زنان با چه استدلالهایی حاضر به سقط جنین میشوند؟
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۸۲۹۱
آفتابنیوز :
این دلایل موجب میشوند که برخی مادران، به خود حق بدهند و خود را قانع کنند که جنینشان را سقط کنند و معمولاً هم تنها چیزی که ذهنشان خطور نمیکند یا جدی نمیگیرند، نگاه شرع مقدس اسلام به این عمل است؛ در حالی که از دیدگاه فقه شیعه، سقط جنین از روی عمد، حرام است و در این حکم، اختلافی میان آنها نیست و فرقی هم نیست بین این که جنین از راه مشروع ایجاد شده باشد یا نامشروع؛ همچنین بنا به اجماع فقها در حرمت سقط جنین، فرقی میان مراحل مختلف جنین نیست؛ بنابراین، پس از انعقاد نطفه و استقرار نطفه در جدار رحم که مبدأ رشد جنین است، سقط آن حرام میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سقط جنین، خواه قبل از دمیدن روح در جنین باشد یا بعد از آن و خواه با رضایت والدین باشد یا بدون رضایت آنها، در همة این حالات حرام است. البته ناگفته نماند بعضی فقهای شیعه سقط جنین را در مواردی مجاز دانستهاند مثل موردی که سلامتی مادر در خطر باشد یا جنین ناقص باشد و...؛ اما همین موارد مجاز هم بیدر و پیکر و بیقاعده و ضابطه نیست؛ شروط متعددی باید در کار باشد تا چنین کاری مجاز شمرده شود.
متاسفانه باید اعتراف کرد که اتفاقی که کم و بیش در جامعة ما افتاده این است که قبح این کار تا حدی شکسته شده و مثلا برخی از مادران با خود میگویند: «شکم خودمه، بچة خودمه اختیارش رو دارم؛ تازه هنوز هم همچین بچه نشده، کسی هم متوجه نمیشود، پس به کسی ربطی ندارد».
همین مادران را اگر بگویی بچة دو سالهات را ببر توی آشپزخانه با چاقوی گلویش را ببر، حیرتزده و ناراحت و میگوید مگر من «جانی»ام؛ در حالی که جانی، جانی است و فرقی نیست بین اینکه محل ارتکاب قتل، شکمت باشد یا آشپزخانهات. نشان به آن نشان که در سقط جنین غیرشرعی باید دیه داد و حتی طبق نظر بعضی فقها، گاه قصاص ثابت میشود.
موضوع گرایش به سقطهای غیر مجاز یا اصطلاحاً سقطهای جنایی از مواردی است که نیاز به کار توسط مسئولان و پرداختن توسط رسانههاست.
شناخت ریشهها و علل و تلاش برای رفع زمینههای رسیدن به این تصمیم خطرناک و غیر انسانی، آن هم در شرایط بحران جمعیت و کاهش زاد و ولد وظیفه مهم مسئولان است.
منبع: روزنامه کیهانمنبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،، پایگاه اطلاع رسانی رهبری استفتائات اردیبهشت ماه را به شرح زیر منتشر کرد:
شرایط فقیر برای دریافت کفاره
سؤال۱: چه کسی فقیر محسوب می شود و برای دریافت کفاره، چه شرایطی باید داشته باشد؟
جواب: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند به دست آورد؛ برای پرداخت کفاره به فقیر شرایط زیر باید مراعات شود:
۱- مسلمان باشد (پرداخت کفاره به غیر شیعه در صورتی که از نظر اعتقادی مستضعف بوده و ناصبی نباشد، اشکال ندارد).
۲- از کسانی نباشد که حیایی در ارتکاب گناه نداشته و آشکارا آن را مرتکب می شوند.۳- از کسانی نباشد که نفقه او بر کفاره دهنده، واجب است.
مسئولیت کودک برای خسارت زدن به دیگران
سؤال۲: آیا کودک نسبت به خسارت های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟
جواب: خود کودک، ضامن است و ولیّ او می تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت دیده، حلالیت طلب کند.
استشمام بوی خوش در اعتکاف
سؤال۳: در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟
جواب: بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست.
به کار بردن لفظ رکیک
سؤال۴: دشنام و فحش چیست و چه حکمی دارد؟
جواب: اگر مسلمانی را به عمل یا صفتی زشت بنامند؛ مثلاً به او بخیل یا گدازاده بگویند، یا کور یا به نام حیوانی، صدا کنند، چنانچه این تعبیرات در عرف، شتم و تحقیر محسوب شود، دشنام و حرام میباشد.
نماز جماعت مأمومِ معذور از تبعیت
سؤال۵: اگر مأمومی به دلیل بیماری (تنگی نفس) ناچار است که زودتر از امام، سر از رکوع یا سجده بردارد؛ آیا نمازش به جماعت صحیح است؟
جواب: اگر مأموم عمدا زودتر از امام سر از رکوع یا سجده بردارد، نمازش فرادا می شود؛ بله می تواند با مقدار کمی تأخیر، رکوع و سجود را انجام دهد تا بتواند همراه امام یا پس از او، از رکوع و سجده بلند شود.
مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری
سؤال۶: آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است که دارویی برای سقط جنین مصرف کند؟
پاسخ: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند.
کسر هزینه های کفن و دفن از خمس
سؤال۷: با توجه به اینکه اگر فردی در بین سال فوت کند، سال خمسی او به پایان میرسد و باید خمس آنچه که از درآمدِ سال فوت، باقی مانده، پرداخت شود؛ آیا می توان هزینه کفن و دفن میت را به مقداری که از اصل مال برداشت میشود هم جزء مؤونه وی محسوب و کسر کنیم و خمس بقیه مال را پرداخت کنیم، خصوصا در صورتی که هزینه کفن و دفن، تمام اموال میت را در بر گیرد، یا اینکه قبل از کفن و دفن، کل مال باید تخمیس شود؟
جواب: اگر برای تجهیز میت از اموال او هزینه شود، ادای خمس آنچه هزینه شده واجب نیست، هرچند این عمل موجب شود که تمام اموال وی صرف هزینه های کفن و دفن شود و چیزی برای ادای خمس باقی نماند.
انحراف از قبله هنگام نماز
سؤال۸: نمازگزاری به جهت درد پا و کمر در حین برخاستن برای رکعت بعدی، گاهی به سمت راست و گاهی به سمت چپ می چرخد؛ حکم انحراف از قبله او چیست؟ تا چه حد مجاز است؟
جواب: در فرض سؤال تا اندازه چهل و پنج درجه از هر طرف، اشکال ندارد.
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900956