Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@01:18:36 GMT

واکسنی که بدن را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۱۸۸

واکسنی که بدن را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد

نتایج یک مطالعه جدید که در نشریه Cell Medicine Reports منتشر شد، تایید می‌کند واکسن سل (ب‌ث‌ژ) که اوایل دهه ۱۹۰۰ برای مقابله با این بیماری ساخته شد، ممکن است دستگاه ایمنی بدن را تا حدی در مقابله با کووید و طیفی از بیماری‌های عفونی و باکتری‌ها تقویت کند.

مطالعه مذکور پیش از وقوع اولین همه‌گیری کرونا در ایالات متحده یعنی ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه با این هدف انجام شد که متخصصان بررسی کنند آیا تزریق واکسن ب‌ث‌ژ می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع اول کمک کند تا در برابر عفونت‌ها (که در نهایت کووید را نیز شامل می‌شود) مصون شوند یا خیر.

پیش از وقوع همه‌گیری کووید، به دوسوم از ۱۴۴ شرکت‌کننده در این مطالعه واکسن ب‌ث‌ژ و به یک‌سوم دیگر دارونما تزریق شد. نتایج خیره‌کننده بود؛ فقط یکی از شرکت‌کنندگانی که واکسن زده بود، به کووید مبتلا شد و همچنین شش نفر از گروهی که دارونما تزریق کرده بودند، به این ویروس مبتلا شدند.

در این مطالعه، فقط گروه کوچکی از افراد مبتلا به دیابت نوع اول بررسی شدند اما نتایج آن ممکن است باعث شود محققان مطالعات بیشتری انجام دهند تا ببینند تزریق واکسن قدیمی سل ممکن است چه آثار مثبت پراکنده دیگری بر سلامتی عموم مردم داشته باشد.

واکسن ب‌ث‌ژ که هنوز در کشورهایی که خطر ابتلا به سل وجود دارد، به نوزادان تزریق می‌شود، فقط مانع از ابتلای تزریق‌کنندگان به کووید نشد. به گفته دکتر "دنیس فاوستمن"، نویسنده اصلی این مطالعه، این واکسن در کاهش ابتلا به عفونت مثانه، عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های سینوس و سرماخوردگی و آنفلوانزا هم موثر است.

فاوستمن به نیویورک تایمز گفت: به نظر می‌رسد که (این واکسن) واکنش ایمنی بدن میزبان را طوری از نو تنظیم می‌کند که در حالت آماده‌تر و گوش‌به‌زنگ‌تری باشد و کُند عمل نکند.

طبق مطالعه دیگری در یونان که در مورد گروهی از افراد دارای مشکلاتی مثل بیماری ریوی و قلبی انجام گرفت، واکسن ب‌ث‌ژ میزان ابتلا به کووید و سایر بیماری‌های تنفسی را نیز به طور چشمگیری کاهش داد. گرچه بر اساس مطالعات دیگری در هلند و آفریقای جنوبی، در پیامدهای کووید تغییر قابل‌توجهی پدید نمی‌آورد.

با این حال، به نظر برخی از متخصصان، با توجه به آنکه در ایالات متحده ویروس کووید همچنان به‌سرعت در حال انتقال است و ویروس‌های دیگری مثل آبله میمونی و فلج اطفال شیوع پیدا کرده‌اند و تهدید همه‌گیری‌های آینده مردم را راجع به سلامت و ایمنی خود نگران کرده است، واکسن‌هایی مثل ب‌ث‌ژ که به طور کلی سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، می‌توانند ابزار بسیار مهمی باشند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، طرز ساخت واکسن ب‌ث‌ژ کاملا با واکسن‌های کووید فایزر و مدرنا فرق دارد. واکسن ب‌ث‌ژ به جای ام.آر.ان.‌ای، حاوی باکتری ضعیف‌شده زنده است که سال‌ها است انواع مختلف آن در آزمایشگاه‌های مختلف جهان کشت ‌می‌شود. برخی انواع این واکسن از بقیه قوی‌ترند و ممکن است لازم باشد که مردم برای تقویت دستگاه ایمنی خود، این واکسن را در چند نوبت تزریق کنند./ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: واکسن واکسن ب ث ژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور