Web Analytics Made Easy - Statcounter

این آتش سوزی که از عصرروز گذشته در ارتفاعات کوه خامی آغاز شده و با وجود تلاش نیروهای بسیج ،منابع طبیعی ،محیط زیست مهار نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس؛ آتش‌سوزی گسترده مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده "کوه خامی" که از عصر دوشنبه  آغاز شده همچنان ادامه دارد و پوشش گیاهی و جنگلی متراکم این منطقه سرعت و وسعت آتش‌سوزی را بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و نیروهای بسیج ،منابع طبیعی،محیط زیست و دیگر نهادها و انجمن های دوستداران محیط زیست در منطقه حضور دارند، اما گرمای هوا، وزش باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی متراکم در کوه خامی کار مهارآتش سوزی را با سختی روبرو کرده است.

درختان بلوط،بن،کلخنک ،کیکم،زالزالک و...از مهمترین پوشش گیاهی "منطقه حفاظت شده خامی" به شمار می روند که با توجه به موقعیت جغرافیای و پوشش گیاهی و جنگلی این کوه این احتمال وجود دارد که اگر آتش‌سوزی هر چه زودتر مهار نشود؛ گستره آتش‌سوزی به دیگر مناطق حفاظت شده سرایت کرده و درادامه نیز فاجعه‌بار شود.

روانبخش دیهیمی خوب،فرماندار گچساران در این خصوص گفت: متاسفانه آتش در مناطق صعب العبور و ارتفاعات کوه خامی در حال گسترش بوده به گونه ای که در حال حاضر این آتش سوزی به قله کوه رسیده است.

 وی افزود:تعدادی از نیروهای منابع طبیعی، تشکل های مردمی، محیط زیست که آموزش های لازم را فرا گرفته و باتجربه بودند به کوه خامی برای مهار اعزام شدند،بنابراین وسعت آتش سوزی در کوه خامی زیاد شده و به صورت یک کمربندی ارتفاعات و مناطق صعب العبور این کوه را در برگرفته است.

 فرماندار گچساران تصریح کرد: وزش باد شدید و صعب العبور بودن ارتفاعات، آتش‌سوزی را گسترده تر و مهار آن را هم سخت کرده است،هرچند برای مهار این آتش سوزی درخواست بالگرد شده است.

این درحالی است که نادر گرامی،فرماندار باشت در خصوص آخرین وضعیت این آتش سازی هم گفت: در حال حاضر به دلیل آتش سوزی گسترده منطقه حفاظت شده کوه خامی  کمیته بحران در این شهرستان تشکیل شده است.

 وی بیان کرد: آتش سوزی از ساعت ۲۰ شب گذشته از حوزه گچساران به منطقه حفاظت شده کوه خامی باشت سرایت کرده که به دلیل شرایط جوی هوا و وزش باد شدید این آتش سوزی مانند یک کمربند در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور منطقه حفاظت شده کوه خامی در حال گسترش است.

 گرامی ادامه داد:در حال حاضر برای استفاده از نیروهای مهار آتش فراخوان زده و از تمام ظرفیت های مردمی، اداری، دوستداران محیط زیست و بسیج استفاده کرده ایم،هرچند با استفاده از این تشکل ها و نیروهای عنوان شده و هماهنگی لازم با "سردار حکمتیان" فرمانده تیپ 48سپاه فتح استان و نیزجهت استفاده از نیروهای بسیج برای مهار به منطقه اقدامات لازم صورت گرفته است.

 گرامی بیان کرد: تمام تمهیدات لازم جهت آذوقه، آب آشامیدنی و دیگر امکانات مورد نیاز برای نیروهای مهار در باشت اندیشیده شده  و ما نیز مانند گچساران به دلیل صعب‌العبور بودن این منطقه درخواست بالگرد کرده‌ایم.

براین اساس منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: منطقه حفاظت شده کوه خامی آتش سوزی صعب العبور پوشش گیاهی محیط زیست برای مهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احراز قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی شهرک چوبی امامزاده ابراهیم

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان گفت: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل کرده و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم منطقه امامزاده ابراهیم شفت را در پی داشت، برخورد قاطع خواهد کرد.

او با ابراز تأسف از آتش سوزی منطقه امامزاده ابراهیم از تلاش‌های هلال احمر، اورژانس و تمامی نهاد‌هایی که در اطفای حریق و ساماندهی مصدومان تلاش کردند، قدردانی کرد.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه آسیب و خسارت‌های زیادی به مردم منطقه وارد شده است، افزود: مسئولان باید در اسکان و کمک رسانی حادثه دیدگان از حداکثر امکانات استفاده کنند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی تصریح کرد: در اولین ساعات این حادثه، دادستان شهرستان شفت در محل حاضر و دستورات اولیه قضایی را صادر کرد.

به گفته او، در مرکز استان گیلان نیز با تشکیل جلسه بر ضرورت پیگیری مجدانه شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تأکید شد.

رئیس کل دادگستری گیلان همچنین گفت: قصور و کوتاهی برخی مسئولان در این حادثه محرز شده است.

آتش‌سوزی هولناک نیمه شب پنجشنیه ۱۳ اردیبهشت ماه در منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت در استان گیلان واحدهای مسکونی و تجاری این شهرک گردشگریرا به خاکستر تبدیل کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ثبت پلنگ در منطقه سبزکوه
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • آتش سوزی مجتمع مسکونی در منطقه پردیسان قم
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند
  • احراز قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی شهرک چوبی امامزاده ابراهیم
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟