Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:49:58 GMT

تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۴۴۵

تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

به گزارش ایرنا بیشترین نیاز به فضای آموزشی جدید در مناطق سایت‌های مساکن مهر و شهرک‌های اقماری شهرستان بیرجند است و کمبود کلاس درس باعث شده تعداد قابل توجهی از مدارس مرکز استان به‌صورت دونوبت فعالیت کنند.

بنابر آمار موجود سال گذشته ۱۶۵ کلاس درس با مشارکت خیرین در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و تعداد قابل توجهی کلاس نیز تا مهر امسال تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی تراکم پایین و پراکندگی بالای جمعیت در این استان مرزی، برنامه‌ریزی برای تامین فضای آموزشی و نیروی انسانی مورد نیاز را با چالش مواجه کرده است.

براساس تحلیلی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی چندی قبل در شورای آموزش و پرورش استان ارائه کرد، کمتر از ۱۹ درصد دانش‌آموزان مدارس چند پایه در ۳۲ درصد از کلاس‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند که نشانگر تراکم پایین و پراکندگی بالای جمعیت این استان است.

نمودارها نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان خراسان جنوبی افزوده شده و بخش عمده‌ای به‌واسطه مهاجرت به مرکز استان است.

با وجود اینکه میانگین سرانه آموزشی خراسان جنوبی نسبت به بسیاری از استان‌ها بالاتر است اما به‌صورت نقطه‌ای مشکلات زیادی وجود دارد به‌طوری که شهرستان بیرجند دارای ۱۰ روستای اقماری است و برای پاسخگویی به فضای آموزشی مورد نیاز این مناطق باید ۲۹۹ کلاس درس احداث شود که تاکنون ۱۸۴ کلاس درس احداث شده است.

۱۸۶ پروژه در دست اجرا و تمرکز بر مرکز استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: اکنون ۱۸۶ پروژه با ۴۴۶ کلاس درس در دست اجراست که ۹۸ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است که نگاه ویژه دولت و خیرین را می‌طلبد.

وی گفت: کمبود کلاس درس به‌ویژه در سایت‌های مسکن و شهرک‌های اقماری مهمترین چالش در حوزه آموزشی استان است که نگاه ویژه دولت سیزدهم برای گذر از این چالش را می‌طلبد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ادامه داد: شهرستان بیرجند ۱۲ سایت مسکن مهر و ۱۶ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی دارد و فضای آموزشی مورد نیاز ۵۱۷ کلاس درس بوده است.

وی گفت: از ۵۱۷ کلاس درس تاکنون ۱۹۳ کلاس تحویل شده، ۴۸ کلاس درس در حال اجرا بوده و ۲۷۶ کلاس درس باقی مانده است که باید در ۱۲ سایت مسکن شهرستان بیرجند احداث شود.

چاوشان افزود: علاوه بر مساکن مهر، شهرستان بیرجند دارای ۱۰ روستای اقماری است که برای پاسخگویی به فضای آموزشی مورد نیاز این روستاها باید ۲۹۹ کلاس درس احداث شود که تاکنون ۱۸۴ کلاس درس احداث شده و ۱۷ کلاس درس در حال احداث است.

وی اظهار داشت: در سایر شهرستان‌های استان نیز تعداد ۱۰ سایت مسکن مهر وجود دارد که برای پاسخگویی به فضای آموزشی مورد نیاز باید ۳۵۹ کلاس درس احداث شود و تاکنون ۲۴۲ کلاس درس احداث شده، ۸۴ کلاس درس نیمه‌تمام است و ۳۳ کلاس درس دیگر باید احداث شود.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: احداث شهرک‌های جدید نهضت ملی مسکن نیز مورد توجه است که با توجه به تاکید دولت مبنی بر تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها باید فضاهای آموزشی مورد نیاز آنها هم پیش‌بینی شود.

کلاس‌هایی که به نوسازی و مقاوم‌سازی نیاز دارند

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس استان قدمت زیادی دارند و نیازمند نوسازی هستند افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد کلاس‌های درس خراسان جنوبی تخریبی است که حدود هزار کلاس را شامل می‌شود و باید در اولویت نوسازی قرار گیرند.

چاوشان اظهار داشت: چهار هزار و ۳۰۰ کلاس درس معادل ۴۱ درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند که اگر با اولویت اقدام نشود این کلاس‌ها هم به سمت تخریبی نزدیک خواهند شد.

وی از وجود پنج هزار و ۵۰۰ کلاس درس مستحکم معادل ۴۹ درصد کلاس‌های درس استان خبر داد و گفت: با وجود اختصاص اعتبارات دولتی و کمک خیرین که قابل تقدیر است، ساخت و نوسازی مدارس در خراسان جنوبی نیازمند نگاه ویژه است تا باعث ارتقای کیفیت آموزشی هم بشود.

اما معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افزایش مدارس دونوبت در این استان خبر داد و افزایش جمعیت دانش‌آموزی به‌ویژه در مرکز استان را از علل اصلی آن برشمرد.

سکینه طیبی گفت: جمعیت دانش‌آموزی استان رو به افزایش بوده و شهر بیرجند با مهاجرت از سایر شهرستان‌ها نیز مواجه است.

وی افزود: همه تلاش و برنامه‌ریزی برای تامین کیفیت آموزشی در مدارس صورت گرفته اما کمبود حدود ۴۰۰ کلاس درس فقط در مرکز استان چالش اساسی است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته ۶۰ مدرسه دونوبت داشتیم که با رشد جمعیت دانش‌آموزی این آمار به ۸۴ مدرسه رسیده و طبق پیش بینی‌ها این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: با وجود اجرای مستمر طرح‌های مدرسه‌سازی با استفاده از اعتبارات دولتی و کمک خیرین ولی بسیاری از مدارس استان عمر بالایی دارند که باید نسبت به نوسازی و مقاوم‌سازی آنها در کنار ساخت مدارس جدید اقدام کرد.

حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۷۵۰ مدرسه خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

برچسب‌ها بیرجند مدارس خراسان جنوبی اعتبارات مدرسه سازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند مدارس خراسان جنوبی بیرجند مدارس خراسان جنوبی اعتبارات مدرسه سازی فضای آموزشی مورد نیاز مدارس خراسان جنوبی شهرستان بیرجند کلاس درس احداث فضای آموزشی آموزش و پرورش برنامه ریزی کلاس درس مرکز استان احداث شود کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!

  گویا قرار است این شهریه‌ها به‌زودی شفاف شود تا شاهد دریافت رقم‌های مختلف از خانواده‌ها نباشیم. بر همین اساس بهنام نیک‌نژاد، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش درباره ابلاغ آیین‌‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس خبر داده و می‌گوید: «طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی باهدف شفاف‌سازی ایجادمی‌شود. البته این قانون در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت،عمدتا مورد اعتراض مدارس قرارمی‌گرفت.» قانونی که مدارس غیردولتی خیلی کاری به آن ندارند و همچنان نرخ شهریه‌های‌شان بیشتر از نرخ مصوب است.ایجاد چنین سامانه‌های الکترونیکی یکپارچه‌ای می‌تواند مدیریت، نظارت و ارزیابی دقیقی از این مدارس داشته باشد و در راستای پاسخگویی و شفافیت مالی برای مردم است. با وجود این‌که سقف مبلغ دریافتی مشخص شده اما بسیاری از مدارس غیردولتی به همین مبلغ هم برخی موارد دیگر همچون شهریه فوق‌برنامه درسی، شهریه فوق‌برنامه مکمل و شهریه تابستانی هم با آوردن یک کلمه اختیاری، اضافه می‌کنند. از طرفی وزارت آموزش‌وپرورش، در آیین‌‌نامه جدیدی که برای این مدارس در نظر گرفته، تاکید کرده است که با مدارس غیردولتی متخلفی که شهریه بالاتر از مصوبه رادریافت کنند،برخورد خواهد شد.البته این باراولی نیست که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش برای مدارس غیردولتی که شهریه‌های نجومی دریافت می‌کنند خط و نشان می‌کشند. 
   
آموزش پولی در مدارس غیردولتی
در خرداد ۱۳۶۷، قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در مجلس شورای اسلامی تصویب و آموزش در ازای پول شکل رسمی‌‌تری به خود گرفت. مدارس غیر دولتی  که فلسفه تشکیل آنان به‌ظاهر ارائه خدمات آموزشی بهتر و باکیفیت‌‌تر به مردم است؛ اما متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که در برخی از مدارس معروف غیرانتفاعی که شهریه بالایی هم دریافت می‌کنند، خدمات با شهریه‌ها خیلی همخوانی ندارد.خانم احمدی، یکی ازمادرانی است که دو فرزندش درمدرسه‌ای غیردولتی در محدوده خیابان قلهک درس می‌خوانند. او به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «شهریه اعلام‌شده برای سال تحصیلی جدید یکی از فرزندانم که سوم دبستان است، ۹۵میلیون تومان و برای پسرم در مقطع پیش‌دبستانی، ۸۵میلیون تومان است!» طبق گفته این مادر، این مبالغ جدا از برخی از مراسم‌هایی همچون جشن تکلیف است.«من دوست ندارم دخترم در کلاسی درس بخواند که بیشتر از ۴۰نفر شاگرد دارد و معلم نمی‌‌تواند به اندازه کافی به آنها رسیدگی کند.»این را مادر یکی از دانش‌آموزانی می‌گوید که فرزندش در یکی از مدارس غیردولتی غرب تهران مشغول به تحصیل است؛ اما او از افزایش قیمت‌ها نیز گلایه دارد و ناراضی است.  از یکی از پدرانی که دخترش سوم ابتدایی است و در مدرسه‌ای غیرانتفاعی درمحدوده سهروردی تحصیل می‌کند هم سؤال کردیم، او توضیح می‌دهد: «سال گذشته هزینه دریافتی مدرسه دخترم ۵۰میلیون تومان بود و طبق اعلام مدرسه، امسال حدود ۱۰ الی ۲۰میلیون افزایش قیمت خواهد داشت»؛ خانواده‌هایی که مجبورند به سبب برخی از دلایل این هزینه‌ها را متحمل شوند. 
   
بی‌عدالتی آموزشی!
مدارس غیردولتی در ایران عدالت آموزش را زیر سؤال برده‌‌اند، چراکه با وجود تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس دولتی، کیفیت آموزشی این مدارس تغییر کرده است. همین موضوع منجر به این شده تا خانواده‌ها تحت هر شرایطی شهریه مدارس غیرانتفاعی را حتی بالاتر از نرخ مصوب فراهم کنند وفرزندان‌‌شان را به آنجا بفرستند.میزان تورمی که امروز به هزینه مدارس غیرانتفاعی رسیده است، نظم آموزشی را برهم می‌زند.موضوعی که خطری جدی برای نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و تربیتی نسل بعدی محسوب می‌شود.شایدبااین نرخ‌های مصوب بسیاری ازدانش‌آموزان به مدارس دولتی برگردندکه همین موضوع هم مشکل‌ساز است. به نظر می‌رسدکه بهبوداوضاع مالی مدارس غیرانتفاعی وبالا بردن کیفیت مدارس دولتی،تنها راه چاره این آشفته‌بازار است. 

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!