Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اعلام رفع خاموشی ها در مازندران و گلستان گفت: دولت برای رفع مشکل ضعف ولتاژ و تامین توان لازم‌، ۱۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه برق مازندران و گلستان سرمایه‌گذاری کرده است.

کورش موسوی تاکامی با تبریک هفته دولت اظهار کرد: دولت در ابتدای کار با چالش بزرگ خاموشی های مکرر مواجه بود که سبب نارضایتی مردم شد بنابراین سعی شد با تمهیدات لازم از جمله تزریق نقدینگی به سیستم مالی به صنعت برق، و بازیابی در شبکه و تامین تجهیزات و توسعه شبکه آن این مشکلات برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دولت در حوزه تامین نقدینگی ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای گذر از پیک مصرف در مازندران و گلستان تزریق کرد و با آن پروژه های متعددی از امسال آغاز شد و نیز با شناسایی نقاط چالش برانگیز برق استان و رفع مشکلات موجود اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه تامین بار شبکه بخشی از چالش های پیش روی نیروگاه ها بود خاطرنشان کرد: توان تولیدی نیروگاه ها حدود ۱۵۰۰ مگاوات بود که این توان صرفا در زمان پیک مصرف بود.

موسوی با بیان اینکه بالانس انرژی در استان مازندران و گلستان صفر است، گفت: در طول سال حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلو وات، ساعت مصرف انرژی تولیدی این منطقه است و به همین میزان نیز تولید انرژی وجود دارد بنابراین اگر بتوان مصرف را به طور صحیحی مدیریت کرد نیاز به نصب نیروگاه جدید وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل الگوی بد مصرف در ساعت پیک اجبارا ظرفیت نصب شده نیروگاه ها باید تا ۲۰۰۰ مگاوات افزایش یابد، گفت: برای تامین ۱۵۵۰ مگاوات مورد نیاز از خطوط انتقالی بین استان ها و شرکت های همجوار تامین شد.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: در سال گذشته ضعفی در نیروگاه نکا هم از دو جنبه تامین آب و سوخت وجود داشت، سوخت نیروگاه مازوت بود و سوخت مازوت سبب کاهش ۱۲۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه و کمبود آب نیز سبب محدودیت تولید انرژی الکتریکی شد.

موسوی اظهار کرد: دولت با جهت گیری صحیح نیروگاه را بازتوانی کرد واحد ۴ را به طور کامل احیا کرد، واحدهای دیگر را تعمیرات دوره ای انجام داد و چاه آب موجود در نکا را بازتوانی و به ظرفیت نیروگاه اضافه کرد و با احداث تصفیه خانه ای در نیروگاه نکا ۶ هزار مترمکعب در روز ظرفیت تولید آب را افزایش داد که با حل مشکل آب مشکل نیروگاه حل شد و ظرفیت تولید خود را امسال به ۱۵۰۰ مگاوات فقط در بخش بخار رساند.

وی ادامه داد: در مجموع نیروگاه نکا توانست در بخش بخار ۱۸۵۰ مگاوات تولید داشته باشد که نسبت به پیک سال قبل ۵۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات نسبت به ساعت، بیشتر تولید داشت.

وی افزود: در بخش نیروگاه های تولید پراکنده هم حدود ۳۵ مگاوات به ظرفیت شبکه اضافه شد و چالش کسری ۱۵۰۰ مگاوات، با افزایش تولید ۸۰۰ مگاوات جبران شد اما  همچنان کسری ۷۰۰ مگاوات موجود بود.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان تصریح کرد: برای رفع این چالش باید پست هایی تقویت و ترانسفورماتورهای بیشتری نصب می شدند که در پست ناریوران بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز یکپارچه ایران نصب شد که دارای ۳۸۵ مگاولت، آمپر ظرفیت بوده و قدرت تامین برق ۱۵۰ هزار مشترک را در حالت عادی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در منطقه نور، بابل، محمودآباد، آمل و قائمشهر افت ولتاژ وجود داشت، گفت: با نصب این ترانسفورماتور ولتاژ به سطح مطلوبی رسید.

وی افزود: در پست مرکز مازندران ترانسفورماتور ۳۱۵ مگاولت، آمپر به سرعت و ظرف دو ماه نصب شد که توانست بخشی از قائمشهر، ساری و نکا را پوشش داده و مشکلات افت ولتاژ این مناطق را حل کند تا در این دو منطقه عملکرد ریزش بار ولتاژی تقریبا به صفر رسید.

موسوی تصریح کرد: در ادامه پست ۲۲۰ و ۶۶ ولت شبکه بهشهر و با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد که از بهترین پست های مازندران است وارد مدار شد و ۳۶۰ مگاوات به ظرفیت شبکه پست های استان اضافه کرد و این خودش به تنهایی توانست بخش های بزرگی از بهشهر وکردکوی گرگان بندرترکمن و بندگز را تحت پوشش و مشکلات ولتاژی آن منطقه را حل کند.

وی با اشاره به پست ۲۳۰ کیلوولت بین المللی فجر گنبد استان گلستان که برق ایران را از پست فجرگنبد به برق ترکمنستان ارتباط می دهد، گفت: به سبب آرایش غلط و طراحی نامناسبی که پست داشته منطقه گنبد و عملکرد لایه های فرکانسی و ولتاژی در محدوده گنبد و آزاد شهر و مینودشت همیشه با چالش افت ولتاژ مواجه بوده است که پیرو آن این پست بازطراحی و برای اولین بار سطح ولتاژ برق در آن منطقه مرزی به سطح ولتاژ ترکمنستان رفت و در نهایت با تمام اقدامات با تامین ظرفیت ۱۵۲۰ مگاوات آمپر در استان مازندران و گلستان چالش افت ولتاژ حل شد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی  در مازندران معارضین هستند که اجازه احداث خطوط را نمی دهند، تصریح کرد: تصمیم بر این بود که در محمودآباد، حسن کیف، نوشهر، علمده وآق قلا خط انتقال چهارمداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلو ولت ایجاد شود که با این مشکل مانع شد.

وی افزود: این مشکل کار را سخت می کند ضمن اینکه با مشکل عدم اجازه محیط زیست برای احداث نیروگاه مواجه بوده و حتی مردم به خاطر ایجاد صدا و آلودگی مختصری که از نیروگاه ایجاد می شود از این شرکت شکایت می کنند که برای حل مشکل خطوط ارتباطی بین استانهای همجوار را تقویت کرده که اگر با چالش احداث نیروگاه یا افزایش ظرفیت خطوط در استان مواجه هستیم بتوانیم از استانها همجوار بخشی را تامین کنیم.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان تصریح کرد: در سال آینده ۱۳ پروژه در استانهای مازندران و گلستان اجرا خواهد شد که ۶ پروژه در گلستان و ۷ پروژه درمازندران است که فقط در حوزه انتقال ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و در حوزه نیروگاه تولید پراکنده نیز  ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری وجود دارد.

موسوی با اشاره به اینکه با پیگیری انجام شده برای نیروگاه ۱۵۰ مگاوات ساری در حال اخذ موافقت اولیه از وزیر نیرو است تصریح کرد: برای نیروگاه نکا یک بلوک ۵۰۰ مگابایتی شروع شده و در مرحله پایانی است و امید داریم در سال آینده با اجرا این هفت پروژه مازندران در حوزه انتقال گذر موفقی از پیک ۱۴۰۲ داشته باشد و با برنامه ریزی دقیق انجام شده با اطمینان اعلام می کنیم سال بعد خاموشی نخواهیم داشت.

موسوی گفت: سه پروژه خیلی بزرگ در استان انجام شد که از دستاورد های بزرگ دولت است، نصب بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز یکپارچه ترانس ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت کشور در ناریوران بابل یکی از آنهاست که در سایت ریاست جمهوری هم آمده است این پروژه بسیار سنگین ۲۱۰ تن وزن داشت که با نصب حداقل چهار پل که برای آنها سه میلیارد تومان هزینه شده بود رکوردی برای مازندران به ثبت رساند.

وی در پایان افزود: همچنین پست ۶۳ و ۲۳۰ کیلو ولت بهشهر را ظرف سه ماه راه اندازی کردیم که رکود ملی است که این پست را وارد مدار کردیم و ۳۶۰ مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه اضافه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مدیریت مصرف برق برق منطقه ای مازندران و گلستان میلیارد تومان سرمایه گذاری نیروگاه نکا نیروگاه ها افت ولتاژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۶۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات

مدیرعامل شرکت توانیر از امکان صادرات برق ایران به اروپا از طریق ترکیه با مشارکت شرکتهای بخش خصوصی فعال در بازارهای برق منطقه ای در ٨ ماه عادی سال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا 600 مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

وی افزود: در این خصوص پروتکل و توافقنامه ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه ای امضا شده که بر اساس آن پروتکلهای فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و  به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشورهای اروپایی  صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشورها تا ٥ هزار مگاوات قابل افزایش است.

وی با تاکید بر این که تبادل برق با کشورهای همجوار حتی می تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند،

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعا این تبادل برق کمک می کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقا تبادل و صادرات برق می تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیرهای انتقال برق موجود تا سقف 300 مگاوات (50 مگاوات به افغانستان، 50 مگاوات به پاکستان، 100 مگاوات به عراق و 100 مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می توانند ٨ ماه برقشان را به این کشورها صادر  و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۳ نیروگاه برقابی در مازندران
  • ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود
  • اعزام کاروان زائران مازندران و گلستان به سفر حج
  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد