Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین امام جمعه موقت تهران گفت: بُعد علمی نخبگان در حال تقویت است و در کنار آن ابعاد دیگر شخصیتی هم باید تکمیل شود. عالِم باید دارای فضائل اخلاقی و قابلیت‌های مدیریتی باشد تا بتواند بر مسیر پیشرفت اثر گذارد.

سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در نشست هم‌اندیشی هسته‌های نخبگانی و مدال‌آوران المپیادهای علمی و رتبه‌های برتر آزمون سراسری استان قزوین که دوشنبه شب ۳۱ مردادماه در محل بنیاد نخبگان قزوین برگزار شد با بیان اینکه شخصیت انسانی و ایمانی این سرمایه‌های ارزشمند، باعث افتخار و عزت ایران است، اظهار کرد: استعدادهای برتر و نخبگان از سایر افراد جامعه جلوتر حرکت کرده و افق پیش‌رو را ترسیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول بیان کرد: حل مسائل سیاسی، اقتصادی کشور کار بسیار دشواری است که نخبگان با دوراندیشی خود می‌توانند در حل آن، کمک‌حال مسئولین کشور باشند.

وی خطاب به جامعه نخبگانی گفت: اگر چه تحصیل علم کار سختی است اما تولید علم از آن دشوارتر است، ضمن اینکه به سهولت نمی‌توان به مرز علم نزدیک شد و به دانش‌های موجود افزود، چه بسا بسیاری از پایان‌نامه‌ها که به تولید علم منتج نمی‌شوند.

ابوترابی‌فرد گفت: اما لازم به ذکر است که تبدیل دانش به فناوری هم مسیر سختی را در پیش دارد و اغلب کشورهای پیشرفته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود، دانش را برای خلق فناوری‌های نو به‌کار می‌گیرند هرچند شهدای هسته‌ای ما هم توانستند دانش هسته‌ای را به فناوری هسته‌ای تبدیل کنند.

وی ادامه داد: پس از مراحل تحصیل، تولید علم، تبدیل دانش به فناوری، تجاری‌سازی قرار گرفته که نهایی‌ترین مرحله پروژه‌های علمی است و به ثمر رسیدن آن امید و انگیزه‌ی ادامه فعالیت را در قشر نخبگانی ۲چندان می‌کند و قطار ارتقاء سطح علمی جامعه را سرعت می‌بخشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: نخبگانی که مهاجرت کرده و مسیر رشد خود را در رفتن از ایران تصور می‌کنند، لزوما همگی رشد نکرده و به شرایط ایده‌آل دست نمی‌یابند. اما افرادی که اهل علم و ایده و خلاقیت باشند هرجا که قرار گیرند شرایط رشد را فراهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: در ایران، فرصت کافی برای مراکز رشد و فناوری، جهت نفوذ در فضاهای خالیِ نیازمند تحرک، فراوان است و با پشتکار و امید می‌توان از این شرایط برای بالندگی بهره برد و از علم در حوزه خلق ثروت استفاده کرد. اگر چه سیستم اداری هموار نیست اما بسترهای اقتصادی فراهم است.

نماینده اسبق قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه وظیفه داریم با جدیت برای تحول کشور تلاش کنیم، عنوان کرد: گذشتِ چهار دهه از انقلاب اسلامی، زمان کمی برای تحولات و تعییرات مهم مدیریتی، علمی، فرهنگی و دفاعی در سطح کشور و نظام است.

وی با بیان اینکه در طول چهار دهه‌ی انقلاب در حوزه علم، اعجاز اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: قزوین در سال۵۷، همزمان با پیروزی انقلاب، دانشگاهی نداشت و تنها چند رشته علوم‌انسانی در مدرسه عالی تدریس می‌شد. یک متر مربع فضای مِلکی آموزشی وجود نداشت. حتی تصور هم نمی‌کردیم ۴۰ سال دیگر، به این نقطه علمی برسیم.

امام جمعه موقت تهران افرود: در حال حاضر، قزوین با برخورداری از ‌دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی، تربیت معلم و مراکز خصوصی، استانی دانشگاهی محسوب می‌شود.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: گرچه منکر این مسئله نیستم که عدم همکاری ساختار اداری، از موانع پیشرفت کار در طرح‌های تحقیقاتی و پروژه‌های علمی است و اگر مدیران شایسته‌ای انتخاب شوند این مسیر هموار خواهد شد؛ اما تغییر، کار ساده‌ای نیست. در انتصابات سطوح مختلف مدیریتی، مسائل حاشیه‌ای، سیاسی و دخالت‌های افراد تعیین کننده است و اصلاح کردن این رویه کار سخت و پیچیده‌ای است.

برای انتصاب شخص خاصی اصرار نکردم

وی تصریح کرد: در سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، برای انتصاب شخص خاصی اصرار نکردم اما مانع انتصاب افراد ناکارآمد و ناصالح شدم. عوامل موثر در انتصابات مدیران، مختص ایران نیست بلکه کشورهایی که از نظر نظام مدیریتی جایگاه بالایی دارند نیز از این رویه آسیب پذیرند و حل کردن آن زمان‌بر است.

این مسئول گفت: مدیریتی که ضعیف است از تمام ابزار برای مَسندنشینی استفاده می‌کند و با تلاش‌های موهون، محلی برای جلوس افراد توانمند باقی نمی‌گذارد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در زمان انتصابات نباید فراموش کرد که‌ بالاترین ثروت کشورهای توسعه‌یافته، نیروهای نخبه و تربیت یافته‌ای هستند که زمام امور را در جنبه‌های مختلف کشورداری در دست گرفته‌اند؛ پس باید عرصه را برای نخبگان باز گذاشت زیرا سیل مهاجرت نخبگان، به مسیر پیشبرد اهداف ایران ضربه خواهد زد.

وی در پاسخ انتقادات از سازمان آموزش و پرورش، عنوان کرد: پس از انقلاب، سیستم آموزش و پرورش تنها با رشد کمی روبه‌رو بوده و توانسته برای عموم فرزندان ایران زمینه‌ی تحصیل را فراهم کند که بسیاری از آنان، در سطوح بالا موفق به‌ادامه تحصیل شده‌اند اما در رشد کیفی در هر ۲ حوزه‌ی پرورش و آموزش، با نقطه‌ی مطلوب بسیار فاصله داریم.

این شخصیت سیاسی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که در کنار پیشرفت‌های کمّی باید به جنبه کیفی هم توجه کرد و همین حالا می‌توان جزوه‌ای قطور در بیان ایرادات آموزش عالی کشور جمع‌آوری کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از علل درجا زدن در رشد کیفی آموزش و پرورش را اینگونه عنوان کرد: نخبگان واستعدادها جذب آموزش و پرورش نشده بلکه به آموزش عالی می‌پیوندند و دلیل آن عدم تعریف جایگاه و شانیت برای خدمت در آموزش و پرورش است. باید برای نیروهای آموزش و پرورش منزلت ویژه قائل شویم تا از نظر جایگاه، شان، حمایت و پرداخت‌ها در ردیف استاد دانشگاه و حتی بالاتر از آن قرار گیرند.

ابوترابی‌فرد گفت: نیویورک تکرار یورک در انگلستان است که آمریکا با بهره‌گیری از نخبگان، مدیران ارشد و نیروهای ثروتمند اروپا آن‌ را بنا کرد که ۸۰۰ سال فعالت علمی را در سابقه خود دارد و نخبگان ایرانی به سمت آن جذب می‌شوند، لذا مقایسه و رقابت علمیِ انقلابی که چهار دهه از عمرش سپری می‌شود با آمریکا، قدری ناعادلانه است.

وی اظهار کرد: اما با تمام محدودیت‌ها و تهدیدها و تحریم‌هایی که وجود دارد ایران در حال نزدیکی به این مخازن علم و ثروت دنیاست اما ۴۰ سال زمان کمی برای دستیابی به پیشرفت‌های عظیم محسوب می‌شود.

این مسئول همچنین در خصوص آزمون و خطا در مراکز رشد واحدهای فن‌آور و تجربه‌ی شکست‌های متعدد تا رسیدن به موفقیت گفت: در کشورهایی که جایگاهی از توسعه‌یافتگی اقتصادی دارند، شرکت‌های کوچک و نوپا نمی‌توانند در میدان رقابت، تاب‌آورده و مسیر رشد خود را در پیش گیرند، اما در ایران ظرفیت‌های رشد برای واحدهای فناور کوچک هم مهیاست.

وی در پایان در خصوص چشمه نور ایران خاطرنشان کرد: قزوین از جهات مختلف شرایط، موقعیت و ظرفیت طرح چشمه نور ایران را داراست. اگر چه کار بزرگی است و به منابع فراوانی نیاز دارد، اما با به‌کارگیری افراد شایسته و با استعداد می‌توان تا حد قابل توجهی از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی قزوين محمدحسن ابوترابي فرد بنیاد نخبگان آموزش و پرورش ابوترابی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت نخبگان در بخش‌های مختلف برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی‌گل، صبح امروز_ شنبه، هشتم اردیبهشت_ وارد شهر یاسوج شد.

وی در بدو ورود به شهر یاسوج در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند، می‌ستایم و از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.

زلفی‌گل افزود: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند، معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.

وی در خصوص حمایت از نخبگان، گفت: در دولت مردمی سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده‌است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با همکاری بنیاد نخبگان آئین‌نامه جذب نخبگان را به عنوان عضو هیئت علمی بازنگری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از این به بعد دیگر نخبگانی که بنیاد نخبگان معرفی می‌کنند، نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیم به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

زلفی‌گل افزود: در توافق‌نامه‌ای که با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم، سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های کنکور بورسیه شدند مخصوصاً آن‌هایی که المپیادی هستند و مدال دارند.

وی گفت: اگر در رشته‌های مرتبط خود درس بخوانند در آینده به عنوان عضو هیئت علمی استخدام می‌شوند.

وزیر علوم دولت سیزدهم تصریح کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم، هم در سال گذشته و هم در سال‌جاری در دفترچه کنکور خواهد آمد و با اتاق بازرگانی هم جلساتی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم از طرق مختلف برای بورس کردن رتبه‌های برتر استفاده کنیم که نگران آینده شغلی خود نباشند و در کشور بمانند.

وی خاطرنشان کرد: جدای از این‌ها تلاش می‌کنیم دانشگاه فنی حرفه‌ای با یک کنسرسیوم یا ائتلاف اشتغال را با صنایع مختلف شکل دهیم که تکنسین برای آنها تربیت کند و همچنین دانشگاه علمی و کاربردی در رایزنی با صنایع مختلف حدود چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال برای اساس نیاز صنایع آموزش می‌دهد.

وی گفت: دولت چنین اقداماتی را انجام داده است تا نخبگان دغدغه‌ای نداشته باشند و در کشور بمانند.

کد خبر 748324

دیگر خبرها

  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • قدردانی از معلمان و مدیران نمونه شهرستان فامنین
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • کنکور در کمال امنیت و صحت برگزار شد/ تکرار در یک منطقه سیل زده
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور