Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:31:29 GMT

فرشتگانی که امید شیرین مادر شدن را احیا می‌کنند...

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۸۶۷۶

فرشتگانی که امید شیرین مادر شدن را احیا می‌کنند...

ایسنا/آذربایجان شرقی پزشکان عرصه درمان ناباروری مانند فرشتگانی هستند که امید شیرین پدر و مادر شدن را پر دل زوجین احیا می‌کنند و زندگی آنها را از نو می‌سازند؛ افرادی که با علم و تخصص خود شادی را به خانواده‌هایی که توان باروری ندارند، هدیه می کنند و اجازه نمی‌دهند کانون خانواده.ها به خاطر یک بیماری از هم بپاشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشته پزشکی با نام حکیم هزاره‌ها بوعلی سینا عجین شده است تا جایی که روز میلاد بوعلی را روز پزشک نامیده‌اند. روز سپید پوشانی که با تعهد و تخصص خود روزنه امیدهای بسیاری را در دل مردم روشن می‌کنند؛ به همین دلیل اول شهریور ماه، در تقویم به نام روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک نامگذاری شده است؛ پزشکانی که با جان و دل برای نجات و امیدآفرینی در انسان‌ها می‌کوشند. 

یکی از پزشکانی که امید را به زندگی زوجین بخشیده و خیال شیرین مادر و پدر شدن را از نو می‌سازند، پزشکان عرصه ناباروری هستند. این افراد، با تمام وجود شبانه روز تلاش می‌کنند تا حسرت پدر و مادر شدن در دل هیچ زوجی نماند و زندگی آنها از بین نرود.

شنیدن صدای کودکی که پس از سالها و با هزار امید به دنیا می‌آید حس و حال عجیبی دارد؛ کودکی که خود نیز شاید در آینده نجات دهنده و امیدآفرین خانواده دیگری باشد؛ به همین منظور به سراغ پزشکان تلاشگر در عرصه درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی رفته و پای صحبت‌های آنها نشستیم؛

به دنیا آوردن کودکی که پس از سالها متولد می‌شود، لذت‌بخش‌ترین لحظه است 

یک متخصص زنان، زایمان و نازایی به ایسنا می‌گوید: از کودکی به رشته پزشکی علاقه داشتم و دانش‌آموز درس‌خوانی در مدرسه بودم و علاقه خاصی در کمک به انسان‌ها داشتم و همین باعث شد تا این رشته را انتخاب کنم و رشته زنان را هم به دلیل اینکه در کنار طبابت داخلی جراحی هم داشته باشد، انتخاب کردم البته هدف اصلی من ورود به شاخه نازایی بود چراکه واقعاً علاقه داشتم و اینکه به یک زوج نابارور کمک کرده و در زندگی آنها امید را آفرید، لذت بخش است. 

دکتر پریسا موسی پور ادامه می‌دهد: رشته جراحی زنان و زایمان یکی از سخت‌ترین رشته‌های شاخه پزشکی است و رشته سنگین و چالش برانگیزی است که شب و روز ندارد چراکه هر لحظه امکان دارد بیمار اورژانسی پیش آید؛ بنابراین زمان برای خودت نیست.

وی در رابطه با حس بغل گرفتن یک کودک، می‌افزاید: زمانی که کودکی را بغل گرفته و چهره زیبای او را نگاه می‌کنی، حس عجیبی داری و در رابطه با قدرت کائنات و خلقت تفکر کرده و هر لحظه تلنگری به ذهن آدم می‌آورد که فراموش نکن، جهان هستی چه ساز و کار پیچیده‌ای دارد و ما را به تفکر در جهان هستی وادار می‌کند.

وی با اشاره حس زیبای کمک به زوجین نابارور خاطرنشان می‌کند: اینکه زوج ناباروری که سالها تلاش کردند و به لطف خدا توانستند، صاحب فرزند شوند و من هم در خوشحالی آنها سهم کوچکی دارم، برای من لذت بخش است.

موسی پور اضافه می‌کند: یک فرزند دارم و همسر من هم پزشک بوده و کاملا با این رشته و مشکلات این عرصه آشنا است و هیچ مشکلی با پزشک بودن من ندارد. 

وی همچنین بیان می‌کند: پزشکی ماورای رشته‌های دیگر است و افرادی که می‌خواهند وارد این رشته شوند، بدانند فقط دیگر تنها به خود تعلق نداشته و با جان انسان‌ها سروکار دارند و این چیز ساده‌ای نیست؛ باید خود را از لحاظ دانش و علم مجهز کنند و وجدان کاری و اخلاقی بالایی داشته باشند تا بتواند خوب تصمیم‌گیری کنند همچنین باید وقت و انرژی بسیاری بگذارد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه جامعه ما به‌گونه‌ای شده است که از کودکی به افراد می‌گویند باید پزشک شوی و این کار درستی نیست؛ دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند باید تشویق شوند تا راستای استعداد و علاقه خود پیش بروند به‌ویژه در عصر کنونی این مسئله پر رنگ‌تر شده است و هر کس در مسیر استعداد و علاقه‌ خود موفق‌ می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنمژ فشاری که از طرف جامعه و خانواده ایجاد شده باید کنار گذاشته شود و فرد براساس علاقه و استعداد خود عمل کند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی همچنین یادآور می‌شود: ابتدا به درون خود مراجعه کنید، متاسفانه در کودکی جامعه به ما فشار آورده و صدای درون ما خفه شده است اما این صداهای جامعه را کنار گذاشته و با خود رو راست باشید و توجه کنید که چه چیزی شما را به حرکت وا می‌دارد؛ در گذشته افراد با عشق و علاقه وارد این رشته می‌شدند اما اکنون آینده از آن کسانی است که به صدای درون خود گوش می‌دهند البته داشتن خصوصیات اخلاقی چون خونسردی، قدرت تصمیم‌گیری بالا، قاطع بودن، حس انسان دوستی و فداکاری بالا نیز بی‌تاثیر نیست و باید از کمک به انسان‌ها لذت ببرند.

روایتی از دوران پزشکی اولین فارغ‌التحصیل فلوشیپ ناباوری‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز

متخصص زنان، زایمان و نازایی دیگری نیز به ایسنا می‌گوید: از دورانی که وارد مقطع دبیرستان شدم، به این رشته علاقه داشتم، آن زمان نیاز به پزشک بیشتر احساس می‌شد و باعث شد تا از اوایل دبیرستان راغب به تحصیل در رشته پزشکی شدم و با لطف خدا توانستم در کنکور قبول شوم و در تمامی مقاطع با نمرات خوب و بدون انقطاع تحصیلات خود را ادامه دهم و به رشته دلخواه خود دست یابم. 

دکتر شهلا دانایی ادامه می‌دهد: به عنوان یک زن احساس می‌کنم، زنان جامعه ما به مراقبت پزشکی نیاز دارند و باتوجه به حساس بودن دوران بارداری، انگیزه‌ای شد تا به این رشته وارد شده و خدمت رسانی بیشتری داشته باشم.

وی در خصوص بهترین لحظات دوران پزشکی خود می‌افزاید: تولد کودک، بهترین لحظه زندگی من است، گریه‌های شیرین کودک، مادر و ما را خوشحال می‌کند به‌ویژه مادری که بیست سال انتظار می‌کشد که این کودک حس دیگری دارد و خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد تا در عرصه درمان ناباروری خدمت کنم.

وی خاطرنشان می‌کند: اولین فلوشیپ ناباوری‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستم و هشت سال است که در زمینه‌ی ناباروری خدمت می‌کنم و اکنون نیز عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی هستم.

دانایی یادآور می‌شود: خاطرات شیرین بسیاری داریم، بهترین خاطره من این بود که مادری بعد از ۱۲ بار آی وی اف ناموفق، صاحب فرزند شد و با فرزند خود برای تشکر آمده بود. 

وی اظهار می‌کند: بدترین خاطره برای پزشک متخصص زنان زمانی است که عزیزترین بیمار آنها دچار عارضه شود که خوشبختانه با لطف الهی تاکنون از دست دادن مادر را ندیده‌ام اما مادرانی بودند که دچار خونریزی شدند و یا ۹ ماه تلاش کرده و فرزند آنها مرده یا ناهنجار به دنیا آمد که این بدترین حس است و به همین دلیل مخالف کاهش انجام غربالگری مادران هستم، در کشور ما ازدواج فامیلی بالا است که احتمال بیماری قلبی و ژنتیکی افزایش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: هیچ کودکی با کودکان دیگر تفاوتی برای ما ندارد، همین که کودکی که سالم بوده و گریه می‌کند و او را سالم به بغل مادر خود می‌گذاریم، کافی است.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی متذکر می‌شود: دو فرزند دارم و همسر من جزو بهترین همسرها است و همواره پشتیبان من بوده و بدترین شرایط بارداری داشتم و کشیک شبانه بودم، همواره مادر و همسرم پشتیانی کردند و قدردان این دو فرد هستم.

وی در رابطه با مشکلات عرصه پزشکی بیان می‌کند: متاسفانه امروزه در عرصه پزشکی، فرار مغزها افزایش یافته است چراکه تعرفه پزشکان در حداقل میزان است و سالانه به میزان کمتری افزایش می‌یابد که این مهم سبب مهاجرت پزشکان شده است و آسیب آن به جامعه برمی‌گردد چراکه جان بیمار در دست ما است و باید از هر لحاظ حمایت شویم تا در این مسئولیت بالای شغلی با انرژی بالاتری کار کنیم.

وی اضافه می‌کند: این حرف غیر کارشناسی است که درآمد ما بالا است، حق الزحمه ویزیت ما ۱۳۵ هزار تومان است اما اگر بیمار دچار مرگ و میر شود، بالای ۶۰۰ میلیون هزینه دیه بیمار است؛ بنابراین هیچ موقع پزشکی به عمد فردی را نمی‌کشد آیا مسئولین نیز این مسئولیت را بر عهده دارند؟ 

اولین فارغ‌التحصیل فلوشیپ ناباوری‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان می‌کند: پزشکی عشق به خدمت می‌خواهد وگرنه چندان درآمدی ندارد، افرادی که به دنبال درآمد هستند، سراغ رشته داروسازی و پزشکی بروند و همین توصیه را به فرزندان خود نیز می‌کنم. 

وی تاکید می‌کند: روز پزشک روز قدردانی از پزشکان است و انتظار داریم در مجامع علمی و قانونی حمایت و پشتوانه‌ای از ما شود چراکه مسئولیت شغلی ما بالا است و باید حواس ما کاملاً جمع باشد؛ اگر حمایتی از ما نشود و پزشکی عاشقانه کار نکند، موفق نمی‌شود؛ بسیاری از پزشکان ما کمتر از کارمند درآمد دارند و این یک آسیب است.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از تخصصی‌ترین مراکز در این زمینه است

دکتر لیدا حیدری، متخصص زنان، زایمان و درمان ناباروری نیز می‌گوید: تامین محیطی برای درمان بیماران با هزینه کمتر و نتیجه بهتر، اصلی ترین دغدغه ما در حوزه درمان ناباروری است.

وی ادامه می‌دهد: بهتر است مراکز درمان ناباروری موجود در استان و کشور با هم ارتباط داشته باشند و مسئولان تلاش کنند تا تجهیزات پیشرفته را از کشورهای دارای تکنولوژی وارد مراکز درمان ناباروری موجود در استان کنند.

حیدری تاکید می‌کند: اکنون سطح تخصصی متخصصان درمان ناباروری موجود در استان هم سطح با متخصصان کشور و خارج از کشور است و با قاطعیت می گوییم با وجود مراکز درمان ناباروری موفقی در استان از جمله مرکز درمان ناباروری وابسته به جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی دیگر نیازی نیست فردی برای درمان این بیماری از استان خارج شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ناباروري درمان ناباروري مرکز درمان ناباروری پزشک به مناسبت روز پزشک روز پزشک زایمان و نازایی درمان ناباروری آذربایجان شرقی ادامه می دهد متخصص زنان انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود

سیدحامد عاملی در آیین اختتامیه مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان موسوم به جام صفوی در اردبیل با اشاره به پیشینه پرافتخار این استان در کشتی فرنگی بر لزوم توجه بیش از پیش و احیای جایگاه و نام اردبیل در این رشته ورزشی پرطرفدار تاکید کرد.

استاندار اردبیل با قدردانی از زحمات و افتخارآفرینی پهلوانان و قهرمانان ایران در رشته‌های مختلف همچون کشتی افزود: زحمات ورزشکاران اردبیلی نباید فراموش و کم‌رنگ شود و تقدیر از پهلوانان و قهرمانان وظیفه‌ای همگانی است.

او درباره نامگذاری این رویدادها با عنوان جام صفوی گفت: خاندان صفوی در زمان حکومت خود اقدامات بسیار اساسی در حوزه هویت ایرانی، حفظ و حراست از خاک، مذهب، معماری، اقتصاد ایران انجام داده اند و اینها فراموش‌شدنی نیست و جام صفوی برای تبیین خدمات صفویه و اردبیل به ایران برگزار شد.

عاملی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه زیرساخت‌های رشته کشتی در استان اردبیل در دستور کار است تا ظرفیت‌های موجود رشته کشتی استان احیا شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود
  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است