Web Analytics Made Easy - Statcounter

خانه‌های هلال‌احمر با هدف مشارکت داوطلبانه مردم، هنگام بروز بحران تاسیس شده است؛ اکنون سوال اینجاست که آیا این خانه‌ها در سیلاب اخیر توانست نقش موثری ایفا کند و کارکرد درست داشته باشد؟

مواجهه صحیح هنگام بروز بحران تنها محدود به امدادگران نیست؛ همه افراد جامعه باید آمادگی‌های کافی مقابله با بحران را از پیش، آموزش دیده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا آگاهی مردم می‌تواند سبب کاهش خسارات مالی و جانی در حوادث طبیعی و غیر طبیعی باشد. در بسیاری از کشورهای حادثه‌خیز، کودکان از سال‌های ابتدای مدرسه، آموزش مهارت‌های امدادرسانی را فرا می‌گیرند ‌همچنین موسسات غیردولتی به آگاهی عمومی در این زمینه می‌پردازند.  


جمعیت هلال احمر هدف از تأسیس خانه‌های هلال را تحقق شعار داوطلب محوری و بهره‌مندی از مشارکت افتخاری و داوطلبانه همه افراد متقاضی فعالیت در جمعیت هلال‌احمر به منظور ارتقای فرهنگ داوطلبی، توجه به صلح و دوستی، کرامت انسان‌ها در جامعه و تقویت روحیه مدافعه‌گری در زمان آرامش و در مواقع بحران، حمایت از زندگی و سلامت آحاد افراد جامعه اعلام کرده است.

در خانه‌های هلال، پایبندی به اصول بنیادین هفتگانه جمعیت هلال‌احمر، بشردوستی، بی‌طرفی، ‌بی‌غرضی، جهان‌شمولی، یگانگی یا وحدت، استقلال و خدمات داوطلبانه مهم‌ترین اصول به شمار می‌رود ‌و ترویج فرهنگ صلح و نوع‌دوستی و جامعه عاری از خشونت، ارائه خدمات به نیازمندان با ‌بهره‌گیری از توان توانمندان، مشارکت و ساماندهی محلات شهری و روستایی در برگزاری پویش‌های ‌مدافعه‌گرانه، مسابقات و مانورهای امدادی-بشردوستانه و عام‌المنفعه همسو با برنامه‌های مصوب جمعیت ‌انجام می‌شود و کسانی می‌توانند در خانه‌های هلال‌احمر فعالیت داشته باشند که به اساسنامه جمعیت ‌هلال‌احمر پایبند و تمایل داشته باشند که در محل یا منطقه شهرداری و خانه هلال روستایی که ‌زندگی یا کار می‌کند، فعالیت کنند.   ‌

حالا سئوال اینجاست که آیا این خانه‌ها توانسته در حوادث اخیر موجب کاهش خسارات شود؟

 حسن فراهانی مسئول خانه‌های هلال احمر از تلاش ۱۶۷ خانه هلال شهری و روستایی در سیل اخیر خبر داد و گفت: با امدادرسانی به موقع و موثر اعضای خانه‌های هلال از میزان خسارات بیشتر به هموطنان آسیب‌دیده جلوگیری شد.

 فراهانی با اشاره به فعالیت خانه‌های هلال در ۱۷ استان متاثر از سیل مرداد افزود: طبق آموزش‌های ارائه شده در بحران‌ها و حوادث به اعضای خانه‌های هلال، در سیل اخیر ۱۲۵ خانه هلال روستایی و ۴۲ خانه هلال شهری توانستند با امدادرسانی موثر خود موجب کاهش خسارات به حادثه‌دیدگان شوند.
 با امدادرسانی به موقع و موثر اعضای خانه‌های هلال از میزان خسارات بیشتر به هموطنان آسیب‌دیده جلوگیری شد

مسئول خانه‌های هلال ایران با تاکید بر تاثیرات مثبت اقدامات خانه‌های هلال روستایی در حوادث گذشته افزود: کمک به اطلاع‌رسانی به همراه اعلام هشدارهای اولیه و به‌موقع به ساکنان محلی، مسافران و بوم‌گردان‌ها با نصب بنر در محل‌هایی مانند پمپ بنزین، پخش تراکت‌های هشدار و اعزام نیروهای آموزش‌دیده از اعضای خانه‌های هلال به مناطق گردشگری، حاشیه‌های رودخانه‌ها و عشایری همچنین جاده‌های پرخطر موجب کاهش تلفات انسانی در سیل مرداد شده است.
 

فراهانی با بیان اینکه اقدامات خانه‌های هلال در استان‌های گیلان، البرز و چهارمحال بختیاری بیش از سایر مناطق بوده است گفت: انجام ارزیابی سریع و اعلام به‌موقع اتفاقات پیش آمده به لحاظ برآورد میزان خسارات اولیه و اعلام درخواست‌های مورد نیاز اولیه در مناطق حادثه‌دیده از مهم‌ترین اقداماتی بود که پیش‌تر اعضای خانه‌های هلال آنها را فرا گرفته بودند.

وی تاکید کرد: اعضای خانه‌های هلال طبق برنامه‌ریزی توانستند موجب تسهیل عملیات جست‌وجو و نجات امدادگران، بهبود شرایط برای اسکان آسیب دیدگان و توزیع خوب اقلام امدادی و معیشتی میان افراد شوند که همین اقدامات منجر شد تا مدت زمان خدمات رسانی به آسیب‌دیدگان کاهش محسوسی داشته باشد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: خانه هلال ، گزارش ملی سیلاب ها ، سیل

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خانه هلال گزارش ملی سیلاب ها سیل اعضای خانه های هلال خانه های هلال احمر خانه هلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۶۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، کاووسی افزود: شب گذشته در پی تماس تلفنی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان، در مناطق چاه‌های عشایری بغداده سرایان درخواست کمک شد.

وی گفت: بلافاصله دو تیم سیلاب از جمعیت هلال‌احمر شهرستان سرایان و پایگاه شهیدان وطن‌خواه سه‌قلعه به محل اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: امدادگران به این ۹ نفر دسترسی پیدا کردند و به منطقه امن انتقال داده شدند.

کاوسی گفت: این عملیات از ساعت ۱۹ شب گذشته آغاز و به دلیل دسترسی دشوار جاده‌ها و مسیر‌های تردد تا پاسی از شب ادامه داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: تیم‌های امدادی سیلاب هلال احمر سرایان به دنبال هشدار سطح نارنجی هواشناسی در حال آماده باش هستند.

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به ۵۱۱ نفر در سیل خراسان جنوبی
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • تلاش برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد
  • نجات ۹ گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان
  • امداد برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان
  • امداد برای نجات ۹ نفر گرفتار در سیلاب شهرستان سرایان ادامه دارد
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان
  • هلال احمر سمنان در توزیع اعتبارات و مولدسازی دارایی‌ها دیده شود
  • غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان