Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان وکیل دادگستری تاکید کرد: بعلت عدم آشنایی عامه مردم با اصطلاحات قانونی بهتر است قبل از انعقاد یک قرارداد، جهت جلوگیری از متحمل شدن ضرر وزیان های احتمالی از یک مشاور حقوقی کمک گرفته شود.

سبحان غفاری وکیل دادگستری در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی ایسنا با بیان اینکه امروزه بسیاری از پرونده های قضایی در سراسر کشور در نتیجه عدم تنظیم قرارداد بصورت کتبی و یا تنظیم آن به شیوه غیرتخصصی بوده است، افزود: این امر علاوه بر اینکه موجب خسارت های روانی و اتلاف وقت است در پرداخت هزینه های زیادی هم مشکل ساز خواهد بود لذا لازم است که ما در این زمینه یک آگاهی و دانشی را کسب کنیم تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این حقوقدان، درحال حاضر اهمیت تنظیم قرارداد کتبی بیش از قبل در کانون توجه قرار گرفته است، یعنی اینکه قبلا اگر قراردادها بصورت شفاهی بودن شاید بیشتر متعهدین به تعهد خود عمل می کردند ولی اکنون، تنظیم قرارداد کتبی بیشتر حس می شود ونبود این قراردادها باعث بوجود آمدن مشکلات جبران ناپذیر می شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بسیاری از شرکت ها و موسسات جهت ساماندهی فعالیت خودشان ناگزیر هستند که قرارداد چه با اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی تنظیم کنند و از طرفی، تنطیم قراداد به شکل ناصحیح و غیرحرفه ای که در آن نکات حقوقی و نگارش بصورت کامل رعایت نشود مشکلات عدیده ای را پدیدمی آورد.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: لازم است که به منظور جلوگیری از مشکلات قضایی دانش خود را در این زمینه بالا ببریم و قراردادی تنظیم کنیم که صحیح باشد و جلوی هرگونه سواستفاده ای را از طرف مقابل گرفته شود بنابراین، متن قرارداد و طریقه نوشتن آن، برای اداره بهتر و موفق تر کسب و کارمان و انجام معاملات ضروری است.

وی با بیان اینکه خیلی از اشخاصی که به دفتر وکالت ها مراجعه می کنند، درخصوص ضررهایی صحبت می کنند که قراردادشان بصورت شفاهی منعقد شده است، افزود: به عنوان مثال تاسیس یک شرکت و تقسیم کار بین اعضا بدون کتبی شدن این موارد که چه مقدار سود برای اشخاص خواهد بود و یا بدون مشخص کردن میزان تقسیم ضرر و وزیان، قطعا با مشکل مواجه خواهند شد.

وکیل دادگستری تصریح کرد: بهترین کار در وهله اول، کنار گذاشتن رودربایستی است و اگر افراد می خواهند کاری را شروع و یا شخصی را استخدام کنند و... حتما بصورت کتبی ذکر و الزاما با یک مشاور حقوقی در میان بگذارند که این قراداد کتبی بصورت صحیح نوشته شود.

غفاری اضافه کرد: طرفین نباید به این فکر باشند که اگر قراداد بصورت کتبی شود موجب ضرر و زیان خواهد بود، اگر شخصی بخواهد درست کار کند و پای حرفش بایستد، حتما با قراداد کتبی مشکلی نخواهد داشت.

این حقوقدان، قراداد خوب را قرادادی دانست که براساس شرایط دو طرف و به نفع آنها منعقد شده باشد و موارد دکر شده در متن قراداد ضرروزیانی را به طرفین وارد نیاورد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد نوشتن شرایط خاص و تخصصی دارد، گفت: قرارداد باید حساب شده نوشته شود چراکه یک کلمه کم و زیاد در آن، می تواند کل موضوع و نتیجه قراداد را تغییر دهد.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: قرادادها را از چند قسمت تشکیل می شوند، که بصورت مختصر شرح داده می شود؛ بندهای قرارداد شامل: مشخصات طرفین که باید" کامل" ذکر شود، موضوع قراداد، مدت قراداد، مبلغ، شرایط قراداد، نحوه اجرای تعهد طرفین (که بیشترین اختلافات در مونده های مربوطه، به همین قسمت ارتباط دارد که باید حتما و الزاما به این بند در قراداد نویسی توجه ویژه داشت و وظایف طرفین و میزان تقسیم سود دهی، بصورت ریز به ریز مشخص شود) در این قسمت از قراداد بصورت کامل عنوان گردد و بحث بعدی در قرارداد نحوه فسخ یا انفساخ قرارداد است.

این حقوقدان با اشاره به مبحث بعدی قرارداد که ضمانت اجراها (چک، سفته و...) است، تاکید کرد: این بند در قراداد حائز اهمیت است و توجه به آن بسیار مهم و اساسی بوده و به نحوه اجرای تعهد طرفین مربوط می شود، یعنی اگر طرفی تعهد خود را انجام نداد چگونه می توان آن شخص مقابل، ضررو زیان خود را جبران ویا شخص را الزام به انجام تعهد کند.

وکیل دادگستری اضافه کرد: بحث حل اختلاف از طریق داوری، یکی دیگر از بندهای قراداد است که باید در قراداد ذکر شود یعنی اینکه اگر در خلال این قرارداد به اختلافی برخوردند، یک شخص حقیقی و یا حقوقی را به عنوان داور انتخاب تا اختلاف پیش آمده به منظور رفع مشکل در حضور داور مطرح و اگر مشکل حل نشد مراحل قضایی طی گردد شایان ذکر است که این مبحث حل اختلاف از طریق داوری، باعث کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها است وسریع تر کار مردم راه می افتد، پس حتما حل اختلاف از طریق داوری در قراداها ذکر کنید.

غفاری با بیان سایر موارد مندرج در قراداد شامل امضا قرارداد، توصیه کرد:حتما سعی شود در قراداد کتبا قید شود که این نوشته در دو نسخه متحدشکل، تهیه شده است و درآخر با امضاها و مهر و اثر انگشت" اصلی" دو نسخه به طرفین داده شود لذا اگر فتوکپی از قرارداد تهیه می‌شود حتما و الزاما امضاها "اصلی" باشد.

گفت و گو از معظمه رنجبر

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوال حقوقی دعوای حقوقی نوشتن قرارداد اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی وكيل دادگستري وکیل دادگستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد

آفتاب‌‌نیوز :

ساناز سماواتی، بازیگر باسابقه‌ای است که به خاطر تمریناتی که در رشته‌های مختلف ورزشی دارد از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار است و به همین دلیل در سکانسی از مجموعه تلویزیونی نون‌خ در قالب نقش تانیا در حالی که روی ویلچر نشسته، ناگهان به حالت چرخشی جست می‌زند و بیننده را شوکه می‌کند. بخشی از گفتگوی این بازیگر را در ادامه بخوانید: 

بازخوردی که از حضور در مجموعه نون‌خ داشتم، فوق‌العاده عالی بود و مثل همیشه مردم به من لطف داشتند. شکر خدا بینندگان سریال، با این نقش ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند، هرچند در ابتدا و با توجه به گریم سنگین نقش من در سریال، برخی مخاطبان به من خرده گرفتند که چرا چنین نقش بی‌حال و بی‌رمقی را انتخاب کرده‌ام، اما بعد از این‌که چند قسمت از سریال پخش و کاراکتر اصلی من در نون‌خ نمایان شد، همگی اذعان داشتند که نقش من در سریال عالی بوده و الان منتظرند که کاراکتر تانیا دوباره به ادامه قسمت‌های سریال بازگردد. مخاطبان دائم از من سؤال می‌کردند، حالا که تانیا با گریم جدید به ماموریت دیگری رفت، دوباره کی بازمی‌گردد و من بالبخند می‌گفتم که اجازه بدهید ببینیم نویسنده چه تصمیمی برای تانیا خواهد گرفت.

در سریال نون‌خ در عرض یک هفته، پنج حادثه برای گروه فنی رخ داد، حشره ناشناخته‌ای گریمور را نیش زد، هرچند که شکر خدا برای خود من اتفاقی نیفتاد، ولی از آنجا که اتفاق ناخواسته است، در نتیجه مباحث مطرح شده در‌خصوص بیمه و امثال آن شامل تمامی صنوف این حوزه مانند عوامل فنی، گروه صحنه و... می‌تواند نقش مهمی در عملکرد و تامین کلیه عوامل و صنوف هنری داشته باشد.

منبع: جام جم

دیگر خبرها

  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • جزیره ایرانی شیخ اندرآبی
  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • دستور وزیر ورزش به معاونت قهرمانی در مورد مراسم تدفین مرحوم اسکویی 
  • اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد
  • رستوران های هتل چمران شیراز
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت