Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خون دیگران»

نوشته: سیمون دوبوار

ترجمه: لی‌لا سازگار

ناشر: فرهنگ نشرنو، چاپ اول 1401

311 صفحه، 110000‌تومان

 

 

*****

 

سیمون دوبوار، فیلسوف، نویسنده و نظریه‌پردازی است که طی عمر حرفه‌ای‌اش در جنبش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فعال و الهام‌بخش بوده است. او با آثار خود چه در حیطه‌ی داستان و چه در حوزه‌ی فلسفه و جامعه‌شناسی تأثیر شگرفی بر تئوری‌های مرتبط با انسان‌شناسی، فمینیسم و رسالت روشنفکری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یکی از مشهورترین نوشته‌هایش، «جنس دوم» او به رویکرد تاریخ درباره‌ی زنان و جنبه‌های انسان‌شناسانه در تحلیل وجود زن و مرد پرداخته است. در اثر دیگرش، «ماندارین‌ها» که برنده‌ی جایزه‌ی گنکور در سال 1954 شد، دوبوار به واکاوی زندگی روشنفکران در سال‌های آغازین دوره‌ی پس از جنگ جهانی دوم پرداخته و تقابل ملال و پویایی را در زیست اجتماعی آنان در قالب داستان مورد ارزیابی قرار داده است.

آن‌چه در مرکز اغلب نوشته‌های داستانی دوبوار قرار گرفته، مسأله‌ی تعهد در برابر آزادی است. او به اشکال مختلف در آثارش به طرح این پرسش پرداخته است که باور به اصول و ارزش‌هایی خاص چه سطح از تعهد را ایجاد می‌کند و این مفهوم با آزادی چه مناسباتی را برقرار می‌کند. آیا پایبندی به ارزش‌هایی که به زندگی انسان معنا می‌بخشند با آزادی منافاتی دارد یا به حفظ تمامیت آن منجر می‌شود؟ این چالش‌های تناقض‌آمیز در داستان‌های او به گونه‌های مختلفی بیان می‌شوند و مخاطبان را در دوراهی‌های متعدد داوری درباره‌ی مفاهیم بنیادین زندگی قرار می‌دهند. زیست دوبوار با تلاطمات سیاسی و جامعه‌شناختی بسیاری همراه بوده و در تمامی آن‌ها پرسش‌های انسان‌شناسانه‌ای از قبیل هویت، جنسیت، روشنفکری و فلسفه‌ی وجودی انسان در عصر مدرن در کانون توجه روشنفکران قرار داشته است. هیچ‌یک از آثار داستانی دوبوار از چنین دغدغه‌هایی خالی نیست. حتی زمانی که مسأله‌ی تنازع بقا مطرح می‌شود، دوبوار همچنان همان مسائل انسان‌شناسی را به عرصه‌ی داستان وارد می‌کند و این اتفاقی است که در رمان «خون دیگران» به شکلی بارز رخ می‌دهد.

رمان «خون دیگران» دو شخصیت اصلی به نام‌های ژان و هلن دارد. ژان در خانواده‌ای نسبتاً مرفه به دنیا آمده است. پدرش چاپخانه‌ای دارد به نام «بلومار و پسر» که پس از او به ژان خواهد رسید. هلن در شیرینی‌فروشی خانوادگی‌شان کار می‌کند و شرایط مالی‌اش به اندازه‌ی ژان مطلوب نیست. اما بر خلاف پیشینه‌ی خانوادگی، ژان روحیه‌ای متضاد با بورژوازی دارد و هلن دلبستگی چندانی به  عدالت در سایه‌ی سوسیالیسم نشان نمی‌دهد. آن‌ها اما در یک خصلت با هم اشتراک دارند و همین سبب‌ساز نزدیکی‌شان به هم و تداوم رابطه‌شان می‌شود و آن عصیان‌گری برای کسب استقلال است. ژان در آغاز این رابطه تمایل چندانی به هلن نشان نمی‌دهد، اما به تدریج همان خصلت مشترک، آن‌ها را به هم دلبسته می‌سازد.

دوبوار کوشیده از نقطه‌ای روایت را آغاز کند که پرالتهاب‌ترین زمان در رابطه‌ی این زوج به شمار می‌آید. هلن در بستر بیماری افتاده و حال‌اش وخیم است و ژان در کنارش به تمامی گذشته‌ای که از سرگذرانده و آینده‌ای که به تصمیم اکنون او بستگی دارد می‌اندیشد. در این هنگام دغدغه‌های اساسی ذهن ژان مطرح می‌شود و طی آن به ویژگی‌های شخصیتی او نیز می‌توان پی برد:

«باید تصمیم می‌گرفت. چشمان هلن بسته است. صدای خس‌خسی از دهانش شنیده می شود، ملافه پایین می‌رود، بالا می‌رود؛ تلاش زنده ماندن کاملاً نمایان است، خیلی پر سر و صداست، او درد می‌کشد، رو به فناست، تا سحر می‌میرد. تقصیر من است. اول ژاک و حالا هلن. چون عاشقش نبودم و چون عاشقش بودم؛ چون خیلی خودش را به من نزدیک کرد، چون من وجود دارم. من وجود دارم و او که آزاد بود، تنها و جاودانی بود، حالا اسیر وجود من شده، نمی‌تواند واقعیت خشن وجود مرا نادیده بگیرد که جزئی از توالی خودبه‌خود لحظات است؛ در پایان این زنجیره مرگبار، فولاد بی‌هدف به قلب خودش اصابت کرد، حضور بی‌رحم فولاد، حضور من، مرگ او.»

آن‌چه همواره شخصیت‌های اصلی داستان را درگیر خود می‌سازد  و حتی به بهای مرگ و زندگی‌شان تمام می‌شود و تم اصلی داستان را نیز می‌سازد، مسأله‌ی آزادی است. تمامی وقایع داستان حول این موضوع شکل می‌گیرند که چگونه می‌توان آزادی را به دست‌ آورد و در برابر آن متعهدانه رفتار کرد. ماجراها در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهند. روزگاری که آزادی در حکم کیمیایی است که در سایه‌ی جنگ رسیدن به آن ناممکن به نظر می‌آید. تمام هم و غم ژان رساندن خود و مردم کشورش به این آزادی است. هرگاه در راه کسب آزادی کوتاهی می‌کند، احساس گناه شدیدی همه‌ی وجودش را فرا می‌گیرد و با وسواسی پایان‌ناپذیر به دنبال راهی برای رسیدن به آن می‌گردد.

در رمان «خون دیگران»، در راستای پرسشگری درباره‌ی رسالت انسان در برابر آزادی است که شخصیت‌ها زیست خود و وقایع تأثیرگذار زندگی خود را معنا می‌بخشند. ژان وضعیت نسبتاً مرفه خانوادگی را رها می‌کند و به دلِ جنگ می‌زند. هلن و ژان هر دو با این مسأله درگیرند و حتی وقتی موقعیت برای آزادی خودِ آن‌ها فراهم است، از دغدغه‌ی تعهد در برابر آزادی و چالش‌های همراه آن نمی‌توانند بگریزند. در سفری از گذشته تا حال و برعکس، شخصیت‌های داستان که نماینده‌ی انسان متفکر قرن بیستمی نیز هستند مدام در طیفی پرتنش و تناقض از آزادی به تعهد در رفت‌وآمدند و در این مکاشفه‌ها خون دیگران و خون خود مدام اهمیتی ویژه در مناسبات آن‌ها پیدا می‌کند و این موضوع در داستان چنان اهمیتی می‌یابد که گویی بدون دخالت خون خود و دیگران بحث آزادی و تعهد نمی‌تواند کامل شود.

منبع: الف

کلیدواژه: برابر آزادی خون دیگران ی داستان ی انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۵۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهی متفاوت طی کن (+فیلم)

????اگر دیگران مطالعه نمی کنند ؛ تو شروع کن به خواندن   ????اگر دیگران تن پروری می کنند ؛ تو شروع کن به ورزش روزانه   ????اگر دیگران درگیر غر زدن درباره امروز هستند ؛ تو شروع کن به برنامه ریزی برای فردا   ????اگر دیگران از جلو رفتن می ترسند ؛ تو شروع کن به ریسک کردن   ????اگر دیگران فقر را تقدیر خود می دانند ؛ تو شروع کن به ثروتمند سازی ذهنت و سپس تدبیر و تلاش   ????اگر دیگران می خزند ؛ تو راه برو و  ????اگر دیگران راه می روند : تو پرواز کن ... اوج که گرفتی، همه چیز متفاوت می شود، حتی زاویه دیدت به دنیا.     ????????????   ????ما در "کی و چی" به طور علمی درباره روان شناسی ثروت با شما صحبت خواهیم کرد تا ذهنیت ثروتمند در شما ایجاد شود و در کنار آن، "تدبیر و تلاش" مان را در حوزه ارزهای دیجیتال متمرکز کرده ایم و به شما روش کار در این بازار و سودآوری از آن را یاد می دهیم.   ????عضویت در کانال آموزشی رایگان "کی و چی"  ???????????? @keyochiedu    ????"کی و چی" به شما می گوید کِی ، چی بخرید و کِی ، چی بفروشید تا سود کنید. ???? @keyochi کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند
  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • واگذاری «استقلال» به هلدینگ خلیج فارس با عدل و انصاف سازگار نیست
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • لیگ ملت‌ها: لیست رقیب ایران با حضور فوق‌ستاره
  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • باخت بد استقلال در یک دیدار دوستانه برابر تیمی از اسلامشهر!
  • لیگ ملت‌ها: لیست سرمربی مشهور با یک سورپرایز