، به گونه‌ای که «مست عشق» تنها در دو روز اول اکران توانست خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال جدید برساند و بالاتر از فیلم‌هایی نظیر آسمان غرب، آپاراتچی،پرویز خان،نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان قرار گیرد.

شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام ‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده اند.
این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌باشد که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر می‌کشد.
در جدول فروش سینمای ایران در حال حاضر تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی با بیش از ۱۱۹ میلیارد تومان فروش در آستانه ۲ میلیونی شدن تماشاگران خود است و پس از این فیلم درام اجتماعی «بی‌بدن» با بیش از ۳۰ میلیارد فروش و کمدی «سال گربه» با ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

کد خبر 847221 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)

دیگر خبرها

  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه