Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@06:42:35 GMT

۴معدن تراورتن در جوشقان-استرک کاشان باید فوری تعطیل شود

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۵۰۱

۴معدن تراورتن در جوشقان-استرک کاشان باید فوری تعطیل شود

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص موضع استان نسبت به فعالیت هشت معدن سنگ تراورتن در روستای جوشقان- استرک از توابع شهرستان کاشان که فعالیت مخرب آنها سبب آسیب به آبخوان کارستی منطقه شده است، اظهار داشت: طی جلسه شورای معادن استان در تیرماه سال جاری مصوب و مقرر شد که اداره صنعت، معدن و تجارت اصفهان براساس ذخایر معدنی باقیمانده برای هشت معدن موجود در منطقه حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از ابلاغ این صورتجلسه بررسی‌های لازم و کارشناسی انجام دهد و چهار معدن که براساس محدوده‌های معدنی مندرج در پروانه بهره برداری آنها ذخایری برای آنها باقی نمانده و غیر فعال هستند به منظور طی مراحل قانونی و تحویل و تحول عرصه‌های مورد بهره برداری اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اداره کل صمت به بهره‌برداران چهار معدن معتبر و مجاز دیگر در منطقه که دارای ذخیره معدنی و فعال هستند باید ابلاغ کند که براساس مصوبات جلسه ۲۳ شهریور سال گذشته در محل دادگستری شهرستان کاشان، ملزم به انجام الزامات تعیین شده در متن صورتجلسه هستند و لازم است براساس آن در یک بازه زمانی چهارساله حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۵ هر سال به میزان ۲۵ درصد از میزان استخراج سالیانه مندرج در پروانه بهره برداری خود کاهش داده و تا آن زمان به مرور تعطیل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه شورای معادن مقرر شد کمیته‌ای کارشناسی با محوریت اداره صمت و دستگاه‌های متولی از جمله شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، فرمانداری شهرستان کاشان، اداره کل محیط زیست، نماینده دادستان عمومی وانقلاب کاشان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان زمین شناسی و نیز نظام مهندسی معدن ظرف مدت ۳ هفته از ابلاغ مصوبه از مجموعه معادن جوشقان استرک بازدید کنند، ابزار داشت: هنوز گزارشی از نتیجه بازدید کمیته به ما اعلام نشده در حالی که می‌بایست ضمن بازدید این کمیته از مجموعه معادن منطقه، الزامات را به بهره برداران ابلاغ می‌کردند تا ضمن امتناع از بهره برداری بیش از سطح تعیین شده از هر گونه پیشروی به سمت پایین و آبخوان اکیداً خودداری کنند.

معادن باید نسبت به ساماندهی و بازگرداندن عرصه‌ها زودتر اقدام کنند

زینلیان با تاکید بر اینکه ساماندهی و فرآیند باطل برداری و ضایعات ناشی از بهره برداری معادن از روستای جوشقان استرک طبق مصوبه شورای معادن ضروری است، تصریح کرد: معدن داران باید نسبت به تسطیح، بازسازی اراضی و بازگرداندن عرصه‌های بهره برداری شده هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای معادن که با حضور استاندار محترم برگزار شد، دستگاه‌های متولی باید هر چه سریع‌تر سطح عملیات برداشت و استخراج به تفکیک هر یک از ۴ معدن موجود در منطقه را با در نظر گرفتن موضوع مهم عدم آسیب به آبخوان تا سال ۱۴۰۵ تعیین کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان تاکید کرد: کنترل و نظارت بر معادن بر عهده ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی استان بوده و لازم است در این خصوص ضمن انجام اقدامات مدیریتی، گزارش سالانه فعالیت چهار معدن فعال به شورای معادن ارسال شود.‌

به گزارش خبرنگار مهر، هشت معدن تراورتن در اطراف روستاهای جوشقان و استرک از دهه ۸۰ تاکنون فعالیت می‌کنند. این معادن به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است.
روستای جوشقان به فاصله ۲۴ کیلومتری از مرکز شهر کاشان و در مسیر کاشان به مشهد اردهال قرار گرفته. این روستا با حدود دو هزار جمعیت، دارای آب و هوایی گرم و خشک و درجه حرارت آن در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ و در زمستان از منفی ۵ تا ۱۸ درجه بالای صفر متغیر است. چشمه‌های ثلاثه و بارینجه از جمله چشمه‌های معروف روستای جوشقان- استرک به شمار می‌روند.

کد خبر 5570342

منبع: مهر

کلیدواژه: معادن استانداری اصفهان تعطیلی اجباری بوشهر هفته دولت ویروس کرونا اربعین حسینی کرمانشاه گرگان خطبه های نماز جمعه اربعین 1401 آمار کرونا شیوع کرونا اردبیل روز خبرنگار بیرجند دولت سیزدهم روستای جوشقان شورای معادن بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد ناظم رضوی درباره آخرین وضعیت پروژه مرمت خانه وثوق‌الدوله گفت: بالغ بر ۵۰ درصد مرمت خانه وثوق‌الدوله که در منطقه ۱۴ قرار دارد، انجام شده است. به احتمال بسیار قوی این پروژه تا نیمه اول سال به افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مرمت سازه‌ای خانه فروغ فرخزاد که در منطقه ۱۱ تهران قرار دارد، انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این خانه ثبت میراث ملی است، برای مرمت آن نیاز بود که تغییرات سازه‌ای و مرمتی در کمیته تخصصی میراث فرهنگی تصویب شود؛ به همین علت مرمت خانه فروغ فرخزاد کمی کندتر پیش می‌رود.

وی گفت: با این حال به احتمال بسیار قوی این خانه نیز تا نیمه دوم سال افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6091940

دیگر خبرها

  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • زیرساخت های بردسکن نیازمند رسیدگی فوری از سوی مسوولان استان است
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند